“Bilgi”’nin Gösterimi “Bilgi” İnsan veya Makina Yorumlama Öngörme

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yapay Sinir Ağları (Artificial Neural Networks) Bir Yapay Sinir Ağı Tanımı (Alexander, Morton 1990) Yapay sinir ağı, basit işlemci ünitelerinden oluşmuş,
Advertisements

Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
Dinamik sistemin kararlılığını incelemenin kolay bir yolu var mı? niye böyle bir soru sorduk? Teorem 1: (ayrık zaman sisteminin sabit noktasının kararlılığı.
Çıkış katmanındaki j. nöron ile gizli katmandaki i. nörona ilişkin ağırlığın güncellenmesi Ağırlığın güncellenmesi Hangi yöntem? “en dik iniş “ (steepest.
Determinant Bir kare matrisin tersinir olup olmadığına dair bilgi veriyor n- boyutlu uzayda matrisin satırlarından oluşmuş bir paralel kenarın hacmine.
Verilen eğitim kümesi için, ortalama karesel hata ‘yı öğrenme performansının ölçütü olarak al ve bu amaç ölçütünü enazlayan parametreleri belirle. EK BİLGİ.
Metrik koşullarını sağlıyor mu?
A1 sistemi A2 sistemi Hangisi daha hızlı sıfıra yaklaşıyor ? Hatırlatma.
Biçimbilimsel Özniteliklerin Eş-Oluşumlarına Dayalı Doku Betimleme Okan Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü / İstanbul İzzet Özen Erchan Aptoula.
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
Kararlılık Sıfır giriş kararlılığı Tanım: (Denge noktası) sisteminin sabit çözümleri, sistemin denge noktalarıdır. nasıl belirlenir? Cebrik denkleminin.
Hopfield Ağı Ayrık zamanSürekli zaman Denge noktasının kararlılığı Lyapunov Anlamında kararlılık Lineer olmayan sistemin kararlılığı Tam Kararlılık Dinamik.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
DONANIM VE YAZILIM.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
Momentum Terimi Momentum terimi Bu ifade neyi anımsatıyor? Lineer zamanla değişmeyen ayrık zaman sistemi HATIRLATMA.
İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ♦ ELEKTRONİK & HABERLEŞME MÜHENDİSLİĞİ x1x1 x2x2 xmxm 1 w1w1 w2w2 wmwm w m+1 v y Hatırlatma.
İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ ♦ ELEKTRONİK & HABERLEŞME MÜHENDİSLİĞİ Hesaplamalı Sinirbilim Modeller farklı zamansal ve konumsal ölçeklerde süreçleri ele.
Davranış durum Eğitilen sistem Değer Atama Ortam Kritik Ödül r δ Eğiticisiz Öğrenme Pekiştirmeli Öğrenme (reinforcement learning) Öğrenme işleminin her.
Çok Katmanlı Algılayıcı-ÇKA (Multi-Layer Perceptron)
Hatırlatma: Olasılık Tanım (Şartlı olasılık): A olayı olduğunda B olayının olma olasılığı Bir örnek: çalışan işsiz Toplam Erkek Kadın
Hata Fonksiyonları Lojistik Fonksiyon ß ß Huber Fonksiyonu ß ß.
“Bilgi”’nin Gösterimi “Bilgi” İnsan veya Makina Yorumlama Öngörme Uygun yanıt verme Depolanmış enformasyon veya model Kurallar: (1) Benzer sınıflardan.
Ders notlarına nasıl ulaşabilirim
x* denge noktası olmak üzere x* sabit nokta olmak üzere
Ayrık Zaman Hopfield Ağı ile Çağrışımlı Bellek Tasarımı
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
1. RİP Kıyıdan / Plajdan denize doğru olan bir akıntıdır.
Bölüm 2: Bir Boyutta Hareket. Bölüm 2: Bir Boyutta Hareket.
Hatırlatma: Durum Denklemleri
Sistem Özellikleri: Yönetilebilirlik, Gözlenebilirlik
İlk olarak geçen hafta farklı a değerleri için incelediğiniz lineer sisteme bakalım: MATLAB ile elde ettiğiniz sonuçları analitik ifade ile elde edilen.
Teorem 2: Lineer zamanla değişmeyen sistemi
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
MODEL YETERSİZLİKLERİNİ DÜZELTMEK İÇİN DÖNÜŞÜMLER VE AĞIRLIKLANDIRMA
Zaman ve Gölgesi Prof. Dr. Şafak URAL
X-IŞINLARI KRİSTALOGRAFİSİ
Spektral Teori ters dönüşümler bunların genel özellikleri ve asıl
MAT – 101 Temel Matematik Mustafa Sezer PEHLİVAN *
X=(X,d) metrik uzayında bazı özel alt kümeler
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
BİYOİNFORMATİK NEDİR? BİYOİNFORMATİKTE KULLANILAN SINIFLAMA YÖNTEMLERİ
• EDVAC (Electronic Discrete Variable Automatic Computer)
GELECEK PİYASASI İŞLEMLERİ
TUTUM VE ALGILAR.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğiticisiz Öğrenme Hatırlatma
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
SİSMİK PROSPEKSİYON DERS-3
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 13. Ders Çıktı Analizi
Meriç ÇETİN Pamukkale Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
Self Organizing Map-SOM
Kemal AKYOL, Şafak BAYIR, Baha ŞEN
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
ÖĞRENME STİLLERİ.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
BELLEK.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
Derse giriş için tıklayın...
İleri Algoritma Analizi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
KİMYA DERSİNİ SEVMENİN YOLU
Sunum transkripti:

