SİSTEM OLARAK AİLE Prof Dr Süheyla ÜNAL.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Stratejik Planlama.
Advertisements

Öğrenci davranışlarını etkileyen etmenler
ENERJİ, ENERJİ GEÇİŞİ VE GENEL ENERJİ ANALİZİ
SİSTEM YAKLAŞIMI Çağdaş yönetim ve organizasyonlar sistem yaklaşımından esinlenerek tasarlanır. Günümüzde, sistem kavramına yer vermeyen bir yönetim ve.
GENEL ve TEKNİK İLETİŞİM
KÜLTÜREL ÇEVRE VE ÇALIŞAN İNSAN
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
YAŞAMIMIZDAKİ ELEKTRİK
İLETİŞİM.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
YAPISAL MODEL (SALVADOR MİNUCHİN)
SPOR SOSYOLOJİSİ. SOSYOLOJİ: Kelime anlamı toplumbilimidir. Latince toplum anlamına gelen Socius ile Yunanca bilgi demek olan logos sözcüklerinin birleşmesinden.
Psikoanalitik Aile Terapisinin Hedefleri
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
DERS:Fen ve Teknoloji KONU:Denetleyici ve Düzenleyici Sistem
SINIF KURALLARI.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Y.Doç.Dr. Ayhan URAL Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu / TÜRKİYE
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
-İLETİŞİM- SUNUSU.
İDARİ VE MALİ İŞLER DAİRESİ BAŞKANLIĞI KALİTE PROGRAMI.
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
KİMYASAL BAĞLAR VE HÜCRESEL REAKSİYONLAR
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgüt yapısının temel kavramlarını tanıtıyor ve bir yapıyı örgüt şemasında göründüğü şekliyle nasıl tasarlayacağımızı anlatıyor.
Eğitimin ve Toplum.
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
6. BÖLÜM EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
OKUL. Okul genel anlamda “toplumun ve bireylerin eğitim gereksiniminin planlı, programlı ve istendik bir biçimde karşılanabilmesi için kurulmuş formal.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
GENETİK ve ÇEVRESEL TEMELLER
BİREY MERKEZLİ TERAPİ.
AİLE ŞİRKETLERİ Yapısı, Sorunlar ve Çözüm Yolları
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
GENEL SİSTEMLER KURAMI
MODERN YÖNETİM TEORİSİ
AİLENİN TANIMI, ÖNEMİ VE TARİHSEL GELİŞİMİ
GENEL SİSTEMLER KURAMI BAĞLAMINDA PSİKOTERAPİ SÜRECİ
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
İLETİŞİM TÜRLERİ.
AİLEDE ETKİLEŞİM Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Bilimsel İçerik Bilimsel içerik, bilimsel bilgiyi oluşturmaktadır. Erken çocukluk döneminde fen eğitimi de, çocukların yaşadığı çevre hakkında gerekli.
TERAPİSTİN ROLÜ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
EĞİTİM YÖNETİMİNDE KURAM VE UYGULAMA Sosyal Bir Sistem Olarak Okul
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
Risk faktörleri-koruyucu faktörler perspektifi
Alıştırma Hocası: Mr.Muhittin KAHVECİ.  Aile psikolojisi; birey, eş ve ailelerin ilişkilerinde yaşadığı duygu, düşünce ve davranışlara odaklanır. Ve.
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
SWOT ANALİZİ TÜRKER DURAN YATIRIM TEŞVİK DANIŞMANI.
Modern Dönem Sistem Teorisi
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
GRUP İLETİŞİMİ.
AİLEDE İLETİŞİM.
Sosyolojik Yaklaşımlar Temelinde Aile Kuramları
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
GRUP İLETİŞİMİ.
Gruplarla Sosyal Hizmet Dersi (Sosyal Çalışma Mesleğinin Yöntemleri)
GELİŞİM.
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

SİSTEM OLARAK AİLE Prof Dr Süheyla ÜNAL

Aile Çekirdeğinde en az iki bireyi içeren sosyal bir sistemdir

Sistem kuramında aile Alt sistemlerden (aile üyeleri) oluşur ve daha üst sistemlerin bir parçasını oluşturur Üyelerinin toplamından fazla özelliklere sahiptir Uyum çabası ve sürekli değişim ile düzen ve bütünlüğü sağlamaya çalışır Huzur ve öngörülebilirlik oluşturmak üzere kurallar çerçevesinde organize olur Kaynaklarını uygun şekilde kullanarak amaca yönelik bir etkinliğe dönüştürür

Sistem kuramında aile Her üyenin ve ailenin bir sınırı vardır, sınırların özellikleri etkileşimi belirler Ailenin işlev görmesinde iletişim ve geri bildirim mekanizmaları önemli rol oynar Göreli bir denge durumuna sahiptir Gelişme ve değişme mümkün olabilir Bir üyede değişiklik olduğunda sistem kendisini yeniden düzenler

