Bölüm 3 Bilişim Teknolojilerinin Stratejik kullanımı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Advertisements

Girişimcilik Öğr.Gör.SEDA AKIN GÜRDAL. İş Kurma Motivasyonu  Motivasyon girişimci kişiye, önemli bir kişisel dinamizm kazandırır.  Kişi işi kurarken,
İşletme Politikası 7 – 8 Mart Üretim / Pazarlama Politikaları.
Türk Müşavir Mühendisler ve Mimarlar Birliği 11. Teknik Müşavirlik Kongresi Etkili Süreç Yönetimi ve Teknoloji Yönetim Yeteneği Dr. Ahmet Tunçay 28 Nisan.
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
Yeni İletişim Teknolojileri ve (E- )Demokrasi Öğr. Gör Mehmet Akif BARIŞ.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
SUNUCU İŞLETİM SİSTEMİ Öğr. Gör. Ümit ATİLA.  1980’li yıllardan günümüze geldikçe, bilgi toplumuna yönelişte teknolojik rota, telekomünikasyon ve iletişim.
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Pazarlama Çevresi.
Bölüm 8: Tedarik Zinciri Yönetimi ve Sanal Pazar Kurumsal Kaynak Planlaması Prof. Mary Sumner Çeviren Sinan Berkdemir Şubat
Araştırma ve Strateji BBY256 Bilgi Mimarisi.
NETWORK YÖNETIMI Ş. Bü ş ra Güngör NETWORK YÖNETIMI NEDIR? Network, sunucu, yazıcı, bilgisayar ve modem gibi veri ileti ş im araçlarının güncel.
DR. ÖZGÜR KARAMANLI ŞEKEROĞLU MARKA VE YÖNETİMİ. MARKA “Bir ürün veya serviste belirgin olmayı ve rakipten farklılaşmayı sağlayan isim, anlam, sembol,
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tekstil Mühendisliği Bölümü
MODERN PAZARLAMA SİSTEMİ ve PAZARLAMA ÇEVRESİ
Pazarlama İlkeleri.
Sanayi ve ticaret limiteD şirketi
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Tedarik Zincirinde Satın Alma ve Örgütsel İlişkiler
ERP YAZILIMLARI ERKAN KARATAŞ
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
İşletmelerde Tesis Yönetimi
Birim Bilgi Teknolojileri Tic.A.Ş.
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
PROF. DR. ORHAN TORKUL ARŞ. GÖR. M. RAŞİT CESUR
PAZAR ARAŞTIRMASI ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Bilgi? Öğrenme, araştırma veya gözlem yolu ile elde edilen gerçek,
Şirket Adı İş planı sunusu.
7.SINIFLAR TEKNOLOJİ TASARIM
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
Ürün veya Hizmet Satışı
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
ÜRETİM YÖNETİMİ.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
İK MAKALESİ.
İŞ YÖNETİM STRATEJİLERİ
Yönetimin Tanımı ve Unsurları
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Tüketici Pazarları Örgütsel Pazarlar
Tedarik Zinciri Yönetimi:
LOJ436 Lojistik Yönetimi Ders – I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Örgütlerde STRATEJİK PLANLAMA
Bir Kurumda Öğrenme Merkezi (ÖMer) Nasıl Oluşturulur?
Bilgi Yönetimi Uygulamaları II
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
Bilgi Teknolojileri Hafta 01
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Bölüm 1 Giriş. Bölüm 1 Giriş Teknolojik Yeniliğin Önemi Teknolojik yenilik günümüzde birçok endüstrideki rekabet başarısının en önemli tek itici gücüdür.
Sanal ve Şebeke Örgütleri
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Bölüm 3 Bilişim Teknolojilerinin Stratejik kullanımı Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

Bilişim Teknolojilerinin Stratejik Kullanımı Porter ve Millar, Değer zinciri Kavramı ile işletmeye ait etkinlikleri ve bilişim Teknolojilerinin kullanımını değerlendirmeye yarayan araçları tanımlamışlar ve oluşturmuşlardır. Örnek olarak: Amerikan Hastane Tedarik Sistemi – elektornik bir arayüz ile hastaneler için tedarik işlemleri kolaylaştırılmıştır. Amerikan Havayolları’nın SABRE sistemi (bu sistem diğer bölümlerde ayrıntıları ile incelenecektir) Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

Porter ve Millar’ın Değer Zinciri Değer etkinlikleri (Faaliyetleri) = Bir firmanın iş yapmak için yapması gereken etkinlikler. Birincil etkinlikler yaramak, pazarlamak, tedarik ve ürün sunma etkinlikleridir. Destek etkinlikleri ise birincil etkinlikleri mümkün kılan etkinliklerdir. Örneğin bilişim sistemleri bir destek etkinliğidir. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş Değer Zinciri (Devam) Zincirdeki bir etkinliğin uygulanış biçimi diğer etkinliklerin başarımını etkileyebilir. Örnek: yüksek kaliteli tasarım satış sonrası hizmetlerin maliyetini azaltabilir. Etkinlikler birbiri ile ilintilidir. Bilişim sistemleri yöneticilerin etkinlikler arasındaki bağlantıyı yönetebilmesine yardımcı olur. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

