Geçerlik ve Kullanışlılık

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
Advertisements

GEÇERLİLİK 1- Tarihsel Gelişim 2- Geçerlilik Tanımı
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
Test Geliştirme ve Madde Analizi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Öğretim Görevlisi: Hasan Avcıoğlu Doç. Dr. Gönül Akçamete
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Araçlarının Nitelikleri
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
GEÇERLİLİK ve GÜVENİLİRLİK
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
GEÇERLİLİK Kapsam Geçerliliği
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme Aracının Özellikleri
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -4-
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
Madde Analizi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme ve değerlendirme, sınıf içi öğrenme sürecinde öğrencide istenilen davranış değişikliğinin ne derece gerçekleştiğini belirlemede, eğitim sürecinin.
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
Ölçme AraçlarInda BulunmasI İstenen NİTELİKLER
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE HATA Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM.
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Ölçeklerde Aranan Özellikler a) Geçerlik b) Güvenirlik c) Kullanışlılık Bu özelliklerden en önemlisi geçerlik, sonra güvenirlik, sonuncusu ise kullanışlılıktır.
TEST PLANI MADDE ANALİZİ.
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Ders 5: ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
VERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE ANALİZİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
PSİKOLOJİK TESTLER.
GÜVENİRLİK ve GEÇERLİK
KGO KR-20 ve KR-21 Korelasyon Hesaplamaları.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Bir psikolojik yapı olarak "başarı" ve madde geliştirme süreci
TIMSS (Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması)
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Yrd. Doç.dr. H. denİz GülleroğlU
Geçerlik ve Kullanışlılık
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
Verilerin Toplanması I
Dereceli Puanlama Anahtarı Hazırlama
ABİDE Madde Örnekleri Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Bilimsel araştırma türleri
Dereceli Puanlama Anahtarı
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
Anket ve Likert Ölçekler
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Sunum transkripti:

Geçerlik ve Kullanışlılık Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu

Geçerlik Nedir? Bir ölçme aracının geçerliğini, o ölçme aracının amacını gerçekleştirme düzeyi, belli bir işe yarama derecesi oluşturur. Bir ölçme aracı amacını ne derece gerçekleştiriyorsa o kadar geçerlidir. Örneğin, bir eğitim süreci sonunda sınav yapmanın amacı, o süreçte kazandırılmaya çalışılan davranışların, kazanılıp kazanılmadığını ortaya koymaktır. Ölçme aracı, yalnızca ilgili eğitim sürecinde kazandırılan davranışları ölçüyor, başkalarını ölçmüyorsa sınav amacını gerçekleştiriyor demektir. Kısaca geçerlik, bir ölçme aracının ölçmeyi amaçladığı özelliği başka özelliklere karıştırmadan, doğru olarak ölçebilme derecesidir (Tekin, 2014). Güvenirlikte olduğu gibi geçerlikte de akılcı ve istatistiksel yollar kullanılarak geçerlik denetim altında tutulmaya çalışılmaktadır. Bu yollara aşağıda kısaca yer verilmiştir.

Akılcı Yollarla Geçerliği Artırmanın Yolları 1.Testte yer alan her bir sorunun eğitim programında yer alan davranışlara ait olmasını sağlamak. (Sınav kapsamını dengeleyen sorular sormak). 2.Ölçülmek istenmeyen özellikler, bireylerin sınav kâğıdında bulunsa bile bunları puanlama dışı bırakmak. 3.Sınavda, dersteki öğrenmelere dayalı sorular sormak 4.Sınav süresini, soru sayısına, test kapsamına ve bireylerin durumuna göre ayarlamak

5.Testte yer alan soruları, yansız puanlanmak. 6.Bireylerin kopya çekmesine fırsat vermemek. 7.Olanaklı ise, her sınavda farklı ölçme aracı kullanmak. 8.Soruları dersten önce açıklamamak. 9. Öncelikle, ölçme aracının güvenirliğini sağlamak.

Geçerlik Kanıtlama Yöntemleri Test geliştirme sürecinde testlerin üç boyutta geçerliği denetlenmeye çalışılmaktadır. Kapsam geçerliği Yordama geçerliği Yapı geçerliği

Kapsam Geçerliği Bir testin (sınav) ölçmek istediği özelliklerden oluşan konu evrenini dengeli biçimde örnekleyebilmesi gerekir. Kapsamına giren özelliklerin hemen hemen her birini gerçekten ölçen bir test, kapsam geçerliğine sahiptir. Bir testin kapsam geçerliğini belirlemenin en etkili yollarından biri belirtke tablosu hazırlamaktır. Belirtke tablosu bir testte yer alacak soruların hem konular açısından hem de zihinsel düzey açısından dengeli biçimde olmasına yardımcı olmaktadır. Belirtke tablosu test kapsamında yer alacak soruların, bilişsel düzeylere (hatırlamak, anlamak, uygulamak, analiz etmek, değerlendirmek ve yaratmak) ve konulara (içerik) göre dağılımını gösterir.

Yordama Geçerliği Bir testin yordama geçerliği o testten elde edilen puanlarla testin yordamak için düzenlendiği değişkenin doğrudan ölçüsü olan ve daha sonra elde edilen ölçüt arasındaki korelasyondur. Yordama geçerliği çalışmalarında önemli nokta uygun bir ölçüt ölçüsünün elde edilmesidir (Tekin, 2014).

Yapı Geçerliği Yapı, birbiriyle ilgili olduğu düşünülen belli öğelerin ya da öğeler arasındaki ilişkilerin oluşturduğu bir örüntüdür. Bir testin yapı geçerleme süreci, temelde testin maddelerine verilen cevaplar arasındaki ilişkilerin analizine dayanır. Faktör analizi çalışmaları en yaygın kullanılan yapı geçerliği analizidir. (Tekin, 2014)

Kullanışlılık Nedir? Bir testin kullanışlılığı, o testte yer alacak soruların geliştirilmesinden çoğaltılmasına, uygulanmasından analiz edilmesine ve puanlanmasından, sonuçların duyurulmasına kadar yapılan işlemlerin zaman, para ve emek açısından ekonomik olmasıdır. Kullanışlılık hem güvenirliğin hem de geçerliğin artmasına katkı getirmelidir. Bir testte öncelikle güvenirlik ve geçerlik sonra kullanışlılık dikkate alınmalıdır.

Kaynakça Tekin, H. (2014).Eğitimde ölçme ve değerlendirme (24. baskı). Ankara: Yargı Yayınevi