Sistem kuramında aile Olaylar doğrusal nedensellikten çok, döngüsel nedensellik çerçevesinde daha iyi anlaşılır Çok sayıdaki farklı başlangıçlar, aynı sonuca götürür

Etkileşim kuralları Sistem bağlamında etkileşim zorunlu ve kaçınılmaz bir olaydır Kimse davranışta bulunmadan edemez Kimse iletişimde bulunmadan edemez Hiçbir davranış ve iletinin “gerçek”, “esas” anlamı yoktur. Anlam ona bu anlamı atfeden kişiye özgü öznel bir gerçekliktir

Etkileşim etkileşim zorunlu ve kaçınılmazdır aileyi oluşturan bireyler ve alt sistemler arasında, aile ve diğer sosyal sistemler arasında etkileşim zorunlu ve kaçınılmazdır etkileşim kontrol ve değişimi sağlar

İletişim Sözel (deklaratif) Sözel olmayan (analog,metakomunikasyon) İletişim sırasında bilgi iletimi için kullandığımız sözler Sözel olmayan (analog,metakomunikasyon) Ses tonu, jestler, yüz ifadesi gibi niyet bildiren iletiler Bağlamsal İletinin gerçekleştiği durum, ortam Bağlam Bağlam Sözel Sözel olmayan Sözel

Geri bildirim Kimse iletişimde bulunmadan edemediği gibi, geri bildirimde bulunmadan da edemez Geri bildirim bilgi ve enerji akışını düzenleyerek sistemin daha etkili performans göstermesini sağlar

Negatif geri bildirim “Eve çok geç geldin. Bunu yapmamalıydın!” Yanıt kendisini oluşturan nedenleri zıt yönde etkiler A B C D Artık yapma! Kınama, emir “Eve çok geç geldin. Bunu yapmamalıydın!” (-) Yapının stabilitesini ve sürekliliğini sağlar

Pozitif geri bildirim A B C D Eleştiri, değişim talebi Yanıt kendisini oluşturan nedenleri aynı yönde etkiler A B C D Eleştiri, değişim talebi “Beni hiç öpmüyorsun!” (+) Bu yetmez, daha çok yap! Sapmayı amplifiye ederek sistemi değişikliğe zorlar

Negatif ileri besleme A B C D Kural “Eve geç gelmeyeceksin!” (-) Yapma!

Pozitif ileri besleme A B C D Beklenti, talep, rica “Bundan sonra beni daha çok öper misin?” “Zamanında evde olmanı istiyorum” (+) Daha çok yap!

İlişki İki kişi yan yana geldiklerinden itibaren aralarında davranış alışverişi başlar Hangi şartlar altında, ne şekilde, hangi tür davranışların değiş-tokuş edileceği öğrenilir

Güven Giderek olasılıklar düşer, davranışlar karşılıklı olarak daha belirli, düzenli ve yordanır olur. Bir süre için entropi düşer. “Birbirimiz için, birbirimize göre ve beraberken kimiz, biliyoruz”

İlişki örüntüleri Tamamlayıcı Simetrik (yansılamalı) Başat-çekinik, titiz-pasaklı, tembel-çalışkan Simetrik (yansılamalı) Biri ne yaparsa diğeri de onu yapar Paralel (işlevsel) Kişiler yerine göre tamamlayıcı, yerine göre simetrik davranmayı becerir

Tamamlayıcı ilişkiler Esnek olmayan, katı, sorun çıkarmaya yatkın sistemler doğurur Persekütor-kurban tuzağı Aslında zayıf konumda olan da ilişkiyi kontrol eder, kontrol iki taraflıdır.

Simetrik ilişkiler Yoğun kuvvetler çatışması ve rekabet vardır Sistem sonunda patlayıncaya kadar gerilim tırmanır Taraflar hep birbirini suçlar

Paralel ilişkiler Demokratik tarzda ilişki yürütülür Sorunlara ilişkin her ikisi de sorumluluk alır Dinleme ve konuşma oranları birbirine yakındır Kararlar fikir alış verişi ile ortaklaşa alınır Her iki taraf da ilişkinin iki yönlülüğünün farkındadır ve bundan hoşnuttur

Ailenin sistemik özellikleri Yapı ve süreç

Ailenin sistemik özellikleri Yapı (being) Süreç (process) Sistemdeki enerji, madde ve bilginin zaman içindeki değişimi İşlev (behaving) yapının canlılığını ve dengesini koruyabilmesi amacıyla uyguladığı, anbean değişebilen eylemlerdir Tarih (becoming) daha yavaş olan değişimler

Ailenin sistemik özellikleri sınırlar üçgenler alt sistemler duygusal tepkisellik iletişim döngüsellik Yapı Süreç “İlerleme değişimin içinde düzeni, düzenin içinde değişimi koruyabilmek sanatıdır.” A.N. Whitehead

