Bir psikolojik yapı olarak "ilgi" ve madde geliştirme süreci

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
Advertisements

Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
Matematik Öğretimi Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
Bireyi Tanıma Teknikleri I
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Bireyi Tanıma Teknikleri I
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
NİĞDE ZÜBEYDE HANIM SAĞLIK YÜKSEKOKULUNA HOŞGELDİNİZ
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Ergun, S.1, Koçak, S.1, Devrilmez, E.1, Tek, T.1
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
Eğitimde Proğram Geliştirme Süreci ve Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Yrd. Doç. Dr. H. deniz gülleroğlu
Yrd.doç.dr. h. deniz gülleroğlu
PISA 2015 Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Bir psikolojik yapı olarak "kaygı" ve madde geliştirme süreci
İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları
Yrd.doç.dr.H. deniz gülleroğlu
Tipik Performans Testlerinde Güvenirlik
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
Diğer Teknikler I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Diğer Teknikler II Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Eğitimde Hedefler Hedef Kaynakları
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Test Geliştirme Süreci
Geçerlik ve Kullanışlılık
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
Test ve ölçeklerde yer alan maddelerin kuramsal boyutla ilişkisi
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
KİŞİSEL REHBERLİK.
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Ölçme, Değerlendirme ve Durum Belirleme - devam
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Öz, Akran ve Grup Değerlendirmeleri
Sunum transkripti:

Bir psikolojik yapı olarak "ilgi" ve madde geliştirme süreci Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu

Türk Dil Kurumu’na göre ilgi, belirli bir olay veya etkinliğe yakınlık duyma, ondan hoşlanma ve ona öncelik tanıma olarak tanımlanmaktadır (TDK, 2018). İlgi, bireyin bir ihtiyacını doyuran öğrenilmiş hoşlanma veya hoşlanmama duygusudur (Özoğlu, 1977).

İlgi, belli faaliyetlere isteyerek yönelme, bu faaliyetleri kısıtlayıcı koşullar altında bile başka faaliyetlerin yerine tercih etme ve bu faaliyetleri yaparken yorgunluk yerine dinlenmişlik, bıkkınlık yerine devam etme isteği duyma durumlarında etkili olan iç uyarıcı olarak da tanımlanmaktadır (Kuzgun, 2000: 50) Kariyer danışmalığı ve planlanmasında en sıklıkla kullanılan araçlar, ilgi envanterleridir (Harrington ve Feller, 2004).

İlgi Envanterlerinin Geliştirilmesinde Yaklaşımlar Kapsam Analizine Dayalı: «İşaretleme listeleri» ile yapılandırılan ölçme araçlarında yanıtlayıcıların her bir ifadeden ilgi duyduklarını işaretlemelerini gerektirmektedir. Kolay ve fazla teknik olmayan bir yaklaşım olduğu için eğitimin her kademesinde eğitimciler tarafından tercih edilmektedir. Rasyonel Yaklaşıma Dayalı: Bu yaklaşımla geliştirilen ilgi envanterlerinde, maddelerin meslek grupları ile ilişkilerinin saptanmasında önce ilgi alanı ile etkinlikler sınıflanmakta ve maddeler halinde gruplandırılarak alt testler oluşturulmaktadır. Standart test geliştirme adımları takip edilmektedir. Ampirik Yaklaşıma Dayalı: Envanterde yer alacak maddelerin seçiminde, başka bir envanter dış ölçüt olarak işlev görmekte ve maddelerin dış ölçütle ilişkisi incelenmekte; madde seçimi bu ilişkiye dayalı olarak belirlenmektedir. (Özgüven, 2012)

İlgi Envanterlerinin Faydaları İlgilerin farkına varılmasını kolaylaştırmaktadır. İlgi alanlarının mesleklerle bağlantısının kurulmasına ve bu yolla henüz bilinmeyen mesleklerin tanınmasına yardımcı olmaktadır. İlgilerle yetenekler arasındaki olası tutarsızlıkların far edilmesine olanak vermektedir. Kişinin ifade ettiği ilgiler ile ölçülen ilgileri arasındaki farklılığın kaynağını belirlenmesini sağlamaktadır. Meslek seçiminde, ilgilerin öneminin anlaşılmasına yardımcı olmaktadır. İlgi kavramının mesleki doyum, başarı, özenti, yetenek kavramları ile ilişkisinin kurulmasına olanak vermektedir. Kariyer planının gerçeklik düzeyinin artırılmasını sağlamaktadır. Kariyer düşüncesini geliştirmekte; buna bağlı olarak bireyi araştırmaya yönlendirmektedir. Bazı ilgi envanterleri ilgilerle meslek seçenekleri arasındaki ilişkinin görülmesini kolaylaştırmaktadır. (Kuzgun, 2010)

