ÇOCUKLARDA CİNSEL İSTİSMAR VE İSTİSMARDAN KORUNMA YOLLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Kendimizi Koruma Yolları ve Güvenli Yaşam
Advertisements

Yanık, Donma ve Sıcak Çarpması
BUILDING STRONG SCHOOL-FAMILY-COMMUNITY RELATIONSHIPS LLP No: RO1-GRU AİLE İÇİ DİSİPLİN VE OKUL AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
ÇOCUK İHMALİ VE İSTİSMARI VELİ SEMİNERİ. Türkiye’de ve dünyada yaşananları konu aldığımız bu seminerde geçen tüm olaylar ve kişiler MAALESEF ki tamamen.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ÇOCUK İHMALİ VE İSTİSMARI
ÇOCUK İHMALİ VE İSTİSMARI
ŞİMDİ ÇOCUĞUNUZUN DOĞDUĞU ZAMANA DÖNMENİZİ ÇOCUĞUNUZLA GEÇİRDİĞİNİZ O İLK AYLARI DÜŞÜNMENİZİ İSTİYORUM.
CİNSEL İSTİSMARA UĞRAYAN ÖĞRENCİLERE YÖNELİK HİZMETLER
Çocuk İhmali ve İstismarı Veli Sunumu. Çocuk İhmali nedir?  İhmal, çocuğa bakmakla yükümlü kimsenin çocuğun gelişimi için gerekli ihtiyaçları karşılamaması.
Çocuk İhmali ve İstismarı Veli Sunumu ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
YEDİEYLÜL İLKOKULU Kişisel Sınırlarımız Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisi Nisan 2014.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
Yaşlara Göre Oyunda Görülen Değişim
Çocuk İhmali ve İstismarı
HOŞGELDİNİZ.
Çağımızın en güçlü kitle iletişim kaynaklarından biri olan bilgisayarlar ve yaşamımıza birden bire giren internet, bugün bilgilenme, işlem yürütme,
HAZIRLAYAN Ayşe ŞEBBOY Psikolojik Danışman Şahin İlköğretim Okulu.
Dışa Atım Bozuklukları
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
HOŞGELDİNİZ.
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
Teknoloji Bağımlılığı ve Güvenli İnternet Kullanımı
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Çocuk istismarı nedir? 0-18 yaş grubundaki çocuğun; Sağlığını,
ÇOCUK İHMAL VE İSTİSMARINI ÖNLEME ÇALIŞMALARI PROJESİ
REHBERLİK SERVİSİ.
TEMİZ İNTERNET KULLANIMI
ÇOCUKLARDA UTANGAÇLIK
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
Nazlı ÖZTÜRK.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ŞİDDET DÖNGÜSÜ ve Kadına Yönelik Şiddet
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuklarda Mahremiyet Eğitimi
ÇOCUK İSTİSMARI. RİSK FAKTÖRLERİ Cinsiyet K/E= 1.5-3/1Gelişmiş ülkelerde K/E= %57/43 Bizde Yaş Yaşla birlikte artar (0-3 yaşta %10, 4-7 yaşta %28.4, 8-11.
EMPATİK İLETİŞİM 1.
ÇOCUKLARDA MAHREMİYET EĞİTİMİ 1. Duyguları İfade etme 2
2-B İnternet Anketi Sibel Payaslı.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk İhmali ve İstismarı
MAHREMİYET EĞİTİMİ Ve İSTİSMAR
Aile Eğitim Semineri HOŞ GELDİNİZ
Akademik Bilişim '08 İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Oyun İçine Gömülü Öğretim
ÇOCUK İHMALİ VE İSTİSMARI
VELİ SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ
KİŞİSEL SINIRLARIMIZ.
Gelişim ve Temel Kavramlar
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
BAĞIMLILIK NEDİR? NE DEĞİLDİR?
Bilinçli ve Güvenli İnternet Kullanımı
UŞAK EĞİTİM FAKÜLTESİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
6. Sınıf 3. Ünite: ZARARLI ALIŞKANLIKLAR
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Sunum transkripti:

ÇOCUKLARDA CİNSEL İSTİSMAR VE İSTİSMARDAN KORUNMA YOLLARI MEHMET PAŞA PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN

Çocuk istismarı nedir? 0-18 yaş grubundaki çocuğun; Sağlığını, Fiziksel gelişimini, Psiko-sosyal gelişimini bilerek veya bilmeyerek olumsuz etkileyen her türlü harekete “ÇOCUK İSTİSMARI” denir.

