TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
Advertisements

Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
Allah’ın Huzurunda Olma Bilinci
MELEKLERE İMAN A) MELEKLERİN TARİFİ
BERAT GECESİ Hazırlayan:Ertan
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
HASED. Bir nimeti hakkıyla elde etmiş bir insandan O nimetin kopup gitmesini istemektir. Kıskanmak, çekememek. HADİS "Mü'min gıbta; münâfık haset eder."
"Bacımın İffeti Batmakta Rezilin Gözüne.
İLMİHAL Bir müslümanın dinini en güzel şekilde yaşaması için öğrenmesi.
- Sevgi ve Merhamet Örneği: Hz. Yusuf
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
HASED-GIYBET.
Semavi Kitaplara İman Hilal DEMİRTAŞ.
Ders: Temel Dini Bilgiler Konu: Peygamberlik
KUR’AN-I KERİMİN İÇERİĞİ
KAZANIMLAR : 1. Sevmenin ve sevilmenin bir ihtiyaç olduğunu fark eder.
Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi 11. Sınıf 1. Ünite
KAZA VE KADERE İMAN AHİRET GÜNÜNE İMAN RABİA DOĞAN ERCİYES ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAK. DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİL. EĞİTİMİ ÖĞRT.
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
KAZA VE KADERE İMAN.
YUNUS EMRE İLKOKULU DEĞERLER EĞİTİMİ
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
Öğretim yılı Ocak Ayı Değerleri
CEYHUN YILDIZ 7/C&955 KONU:VARLIKLAR ALEMİ.
Sorumluluk Bilinci.
4. İbadetlere Devamlılığı
2. Nimete Şükür (Besmele ve Hamd)
İNSANIN PAYLAŞMA VE YARDIMLAŞMA İHTİYACI
4. İyiliğe Karşılık Beklememek
Rasulullah (sav) buyurdular ki ;
Hz. Muhammed (s.a.v.) Bilgiye Önem Verirdi
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Hazırlayan: İsmail TÜRKMENOĞLU
SEVGİ -SAYGI.
İlahi Kitaplara İman -Allah Niçin Vahiy Göndermiştir?
4. Kendimize Karşı Sorumluluklarımız :
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
Hacer ÖZKAN DKAB2.
Kaderle İlişkilendirilen Bazı Kavramlar
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
Peygamberlik Meselesi
dİn kültürü ve ahlak bİlgİsİ
BU DERSTE NELER İŞLEYECEĞİZ?
VAAZDA MENKIBE VE ŞİİRLERDEN YARARLANMA ESASLARI
HAZRET MUHAMMED (SAV).
ADALET NEDİR? Adalet, zulmetmemek, hak sahibine hakkını vermek, haklılık ve hakka uygunluk gibi manalara gelmektedir.
MANA-YI HARFİ NEDİR?.
MANEVİ TEMİZLİK KALP TEMİZLİĞİ
Bugün neler öğreneceğiz?
ALLAH’IN KULLARINI KONTROL ve DENETİMİ
Bugün neler öğreneceğiz?
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNİN ESASLARI
ZEKÂT; Kelime anlamı: ‘Artma, çoğalma, arınma ve bereket’
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
TASAVVUF II VIII. YARIYIL GÜZ DÖNEMİ
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
TASAVVUF II VII. YARIYIL GÜZ DÖNEMİ
TASAVVUF II VII. YARIYIL GÜZ DÖNEMİ
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
TASAVVUF I VI. YARIYIL bahar DÖNEMİ
TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı 6. SINIF 1. ÜNİTE Ünite Konuları için tıklayınız.
ALLAH İNANCI 5. SINIF 1. ÜNİTE Ünite Konuları için tıklayınız.
Sunum transkripti:

TASAVVUF I VI. YARIYIL BAHAR DÖNEMİ PROF. DR. AHMET CAHİD HAKSEVER

TASAVVUF I ÜÇÜNCÜ BÖLÜM MÜRİT VE MÜRŞİDE DAİR MESELELER 12. HAFTA Şeyh, müridin her halinden haberdar mıdır? Mürşidin himmet ve tasarrufta bulunması ne demektir? Peygamberlerin ve sâlih zatların kullandığı eşya ile teberrük etme konusunda neler söylenebilir?