Mesleki İlgilerin Ölçülmesinde Kullanılan Ölçme Araçları Kuder İlgi Alanları Tercih Envanteri Kuder Kariyer Keşfi Thurstone İlgi Testi Strong İlgi Envanteri Holland Kendini Araştırma Ölçeği O*NET İlgi Envanteri Kişisel Küre Envanteri Amerika Lise Test Programı İlgi Envanteri A.B.D. Silahlı Kuvvetler Mesleki Tutum Test Bataryası İlgi Envanteri Gazete Haberleri Testi Akademik Benlik Kavramı Ölçeği (Yılmaz, 2011)

Ülkemizdeki ilk ilgi envanteri, Tan (1972) tarafından okuyucuların gazete haberlerinin başlıklarına bakarak seçtiği ve seçimlerinin gerisinde ilgilerin yattığı görüşünden hareketle geliştirilmiş olan Gazete Haberleri Testi’dir. Gazete Haberleri Testi, 60 maddeden oluşmaktadır. Her maddede 12 ilgi alanına ilişkin dörder haber başlığı yer almaktadır.

Kuder Tercih Envanteri (Kişisel Form A) Envanter, bireylerin tercih ettikleri sosyal ilişki türlerini belirlemeye yönelik olarak Kuder tarafından geliştirilmiştir. Lise öğrencileri ve yetişkinlere grup halinde uygulanabilen bir kağıt-kalem testidir. Envanter, Türkçe’ye Koç (1987) tarafından uyarlanmıştır. Test kapsamında ölçülen ilgi yapısı beş alt boyut olarak tanımlanmıştır: Gruplar içinde etkin olmayı tercih etme Alışılmış ve tutarlı durumları tercih etme Fikirlerle çalışmayı tercih etme Çatışmalardan kaçınmayı tercih etme İnsanları yönetmeyi tercih etme Yanıtlayıcılardan, envanterdeki üçerli olarak kümelenmiş ve numaralandırılmış 504 etkinlik cümlesinden en çok ve en az hoşlandıklarını tespit etmeleri istenmektedir. (Koç, 1987; Öner, 2012)

Kuder Tercih Envanteri (Kişisel Form A) Madde Örneği --------------------------------------------------------------------------------------------- Seyahat ederken özellikle insanlara dikkat etmek. Seyahat ederken özellikle manzaraya dikkat etmek. Seyahat ederken özellikle tarladaki ürüne dikkat etmek. ---------------------------------------------------------------------------------------------- 4. Kör bir öğrenciye kitap okumak. 5. Belli bir noktadan geçen taşıtları saymak. 6. Halk oyunu tespit için yapılan incelemelerde mülakat yapmak.

KAYNAKLAR Harrington, T.F. & Feller, R.W. (2004). Facilitating career development, assessment and interpretation practices. J.E. Wall ve G.R. Walz (Ed.). Measuring up: Assessment issues for teachers, counselors, and administrators (s. 581-593). Texas: PRO-ED Inc. Koç, N. (1987). Kuder Tercih Envanteri - Kişisel form A'nın uyarlaması, güvenirliği ve geçerliğine ilişkin bir ön çalışma. Eğitim ve Bilim, 12(63), 27-41. Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı kuramlar uygulamalar. Ankara: Nobel Yayınları. Öner, N. (2012). Türkiye’de kullanılan psikolojik testler. İstanbul: Boğaziçi Yayınları. Özoğlu, S.Ç. (1977). Kuder İlgi Alanları Tercihi Envanteri mesleki form CH el kitabı. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi. Özgüven, İ. E. (2012). Psikolojik testler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Tan, H. (1972). Gazete haberleri testi geliştirilmesi ve standardizasyonu. Ankara: TÜBİTAK. Yılmaz, O. (2011). Mesleki İlgi Envanteri’nin geliştirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.