Yapı Sınırlar Uygun sınırlar sisteme üyeliğin koşullarını belirler sistemler arasında bilgi akışını kontrol eder sistemler arasındaki temas noktalarını oluşturarak geçirgenlik ve kohezyonu sağlar Uygun sınırlar ailede duygusal bağları oluşturur hiyerarşinin güçlenmesini sağlar işlevsel olmayan koalisyonları engeller

Yapı Sınırlar Çok geçirgen olursa Çok belirgin ve katı olursa, üyeler birbiriyle fazla iç içe geçer tanımsızlık ve kontrolsüzlük doğar Sistem eriyip çökebilir Çok belirgin ve katı olursa, üyeler birbirinden izole olur Bilgi alışverişi, etkileşim sağlanmaz

Yapı Üçgenler Koalisyonlar iki kişi arasındaki ilişkiyi stabilize etmeye çalışan üçlü etkileşim birimleri duygusal sistemde blok oluştururlar Koalisyonlar güce ortak olmak için zayıf üyenin güçlü üyeyle ittifak yapması ile oluşur iki ya da daha fazla aile bireyi arasındaki bağlantılardır, sistemin bütünlüğünü olumsuz etkiler

Yapı Alt sistemler bütünlük oluşturmak için karşılıklı bağımlılık oluşturulmalıdır (sevgi) özel bir işlevi gerçekleştirmek için sorumluluk taşımalı, görece bağımsız davranmalıdır (saygı) değişimlere uyum sağlamak için bazı yapısal değişikliklere gidebilmelidir ilerleyici ayrışım (karşılıklı bağımlılığın azalması) ilerleyici sistematizasyon (karşılıklı bağımlılığın artması) ilerleyici desantralizasyon (bir alt sistemin daha önemli hale gelmesi)

Süreç Duygusal tepkisellik İletişim Döngüsellik üyeler duygusal bir bağlam çerçevesinde etkileşime geçerler İletişim aile işlevlerinde önemli role sahiptir Döngüsellik olaylar birbiri ile bağlantılı ya da tekrarlayan döngüler dizisi şeklinde gerçekleşir “kim başlattı?” sorusu yararsızdır

Amaç-varlık nedeni Aile sistemi amaç yönelimlidir Üyeler arasındaki ilişkiler sistemin amacı ile uyumlu olarak gerçekleşir İstenilen duruma ulaşıp bu durumu sürdürmeyi kontrol sistemleri aracılığı ile gerçekleştirir Üyelerin bireysel amaç ve gereksinimleri, sistemin amaçları ile çeliştiğinde sorun yaşanmaya başlar

Ailenin yaşam döngüsü Ailenin oluşumu ve gelişimi dönemlere ayrılır Her dönemin farklı görevleri ve ilişki örüntüleri vardır Boşanma ve yeniden evlenmede kuşaklararası görüşler önem taşır

Aile öyküleri Aileyi etki altında bırakan öyküler, üyeler arasındaki ilişkileri ve ailenin işlevselliğini önemli ölçüde etkiler Terapide daha uygun öyküler oluşturma sağlanır

Epigenezis Yaşamımızın erken dönemlerindeki ilişkilerimiz ve yaptığımız herşey, yaşamımızın daha sonraki dönemlerinde önemli etkiye sahiptir Ailemizde yaşadıklarımız bizi etkiler ve değişime dirençli iletişim ve davranış kalıpları oluşturur

Değişim Stabilitenin devamı-homeostazis Artış değişimi Savunma mekanizmaları Alışkanlıklar, rutinler Artış değişimi Gelişime bağlı değişim Beklenen normal değişim Dönüşümsel değişim Yeniden düzenleniş (travmatik)

Yapısal değişim Yapı işlevselliğin etkisiyle değişebilir eğer değişim dönüşümsüz olarak gerçekleşmişse, tarihsel bir süreç gerçekleşir ve yeni bir yapı ortaya çıkar

Belirti- Sorunlu davranış Aile içindeki işlev bozukluğunun bir göstergesidir Aile için bir amaca hizmet eder Bu sorunlu davranış kalıpları kuşaklar boyunca geçebilir

Çare Sisteme değişik noktalardan farklı yaklaşımlarla girip aynı sonuca ulaşmak mümkündür “Niçin bu hale düşülmüş” sorusu gerekli değildir “Şimdi ne, nasıl olmaktadır?” sorusu daha kullanışlıdır Süreci etkileyen sorunlu etkileşimleri anlamak ve olabildiğince fazla noktadan müdahale etmek uygundur

KAYNAKLAR Barker P (1981) Basic Family Therapy.New York: Granada Publishing Becvar RJ, Becvar DS (1982) Systems theory and Family Therapy. Lanham: University Press of America