Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
Advertisements

Öğretim yöntem ve teknikleri
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Öğrenme-Öğretme Süreci
SORGULAMAYA DAYALI ÖĞRENME
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Bir Bakış
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Vizyonu İlk öğretim mezunu her öğrencinin fen ve teknoloji okur- yazarı olmasıdır
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
Fen Laboratuvarının Önemi
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
Öğretim Modeli : Çoklu Zeka
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
FENBİLGİSİ DERSİNİN ÖNEMİ
PROGRAM YETERLİLİKLERİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ. YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ 1.Belli bir alanda genel ortaöğretimde kazanılan bilgi, beceri ve.
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
BTO423 Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
Yapılandırmacılığa Dayalı Öğrenme Modelleri
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETİMİ VE LAB. UYGULAMALARI
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Bilimsel düşünme becerileri
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 15 Fen Bilimlerinde Bilişsel Yaklaşımlar.
Probleme Dayalı Öğrenme
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
Fen eğitiminde problem çözme yöntemini kullanmanın iki önemli gerekçesi vardır.
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
FEN BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE LABORATUAR KULLANIMI
Bir İŞLEM Öğretilecekse, Öğretmenin Sunuda Kullanacağı içerik Öğeleri Öğrencinin Alıştırma + Değerlendirme Etkinliklerinde Kullanacağı İçerik Öğeleri Genelleme.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
FEN ÖĞRETİMİNİN AMAÇLARI NELERDİR?.
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
ARGÜMANTASYON.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr. Kaan BATI

BİLİM: Bir alandaki varlıkları ve olayları inceleme, açıklama, onlara ilişkin genelleme ve ilkeler bulma, bu ilkeler yardımıyla gelecekteki olayları kestirme gayreti ve yeterlikleridir.

Bilim, üç temel boyutu içerir: -İçerik -Tutumlar -Süreç

EĞİTİM VE ÖĞRETİM SÜRECİNDE AMAÇLAR; -Temel bilimsel bilgiler vermek, -Bilimsel tutumlar kazandırmak, -Bilimsel yöntem süreç becerilerini (bilgiyi elde etme berilerini ) kazandırmak olmalıdır.

EĞİTİM: Bireyde davranış değiştirme sürecidir. DAVRANIŞ, iki boyutlu özelliği ifade eder: Konu alanı (Bilgi boyutu) Zihinsel süreçler ÖĞRETİM: planlı programlı ve kontrollü, çoğu zaman okul çatısı altında yapılan eğitimdir.

ÖĞRETME-ÖĞRENME SÜRECİ ÖĞRETİM SÜRECİ KONU ALANI (KAPSAM) ÖĞRETME-ÖĞRENME SÜRECİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME SÜRECİ ZİHİNSEL SÜREÇLER Geri Bildirim

KONU ALANI. (Dört Farklı Yapıda Olabilir). - Olgular. - Kavramlar KONU ALANI (Dört Farklı Yapıda Olabilir) - Olgular - Kavramlar - İlke Ve Genellemeler - Kuramlar

Olgular; iki eleman, sözcük ya da eylem arasındaki ilişkiyi belirleyen ifadelerdir. Kavramlar; benzer özelliklere sahip olay, fikir ve objeler grubuna verilen ortak isimlerdir. İlke ve genellemeler; kavramlar arası ilişkilerden çıkan kapsamlı bilgilerdir. Kuramlar; doğa olaylarının düzgünlüğü ve değişmezliğine dayanan, çoğu zaman doğruluğu kanıtlanmış ilke ve genellemelerden oluşan bilgi bütünüdür.

ZİHİNSEL SÜREÇLER - Bilgi (hatırlama) - Kavrama - Problem çözme - Bilimsel yöntem süreci

BİLGİ - Olgular bilgisi - Terimler bilgisi - Kavramlar bilgisi - Sınıflamalar bilgisi - Sıralamalar bilgisi - Teknik ve yöntemler bilgisi - Prensip ve teoriler bilgisi

KAVRAMA - Bilgiyi yeni kapsam içinde ayırt etme - Açıklama - Özetleme - Örnek verme - Yorumlama - Farklı forma çevirme - Yordama - Verilen bilgi bütünündeki öğeleri ayırt etme

PROBLEM ÇÖZME - Çözüm için gerekli prensibi bulma - Olgusal bilgi, kavram, ilke, kural, prensip vs birleştirme, kullanma - Formül ve algoritmaları yeni bir durumda kullanma - Sonuç elde etme