Şeyh, müridin her halinden haberdar mıdır? 12. HAFTA Mürit ile mürşit aynı mekânda iken müridin manevî hallerinden haberdar mıdır? Mürit ile mürşit arasında mekân birlikteliği olmasa bile mürşid, müridinin haline vâkıf olabilir mi?

Şeyh, müridin her halinden haberdar mıdır? 12. HAFTA Mürit, mürşidin bizzat nezaretinde yetiştirilirken onun manevî hallerine vâkıf olması, mürşidin eğitimciliğinin gereklerinden kabul edilir. Bu durum müridin yaşadığı halleri, rüyaları anlatması şeklinde olabileceği gibi kalbe vukûfiyet sûretiyle de gerçekleşebileceği nakledilir

Şeyh, müridin her halinden haberdar mıdır? 12. HAFTA Kalplerden geçeni her hâlükârda bilen Allah’tır. İhsan, insanın her an Allah’ın kendisiyle beraber olduğu şuuruna ermesidir etmesidir ki kuldan beklenen budur. Müridin ihsan kıvamına gelmesinde şeyhinin kalbine muttali olabileceği düşüncesinin onu, sadece fani bir kişinin yanında değil, her an kalbine nazar eden Hâlık’ın huzurunda olduğu farkındalığına yöneltmesi beklenir

Şeyh, müridin her halinden haberdar mıdır? 12. HAFTA Aslında insanların iletişiminde beden dilinin sözlerden çok daha fazla mesaj içerdiği kabul edilmektedir. Bu bakımdan zihninden neler geçtiğine dair fikir sahibi olma hali, sosyal yönü kuvvetli olanlar ya da mesleği icabı birçok insanla muhatap olanlar için de geçerlidir

Şeyh, müridin her halinden haberdar mıdır? 12. HAFTA İrticali tarzda sohbet ya da vaazlarda kimi zaman konuşmacılar aradaki sevgi bağının etkisiyle farkında olmadan muhataplarının ihtiyaç duydukları konulara değinebilirler. Buna sûfî literatürde “inikâs” adı verilmekte olup Allah Rasûlü (s.)’nün “mü’min, mü’minin aynasıdır” hadisi de bu çerçevede değerlendirilebilir

Şeyh, müridin her halinden haberdar mıdır? 12. HAFTA Mürit ile mürşit arasında mekân farkı bulunduğunda ise müridin, zâhirî ve bâtınî anlamda otokontrolüne yardımcı olması amacıyla her an şeyhinin yanındaymış gibi hareket etmesi telkin edilir

Şeyh, müridin her halinden haberdar mıdır? 12. HAFTA Zaman zaman anne-babaların, güçlü sevgi bağlarından ötürü çocuklarının hâllerine vâkıf olmaları gibi, kâmil mürşitler de rabıtası güçlü müritlerinin hâllerinden haberdar olabilirler.

Şeyh, müridin her halinden haberdar mıdır? 12. HAFTA Ancak bu durum, Allah’ın bir lütfu olarak kabul edilir, Allah dilemezse böyle bir şey meydana gelmez. Aynen Yusuf (a.s.) kıssasındaki gibi... Yusuf (a.s.) kuyudayken kokusunu almayan Yakub (as.), Kenan diyarından uzakta, Mısır’dan gönderdiği gömleğinin kokusunu duymuştur

Şeyh, müridin her halinden haberdar mıdır? 12. HAFTA Hz. Ömer’in hutbe esnasında Hz. Sâriye kumandasında gönderdiği ordunun zor durumda olduğunu manen görüp uyarmasıdır. Burada dikkat çekici husus, Hz. Sâriye’nin de Hz. Ömer’in sesini işitmesi ve orduyu dağa çekerek yenilgiden kurtulmasıdır

