Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 6. Hafta: Sosyal yapı, kurumlar ve din

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Sosyalleşme & Sosyal Ahlak
Advertisements

Mimaride kimlik.
Spor Sosyolojisi Nedir? İlgili Temel Kavramlar
MALİ SOSYOLOJİ
KÜLTÜREL ÇEVRE VE ÇALIŞAN İNSAN
TOPLUMSAL YAPIYI OLUŞTURAN ÖĞELER
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
Analitik Eğitim Felsefesi
SPORUN TOPLUMSAL BOYUTU
Toplumsal Grup, Yığın Kategori
SOSYOLOJİ DERSİ 2.ÜNİTE TOPLUMSAL YAPI.
SPOR SOSYOLOJİSİ. SOSYOLOJİ: Kelime anlamı toplumbilimidir. Latince toplum anlamına gelen Socius ile Yunanca bilgi demek olan logos sözcüklerinin birleşmesinden.
Kültür.
BİLAL ERYILMAZ 25 Mayıs 2012, Dedeman, Ankara. ÜÇ TEMEL ALAN ETİK DAVRANIŞ İLKELERİNİN BELİRLENMESİ ETİK İNCELEMELER ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ.
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
101-TÜRK DİLİ DERSİ GÜZ DÖNEMİ 1. HAFTA
BİR SOSYAL KURUM OLARAK
Eğitimin Sosyolojik Temelleri
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
Din Sosyolojisinin Doğuşu ve Gelişimi
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
SOSYOLOJİ NEDİR?.
Temel Kavramlar ve İlkeler
Eğitimin ve Toplum.
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
6. BÖLÜM EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Klasik Sosyoloji Tarihi
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
TOPLUM VE SOSYAL KURUMLAR
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
İşletme Yönetimi Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü.
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
Program Geliştirmede Temel Kavramlar
Sağlık ve Kültür Doç.Dr.Melike Kaplan.
Örgüt Nedir? Neden Vardır?
Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN.
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
DERS İÇERİĞİNİN TANITILMASI
ERGENLİK DÖNEMİ VE DİN EĞİTİMİ. ERGENLİK Yetişkinliğe doğru büyüyen Bir geçiş dönemidir (biyolojik, psikolojik, toplumsal, ekonomik) Yaşam döngüsünün.
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 14. Hafta: Sosyal Hayatı Etkileyen Din
SHB-101 SOSYOLOJİ TOPLUMSAL GRUPLAR, KURUMLAR VE FORMEL ÖRGÜTLER DOÇ
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 4. Hafta: Sosyal davranış örüntüleri ve din
REHBERLİK PSİKOLOJİKDANIŞMANLIK VE İLGİLİ BİLİMLER
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Toplumsal değerlerin temel özellikleri şunlardır: Toplumsal değerler, toplumun bütünü ya da toplumsal grup üyeleri tarafından bilinir, benimsenir ve bunlara.
1. Hafta: Tanışma ve dersin içeriğinin tanıtılması
Sağlık sosyolojisi Bireyin içinde bulunduğu sosyal, kültürel ve ekonomik yapı ile birlikte sağlık ve hastalık olgularına yüklenen anlamların, hastalığa.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TOPLUMSAL BİR BİLİM OLARAK SOSYOLOJİ
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 11. Hafta: Dini sosyalleşme
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI ToplumSAL DEĞİŞME DOÇ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
TOPLUMSALLAŞMA - SOSYALİZASYON
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Tanımı, Bölümleri, Sınırları, Diğer Alanlarla İlişkisi, Önemi.
DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TEST 1.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
3. HAFTA İLK KURAMCILAR.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
İş ve Meslek Sosyolojisi
İş ve Meslek Sosyolojisi
Sunum transkripti:

Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 6. Hafta: Sosyal yapı, kurumlar ve din Din Sosyolojisi I Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 6. Hafta: Sosyal yapı, kurumlar ve din

Sosyal yapı İnsan birlikteliğinin bir kültür kalıbı olan sosyal yapı, durağanlık imajına sahip olmakla birlikte dinamik bir olgudur ve değişme ile iç içedir. Bir başka deyişle yapı ve değişim aynı madalyonun iki yüzü gibidir. Onun için herhangi bir toplumsal olay, çoğu kere yapı ve değişimi aynı anda ilgilendirir.

