İtalya’da Rönesans tüm hızıyla sürerken Kuzey Avrupa hala Gotik dönemi yaşıyor. Kuzey’in sosyal yapısı da farklı. Ortaçağdaki sınıflar devam ediyor gibi. Asiller ve din adamları nüfuzlu kişiler. Şehir devletleri var, sonra bunlar prenslerin eline geçti ve 16.yüzyılda Fransa, İngiltere, Hollanda gibi güçlü devletler ortaya çıktı. FLANDRA: Bölgenin en güçlü şehri Bruges, İtalya’daki Floransa gibi Kuzey’in ilk sanatçıları Hubert ve Jan Van Eyck Flaman ekolünün 15.yüzyılda kurucuları iki kardeş. Ghent Altar Panosu ortak işleri. Panonun dış çerçevesinde “Hubert tarafından Jodoc Vijd’in siparişi üzerine başlanmış 1432’de Jan bitirmiş” yazmaktadır. HUBERT VAN EYCK (öl. 1426) JAN VAN EYCK (1380?/1385?/1390?- 1441)
Hubert (öl. 1426) ve Jan Van Eyck (1390 Hubert (öl.1426) ve Jan Van Eyck (1390?-1441), Ghent Altar Panosu (1326-1432),
Ghent altar panosu, 12 bölümden oluşuyor Ghent altar panosu, 12 bölümden oluşuyor. Zemindeki manzara tümünde devam eder. Orta: kutsal kuzu (İsa sembolü), ziyarete gelen havariler, melekler, azizler, martirler, rahipler. Sağdan gelenler din adamları, hacılar, St. Christopher; soldan gelenler hakimlar, İsa’nın şovalyeleri. Üst: orta Tanrı/İsa, Meryem, vaftizci Yahya, en uç panolara Adem, Havva. Üzerinde Habil -Kabil
Ghent Altar Panosu Kapağı Müjde, iki Yahya Judoc Vijd ve karısı Detay zenginliği, iç panolara nazaran donuk renkler, Campın’in Merode altarını görmüş?
Jan van Eyck, Rolin Madonnası, 1433
Jan van Eyck, Kırmızı Turbanlı Adam,1433 Gözlerde ışık yansıması, zengin renk kullanımı, çerçeve orijinal ve As I can yazılı. Altta ise “Johannes de Eyck beni 1433’de yaptı” yazıyor.
Kardinal Albergati, 1430’lar Yüzyıl Savaşlarının finalinde önemli bir isim. Yüze aşırı dikkat çekmiş, giysiye değil. Dudakları mat, beyazımsı mor gibi. Göz teması yok, yarım boy büst formatı
Jan Van Eyck, Arnolfini’nin Düğünü, 1434 Antik dönemden beri karı-koca tasvirleri var Burgonya sarayına lüks eşyalar getiren bir tüccar.
Jan van Eyck, Canon van Der Paele Madonnası, 1436, Bruges, St Jan van Eyck, Canon van Der Paele Madonnası, 1436, Bruges, St. Donatius Kilisesi için, Solda S. Donatius sağda St. Georgius
Robert Campın /Flemalle Ustası , Merode ustası (1378 Robert Campın /Flemalle Ustası , Merode ustası (1378?- 1444), İsa’nın Doğumu 1415-25, İsa’ya tapınan Meryem ikonografyası, kurdeleler vs. Ortaçağ, detaycı
Robert Campın /Flemalle Ustası, Merode Altarı,1420’ler, sol panodaki vakıfçılar için yapılmış. Müjde, Yusuf
Kadın portresi, 1430 Campın, portre, 1400-1410
Campin, Werl Altarı, sol sağ, 1438
Roger Vander Weyden (1399/1400-1444), Çarmıhtan İndiriliş, 1432c Roger Vander Weyden (1399/1400-1444), Çarmıhtan İndiriliş, 1432c.Kompozisyon kurgusu dönemine göre çok başarılı, diagonal kompozisyon. Aşırı duygusal ifade yok Weyden’de., dengeli, kontrollü.
Roger Vander Weyden, Müjde, 1434-1435, Campın’den etkilendiği kesin ama giderek Van Eyck ile Campın arasında bir üslup.
Roger Vander Weyden, S. Lucas ve Meryem, 1440c. Meryem’in resmini yapan aziz. Kurgu olarak Rolin Madonnası’na benziyor ama buradaki Meryem daha doğal, anne, Van Eyck da kraliçe gibi.
Roger Vander Weyden, Columba Altarı, 1449, solda müjde, ortada secde, sağda tapınakda takdim. Mekan kurgusu daha başarılı. İnce figürler, dekoratif detaylar Campın: daha dağınık kompozisyon, daha aşırı ifade, Weyden: Eyck’den daha güçlü ifade, daha bağlantılı, ilişkili figürler, Eyck: daha mesafeli, uzak figürler
Hugo Vander Goes (1467- 1482 arasında etkin), Monforte Altarı, Kralların Secdesi 1470’ler
Hugo Vander Goes, Portinari Altarı, 1470’ler, Solda Tommaso Portinari ile Aziz Anthony/ sağda Maria Portinari ile Azize Margaret ve Maria Magdelena
Hugo Vander Goes, Portre
Hieronymus Bosch (1450-1516), Hollanda, Sihirbaz, 1470’ler
Hieronymus Bosch, Saman Arabası, 1480’ler
Hironymus Bosch, / Ölümcül Günah, 1480 c.
Hieronymus Bosch, Aziz Antonius Triptiği, 1500
Hieronymus Bosch,Dünyevi Zevkler , 1500 sonrası
Hieronymus Bosch, Çarmıhını Taşıyan İsa, 1510