Mürşidin himmet ve tasarrufta bulunması ne demektir? 12. HAFTA Himmet, lütufta bulunmak, yardım etmek, el uzatmak anlamına gelir. Istılahta, bir şeyin hâsıl olması için kalbi, iradeyi, duygu ve düşünceyi bir noktaya toplamak yani kişinin bütün kalbiyle Allah’a yönelmesi anlamındadır Tasarruf ise sahip olma, kullanma, idare etme, serbest davranma, çekip çevirme, yetki kullanarak idare etme gibi mânâları ihtiva etmektedir

Mürşidin himmet ve tasarrufta bulunması ne demektir? 12. HAFTA Tasavvufî düşünceye göre Allah (cc.), kâinatın en şerefli varlığı olarak yarattığı insanoğlunu halife seçmiş ve ona sayısız nimetler ihsan etmiştir. Tüm mahlûkatı, insanoğlunun istifadesine sunmuştur. Allah, eşyayı ve tüm varlıkları genelde bütün insanlara, özelde ise peygamberler ve velî kullarının emrine sunmuş, sevdiği kullarına, sınırlarını kendisinin belirlediği bir tasarruf yetkisi vermiştir

Mürşidin himmet ve tasarrufta bulunması ne demektir? 12. HAFTA Kimi zaman müritler, “mürşidimin himmet ve tasarrufuyla, onun duası bereketiyle şu işim gerçekleşti” demektedirler. Müridin böyle bir ifadeyi, “her işin gerçekleşmesi Allah’ın izni ve yardımıyladır” farkındalığıyla söylemesi beklenir. Zira insanoğlunun kendi fiil ve davranışları dâhil, her türlü tasarrufun gerçek sahibi Allah’tır.

Mürşidin himmet ve tasarrufta bulunması ne demektir? 12. HAFTA Allah (cc)’ın tasarrufu, esmâ ve sıfatlarının tezahürüyle veya insan, melek gibi vasıtalar aracılığıyla da tecellî eder. Onları siz öldürmediniz, fakat Allah öldürdü. Attığın zaman sen atmadın Allah attı.” “Sen sevdiğini hidâyete erdiremezsin fakat Allah dilediğini doğru yola iletir.” âyetlerinin bu duruma işaret ettiği ileri sürülür

Mürşidin himmet ve tasarrufta bulunması ne demektir? 12. HAFTA Himmet ve tasarrufu “dua” olarak nitelendirmek, konunun daha iyi anlaşılmasını sağlayacaktır. Bu mânâda ihlâsla yapılan tüm dualar, tasarruftan bir şubedir. Mürşitten ya da sâlih bir kuldan tasarrufta bulunmasını istemek, onun duasıyla tevessülde bulunmaktır

Peygamberlerin ve sâlih zatların kullandığı eşya ile teberrük etme konusunda neler söylenebilir? 12. HAFTA Teberrük sözlükte bir nesnenin artıp çoğalması, bir şeyin hayrını ve bereketini aramak, yapılan işten hayır ve bereket ummak anlamına gelmektedir

Peygamberlerin ve sâlih zatların kullandığı eşya ile teberrük etme konusunda neler söylenebilir? 12. HAFTA İnsanın sevdiği kimseleri hatırlatan eşyaları ya da onlardan verilen hediyeyi değer verip saklaması fıtrîdir. Terminolojide teberrük diye karşılığını bulan bu uygulama, Allah Rasûlü (s.)’ne sevginin bir tezahürü olarak bir hatıra ve berekete vesile olması ümidiyle sahabede de karşımıza çıkmaktadır. Tasavvuf, insanın bu fıtri yönünü sevginin ve rabıtanın muhafazası açısından kabul edip uygulamıştır

Peygamberlerin ve sâlih zatların kullandığı eşya ile teberrük etme konusunda neler söylenebilir? 12. HAFTA Hadis kitaplarında geçen (sahih kaydıyla) bazı teberrük uygulamaları: Allah Rasûlü (s.)’nün Saçı, Sakalı ve Teriyle Teberrük Peygamberlerin Kullandığı Eşyalarla Teberrük Abdest Aldığı Suyun Geri Kalanıyla Teberrük Allah Rasûlü (s.)’nün Bulunduğu Yerler ve Kabriyle Teberrük