MODERN MEDYA ÖRGÜTLENMELERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA YAZIM VE SUNUM TEKNİKLERİ
Advertisements

Radyo ve Televizyon Teknolojisi Programı
KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI
MEDYA Medyayı Tanımak - Medya Çalışanları -.
Kurumsal İletişim: İşletmelerin amaçlarını gerçekleştirmek için uyguladıkları stratejileri ve planladıkları iletişim çalışmalarının bir entegrasyonudur.
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
ÜNİTE: İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ KONU: KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI
BÖLÜM X HALKLA İLİŞKİLER.
Medya  Medya, her türden sözlü, yazılı, basılı, görsel metin ve imgeleri içeren çok geniş iletişim araçlarını kapsayan bir kavramdır. Bu kavramın içine.
İLETİŞİMDE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ROLÜ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Kitle İletişim Araçları
İletişim Araçları.
İletişim ve Kitle İletişim Araçları
MEDYA Medyayı Tanımak - Kitle İletişimi ve Medya -
HAFTA I.
İLETİŞİM MODELLERİ LASWELL MODELİ.
HALKLA İLİŞKİLER Yrd. Doç. Dr. Hakan KİRACI.
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
İLETİŞİMDE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ROLÜ
Medya ve Kültür Emperyalizmi Kuramları
HAZIRLAYAN KEZBAN BİÇER
Çağdaş Dünya Sanatı.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 15
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
BASKI GRUPLARINI SINIFLAMA PROBLEMİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
ELEKTRONİK DEMOKRASİ.
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE YENİ TEKNOLOJİLER
MEDYA Medyayı Tanımak Medyanın Türleri Medya ve İletişim.
SAYFA YAPISI.
Siyaset Bilimine Giriş 10. Hafta
ALİ-HASAN COŞKUN meslekİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
İletişim Süreci ve Türleri
Medya Tarihi ve Kavramlar
Medya Türleri, Medya Araştırmaları
Yeni Medya ve Sosyal Medya
Mobil İletişimin Gelişimi
SPORDA KULLANILAN İLETİŞİM ARAÇLARI
E-TİCARET. E NFORMASYON VE G ELIŞIMI Julius Reuter 28 Nisan 1850’de bilgi aracılığı mesleğini 45 posta güvercini ile başlamıştır. Reuter, ulaştırılması.
Pazarlama İlkeleri.
KÜRESELLEŞME NEDİR?.
ISL429-Yönetim Bilişim Sistemleri İletişim ve Ağ Sistemleri.
MESLEK SEÇİMİ ve MESLEKLERİ TANITMA
SOSYAL BİLGİLER Kitle iletişim’ in anlamı nedir?
Psikolojik Danışman: Hasan KARAKIŞ.  Bilgisayar kullanımı yirminci yüzyılın özellikle son on yılında büyük bir hızla artmıştır. Bu artış, hem tüm dünyaya.
REKLAMCILIK Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN. Reklamda Kampanya Süreci ve Strateji  Kampanyanın amacı açık ve doğru bir biçimde saptanmalıdır.  Pazarlama.
SAMET UÇAR
Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
MEDYA & MATERYAL VE GÖRSELLİK
İletişim Araçları.
MEDYA VE ÇOCUK
KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI
KAPİTALİZM VE PİYASA BAŞARISIZLIĞI
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ
13. Hafta: Pax Americana Pax Americana küresel kapitalizmin savaş sonrası ihtiyaçlarına uygun olarak doğdu. Öncelikle Sovyet Sosyalizmi coğrafi ve siyasal.
AFİŞ.
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM
Resimle İlgili Meslekler
Yayıncılığa Giriş “Türkiye”
AFİŞAFİŞ. T.C. MARMARA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ BÖLÜMÜ RESİM-İŞ ÖĞRETMENLİĞİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI Resim-İş Eğitimi.
İletişim teknolojilerinde ki hızlı gelişim küreselleşmeyi hızlandırmaktadır. Özelikle mobil iletişim sistemlerinin yaygınlaşması ile dolaşımda olan bireylerin.
1 İLETİŞİM Duygu, düşünce ya da bilgiler in akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasına iletişim denir.
RADYO AMATÖRLÜĞÜ (Amatör Telsizcilik) Hazırlayan Emin ÖZER ( TB8COE )
HALKLA İLİŞKİLERE GİRİŞ
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI – ATATÜRK ve İLETİŞİM 1.
Sunum transkripti:

