Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
Advertisements

T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
FAKÜLTEMİZ ÇOKTAN SEÇMELİ SINAVLARINDA YAPILAN ANALİZLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ Ölçme-Değerlendirme Kurulu Ve Sınav Merkezi.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
REHBERLİKTE HİZMET TÜRLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri De ğ işkenler İ smail GÜLEÇ.
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Bu slayt, ön lisans öğrencilerimize son sınıfta ya da mezun olduktan sonra başvuru yapabilecekleri sınavlar hakkında bilgi verme amaçlı hazırlanmıştır.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
OKUL ÖNCESİNDE KAVRAM KARİKATÜRLERİ
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Kişisel-Sosyal Rehberlik
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
İç Hastalıkları Klinik Stajı GİRİŞ DERSİ
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Öğretimin Uyarlanması
NOT VERME VE MEZUNİYET.
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Prof. Dr. Mehmet Küçük
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd.doç.dr. h. deniz gülleroğlu
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Tipik Performans Testlerinde Güvenirlik
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
Diğer Teknikler I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Test Geliştirme Süreci
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Geçerlik ve Kullanışlılık
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
ÖĞRENME STİLLERİ.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar
Tipik Performans Testlerinde Geçerlik
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
Sunum transkripti:

Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu Psikolojik Ölçme Araçlarının Sınıflandırılması Çerçevesinde Tipik Performans Testleri/ Çeşitli Karar Alanlarında (seçme,sınıflama,yerleştirme,rehberlik vb.) Tipik Performans Testlerinin Kullanımı Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu

Çağımızda, psikolojik ölçme araçları öğretim dışında da oldukça yaygın bir biçimde kullanılmaktadır. Bu nedenle, psikolojik ölçme araçlarının amaçlarında ve kullanma yöntemlerinde farklılıklar olacağı beklenmelidir. Uzun süre, psikolojik ölçme araçlarıyla ilgili olanların çalışmaları, bu araçların geliştirilmelerine ve araçlardan birey hakkında elde edilen sonuçları anlamaya, açıklamaya yönelik olmuştur. (Özgüven, 2012)

Yakın geçmişte ise, psikolojik ölçme araçlarını kullananlar daha çok bu araçların birey veya gruplar için kullanılmasındaki işlemler üzerinde durmaya başlamışlardır. Psikolojik ölçme araçları eğitim uygulamalarında farklı amaçlar için kullanılmaktadır. (Özgüven, 2012)

Cronbach (1970) testlerin kullanım amaçlarını işlevini dört grupta toplamıştır. Bunlar (1) kişilerin seçimi, (2) bireylerin sınıflanması, (3) uygulanan yöntemlerin değerlendirilmesi ve (4) araştırmalarda bilimsel denencelerin kontrol edilmesidir. (Özgüven, 2012)

Test kavramına çeşitli açılardan bakıldığında farklı sınıflamalar yapılabilmektedir. Bunlar; Maksimum Performans- Tipik tepki Standart testler- Öğretmen yapımı testler Norm dayanaklı- Ölçüt (kriter) dayanaklı testler Hız testleri- Güç testleri Objektif testler-subjektif testler Bireysel testler- Grup testleri (Kilmen, 2014)

Maksimum Performans- Tipik Tepki Testler ölçülmek istenen davranış/psikolojik özellik türü bakımından iki kategoriye ayrılır. Bunlar; maksimum performans ve tipik tepki testleridir (Cronbach, 1990). Maksimum performans testlerinde temel amaç, katılımcıların olası en iyi performanslarını ortaya çıkarmaktır. Standart ve öğretmen yapımı başarı testleri, zeka ve yetenek testleri, iş performansı testleri maksimum performans testlerine örnektir. Tipik Tepki testlerinde kişilik, ilgi, tutum gibi psikolojik özellikler ölçülmeye çalışılır. Dolayısıyla bu türden doğru/en doğru yanıt/tepki söz konusu değildir. (Kilmen, 2014)

Standart Testler- Öğretmen Yapımı Testler Testler, hazırlayanın uzmanlığı ve test sonuçlarının benzer gruplarla karşılaştırılabilirliği açısından ele alındığında standart testler ve öğretmen yapımı testler olmak üzere iki kategoriye ayrılır: Öğretmen yapımı testler öğretmen tarafından kendi sınıfında kullanılmak üzere hazırlanmış testlerdir. Bu türden testlerin kalitesi öğretmen bilgi ve becerisine bağıldır. Standart testler ise uzmanlar ya da bir ölçme kuruluşu tarafından test geliştirme süreçleri izlenerek hazırlanmaktadır. (Kilmen, 2014)

Norm Dayananklı– Ölçüt Dayanaklı Testler Değerlendirme sürecinde test puanlarının yorumlanmasında kullanılan ölçüte göre testler norm dayanaklı ve ölçüt dayanaklı olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Norm dayanaklı testler başarı, tutum, kişilik, ilgiler açısından bireyler arası farkları ölçmeye yönelik olarak hazırlanmaktadır. Ölçüt dayanaklı testlerde ise öğrencinin belli bir alanda hazırlanmış başarı testinden aldığı puan ölçüt olarak kullanılır. (Kilmen, 2014)

Hız Testleri- Güç Testleri Testler verilen maddeleri yanıtlama süresinin yeterliği açısından da ikiye ayrılmaktadır. Bunlar hız testleri ve güç testleridir. Hız testleri kısa sürede nispeten kolay çok sayıda bir dizi soruyu yanıtlamayı gerektiren testlerdir. Bu türden testlerde kısa sürede en fazla sayıda maddeyi doğru yanıtlayanlar daha fazla puan alır. Güç testlerinde ise, katılımcılara yeterli süre verilir. Verilen süre, ortalama bir test alanın testteki maddelerin tümüne erişmesini sağlayacak bir süredir. (Kilmen, 2014)

Objektif Testler-subjektif Testler Testler puanlama yöntemi bakımından objektif ve subjektif testler olmak üzere iki kategoride de ele alınabilir. Objektif testler test maddelerine verilen tepkilerin puanlanmasının önceden tanımlanmış bir anahtara göre yapılabildiği testlerdir. Yani puanlamayı kim yapıyor olursa olsun öğrencinin alacağı puanın değişmediği testlerdir. Subjektif testlerde ise yanıtlar kesin ve net değildir. Bu nedenle bu tür testlerde öğrencinin alacağı puan puanlayıcıdan puanlayıcıya değişebilmektedir. (Kilmen, 2014)

Bireysel Testler –Grup Testleri Testler tek oturumda uygulanan kişi sayısına göre bireysel testler ve grup testleri olarak ikiye ayrılmaktadır. Tek oturumda çok sayıda bireye uygulanan testler grup testleri olarak adlandırılmaktadır. Vize ve final sınavlarında kullanılan testler, KPSS, ALES bu türden testlere örnektir. Bireysel testler ise tek oturumda sadece bir kişiye uygulanabilirler. Okul öncesi ve okuma yazma bilmeyenler için hazırlanan testler, belli bir performansın sergilenmesini gerektiren testler bireysel olarak uygulanmayı gerektirir. (Kilmen, 2014)

kaynakça Kilmen, S. (2014). Ölçme ve değerlendirmede temel kavramlar. N. Çıkrıkçı-Demirtaşlı (Ed.). Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s.34-68). Ankara: Edge Akademi. Özgüven, İ. (2012). Psikolojik testler. Ankara: Nobel yayıncılık.