İstismar çeşitleri nelerdir? Fiziksel istismar Duygusal istismar Ekonomik istismar Cinsel istismar

CİNSEL İSTİSMAR Bir kişinin, çocuğa yönelik cinsel haz duyma amacıyla; Özel bölgelere dokunması ve/veya dokundurtması Tecavüz Teşhircilik yapması Cinsel uyarı ve doyum için kullanılması, Fuhuşa zorlanması, Pornografi gibi türlü suçlarda cinsel obje olarak kullanılması Çocuğun yanında Pornografik görüntüler izlenmesi ve izletilmesi.

Cinsel istismarcı kim olabilir? Yetişkin bir erkek, Yetişkin bir kadın Yaşıtı Yaş olarak kendinden büyük çocuk Aileden biri de olabilir.

İstismarcıların %96’sı erkek %63,5’u çocuğun tanıdığı, Hatta %25’nin de ensest dediğimiz 1. ve 2.derece akraba olduğu belirlenmiştir.

Cinsel istimara uğrayanların Kimler cinsel istismara uğrar? Cinsel istimara uğrayanların %71’i kız, %29’u erkek çocuklardır.

%30’unun 2-5 %40’ının 6-10 %30’unun 11-17 CİNSEL İSTİSMARA MARUZ KALAN ÇOCUKLARIN YAŞA GÖRE DAĞILIMLARI İNCELENDİĞİNDE; %30’unun 2-5 %40’ının 6-10 %30’unun 11-17 Yaş grubunda olduğunu görüyoruz. Bir başka deyişle kurbanların %70’ini küçük yaş grubu oluşturmaktadır.

Cinsel istismar “Cinsel istismarın mutlaka şiddet içermesi gerekmez” “Cinsel istismarda çocuğun rızasının olup olmadığına bakılmaz”

Cinsel İstismara Maruz Kalan Çocuklarda Görülen Belirtiler Cinsel istismara bağlı duygusal ve davranışsal belirtiler yaşa göre değişebilir

Cinsel İstismara Maruz Kalan Çocuklarda Görülen Belirtiler 0-3 Yaş Davranışsal-fiziksel belirtiler: Yeme ve uyku bozuklukları, yabancılardan korkma, anneye aşırı düşkünleşme, üzerini giyip çıkarırken sorun çıkarmaya başlama.

Cinsel İstismara Maruz Kalan Çocuklarda Görülen Belirtiler 3-6 Yaş Davranışsal-fiziksel belirtiler: Bebeklik dönemine geri dönüş (bebek gibi konuşma, parmak emme gibi), içe kapanma, sözel ifadede azalma, anneye daha fazla bağlı olma, tuvaletini altına yapma, yeme ve uyku bozuklukları, cinsel oyun (sık ve devamlı), mastürbasyon yapma.

Cinsel İstismara Maruz Kalan Çocuklarda Görülen Belirtiler 6-12 Yaş Davranışsal-fiziksel belirtiler: Sosyal içe kapanma ve tek başınalık, evden-okuldan kaçma, yeme ve uyku bozuklukları, öğrenme bozukluğu, takıntılı davranışlar ve düşünceler, kendinden küçüklere cinsel istismarda bulunma, durup dururken ağlama, hassaslaşma, karın ve baş ağrıları.

Cinsel İstismara Maruz Kalan Çocuklarda Görülen Belirtiler 13-18 Yaş Davranışsal-fiziksel belirtiler: Korkularının günlük yaşantısını engelleyecek boyuta gelmesi, bağımlılık yapan maddelere düşkünlük, evden- okuldan kaçma, başkalarını istismar etme, takıntılı düşünce ve davranışlar, duygusal ve fiziksel yakınlıktan kaçınma, yeme bozukluğu , sinirlilik, riskli cinsel davranışlar, süreğen enfeksiyonlar, sosyal içe kapanma, intihar.

Çocuklar yaşadıklarını neden anlatmak istemezler… Kendilerine inanılmayacağından korkarlar. Başlarının belaya gireceğinden korkarlar. İstismarcının tehditlerinden korkarlar.

Çocuklar yaşadıklarını neden anlatmak istemezler… Nasıl anlatılacağını bilmeyebilirler. Cinsel davranışların yanlış olduğunu bilmeyebilirler. Arkadaşları tarafından dışlanabileceklerinden korkarlar. İyi çocukların cinsellikle ilgili sözcükleri kullanmasının doğru olmadığı söylenmiştir. Büyüklerle (otorite figürleriyle) cinsel konuları konuşmaktan utanırlar, korkarlar.