“Bilgi”’nin Gösterimi “Bilgi” İnsan veya Makina Yorumlama Öngörme Uygun yanıt verme Depolanmış enformasyon veya model Nasıl anlayacağız? Nasıl gösterimi oluşturacağız? Kurallar: (1) Benzer sınıflardan benzer girişler ağda benzer gösterimler oluşturmalı ve böylece aynı kategoriye ait olarak sınıflanmalı, (2) Farklı sınıflara ayrılacak nesnelere, ağda çok farklı gösterimler atanmalı, (3) Belirli bir özellik önemli ise ağda onun gösterimi ile görevlendirilen hücre sayısı daha fazla olmalı,

Benzerliğin bir ölçütü - Norm V vektör uzayı olmak üzere, aşağıdaki dört özelliği sağlayan fonksiyon : normdur

Gösterim için bir yol Bir T harfi Bir L harfi İşlem uygulayacağımıza göre nasıl ifade edebiliriz? Bir T harfi Bir L harfi

parametrelerin nasıl değiştirildiği ile belirlenir. Ağın içinde bulunduğu ortamdan etkilenerek parametrelerini değiştirmesi işlemi öğrenmedir. Öğrenme şekli, parametrelerin nasıl değiştirildiği ile belirlenir. Öğrenme Süreçleri Öğrenme Süreçleri Eğiticili Öğrenme Eğiticisiz Öğrenme Pekiştirmeli Öğrenme Özdüzenlemeli Öğrenme

Eğiticili Öğrenme Ortam Eğitici + - Eğitilen Sistem

Eğitici ortam hakkında bilgiye sahip Eğitilen sistem ortam hakkında bilgiye sahip değil ağırlıklar Eğitilen sisteme ilişkin ....................... eğitim kümesinde içerilen bilgi ve ........ aracılığı ile değiştiriliyor hata Eğiticinin ortam hakkında sahip olduğu bilgi, eğitilen sisteme aktarılıyor Burada rahatsız edici bir şey var, ne?

Pekiştirmeli Öğrenme Eğitilen Sistem davranış Kritik Ödül r δ Değer Atama Ortam Öğrenme işleminin her adımında istenilen yanıtı sağlayan bir eğitici yok Eğitilen sistem, sonuçta elde edilecek yanıta erişmek için gerekli davranışı eleştiriyi gözönünde tutarak bulmak zorunda 7

Özdüzenlemeli Öğrenme Ortam Eğitilen Sistem Bilgiye sahip ya da eleştiride bulunan bir eğitici yok Eğitilen sistem girişlerin istatiksel dağılımını belirledikten sonra sınıflamayı oluşturuyor. 8

Genlikte Ayrık Algılayıcı-GAA (Perceptron) x1 x2 xn 1 y x1 x2 xn 1 w1 w2 wn wn+1 w1 w2 wn wn+1 v y 9

