2 Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Materyal Geliştirme Süreci-Aşamalar
Advertisements

KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ FARMAKOLOJİ TOKSİKOLOJİ A.B.D.
Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri ve Değerlendirilmesi
ÖĞRENCİ BİLGİLENDİRME
HAKKIMIZDA Tam zamanlı İngilizce eğitimi English Kids Academy ile artık çok kolay Kurumumuz 1981 yılından beri yayıncılık alanında edindiği tecrübeyi.
ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE KAZANIMLARI. ÖĞRETİM PROGRAMLARI VE KAZANIMLARI.
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
Eğitim Öğretimde Planlama
Zihinsel Engellilerde Disiplin Alanlarının Öğretimi
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
ENGLISH FOR SUCCESS 6. , 7. ve 8. Sınıflar için by İrfan BOY
FIRST ENGLISH 4. ve 5. Sınıflar için by İrfan BOY
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 3
ÖĞRENME YÖNTEMLERİ.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Konuşma Becerisini Geliştirici Yöntem ve Teknikler
ETKİLİ OKUMA.
DİL ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
EĞİTİMLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Öğrenci Bakış Açısı Dil düzeyi B2 seviyesindedir.
Doğru Çalışma Yöntemleri
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
İlkokuma Yazma Öğretiminin İlkeleri
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN. YAZMA NEDİR? Yazma, bireylerin konuşma ve düşüncelerini yazılı olarak anlatmalarıdır.
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
6. , 7. ve 8. Sınıflar için ENGLISH FOR SUCCESS ANKARA 2011.
FIRST ENGLISH ANKARA ve 5. Sınıflar için.
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
4. SINIF ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTAPLARININ İNCELENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ Atakan BAYLAM.
En fazla ödül kazanmış olan İngilizce Dil Eğitimi Programı.
Motivasyon Nedir? Motivasyon, bireyin bir hedefe ulaşmak için bir davranışı başlatmasını ve hedefe ulaşana dek o davranışı sürdürmesini sağlayan güçtür.
Bu bölümün sonunda şu amaçlara ulaşmanız beklenmektedir: Hayat bilgisi dersinde öğrencilerin özelliklerini tanıyabilme,
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
DİL-KÜLTÜR-UYGARLIK İLİŞKİSİ
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
4 .BÖLÜM Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirmede Öğretmen Nitelikleri Ve Öğretmen Yetiştirme Ahmet ATAÇ- Cihan ÇAKMAK – Gülenaz SELÇUK – İhsan.
Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı
İletişimsel Bakış - Eğitsel Bakış
YABANCI DİL ÖĞRENME ORTAMLARINDA KÜLTÜRÜN ROLÜ
2 Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri 19 Şubat 2017
YABANCI DİL ÖĞRENME ORTAMLARINDA KÜLTÜRÜN ROLÜ
7 İşitsel - Görsel Yöntem Görsel-İşitsel Yöntem (Audio-Visual Method /Audio - Visuelle Methode Audio - Visual Methods /Credif / St. Claud Yöntemi) „audio-visuell“
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Milli Eğitim Dergisi Yıl 2000 Sayı 146.
Programın Karşılaştırılması Sunusu
TÜRKÇE DERSİ İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
TANITIM - KARŞILAŞTIRMA
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
GÖSTERİ (DEMONSTRASYON) YÖNTEMİ
Prof. Dr. Sevinç Sakarya Maden
8 Bilişsel Yöntem (Cognitive Code-Learning/ Kognitives Code-Lernen/ Apprentissage du code cognitif) Bilişsel yöntem Noam Chomsky'nin üretimsel dönüşümlü.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Okulöncesinde Fen Kavramlarının Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri
EĞİTİMDE BİLGİSAYAR KULLANIMI
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
YAPLANDIRMACILIK VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ
DİL ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI
TANIMLAR EĞİTİM «Bireyin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla, «kasıtlı (amaçlı-bilinçli) olarak istendik (toplumca uygun görülen-istenilen yönde)
Sunum transkripti:

2 Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Sevinç Sakarya Maden

6 İşitsel - Dilsel Yöntem (Audiolingual Method) Konuşsal-İşitsel Yöntem (Audiolinguale Methode) 1930-1950 yıllan arasında ABD'de ortaya çıkan ve çok tutunan bir yöntemdir. Bu yöntem dinleme-anlamaya ve konuşmaya diğer becerilerden daha çok önem verir. Öğrenme psikolojisi bakımından davranışçılığı (Pavlov,Skinner, Fries) benimser. Dilbilim açısından ise yapısalcıdır (Leonard Bloomfield/Ferdinand de Saussure). Yapısalcılık: İsviçreli bilgin Ferdinand de Saussure’ün ilk kez dilbilim alanında kullandığı, Fransız bilgini Claude Lèvi–Strauss’ca toplumsal insanbilim alanında kullanılmış olan, daha sonra bütün bilimlerde yaygınlaşan, olguları bütünün öğeleri olarak ve bütünün içindeki ilişkileri yönünden ele alma, yapıdan yola çıkarak sonuçlara ulaşma yöntemi. Dilin tümüyle bir yapı olduğunu öne süren dilbilim öğretisi.

Amerikalılar, ikinci Dünya Savaşından sonra askerî üs kurdukları ülkelerin dillerini öğrenme gereği duymuş, bu nedenle de işitsel-dilsel yöntemi uygulanmaya başlamışlardır. Yöntemin ordudaki uygulaması başarılı olunca, işitsel-dilsel yöntem 1952 yılında orta dereceli okullarda da benimsenmiştir. Davranışçı psikologlara göre yabancı dil öğretiminde alışkanlıklar çok önemlidir. Her dilin kendine özgü bir yapısı vardır. Önce bu yapıyı belirleyen temel tümceler öğretilmeli, sonra da bu tümcelere benzer yeni tümceler üretilmelidir.

Fries'e göre, sınırlı bir kelime hazinesi ile ses sistemine sahipseniz ve en önemli tümce kalıplarını otomatik olarak, anadilindeki gibi rahatlıkla kullanabiliyorsanız, yabancı dili öğrenmiş sayılırsınız. Bu yöntemi belirleyen ilkeler şöyle sıralanabilir: 1. Konuşma, yazmadan daha önemlidir, insan önce konuşmayı, sonra yazmayı öğrenir. Bu nedenle dil öğretiminde şu sıra izlenmelidir: a) dinlediğini anlama b) konuşma c) okuduğunu anlama d) yazma Direkt yöntemde olduğu gibi bu yöntemde de başlangıçta sadece dinlemeye, anlamaya ve konuşmaya yer verilmekte, daha sonra okuma ve yazmaya geçilmektedir. Çocukların anadillerini öğrenirken de yukarıda belirtilen sırayı izledikleri söylenmektedir.

2. Davranışçı psikologların etkisiyle dil bir alışkanlıklar sistemi olarak tanımlanmıştır. Bu konuda B.F. Skinner‘in görüşleri etkili olmuştur. Çocuk, içinde bulunduğu toplumun dilini alışkanlıklar kazanarak öğrenir. Skinner‘in Edimsel Koşullandırma kuramına göre taklit ve ezber, tümce kalıplarının sık sık tekrarlanması, yabancı dil öğretiminde oldukça yararlı-, görülmektedir 3. Dil hakkında bilgi vermek yerine dilin kendisi öğretilmelidir. Anadilini konuşan çocuklar ve pek çok insan dilbilgisi bilmez. Bu nedenle uzun uzadıya dilbilgisi kurallarını öğretmek gereksizdir. Bu ilke, dilbilgisi-çeviri yöntemin karşı duyulan tepkiyi belirtir.

4. Toplumun konuştuğu güncel dil öğretilmelidir. Genellikle dilbilgisi kurallarını öğretmek için basit, yapay tümceler kurulur, örnek metinler klasik edebiyattan modası geçmiş, güncelliği kalmamış kitaplardan seçilmemeli, bunlar yerine halkın konuştuğu doğal dil öğretilmeli çağdaş metinlerden örnekler verilmelidir. 5. Yapısal dilbilimcilere göre her dilin kendine göre bir yapısı vardır. Bu nedenle bazı diller birbirine benzer, bazı diller de çeşitli yönleriyle birbirinden ayrılır. Anadilimize benzeyen dilleri daha kolay öğreniriz. Diger dillerde ise ayrılıklar nedeniyle zorlanırız. Dil öğretiminde bu farklılıklar saptanmalı ve öğrenim zorluklarını kolaylaştırıcı alıştırma ve uygulamalara yer verilmelidir.

