SUNUM PLANI 2011 MERKEZİ YÖNETİM REFORMUNUN BAKANLIK SİSTEMİNE ETKİLERİ 2017 ANAYASA DEĞİŞİKLİĞİ SONRASI BAKANLIK SİSTEMİ VE GELECEĞİ
6223 Sayılı Yetki Kanunu BAKANLIKLARIN YENİDEN DÜZENLENMESİ PERSONEL SİSTEMİNİN YENİDEN DÜZENLENMESİ 35 KHK 632-666 SAYILI KHK
6223 Sayılı Yetki Kanunu REFORM NİÇİN KANUN DEĞİL DE KHK YOLUYLA YAPILIYOR? 1-KHK çıkarma usulünün, kanun çıkarma usulüne nazaran daha pratik ve kolay olması. 2-AB yükümlülükleri(yapısal ve uyum fonlarından yararlanma amacı)
KAMU YÖNETİMİNİN DÖNÜŞÜMÜN POSDCORB İLE ANALİZİ PLANLAMA DPT KALKINMA BAKANLIĞI (NEDEN?) «PLANLAMA» BAKANLIKLAR ÜSTÜ BAKANLIK İÇİNDE «HİZMET» YAPISAL DEĞİŞİM (YPK+PKKK+BGYK+BGK)+(KAM+YİDGM)+(DAP BKİ+KOP BKİ) GÖREVSEL DEĞİŞİM ULUSAL KALKINMADAN BÖLGESEL KALKINMAYA ULUSLARARASI KURULUŞLARLA KALKINMA AJANSLARI ARASINDA KOORDİNASYON İŞLEVİ SİYASAL BOYUT GÖRECE ÖZERK BİR KURUMUN BAKANLIK SİSTEMİ İÇERİSİNE ALINMASI
2011 KHK’leri Sonrası Bakanlık Sistemi ÖRGÜTLENME 2011 KHK’leri Sonrası Bakanlık Sistemi Adı Değişmeyen, Ancak Teşkilat Kanunlarında Kısmen Değişiklik Yapılan Bakanlılar Adı Değişmeyen, Ancak Teşkilat Kanunları Tamamen Değişen Bakanlılar Adı ve Teşkilat Kanunları Tamamen Değişen (Birleştirilen/Ayrılan) Bakanlıklar Yeni Kurulan Bakanlıklar 1-Adalet Bakanlığı 2-İçişleri Bakanlığı 3-Dışişleri Bakanlığı 4- Kültür ve Turizm Bakanlığı 5- Milli Savunma Bakanlığı 6- Maliye Bakanlığı 7- Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanlığı 8- Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı 1-Sağlık Bakanlığı 2-Milli Eğitim Bakanlığı 1-Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı-(eski adı Sanayi ve Ticaret Bakanlığı) 2- Çevre ve Şehircilik Bakanlığı- (Eski adı Bayındırlık ve İskân Bakanlığı) 3- Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı- (eski adı Tarım ve Köy işleri Bakanlığı) 4- Gümrük ve Ticaret Bakanlığı- (eski adı Sanayi ve Ticaret Bakanlığı) 5- Orman ve Su İşleri Bakanlığı- (eski adı Çevre ve Orman Bakanlığı) 6- Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı- (eski adı Ulaştırma Bakanlığı) 1-Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı 2-Avrupa Birliği Bakanlığı 3-Ekonomi Bakanlığı 4-Gençlik ve Spor Bakanlığı 5-Kalkınma Bakanlığı
ÖRGÜTLENME 3046 Sayılı Kanunda Yapılan Değişiklikler Devlet Bakanlığı uygulamasına son verilmesi İki Tür Başbakan Yardımcılığının getirilmesi BİO’ların denetiminin Bakana verilmesi Bakan Yardımcısı Uygulamasının Getirilmesi Bakanlıkların İç Yapılarındaki Değişiklikler Fonksiyonel esaslı örgütlenmeden Tema/Konu bazlı örgütlenmeye geçiş Birim adları ve görevlerindeki standartizasyonun bozulması AB ile ilgili birimlerin kurulması Bakanlıklardaki ara kademelerin kaldırılması ve dikey örgütlenmeden yatay örgütlenmeye gidiş
3046 sayılı Kanun (İlk Hali) 643 sayılı KHK Sonrası 3046 sayılı Kanun ÖRGÜTLENME Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcılığı Karşılaştırması 3046 sayılı Kanun (İlk Hali) 643 sayılı KHK Sonrası 3046 sayılı Kanun (Son Hali) Devlet Bakanları MADDE 4. — Başbakana yardım etmek, Bakanlar Kurulunda koordinasyonu sağlamak, özel önem ve öncelik taşıyan konularda tecrübe ve bilgilerinden istifade edilmek amacıyla Başbakanın teklifi ve Cumhurbaşkanının onayı ile Devlet Bakanları görevlendirilebilir. a) Devlet Bakanları, Başbakan tarafından verilecek görevleri yerine getirirler. b) Devlet Bakanlarının sayısı yediyi geçemez. c) Devlet Bakanlarından