Değer Zinciri: Birincil Etkinlikler İçsel (Inbound) Lojistik: malzeme yönetimi, lojistik. Operasyon: Üretim, parça montajı. Dış (Outbound): sipariş prosesi, sevkıyat. Pazarlama ve Satış: reklam, tutundurma. Hizmet: satış sonrası hizmet ve onarım. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

Değer Zinciri: Destek Etkinlikleri Örgütlenme: Genel Müdürlük, muhasebe, yasal işlemler. İnsan Kaynakları: şirket için doğru personelin istihdamı. Teknoloji: son teknoloji donanımların kullanılması. Satın alma: ham maddelerin tedarik edilmesi. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

Değer Etkinliklerini Teknoloji Nasıl Destekler -- Örnekler İç Lojistik: Tam Zamanında Tedarik ve Envanter Operasyon: Proses Kontrol. Dış Lojistik: Müşterilere çevrim içi bağlantılar Pazarlama: Doğrudan Satış için Dizüstü Bilgisayar Kullanımı Satış Sonrası Hizmet: Teknik Desteğin Elektronik olarak sağlanması. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

Teknoloji Destek Etkinliklerini Nasıl Destekler – Örnekler Yönetim: Elektronik Posta. İnsan Kaynakları: Çevrimiçi Personel Veritabanı Teknoloji: CAD/CAM (Bilgisayar Destekli Tasarım veya Üretim). Tedarik: Tedarikçilerin envanterine çevrim içi erişim Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

Bilişim Teknolojilerini Rekabette Avantaj için Kullanmak Parsons’un ilgili kaynağında (1983) bilişim teknolojilerinin mevcut ve olası etkilerine değer biçmeye yönelik olarak yöneticilere yardımcı olabilecek ve üç düzeyden oluşan bir çatı önermektedir: Piyasa (industry) düzeyi etki Firma düzeyi etki Strateji düzeyi etki Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş Piyasa Düzeyi Etkiler Üretim ve hizmet: BT üretim ve hizmetin doğasını üretim geliştirme hayat döngüsünü değiştirmek yoluyla ya da dağıtım hızını artırmakla değiştirebilir Üretim Ekonomisi: Örnek olarak, BT bölgesel dağıtım merkezlerinin yönetimine yardımcı olabilir. Pazarlar: Bir çok pazarda artık firmalar ancak elektronik hizmetler sunarak ayakta durabilmektedir. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş Firma Düzeyi Etkiler Porter (1980) bir piyasada karlılığı etkileyen beş ana rekabetçi kuvvetin bulunduğundan bahsetmektedir. Rekabetçi kuvvetler geleneksel rakiplerden fazlasını içermektedir. Bir stratejistin amacı firmasının piyasa içinde rekabetçi kuvvetlere karşı durabileceği en iyi konumlanmasını sağlamaktır. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

Porter Rekabet Analiz modelinin Etmenleri Yeni girenlerin Tehditi Müşterilerin pazarlık gücü Tedarikçilerin pazarlık gücü İkame ürünlerin rekabet gücü. Beklenen geleneksel rekabet. Mikrobilgisayar piyasası için bu etmenlerin her birine ait beyin fırtınası gerçekleştirin. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

Porter’ın Genel Stratejileri Düşük Maliyet ile Liderlik: Maliyetleri azaltma veya üretkenliği artırma yeteneği. Ürün Farklılaştırma: bir ürüne benzerssiz bir nitelik veya değer katma. Pazarda Uzmanlaşmak: özel bir pazara veya ürüne yoğunlaşmak. BT bu stratejilerin herbirinde nasıl kullanılabilir? Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

BT Düşük Maliyetli Liderliği Nasıl Kazandırır? Uzman Sistemleri Kullanan Kredilendirme Olanakları. Disket, CD veya web üzerinde kataloglar. Tedarikçi merkezli Tam Zamanında (JIT) Tedarik ve Elektronik Veri Takası. Bilgisayar Destekli Tasarım (BDT) ve Bilgisayar Destekli Üretim (BDÜ) CAD/CAM. İş Akış Otomasyonu Yazılımı. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

BT Ürün Farklılaştırmaya Nasıl Yardım Eder? Yardım Hatları (Çağrı Merkezleri). Uzaktan ürün tanılama ve onarım. Teslimat izleme bilgi sistemleri. Müşteri merkezli elekrronik veri takası (EVT) [EDI]. Kalite Kontrol bilgi sistemleri. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

BT Pazarda Uzmanlaşmaya Nasıl Yardım Eder? Çevrim içi veya CD-ROM kullanan demografik veritabanları. Çevrim içi veya CD-ROM kullanan iktisadi veritabanları. Satış haritalama sistemleri. Müşteri veritabanları. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş Yeni İş Olanakları Yeni Bilişim Teknolojileri yeni iş fırsatları doğurmaktadır: örneğin videokonferans toplantılar için bir alternatiftir. BT yeni ürün ve hizmetlerin pazarlanmasını sağlar. Bknz. Sears büyük veritabanı örneği. BT Pazar araştırması yapılmasını sağlar: satış noktasında doğrudan veri toplama, barkod tarama, kasa terminalleri. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