6. Diyaloglar öğretilirken anadili ile bazı açıklamalar yapılmalıdır. Ancak, bu açıklamalar yapılırken fazla ince ayrıntıya inilmeden, sadece diyalogun anlamını açıklayacak biçimde çevirisi verilmelidir, işitsel-dilsel yöntem bu bakımdan direkt yöntem ile ayrılmaktadır. 7. Diyalog, metin ve alıştırmalar tümevarım yoluyla öğretilmelidir, önce öğretilen dilin yapısını veren tümceler öğretilir. Sonra bunların alıştırması yapılır. Böylece yabancı dili konuşurken anadildeki hıza erişilmeye çalışılır.

Değerlendirme Başlangıçta konuşmaya, gerçek yasamdan alınan diyaloglara yer verilmesi, anadilde açıklamalar yapılarak öğrenmede zaman kaybına neden olunmasının önlenmesi, yöntemin olumlu yönleridir. Ancak, okuma ve yazmaya iki üç ay gibi uzun bir süreden sonra geçilmesi, okuma ve yazma yoluyla çalışmaya alışmış kimseler için sakıncalı ve gereksizdir. Ayrıca yabancı dil öğretiminin, tamamen anadili öğretimine benzetilmesi de doğru değildir. Yabancı dili öğrenen bir kimsenin zihninde anadili oluşmuştur. Yeni öğrendiği dildeki kurallar, mutlaka anadilindeki kurallar ile benzerlikler ve ayrılıklar gösterecektir.

Okuma ve yazma becerisi konusunda yedi yaşından küçük bir çocuğun okuyup yazması beklenemez. Ama yetişkin kimselerin bu becerisini görmezlikten gelip, 'başlangıçta tüm ağırlığı konuşmaya vermek sakıncalıdır. Bu yetişkinlerin beceri ve yeteneklerini inkar etmek anlamına gelir. Ayrıca sadece tümevarım yoluyla öğretim yetersizdir. Tümevarım ve tümdengelim bir arada kullanılmalı, dil öğrenen kişilerin çözümleme ve birleştirme yeteneğinden yararlanılmalıdır.

İşitsel - Dilsel Yöntem Konuşsal-İşitsel Yöntem Amaç/hedef Dil üzerine bilgi verme/dili öğretme Beceriler (önem sırası) Konuşma dili /yazılı dil Ders kitaplarında sıralama Ders kitaplarında ünite düzeni Giriş bölüm: Bir fotoğraf eşliğinde diyalog Alıştırmalar (Boşluk doldurma, birbirine dönüştürme, belli kurallar doğrultusunda cümle kurma, soru-cevap, diyaloglarla ilgili alıştırmalar Ülkebilgisi bölümü Ek (Dilbilgisi)

Konuşsal İşitsel Yöntem ilkelerince hazırlanan ders kitaplarında konuların ve ünitelerin sıralanışında her ne kadar bu yöntemi ortaya atanlar dilbilgisinin öğretilmediğini hatta akıcı konuşmayı engellediği iddia etseler de bloklar halinde dilbilgisi konularının esas alındığı görülmektedir.

Konuşsal İşitsel Yönteme göre hazırlanmış olan kurs kitaplarında üniteler 4 bölümden oluşmaktadır

Dilbilgisinin veriliş biçimi

İşitsel - Dilsel Yöntem Konuşsal-İşitsel Yöntem Öğrenme psikolojisi Dilbilim Metin türü Kelime öğretimi Tipik alıştırmalar Dilbilgisi öğretimi Anadil (rolü) Öğretmenin rolü Öğrencinin rolü Kültür bilgisi aktarımı Teknoloji (dil laboratuvarı, görsel öğeler)

Konuşsal İşitsel Yöntem ilkelerince hazırlanmış olan yabancı dil ders kitaplarında alıştırmalar

Yeni kelime öğretimi