en çok ikisi Başbakan Yardımcısı olarak görevlendirilebilir. d) Bu Kanunun 11 inci maddesinde belirtilen bakanlık ilgili kuruluşları, Başbakanın teklifi ve Cumhurbaşkanının onayı ile, Başbakanlıkla veya diğer bakanlıklarla ilgilendirilebilir. e) Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcıları ile Devlet Bakanlarının danışma ve büro hizmetlerini yürütecek personele ait kadrolar Başbakanlık kadro cetvelinde gösterilir. Başbakan Yardımcıları (1) Madde 4 – (Değişik: 3/6/2011 – KHK-643/1 md.) Başbakana yardım etmek ve Bakanlar Kurulunda eşgüdüm sağlamak üzere Hükümetin oluşumu ve genel siyasetinin yürütülmesinin gerektirdiği sayıda bakan, Başbakan Yardımcısı olarak görevlendirilebilir. Ayrıca Başbakana yardım etmek ve Başbakan tarafından verilecek görevleri yerine getirmek, Bakanlar Kurulunda koordinasyonu sağlamak, özel önem ve öncelik taşıyan konularda tecrübe ve bilgilerinden istifade edilmek amacıyla Başbakanın teklifi ve Cumhurbaşkanının onayı ile, Başbakan Yardımcısı unvanıyla görev yapmak ve sayısı beşi geçmemek üzere bakan görevlendirilebilir. Başbakan Yardımcısı unvanıyla görev yapmak üzere görevlendirilen bakanların danışma ve büro hizmetlerini yürütecek personele ait kadrolar Başbakanlık kadro cetvelinde gösterilir.
ÖRGÜTLENME Siyasi-İdari Müsteşar ve Bakan Yardımcılığının Benzer ve Farklı Yönleri Siyasi Müsteşar (İdari) Müsteşar Bakan Yardımcısı *Bir bakanlık için birden fazla müsteşar görevlendirilebilir. *Her bakanlık için bir müsteşar görevlendirilebilir. *Her bakanlık için bir bakan yardımcısı görevlendirilebilir. *İcra Vekilleri Heyeti’nin istifası ile siyasi müsteşarların görevleri de son bulur. *Görev süresi Hükümetin görev süresiyle bağlantılı değildir. *Hükümetin görev süresi ile bağlantılı olarak görev yaparlar. *3117 sayılı Kanun’da siyasi müsteşarların “istisnai memur” olduklarına ilişkin bir düzenleme yoktur. *Meslekten yetişme, uzman idare memurudur. *Bakan Yardımcılığı, “istisnai memuriyet”tir. *Başbakan tarafından TBMM üyeleri arasından seçilerek Cumhurbaşkanın onayı ile atanır. *Müşterek kararname ile atanır. *Bakana vekâlet edebilir. *Bakana vekâlet edemez. *3117 sayılı Kanunu’nun 7. maddesi ile siyasi müsteşarlara “karar verme yetkisi” tanınmıştır. Bu açıdan siyasi müsteşarlar danışman olarak nitelendirilemez çünkü danışman personelin karar verme yetkisi yoktur. *Bakan tarafından kendisine yetki devri yapıldığı durumlarda karar verme yetkisine sahiptir. *Karar verme yetkisi olup olmadığı 643 sayılı KHK ile düzenlenmemiştir. *Meclis üyeliği vardır. *Meclis üyeliği yoktur. *Görev, yetki ve sorumlulukları bakımından, siyasi müsteşarlar kendilerine verilen belli işlerden dolayı şahsi sorumlulukları bulunur. Ancak bu görevlerinden dolayı bakanın TBMM’ye karşı siyasi sorumluluğu vardır. *Bakanın emrinde ve onun yardımcısı olup bakanlık hizmetlerini bakan adına ve bakanın direktif ve emirleri yönünde, bakanlığın amaç ve politikalarına, kalkınma planlarına ve yıllık programlara, mevzuat hükümlerine uygun olarak düzenlemek ve yürütmekle görevli Müsteşar bu hizmetlerin yürütülmesinden bakana karşı sorumludur. *Bakana ve Bakanlığa verilen görevlerin yerine getirilmesinde Bakana yardımcı olmak üzere Bakan Yardımcıları bu görevlerin yerine getirilmesinden Bakana karşı sorumludur. *Hukuki dayanağı 1924 Anayasasıdır. *Hukuki dayanağı 3046 sayılı kanundur. *Hukuki dayanağı 643 sayılı KHK’dir.