BİLİMSEL YÖNTEM SÜRECİ - Gözlem yapma - Gözlem sonuçlarını açıklama, sınıflama ve karşılaştırma - Uygun araç seçme ve ölçme yapma - Problemi belirleme - Problemin öğeleri arasında ilişki kurma - Problemin çözümü için hipotez önerme - Hipotezi test edecek yöntemi belirleme - Araştırmayı tasarlama ve uygulama - Veri toplama - Veriyi analiz etme - Sonuca ulaşma - Genelleme yapma ve yeni araştırma soruları önerme -Gözlem ve araştırma sonuçlarını günlük hayatta yeni bir duruma uygulama

BİLİMSEL YÖNTEM SÜREÇ BECERİLERİ Temel süreçler Gözlemleme Sınıflama Ölçme ve sayıları kullanma Uzay-Zaman İlişkilerini kullanma Yordama Önceden kestirme Deneysel Süreçler Hipotez kurma ve yoklama Değişkenleri belirleme ve kontrol etme Model oluşturma Yaparak tanımlama Deney düzenleme ve yapma

BİLİMSEL YÖNTEM SÜREÇ BECERİLERİ Temel Süreçler Gözlemleme Ölçme Sınıflama Verileri kaydetme Sayı ve uzay ilişkileri kurma Nedensel Süreçler Önceden kestirme Değişkenleri belirleme Verileri yorumlama Sonuç çıkarma Deneysel süreçler Hipotez kurma Verileri kullanma ve model oluşturma Karar verme Değişkenleri değiştirme ve kontrol etme Deney yapma

Kısaca, bilimsel yöntem süreç becerileri: -Öğrenmeyi kolaylaştıran, -Araştırma yol ve yöntemlerini kazandıran, -Öğrencilerin aktif olmasını sağlayan, -Kendi öğrenmelerinden sorumlu olma duygusunu geliştiren, -Öğrenmenin kalıcılığını artıran temel becerilere denir.

Araştırmayı tasarlamak Sorular sormak Yeni bir araştırmaya başlamak Gözlem yapmak Kestirimde bulunmak Sonuca ulaşmak ve Genelleme yapmak BİLİMSEL YÖNTEM Hipotez kurmak Araştırmayı tasarlamak ve uygulamak Sonuçları yorumlamak Bulguları kaydetmek Hipotezi test etmek

FEN OKUR YAZARLIĞI - Evreni, doğayı ve doğal olayları tanıma, - Fen bilimlerinin anahtar kavramlarını, ilke ve genellemelerini anlama, - Fen bilimlerinin, matematiği ve teknoloji birbirine bağlayan bazı önemli bağlantılarının farkında olma, - Bilimsel düşünme kapasitesine sahip olma, - Fen bilimlerini ve bilimsel düşünme yollarını bireysel ve toplumsal amaçlar için kullanma.

ÖĞRENME TÜRLERİ -Okuyarak - Dinleyerek - Görerek ve duyarak - Gözlem yaparak - Tecrübe yoluyla - Tartışarak - Problem çözerek - Deneyerek

ÖĞRETİMDE TEMEL YAKLAŞIMLAR - Kavram öğretimi ve kavram haritaları - Bilimsel araştırma ve bilimsel yöntem - Çoklu zeka kuramı - Yapısalcılık - Yaratıcı düşünme - Eleştirel düşünme - Yansıtıcı düşünme - İşbirliğine dayalı öğrenme - Probleme dayalı öğrenme - Proje tabanlı öğrenme (Bilim ve buluş şenliği) - Etkin öğrenme - Diğer (Beyin fırtınası,drama,6 şapka tekniği vs.)

DÜŞÜNMEYİ ÖĞRETMEK İÇİN ÖNERİLER - Erken yaşlarda başlayın, - Şaka yapın ve onları da yapmaları için teşvik edin, - Onlara düşünecekleri malzemeler verin, - Çözebilecekleri orijinal problemler sunun, - Alışılmadık sorular sorun, - Bağlantılar kurmaları için teşvik edin, - Ne anlama geldiğini söylemeyi öğretin, - Bütün yönlerden ve objektif bakmayı öğretin, - Diğer bakış açılarını dikkate almalarını sağlayın, - Kendilerini başkalarının yerine koymalarını isteyin, - Duygu ve düşüncelerini hem sözlü hem de yazılı ifade etmelerini isteyin (yazmak sistematik düşünmeyi geliştirir)

KÜÇÜK BEYİNLER KİŞLERİ, ORTA BEYİNLER OLAYLARI, BÜYÜK BEYİNLER FİKİRLERİ TARTIŞIR.

BÜYÜK BEYİNLERE SAHİP BİREYLER YETİŞTİRMEK DİLEĞİYLE...