Çocuklar sonunda nasıl söylerler… İstismarın derecesi, sıklığı artar ve çocuğu korkutursa, Cinsel istismardan korunmayla ilgili bilgi alırsa ve kendisine yapılanın doğru olmadığını fark ederse, Kardeşlerini korumak için (kendisinin ilk istismara uğradığı yaşa geldiklerinde), Çocuklar sırlarını en yakın arkadaşları ile paylaşmak isteyebilir;

Çocuklar sonunda nasıl söylerler… Ergenliğe gelmişse, hamilelikten korkarsa ya da cinsel yolla bulaşan hastalıklar hakkında bilgisi edinince İstismarcının baskısından kurtulmak için, Çocuk güvenebileceği ve kendisi ile yakından ilgilenen bir yetişkinle karşılaştığı zaman, Fiziksel bir yakınması (üriner enfeksiyon vb.) sonrası doktora gittiğinde.

Cinsel İstismar İle İlgili Doğru Bilinen Yanlışlar Doğrular Çocuklar istismar hakkında yalan söylemezler. Bu konuda hikaye uyduranlara çok az rastlanır. Çocukların görünüşü yada davranışı istismara sebep olmaz. Çocukları bu konuda eğitmeliyiz. İstismarla karşılaştığında çocuk bağırarak yardım istemeli, koşarak kaçmalıdır. Cinsel istismar yalnızca çocuğun hayal gücünün uydurmasıdır. Çocuklar hikayeler uydururlar Sadece çekici,tatlı,güzel, açık giyinen çocuklar; yada kendine güveni olamayan pasif;yaramaz çocuklar İstismara maruz kalır Çocuklara uslu,akıllı,açıkgöz olmalarını söyleyerek onları korumuş oluruz.

Cinsel İstismar İle İlgili Doğru Bilinen Yanlışlar Doğrular Genellikle tehlikeli yerler, özellikle karanlık bastıktan sonra,parklar, umumi tuvaletler ve boş sokaklardır İstismarcının tercih ettiği yerler genellikle çocuğun tanıdığı, bildiği yerledir:Okul ve çevresi, evle okul arasındaki yol,bir arkadaş yada akrabanın evi, çocuğun kendi evidir.

Cinsel İstismar İle İlgili Doğru Bilinen Yanlışlar Doğrular Doğru Bilinen Yanlışlar Çocuklar kötü görünümlü, yabancı kişilerden uzak durmalı çünkü onlar istismarcı kişilerdir. Olguların %80-95’inde istismarcı normal görünüşlü biridir. Genellikle 20-45 yaş arası evli sosyal hayatı olan şüphe çekmeyen bir aile babasıdır.

Cinsel İstismar İle İlgili Doğru Bilinen Yanlışlar Doğrular Çocuk; yaşadıklarını, cinsel istismarı bile, yakın zamanda ya da büyüyünce unutur. Fazla kurcalanmamalı. Çocuklar cinsel İstismarı asla unutmazlar…

Çocuklarımızı cinsel istismardan korumak için nasıl güçlendirebiliriz?

1. Cinsellik konusunda çocuklarınızı bilgilendirin. Çocuğun muhtemel tacizlere karşı korunabilmesi için sağlıklı bir cinsel bilgiye ve aile içerisinde şartsız sevgiye ihtiyacı vardır. Cinsel konuları paylaşmaktan çocuklarınızın sorularını cevaplamaktan çekinmeyin. Gelişim dönemlerine uygun bilgiler verin. Birçok aile için çocuğuyla cinsel konuları paylaşımda bulunmak güç bir durumdur.Kimi aileler çocukları ile bu konuyu hiç konuşmazken kimi aileler de çocuğun cinsel konulara ait sorularını “Aa ne kadar ayıp!”diye nitelemelerle çocuğu kınamakta ve suçlamaktadır. Neticede çocuk cinsel öğeler içeren konularda aileden yardım için geride duracaktır. Okul öncesi dönemde aileler çocuğun cinselliğe ait merakını giderirken detaya inmeden,cinsel organların değerli olduğu,vücutta birtakım fonksiyonlarının olduğu ve bu sayede kız-erkek,anne-baba gibi özelliklerinin oluştuğu anlatılmalıdır

2-Güvenliklerini sağlamayı öğretin: Çocuklarınıza, güvenliklerini korumak için gerekirse kendilerine zarar veren kişiden kaçmak, yüksek sesle bağırmak ve onu tekmelemek gibi bazı kural dışı davranışlarda bulunabileceklerini anlatın.