ÖRGÜTLENME Bakanlık Teşkilat Şemalarında Bakan Yardımcılığının Konumu Bakanlıklar Bakan Yardımcısı Bakanlık Teşkilat Şemasında Yer Alıyor mu? Müsteşarın Üstü mü? Adalet Bakanlığı Evet Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Hayır Avrupa Birliği Bakanlığı Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Dışişleri Bakanlığı Ekonomi Bakanlığı Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Gençlik ve Spor Bakanlığı Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Gümrük ve Ticaret Bakanlığı İçişleri Bakanlığı Kalkınma Bakanlığı Kültür ve Turizm Bakanlığı Maliye Bakanlığı Milli Eğitim Bakanlığı Milli Savunma Bakanlığı Orman ve Su işleri Bakanlığı Sağlık Bakanlığı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı
ÖRGÜTLENME Bakanlık Yapılarının Karşılaştırılması 2011 Öncesi Bakanlık Yapılanması 2011 KHK’leri Sonrası Bakanlık Yapılanması Bakan Müsteşar Müsteşar Yardımcıları Ana Hizmet Birimleri Yardımcı Hizmet Birimleri Personel Genel Müdürlüğü/Dairesi Başkanlığı İdari ve Mali İşler Dairesi Başkanlığı Eğitim Dairesi Başkanlığı Özel Kalem Müdürlüğü Danışma ve Denetim Birimleri Teftiş Kurulu Başkanlığı Hukuk Müşavirliği Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği Sürekli Kurullar Bağlı Kuruluşlar İlgili Kuruluşlar Bakan Yardımcısı Hizmet Birimleri İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığı Destek Hizmetleri Başkanlığı/Yönetim Hizmetleri Genel Müdürlüğü AB İlişkiler Genel Müdürlüğü/Daire Başkanlığı Rehberlik ve Teftiş /Rehberlik ve Denetim Hizmetleri/ Denetim Hizmetleri Başkanlığı Çalışma Grupları İlişkili Kuruluşlar
KHK’lerin Personel Boyutunda Getirdiği Yenilikler 632 sayılı KHK 666 sayılı KHK Sözleşmeli personelin memur statüsüne geçirilmesi Eşit işe eşit ücret uygulaması doğrultusunda mali hakların eşitlenmesi ve kadro karşılığı sözleşme uygulamasının kaldırılarak uzman istihdamının tüm bakanlıklara yaygınlaştırılması
666 sayılı KHK’lerin Personel Boyutunda Getirdiği Yenilikler 1-Eşit işe eşit ücret uygulaması doğrultusunda mali hakların eşitlenmesi. 2- Kadro karşılığı sözleşme uygulamasının kaldırılarak, uzman istihdamının tüm bakanlıklara yaygınlaştırılması. 3-Üst düzey yöneticiler ve kariyer meslek mensupları için yeni bir maaş modeli getirmesi. 4-KHK’lerle bakanlıklara (Gümrük ve ticaret Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı) KPSS aracılığı ile kamu personelinin alınmasında istisnalar getirilmesi. 5-“Eşit işe eşit ücret” kamuda ücretlendirmeyi piyasa temelinde belirleyen Amerikan personel sisteminin ücretlendirme rejiminin benimsenmesi.