MODERN MEDYA ÖRGÜTLENMELERİ 9. HAFTA: Radyo-Televizyon örgütlenmeleri

“Boş zaman” araçları... 18. yüzyılı mekanik üretimin sırrının çözüldüğü yüzyıl olarak değerlendirirsek, 19. yüzyılı da iletişimin sırrının çözüldüğü ya da bu yönde temel adımların atıldığı yüzyıl olarak değerlendirebiliriz. Bu bağlamda basım, görüntü-fotoğraf ve ses alanında makineleşmiş (analog) iletişimden elektronik (sayısal) iletişime geçiş sürecinde temel gelişmeler telsiz, telefon, radyo ve ardından da görme-görüntü aktarma gereksinimine yanıt veren, “sıcak mesajların” taşıyıcısı olan televizyonun “kanaat oluşturucu” bir iletişim aracı olarak devreye girmesidir. Radyo ve hatta televizyon, tüm dünyanın varlığını, aile ve "özel" yaşamı aniden istila etti... Boş zamanın bu biçimlerinin hem yeni hem de geleneksel işlevleri vardır (kitap okuma, radyoda şarkı dinleme, televizyonda dans resitali seyretme) ancak içerikler sadece eğlendirici-dinlendirici değil aynı zamanda da bilgilendiricidir (dünyanın zihinsel kavranışı).

“Havadan” uzun mesafeli iletişim 1890’ların başında uzun mesafeli radyo iletişimini (radyo haberleşmesi) olanaklı kılan ilk büyük elektronik iletişim aracı radyo, 1900’lü yılların başında “deneme yayını” niteliğinde başlamıştır. Radyo yayınları sözün elektronik olarak üretilip, kitlelere iletilebilmesini olanaklı kılmış, 1930’larda televizyon söze görüntüyü de katmıştır. Radyo, söylenmiş sözcükleri yansıtır ve dile dayalı olmasıyla kitap, gazete, telgraf ve telefonla az ya da çok (basılı & elektronik ortamlar) benzeşir. Mekanikleşmeyle tekelleşmenin kol kola girdiği, merkantilist-ticari faaliyetler kapsamında teşvik edilen ihracatın belirginleştiği 1500’lü yıllardan “uluslararası tekelci kapitalizmin” hüküm sürmeye başladığı 1950’li yıllara kadar basılı malzemelerin baskın iletişim aracı-ortamı olduğu düşünülürse, radyonun yeni bir seçenek olarak önemi daha iyi anlaşılabilir.

Uluslararası rekabetin yeni aracı... Radyonun yeni bir seçenek olması sadece yeni bir iletişim aracı-ortamı olmakla sınırlı değildir. Radyo, askeri açıdan bir ilk örnek anlamında Japon-Rus Savaşı’nda (1904- 1905) deniz güçlerinin komuta-kontrol, haber alma ve imha yeteneklerine yaptığı katkı yanında; Ticari açıdan, Telefunken (Alman), Marconi (İngiliz) ve General Electric (Amerikan) şirketleri arasında yaşandığı gibi radyo alıcıları-vericileri, bunları için gerekli lambalar gibi malların imalatı-satışı alanında uluslararası tekelci rekabete konu olması da önemlidir. Örneğin 1920’lerin ortalarına doğru AT&T, kapsama alanı geniş bir radyo şebekesi kurmak için telefon hatlarını (teknik açıdan telgraf hatlarından çok daha kullanışlı) kullanmış ve bu amaçla kendi hatlarını daha küçük telefon işletmelerinin erişimine açmıştır...