Ancak Rosenblatt’ın 1954’de önerdiği yapı bundan farklı Giriş Katmanı y w1 w2 wm x1 x2 xn y x1 x2 xn 1 w1 w2 wn wn+1 Çıkış Katmanı Çıkış Katmanı Giriş Katmanı Birinci Katman Bağlantı ağırlıkları, eğitim kümesi ile belirlenen tek bir nöron Sabit ağırlıklar, sabit fonksiyonlar 10

Genlikte Ayrık Algılayıcı aslında Girişlere doğrudan bağlı tek bir nöron değil Birinci katman değişmeyen bir yapıya sahip Çıkış katmanı, tek bir nörondan oluşan eğitilebilir bir yapı. Birinci katmanda farklı fonksiyonları oluşturup, öğrenme ile bunlar cinsinden çıkışta istenilen fonksiyonu ifade etmek Peki Rosenblatt neden birinci katmana gerek duymuş? Tanım: Doğrusal ayrıştırılabilir küme (Linearly separable set) gi ‘ler x’in doğrusal fonksiyonu olmak üzere X kümesi R tane Xi alt kümesinden oluşsun. ise Xi kümeleri doğrusal ayrıştırılabilir kümelerdir. 11

Tanımı anlamaya çalışalım... (-1,1) (1,1) (-1,-1) (1,-1) R=? g’leri yazalım Bu iki kümenin doğrusal ayrıştırılabilir olduğunu göstermek için ne yapmalıyız? ve sağlayan a,b ve c’ler bulunmalı bir çözüm: 12

Tanım: Karar Düzlemi (Decision Surface) Kümeleri ayıran düzlem. Özellikle, örüntüleri farklı sınıflara ayıran düzlem olarak kullanılıyor. Tanım: Karar Düzlemi (Decision Surface) Kümeleri ayıran düzlem. Tek bir nöron ile neler yapılabilir? Nöron sayısını artırarak ne yapılabilir ne yapılamaz? 13

Rosenblatt’ın Genlikte Ayrık Algılayıcısında neler oluyor? Girişler Katman1’in çıkışı Ne oldu? n-boyutlu bir vektör bir örüntüyü temsil ediyor (pattern) Örüntü uzayı (pattern space) Bu dönüşüm genel olarak doğrusal değil y w1 w2 wm x1 x2 xn Genlikte Ayrık Algılayıcı için karar düzlemi: ?????? Genlikte Ayrık Algılayıcı ancak katman 1’in görüntü uzayındaki örüntüleri................................................ise iki sınıfa ayırır. Doğrusal Ayrıştırılabilir 14

Soru: Katman 1’de m işlem birimine sahip bir GAA, katman 1 görüntü uzayınındaki P tane örüntüyü 2 sınıfa kaç türlü ayırabilir? Burada işi ne? Hatırlatma: Yanıt: Soru: Herhangi bir doğrusal karar düzleminin GAA ile hesaplanabilme olasılığı nedir? Yanıt: m büyük bir sayı ise 2(m+1)’den daha az sayıdaki örüntüyü doğru şekilde sınıflayabilir. 0 < P <2(m+1) 15

XOR Genlikte Ayrık Algılayıcı ile ifade etmek: Katman 1 örüntüleri doğrusal ayrıştırılabilecekleri görüntü uzayına taşır. Doğrusal ayrıştırılamayan örüntüleri doğrusal ayrıştırılabilir kılmak iki türlü olasıdır: (i) m (ii) P XOR Genlikte Ayrık Algılayıcı ile ifade etmek: (0,1) (1,1) (0,0) (1,0) P=4, n=2 İki girişli, tek nöronun kapasitesi: 2*3=6 Kapasite açısından uygun ama doğrusal ayrıştırılabilir değiller m mi P mi değişti? (0,1) (1,1) (0,0) (1,0) (0,1,1) (1,1,1) (0,0,0) (1,0,1) 16

Şimdi Genlikte Ayrık Algılayıcı ile biraz iş yapalım m mi P mi değişti? Şimdi Genlikte Ayrık Algılayıcı ile biraz iş yapalım y x1 x2 xm 1 w1 w2 wm wm+1 Verilenler: Eğitim Kümesi Amaç: İki sınıfa ayırmak Gerçeklenebilme Koşulu: Eğitim kümesi doğrusal ayrıştırılabilir Eğitim kümesi doğrusal ayrıştırılabilir ise: 17

Eğitim kümesi doğrusal ayrıştırılabilir değil ise: Öğrenme Kuralı: öğrenme hızı <1 olan pozitif bir sayı 18