YÖNLENDİRME BAKANLIKLARIN HİZMETLERİ YERİNE GETİRME FONKSİYONUNDAN «YÖNETİM SÜREÇLERİNİ» YERİNE GETİRME FONKSİYONLARININÖN PLANA ÇIKMASI (BAKANLIKLARIN DÜZENLEYİCİ İŞLEVLERLE DONATILMA) BAKANLIKLARIN KARAR ALMA SÜRECİNDE MEYDANA GELEN DEĞİŞİM(ÇALIŞMA GRUPLARI/ŞURA TİPİ YAPILAR) DÜZENLEYİCİ VE DENETLEYİCİ KURUMLARIN OLUŞTURULMAYA DEVAM EDİLMESİ(KGMDSK) DEVLETİN ELİNDE OLAN VE PİYASAYA AÇILABİLECEK ALANLARDA HİZMET SUNAN KURUMLARIN VARLIĞINA SON VERİLMESİ
YÖNLENDİRME KHK’lerle Yeniden düzenlenen Bakanlıkların Politika Belirleme, Planlama, Uygulamaları İzleme, Koordinasyon Sağlama ve Denetleme Fonksiyonunu İle Görevlendirme Durumu Bakanlık Politika Belirleme, Planlama, Uygulamaları İzleme, Koordinasyon Sağlama ve Denetleme Fonksiyonunu İle Görevlendirme Var Yok Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı X Avrupa Birliği Bakanlığı Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Ekonomi Bakanlığı Gençlik ve Spor Bakanlığı Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Kalkınma Bakanlığı Milli Eğitim Bakanlığı Orman ve Su İşleri Bakanlığı Sağlık Bakanlığı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı
Çalışma Grupları/ Şuralar YÖNLENDİRME Karar Alma Sürecinde Çalışma Grupları/ Şura(Yönetişim) Esasını Benimseyen Bakanlıklar Bakanlıklar Çalışma Grupları/ Şuralar Var Yok Adalet Bakanlığı X Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Avrupa Birliği Bakanlığı Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Dışişleri Bakanlığı Ekonomi Bakanlığı Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Gençlik ve Spor Bakanlığı Gıda Tarım Ve Hayvancılık Bakanlığı Gümrük ve Ticaret Bakanlığı İçişleri Bakanlığı Kalkınma Bakanlığı Kültür ve Turizm Bakanlığı Maliye Bakanlığı Milli Eğitim Bakanlığı Milli Savunma Bakanlığı Orman ve Su İşleri Bakanlığı Sağlık Bakanlığı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı TOPLAM 13 8
EŞGÜDÜM 1-YETKİ VE GÖREV ÇATIŞMALARINDAKİ MUAZZAM ARTIŞ Ekonomi Bakanlığı ile Ekonomiden Sorumlu Başbakan Yardımcısı Çevre ve Şehircilik Bakanlığı İle Orman ve Su İşleri Bakanlığı 2-TÜRK KAMU YÖNETİMİNDE KÖKLÜ VE GELENEK OLUŞTURMUŞ KURUMLARIN VARLIĞINA SON VERİLMESİ 3-İDARİ MERKEZİLEŞMEDEN ÇOK SİYASİ MERKEZİLEŞME
EŞGÜDÜM Çevre ve Şehircilik Bakanlığı İle Orman ve Su İşleri Bakanlığının Birbiriyle Çakışan Görevleri Çakışan Görevler 1 Havza koruma planları ile kirlilik haritalarını oluşturmak, bunların uygulama esaslarını tespit etmek ve izlemek. 2 Yeraltı ve yerüstü sularının, denizlerin ve toprağın korunması, kirliliğin önlenmesi veya bertaraf edilmesi maksadıyla hedefleri, ilkeleri ve kirletici unsurları belirlemek, kirliliğin giderilmesi ve kontrolüne ilişkin usul ve esasları tespit etmek, acil müdahale planları yapmak ve yaptırmak. 3 Yeraltı ve yerüstü sularının, denizlerin ve toprağın korunması, kirliliğin önlenmesi veya bertaraf edilmesi maksadıyla kirliliğin giderilmesi ve kontrolüne ilişkin uygulamaları sağlamak, yeraltı ve yerüstü su, deniz ve toprak kirliliğine karşı hazırlıklı olmak, müdahale ve mücadele kapasitesini artırmak için gerekli tedbirleri almak ve aldırmak; çevrenin korunması, maksadıyla uygun teknolojileri belirlemek ve bu maksatla kurulacak tesislerin vasıflarını tespit etmek ve bu çerçevede gerekli tedbirleri almak ve aldırmak. 4 Faaliyetleri sonucu (hava, su ve toprak gibi alıcı ortamlara)* katı, sıvı ve gaz halde atık bırakarak kirlilik oluşturan veya oluşturması muhtemel her türlü tesis ve faaliyetin, çevresel etkilerini değerlendirmek; alıcı ortamlar ile ilgili ölçüm ve izleme çalışmalarını yapmak; bahse konu tesis ve faaliyetleri izlemek, izin vermek, denetlemek ve gürültünün kontrolü. * 644 KHK ile kaldırılmıştır. 5 Havza ve bölge bazındaki çevre düzeni planları da dâhil her tür ve ölçekteki çevre düzeni planlarının ve imar planlarının yapılmasına ilişkin usul ve esasları belirlemek, havza veya bölge bazındaki çevre düzeni planlarını yapmak, yaptırmak, onaylamak ve bu planların uygulanmasını ve denetlenmesini sağlamak. 6 Tespit ve kalite ölçütlerini uygulamak ve uygulanmasını sağlamak, çevreyle ilgili her türlü ölçüm, izleme, analiz ve kontroller yapacak laboratuvarlar kurmak, kurdurmak, bunların akreditasyon işlemlerini yapmak, yaptırmak; alıcı ortamlar (hava, su ve toprak)* konusunda ölçüm yapacak kuruluşları belirlemek, 7 Atık ve kimyasalların yönetimine ilişkin hedef, politika ve ölçütleri belirlemek. 8 Küresel iklim değişikliği ve ozon tabakasının incelmesi ile ilgili tedbirlerin alınmasına yönelik plan, politika ve stratejileri belirlemek amacıyla diğer kurum ve kuruluşlarla koordinasyon sağlamak.
2011 KHK’ler Sonrası Bakanlık Denetim Sisteminin Görünümü
DENETİM DENETİM SİSTEMİNİN DAHA PARÇALI HALE GELMESİ TEFTİŞ BİRİMLERİNİN HİZMET BİRİMLERİNE DÖNÜŞMESİ KITA AVRUPASI D.S. ANGLO SAKSON D. S. DENETİM SİSTEMİNİN %73’Ü DEĞİŞİKLİĞE UĞRADI. DENETİM ELEMANLARININ UNVANLARINDA DEĞİŞİM OLDU.ANCAK NORM VE KADRO STANDARTI SAĞLANAMADI. TEFTİŞ BİRİMLERİNİN BAŞKANLARI MÜŞTEREK KARARNAME İLE ATANMASI USULÜNE SON VERİLDİ. DENETİM ELEMANLARI İLE İLGİLİ DÜZENLEMELER TÜZÜK YERİNE YÖNETMELİKLE YAPILMA USULÜ GETİRİLDİ. GÖREVLER ARASINDA TEFTİŞLE İLGİLİ İBRALER KALDIRILDI. İÇ DENETİM BİRİMLERİNİN GÖREVİ OLAN REHBERLİK GÖREVİ EKLENDİ. DENETİM ELEMANLARININ İHTİYATİ ÖNLEM OLAN GÖREVDEN UZAKLAŞTIRMA YETKİLERİ ZIMNEN KALDIRILMIŞ OLDU. BU BİRİMLER SIRADAN HİZMET BİRİMLERİ HALİNE GELMESİYLE BÜROKRASİNİN SİYASETÇİLERE KARŞI KULLANABİLECEĞİ BİR ALANA SON VERİLMİŞ OLDU.
BÜTÇELEME VERGİ DENETİMİ KONUSUNDA YETKİLİ BİRİMLER MALİYE TEFTİŞ KURULU HESAP UZMANLARI KURULU GELİRLER KONTROLÖRLÜĞÜ VERGİ DENETMENLİĞİ MB MB GİB GİB
Vergi Denetim Kurulunun Kurulması BÜTÇELEME Vergi Denetim Kurulunun Kurulması Bakanlık sistemi dışında siyasetin etkisinden ayrı, özerk bir yapı yerine tamamen bakanlıkların kontrol ve denetiminde bir yapının oluşturulması
GENEL DEĞERLENDİRME POSDCORB SÜRECİNDEKİ DEĞİŞİMLER TÜRK BAKANLIK VE PERSONEL SİSTEMİNİN REFORMA UĞRADIĞININ GÖSTERGESİDİR. 2011 MERKEZİ YÖNETİM REFORMUNDA ÖNEMLİ ÖLÇÜDE DÜZENLEYİCİ REFORMLARIN ETKİSİ BULUNMAKTADIR. YAŞANAN DÖNÜŞÜM SONRASINDA BAKANLIK SİSTEMİ, 3046 SAYILI KANUNUN GETİRDİĞİ KLASİK SİSTEMDEN GİDEREK UZAKLAŞMIŞTIR. KAMU YÖNETİMİNİN TEMEL TAŞI BAKANLIK SİSTEMİNDE REFORM YAPILMASI KAMU YÖNETİMİNDEKİ DİĞER TÜM TAŞLARIN YERLERİNİ VE İŞLEVLERİNİ DEĞİŞTİRECEKTİR.
GENEL DEĞERLENDİRME 2011 KHK’LERİ İLE GELİNEN NOKTADA SİYASAL AÇIDAN TÜM YETKİLER, YÜRÜTMEYİ ELİNDE TUTAN BAŞBAKANDA TOPLANMIŞTIR. BU KHK’LER YASAMA KARŞISINDA YÜRÜTMEYİ, YÜRÜTME İÇERİSİNDE BAŞBAKANI MUAZZAM OLARAK GÜÇLENDİRMİŞTİR. ARTIK YENİ EKONOMİK VE SİYASAL DÜZENİN BİRLİĞİNİ TEMSİL EDEN BAŞBAKANLIKTA KİŞİSEL SİYASAL İKTİDAR KURUMSALLAŞIRKEN, BAKANLIKLARDA DA SİYASET-YÖNETİM ARASINDAKİ DENGEDE SİYASET LEHİNE DÖNMÜŞTÜR. DOLAYISIYLA 2011 KHK’LERİ 2000’LERDE BAŞLAYAN KAMU YÖNETİMİNDE PARÇA PARÇA YAPILAN REFORMLARIN SON AŞAMASI OLMUŞ; GERİYE YENİ HÜKÜMET SİSTEMİNİN ADININ KONULMASI KALMIŞTIR.
2017 DEĞİŞİKLİĞİ SONRASI BAKANLIK SİSTEMİ VE GELECEĞİ KAMU YÖNETİMİNDE DÖNÜŞÜM 2017
1982 ANAYASASI İLK HALİ 2017 DEĞİŞİKLİĞİ SONRASI HALK HALK HALKA KARŞI SORUMLU 2007 DEĞİŞİKLİĞİ TBMM TBMM CUMHURBAŞKANI HALKA KARŞI SORUMLU HALKA KARŞI SORUMLU HÜKÜMET CUMHURBAŞKANI SİYASAL OLARAK SORUMSUZ BAKANLAR CUMHURBAŞKANINA KARŞI SORUMLU TBMM’YE BİREYSEL VE KOLEKTİF SORUMLU BAKANLAR BAKAN YARDIMCILARI 2011 KHK DÜZENLEMELERİ BAKAN YARDIMCILARI BAKANA KARŞI SORUMLU BAKANA KARŞI SORUMLU MECLİS İLE İLİŞKİLER
BAKANLIKLARLA İLGİLİ DÜZENLEMELER-1 Bakanlıkların kurulması, kaldırılması, görevleri ve yetkileri ile teşkilat yapısı ile merkez ve taşra teşkilatlarının kurulması Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile düzenlenir. Kamu tüzelkişiliği, kanunla veya Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle kurulur. Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlar, göreviyle ilgili olmayan suçlarda yasama dokunulmazlığına ilişkin hükümlerden yararlanır. Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlar, milletvekili seçilme yeterliliğine sahip olanlar arasından Cumhurbaşkanı tarafından atanır ve görevden alınır. Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlar, 81 inci madede yazılı şekilde Türkiye Büyük Millet Meclisi önünde andiçerler. Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri, Cumhurbaşkanı yardımcısı ve bakan olarak atanırlarsa üyelikleri sona erer. Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlar, Cumhurbaşkanına karşı sorumludur. Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlar hakkında görevleri ile ilgili suç işledikleri iddiasıyla Türkiye Büyük Millet Meclisi üye tamsayısının salt çoğunluğunun vereceği önergeyle soruşturma açılması istenebilir. Meclis, önergeyi en geç bir ay içinde görüşür ve üye tamsayısının beşte üçünün gizli oyuyla soruşturma açılmasına karar verebilir.
BAKANLIKLARLA İLGİLİ DÜZENLEMELER-2 Bakanlar Kurulu kaldırılmıştır. Başbakan kaldırılmıştır. KHK , Tüzük kaldırılmıştır. Bakanlar Kurulu ve Başbakanın yetkileri Kasım 2019 seçimlerinden sonra Cumhurbaşkanı tarafından kullanılacak. Yeni değişikliklerle birlikte bakanlık sisteminde Cumhurbaşkanı, Cumhurbaşkanı yardımcıları ile bakanlar etkili olacak.
ADALET VE KALKINMA PARTİSİ BAKANLIKLARLA İLGİLİ DÜZENLEMELER-3 TASLAK ÇALIŞMALAR ADALET VE KALKINMA PARTİSİ CUMHURBAŞKANLIĞI BAŞBAKANLIK