İnşaatlarda, boş, terk edilmiş evlerde, bodrumlarda, ailenin bilgisi olmadan oynamaması gerektiğini, ayrıca ailenden izinsiz arkadaş ve komşu evlerine gitmemesi gerektiğini öğretin. Çevrede kötü insanlar olabileceği ve kandırmak için çeşitli hikayelerle anlatabileceklerini ama buna inanmaması gerektiğini öğretin. “Annen kaza geçirdi; ben doktorum,seni yanına götüreceğim” vb…

Sanal ortamlarda tanımadığınız insanlarla arkadaşlık yapılmamalı. MSN ve Facebook’ta özel görüntüleriniz paylaşılmamalı, tanımadığınız kişilerle görüntülü görüşme yapılmamalı.

İnternette girdikleri siteleri bir şekilde kontrol edilmeli, İnternette sohbet ettiği kişilere kesinlikle adresini, telefon numarasını,okulunu, babası veya annesinin iş tel numaralarını vermemesi ve İnternette tanıştığı kişilerle buluşmaması gerektiği öğretilmelidir.

Anne ve ya babanın haberi olmadan hiç kimseden; ağrı kesici vs Anne ve ya babanın haberi olmadan hiç kimseden; ağrı kesici vs. ilaç alıp içmeyin. Geceleri geç saatte sokakta yalnız başınıza kalmayın.

3-Bedenlerini korumayı öğretin; Çocuklarınıza bedenlerinin kendilerine ait olduğunu,özellikle iç çamaşırları ile kapatılan bölgelerin çok özel bölgeler olduğunu ve kimsenin bu bölgelere dokunma hakkının olmadığını anlatın.

3-Bedenlerini korumayı öğretin; ..senin denize girerken mayo ile örttüğün bölgelerin özel bölgelerindir.

Bedenlerini korumayı öğretin; Çocuğumuza, kimlerin kendisine dokunabileceğine, öpebileceğine ve sarılabileceğine kendisinin karar verme ve “hayır” deme hakkını vermeli, bu hakkının olduğunu bilmesini sağlamalıyız

İyi Dokunma Sevdiğin kişilerin sarılması ve öpmesi güzel bir şeydir Uyandığında annenin sana sarılması ve öpmesi Babanın iyi geceler dilemek için sarılması ve öpmesi Anneanne ve dedenin ziyarete geldiklerinde herkesin birbirini kucaklaması ve öpmesi

Kötü Dokunma Canını acıtan dokunma kötü dokunmadır. Dokunulmasını istemediğin halde sana dokunulursa bu bir kötü dokunmadır. Dokunan kişi kendini rahatsız hissetmene neden oluyorsa, bu kötü bir dokunmadır. Dokunma seni korkutuyor ve sinirlendiriyorsa bu bir kötü dokunmadır. Dokunan kişi bunu hiç kimseye söylememeni istiyorsa bu bir kötü dokunmadır. Dokunan kişi bunu başkasına söylersen sana bir zarar vereceğini tehdidinde bulunuyorsa bu bir kötü dokunmadır.

4-”Hayır”demeyi öğretin: Çocuklara herhangi birisi onları incitmeye kalkarsa hayır demeleri gerektiğini söyleyin. Çünkü birçok çocuğa büyüklerin söylediklerine itaat etmeleri öğretilmiştir.

5-Yardım istemeyi öğretin: Biri onlara kötü,rahatsız edici bir şey yaparsa arkadaşlarından ya da büyüklerinden yardım istemeyi öğretin. Onlara sizinle her türlü sorunu paylaşabileceği inancını yerleştirin

SONUÇ OLARAK !!! Bizler çocuklarımıza neler öğretmeliğiz; İyi dokunma ile kötü dokunmayı ayırt etmeyi İstemediği bir durumda “HAYIR” diyebilmeyi Kişisel alanlarını-özel bölgelerini bilmeyi ve korumayı Kendilerinin suçu olmadığını Haklarını bilip savunabilmeyi Kendini ifade etmeyi Kendini güvende hissetmediğinde yardım alması gerektiğini öğretmeliyiz.

BİZİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