Sosyal yapı Sözgelimi incelemeye aldığımız “X kasabasındaki komşuluk ilişkileri” adlı bir konu buradaki hem yapıyı hem de değişimi içine alır. Ancak daha sağlıklı bir araştırma yapabilmek için yine de bu iki kesit ilkece birbirinden ayrılırlar.

Sosyal yapının özellikleri Sosyal yapı kavramının temel nitelikleri beş maddede toplanabilir: Yapı, aralarında herhangi bir ilişki bulunan parçalar birliğidir. Aralarında ilişki bulunmayan unsurlar bir yapı oluşturmazlar. Yapı, parçalarına göre; parçalar da kendi unsurlarına göre bir bütündür. Yapı bir etkileşim örüntüsü iken, parçalar da kendi içinde birer etkileşim örüntüsüdür.

Sosyal yapının özellikleri 3. Yapı ve parçalar aynı özelliğe sahiptir ve her parça da birer etkileşim örüntüsüdür. Burada her parçanın bir önemi vardır. Makro-sosyolojik yaklaşımda olduğu gibi önemli olan yalnız kurum boyutundaki öğeler değildir. Mesela, fert hesaba katılmak zorundadır. Esasen bir bütün en küçük parçasına kadar ayrıştırılabildiği oranda güçlü bir analiz yapılmış, derinlemesine bir bilgiye ulaşılmış olmaktadır.

Sosyal yapının özellikleri 4. Yapıda parça, bütünden daha büyük olamaz. Ancak yerine göre bir parça bütün kadar önemli olabilir. Makro- sosyolojik yaklaşım ‘parça bütünden daha büyük olamaz’ ilkesini bazen parçanın önemsizliği olarak almıştır. Bununla birlikte (meselâ) bir parça olan barutun olmadığı yerde top anlamsızdır. Buradan hareketle denilebilir ki sadece toplum değil, onu oluşturan fert ve topluluklar da önemlidir. Sonuç olarak hepsi göz önünde bulundurulmalıdır.

Sosyal yapının özellikleri 5. Yapı, parça ile bütün arasındaki istikrarlı ilişkilerden oluşur. Yapı için istikrarlılık bir gerçek olmakla birlikte, bu çoğu kere bir durağanlığı, statikliği çağrıştırmıştır. Yani yapının alt unsurlarını belirleyen ve denetleyen otonom bir sistem vardır. Söz konusu sistem de hep uyuma yöneliktir. Uyuma yönelik olmayanlar, fonksiyon dışı ve dolayısıyla da yapı ve sistem dışı sayılmaktadırlar.

Sosyal Kurumlar Pek çok kavramda olduğu gibi kurum da günlük dilde ve sosyolojide birbirinden az çok farklı anlamlarda kullanılmaktadır. Günlük dilde genellikle kurumsal bir işlevi yerine getiren "kuruluş"lara kurum denilmektedir. Bir spor kulübü veya muhtaç çocukların barındığı yer kurum olarak adlandırılmaktadır. Hâlbuki sosyolojik açıdan kurum ne bir kişi, ne bir grup ve ne de bir mekândır; kültürün bir kısmı, insanların yaşam tarzlarının örüntüleşmiş bir parçasıdır.

Sosyal Kurumların Temel Özellikleri Kurumun tam bir tanımının yapılabilmesi için şu temel özelliklerin göz önünde bulundurulması gerekir: Kurumlar belli bir amacı gerçekleştirmeye yöneliktir. Söz konusu ihtiyacın gerçekleştiriliş biçimi oldukça süreklilik kazanmıştır.

