11.OLİGOPOL PİYASASI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Eksik rekabetçi bir firma
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
 Bölüm 3: Toplu Sözleşme - Piyasa Ekonomisinden Verilen İlk Taviz Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü Dr. Mehmet Zeki Ak İktisadi İdari Bilimler Fakültesi| İktisat B.
Bölüm 5 Kısım 2 Fiyat Teorisi.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
RUSYA ENERJİ SEKTÖRÜNDE YATIRIMLAR Kasım 2013 A. Yağmur ÖZDEMİR Genel Md. Yrd. Yatırımlar ve Proje Finansman Zorlu Enerji Elektrik Üretim A.Ş.
©McGraw-Hill Education, 2014
Altıncı Bölüm EKONOMİK ORGANİZASYON
Fiyat ve Fiyatlandırma
FİYAT KARARLARI. Uluslararası Pazarlarda Fiyatlamayı Etkileyen Faktörler Maliyetler; Ürünün, üretilip satılabilmesi için katlanılan tüm değişken ve sabit.
Beşinci Bölüm EKONOMİK ORGANİZASYON
Pazarlama Çevresi.
İhracat Teşvikleri. Türkiye’de İthalat ve İhracat Katma Değerli Üretime Geçiş İhracatçıya Sağlanan Devlet Yardımları.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Sanayi ve ticaret limiteD şirketi
Makro İktisat.
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
10.OLİGOPOL PİYASASI.
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Şirket Adı İş planı sunusu.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Şirket Adı İş Planı.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
İŞLETMELERİN BÜYÜMESİ
Ürün veya Hizmet Satışı
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
FORFAITING Dr. ÇAĞATAY Orçun.
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
EKON203: MİKROİKTİSAT BÖLÜM 12 Konu: Tekelci Rekabet ve Oligopol
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
8. TAM REKABET PİYASASI.
OLİGOPOL VE OYUN TEORİSİ Dr. Hakan BAKKAL
PAZARLAMADA FİYATLAMA
YATIRIM HARCAMALARI.
İŞ YÖNETİM STRATEJİLERİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 9 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
FİNANSAL PİYASALAR VE KURUMLAR
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-2.
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
Tüketici Pazarları Örgütsel Pazarlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Tedarik Zinciri Yönetimi:
BÖLÜM 5: PAZAR ÇEŞİTLERİ VE FİYAT OLUŞUMU
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
meta okulu (1) farklı ürünlerin ayırt edici özellikleri nelerdir?
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
İçerik GELİRİN BÖLÜNMESİ DEVAM ( FAİZ, KAR).
ESNEKLİK Belgin Akçay.
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 4 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
KAPİTALİZM VE MODERNLİK
Hizmet Pazarlamasında Fiyat Kavramı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BÖLÜM 3: ARZ VE ÜRETİM TEORİSİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
7. ÜRETİM VE MALİYETLER.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sanal ve Şebeke Örgütleri
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

11.OLİGOPOL PİYASASI

Oligopol piyasasının özellikleri Az sayıda firma Homojen veya heterojen mal Alüminyum, çimento, bakır homojen mallar: saf oligopol Otomobil, bilgisayar, TV, bulaşık mak. heterojen mal: farklılaştırılmış oligopol Ölçek ekonomileri önemlidir: Büyük ölçekte üretim, az maliyet, az sayıda firma, büyük ölçekte üretim

Piyasaya giriş zor: Çok büyük sermaye, teknoloji bilgisi, patent hakkı girmeyi zorlaştırır. Karşılıklı bağımlılık: Az sayıda firma, fiyat reklam, ürün geliştirme konularında birbirini etkiler. Fiyat katılığı ve fiyat dışı rekabet: Bir firma fiyat düşürürse, diğerleri de düşürür, firmalar zararlı çıkar. Genelde reklam rekabeti yapılır. Birleşme yoluyla büyüme: Şirket evlilikleri, şirket birleşmeleri (merger) arttı, firma sayısı azaldı, oligopol piyasalar ortaya çıktı.

e

Dirsekli Talep Eğrisi Modeli

Karşılıklı bağımlılık ve fiyat katılığı Firma piyasadaki satış payını arttırmak için fiyatını düşürürse, diğer firmalar da düşürecek, satışlarını çok arttıramayacak Arttırırsa, diğer firmalar arttırmayacak, firma müşteri kaybedecek. Firma en iyisi fiyata dokunmamalı, MR=MC ye denk düşen Qe kadar üretip, Pe fiyatından satmalı

Oligopol Piyasasında Rekabet Fiyat yoluyla rekabet, firmalar için yararlı değil Fiyat savaşları Kıyasıya rekabet: reklam, taksitli satış, promosyon, müşteri hizmeti, ürün farklılaştırması İflas, tek firma veya uzlaşma Ör: Şehirlerarası otobüs firmaları

Karteller ve fiyat liderliği Firmaların rekabet etmeyip, üretim ve fiyat konularında ortak karar almak için oluşturdukları birlik. Yurtiçi veya uluslararası Özellikleri Kartel piyasanın çoğuna hakim olmalı, fiyatı kontrol için Karteldeki firmalar ortak karar uymalı Mal talebi fiyata göre esnek olmalı Tüketici geliri esnekliği az olmalı Hakim firma

Oyun Teorisi Oligopol Piyasasındaki firmaların nasıl davranacağına ilişkin modellerden biri 1937 John Von Neumann 1994 John Nash , Nash Dengesi, Nobel Ödülü Oyun teorisinde üç temel unsur Kurallar Stratejiler Ödentiler Oyun dengesi, oyunculardan herbirinin diğerlerinin nasıl davranacağını gözönunde bulundurarak kendisi için en iyi kararı vermesi ile sağlanır.

Oyun Teorisi

Piyasada yoğunlaşma ve piyasa yapısı Dört firma yoğunlaşma oranı: Tam rekabet: % 0 a yakın Monopol :%100 Monopolcü rekabet: %40 tan az Oligopol:%40 tan fazla Rekabetin Korunması Hakkındaki Kanun Rekabet Kurulu

Ölçek ekonomileri ve yoğunlaşma Oligopol Piyasası ve etkinlik: sağlanamamakta, yüksek fiyat, az üretim P>MC Araştırma Geliştirme (AR-GE): tüketicilerin yaşam standartını arttırır.