Görsel-işitsel iletişim Televizyonun “dili” görseldir, dolayısıyla sesin ikinci planda kaldığı görsel iletişime dayalıdır. Radyo yayınları aracılığıyla I. Dünya Savaşı sonrasında etkin olarak işletilen ABD’deki başkanlık seçimi kampanyaları ve Nazilerin iktidara gelmesinde önemli katkısı olan radyodaki propaganda konuşmaları ya da Latin Amerika’daki solcu liderlere karşı yürütülen CIA destekli siyasal karalama kampanyaları önemli örnekler arasındadır. Ancak 1936 yılında BBC (İngiliz) tarafından gerçekleştirilen ilk düzenli televizyon yayınların devreye girmesiyle radyo bu konumunu daha fazla koruyamamış; radyo yayıncılığı yapan kuruluşlara yönelen reklam gelirlerinin akışı, II. Dünya Savaşı’ndan sonra ağırlıklı olarak televizyon yayıncılığı yapan kuruluşlara doğru kaymıştır.

Reklamcılığın yeni mecrası... Televizyonun reklam verenler açısından “alıcı tarafta okuma-yazma” gerektirmeyen bir tüketicinin bulunduğu yeni bir seçenek olarak ortaya çıkışı ve bu anlamda yarattığı rekabet, gazete sahiplerini de etkilemiştir. Bu etkiye bağlı olarak gazetelerde sunum açısından çekiciliği artırmaya dönük çeşitli uygulamalar örneğin daha çok görsel malzemeler, renk ve fotoğraf (resimli gazeteler) kullanımı, sayfa düzeninde hareketliliği artırıcı değişiklikler, sayfa sayılarında artış ya da gazete sayfalarını farklı ilgi alanlarına seslenecek biçimde sınıflandırma türünden çeşitli yenilikler devreye sokulmuş; ayrıca daha “taze” haber verebilme amacıyla baskı teknolojisinde hızı öne çıkaran gelişmeler de desteklenmiştir. Bu bağlamda görüntünün haberleşmeye özgü öğelerinden biri haline gelmesine maddi temel hazırlayan gelişme, 1842 yılında fotoğraf ve kimyasal ayrıştırma tekniklerinin kullanılmaya başlanması olmuştur.

Televizyon ve siyaset... Gazete sahipleri özellikle Avrupa’da, reklamcılık alanında sahip oldukları tekel konumlarını sürdürebilmek için hükümetin kontrolü altındaki telgrafta olduğu gibi önce radyonun, daha sonra da televizyonun hükümet tarafından kontrol edilmesine dönük politikalara destek vermişlerdir. Bu anlamda BBC’nin hükümet desteğiyle kuruluşu iyi bir örnektir. Radyo alıcılarının içeriğinin oluşturulması için BBC hükümetin radyo alıcısı imalatçılarından topladığı fonla kurulmuştur... Gazeteler için tekelci gelişmenin sonucu olarak ortaya çıkan kontrol yöntemleri, radyo ve televizyon gibi haber medyasının diğer kanatları için de büyük ölçüde geçerlidir. Bu iki yeni iletişim aracı, gazeteye oranla daha geniş bir kitleye, “belirli” bir bedel ödeme zorunluluğu olmadan ulaşabilme özellikleri temelinde devlet, özel sektör ya da her ikisinin birlikte kontrol ettikleri düzenleyici yapılara göre örgütlenmişlerdir.

Medya alanında büyük tekeller... Kapitalizm koşulları altında medyanın çoğu, zor ve tartışmalı konulardan ya da yaratıcı çalışmadan (ARGE) kaçınır; çünkü bunlar kârlılık bakımından kötüdür. Radyo ve televizyonun ilk örgütlenme biçimlerinde sanatlar ve medyanın “gerçek atölyesi” yani radyo istasyonları, konser salonları, televizyon ağları, tiyatrolar, gazete büroları, çeşitli biçimleri olan kamu mülkiyetinde olacak, yönetimlerine de demokratik olarak seçilmiş kurullar gelecekti. Ancak ticari gelirlerin artması, reklam gelirlerinde kamusal baskının kaldırılması için ticari-özel yayıncılık kapitalist düzenin temel örgütlenme biçimi haline geldi... Örneğin Walt Disney Pictures, medyada ABD’nin en büyük ikinci holdingi olup ABC televizyon şirketlerini, ESPN, Disney Channel, SOAPnet gibi kablo kanalları yanında 277 radyo istasyonunu, müzik şirketi ve kitap yayınevini, Touchstone, Miramax, Walt Disney Pictures film şirketlerini, Pixar Animation Studio, Marvel Entertainment gibi dünyanın en büyük eğlence şirketlerinin de sahibidir...