Sosyal Kurumların Temel Özellikleri Kurumlar gerek alt kurumlarıyla gerekse diğerleriyle yapılanmış, örgütlenmiş ve eş güdümlenmiştir. Her kurum diğerleriyle yakından ilişkili olmasına rağmen kendi alanında biricik bir yapıdır. Bir başka deyişle temel kurumların bir "göreli bağımsızlığı" vardır. Kurumlar zorunlu olarak değer yüklüdürler, çünkü kültürün normatif kodlarını ihtiva ederler.

Sosyal Kurumların İşlevleri Kurumlar, kişilerin sosyal davranışlarını kolaylaştırır. Kurumlar toplam kültürün istikrarlılığı ve eşgüdümü için birer ajan olarak da hizmet ederler. İstikrar işleviyle yakından bağlantılı bir gerçek de kurumların davranışları kontrol etme yönelimleridir.

Temel sosyal kurumlar Sosyolojide altı temel kurumdan ve bu kurumlarla ilişkili alt kurumlardan söz edilmektedir. Söz konusu temel kurumlar şunlardır: Aile Eğitim

Temel sosyal kurumlar Ekonomi Siyaset Din Boş zaman değerlendirme Bu kurumlar, başlangıçtan itibaren sosyolojik ilginin odağında yer almıştır.

Temel sosyal kurumlar Temel kurumlar, kapsayıcı ve işlevleri bir başkasına havale edilemeyen kurumlardır. Aklımıza gelen diğer tüm kurumlar genelde doğrudan ve dolaylı bu kurumlardan herhangi birinin alt kurumları durumundadır.

Sosyal kurumlar ve din Din de, sosyal bir kurum olarak tanımlanmaktadır. O, dünyada mevcut pek çok oluşum içinde, ilk bakışta fark edilen, en güçlü ve en yaygın sosyal kurum olarak karşımıza çıkmaktadır.

Sosyal kurumlar ve din Bu yüzden sosyolojinin kurucusu Emile Durkheim, Max Weber, George Simmel, W.E.B. Du Bois, Carlotte Perkins Gilman ve Friedrich Engels gibi sosyologların dini konularda eserler vermeleri ve dinle ilgili teori oluşturmaları son derece anlamlıdır.

Sosyal kurumlar ve din Din sosyologları dini tek başına bir sosyal kurum olarak incelemezler; aynı zamanda onun diğer sosyal kurumları nasıl etkilediği ve sosyal kurumlar tarafından nasıl etkilendiğini de anlamaya çalışırlar.

Sosyal kurumlar ve din Bu noktada Max Weber’in The Protestan Ethic and the Spirit of Capitalism (Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu, 2002 [1904]) isimli eseri, en meşhur ve daha sonraki konuyla ilgili sosyolojik çalışmalara esin kaynağı olduğu ittifakla kabul edilen önemli bir örnektir..

Sosyal kurumlar ve din Bu klasik çalışmada Weber, modern Batı kapitalizminin gelişiminde Kalvinist/Protestan inanç sisteminin oynadığı belirleyici rolü incelemektedir

Sosyal kurumlar ve din Dinin bireysel olduğu kadar toplumdaki ahlakî açılımı bizi onun sosyoloji ile olan bağlantısına götürür. Toplumsal içkinliğe indirgemesek ve her zaman kaynağını geriye topluma gönderemesek de dinî pratikler toplumsaldır. Din ve toplum birbiriyle karşılıklı etkileşim içindedir.

Değerlendirme, sonuç ve tartışma Günümüzde, din tipleri (Giddens, 2000: 465), modernleşme, kentleşme, sekülerleşme, rasyonalite gibi olguların din ile olan ilişkisi din sosyolojisinin tartıştığı önemli konulardır.