Müşteri Hizmetlerini Geliştirmek için Teknoloji Kullanımı Müşteri hizmetlerinin iyi olması rekabette üstünlük sağlar. Müşteri tercihlerini izlemek için veritabanı kullanılabilir. Bir bilgisayar sistemi ile müşterilerin daha önceden istediği bir ürün satışa sunulmuşsa müşteriler otomatik olarak bilgilendirilebilir. Bilişim Teknolojisi ile bir ürüne değer katmak. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

Müşteri Hizmetlerini Geliştirmek için Teknoloji Kullanımı (devam) Örgütlerarası sistemler Bu sistemler firmaları bir değer zinciri içinde birbirine bağlar –Böylece firmalar rekabet için gereksinim duydukları bilgileri takas ederler. Bilişim Ortaklığı: elektronik hizmetlerde nadir bulunur bir sistem sunmak için Sears ve Prodigy bağlantı kurmuşlardır. Elektronik Pazar Ortamı: Alıcılar ve satıcılar satışları elektronik olarak yönetmek için bağlanırlar. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

İnternet ve Elektronik Ticaret’in Stratejik Etkisi İnternet elektornik ticarette birincil etmendir. Yöneticiler İnternet’i kullanarak nasıl bir stratejik avantaj elde edeceklerini bulmak istemektedirler. İnternet 25.000’den fazla bilgisayar ağının birleşmesinden oluşan ve veri aktarımını amaçlayan bir bilgisayar ağıdır. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

İnternet Uygulamalarına bir bakış Elektronik ticaret için internet kullanımına ait örnekler: Grup konferansları ve tele toplantılar. Bilgi aktarımları – eposta, haber grupları, ilan tahtaları, Elektronik Veri Aktarımı. Bilişim veritabanları – veb tarayıcılar, veb arama motorları. FTP ile bağlanma ve dosya indirme / yükleme. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

İş Dünyası İnternet’i Kullanıyor Firmaların İnternet’i kullanmasının Nedenleri: Küreselleşme: Küresel ölçekte iş yapabilme imkanı. Rekabet Avantajı: bir pazarlama aracı. Bilgiye erişim. Maliyet Azaltma: bu yolla iş yapmak daha ucuzdur. Satış ve Pazarlama: Ürün hakkında bilgi verir. Elektronik iletişim: hızlı paylaşım Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

Elektronik Pazarlama ve Sanal Alemdeki Çevrim İçi Topluluklar İş Toplulukları: ürün ve hizmetlerin alım satımını kolaylaştırır. İlgi toplulukları: katılımcılar birbirleri arasında bilgiyi paylaşırlar. Bağlantı Toplulukları: bireyler çevrimiçi tartışma gruplarına katılırlar. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

Stratejik Bilişim Sistemlerinin Riskleri Rekabetteki Dengenin Değişimi. Stratejik sistemlerin Yeteneklerinin Yükseltilmesindeki Başarısızlıklar. Rekabetçi Zorlama mı yoksa rekabetçi avantaj mı? Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

Bilişim Sistemleri Gerçekten Rekabette Avantaj Sağlar mı? Firmalar BT konusunda sektördeki önder kuruluşların yaptıklarını kolayca kopyalayabilirler. Firmalar rekabete yönelik yeteneklerini artırma konusuna odaklanmalıdır. İş süreçlerinin geliştirilmesi rekabette üstünlüğü sağlar. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

SABRE’nin Güncellenmesi SABRE (American Airlines çevrimiçi rezervasyon sistemi) rekabet üstünlüğü sağlayan ilk bilişim sistemlerinden biridir. Saniyede 2000 ileti/saniye, 300.000 yolcu kaydı/gün. Ayrıca uçuş planları üretir, yedek parça takibi sağlar, uçuş mürettebatı programı oluşturur ve diğer özelliklere de sahiptir. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

SABRE Güncellenmesi (Devam) Firmalar artık rekabet üstünlüğünü BT’yi kullanmada ellerinde tutamazlar. Bu nedenle sistemlerinin BT tabanlı olarak kurulması ve diğer firmalarla gerektiği biçimde rekabet etmesi gerekmektedir. Kuruma özel yazılım geliştirmek çok pahalıdır, üçüncü taraf üreticilerin yazdığı yazılımlarla çözümler satın almak daha uygundur. Bütün türdeki firmalar için artık Bilişim Sistemleri başarının vazgeçilmez bir gerekliliği olmuştur. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş

Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş Özet Bilişim Teknolojisi rekabette üstünlük sağlayabilir. BT ayrıca piyasada rekabetin temellerini değiştirmiş ve farklı biçimlere dönüştürmüştür. Günümüzde bir çok firma elektronik Pazar ortamını kullanarak iş yapmaktadır. BT iş yapmanın gerekli bir kısmıdır. Yönetim Bilişim Sistemleri Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş