Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Uygulamalarına Katılan Özel Gereksinimli Çocukların Sosyal Kabul, Sosyal Beceri ve Problem Davranışlarının Boylamsal İncelemesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Advertisements

Öznur TOPER Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Bölüm 6 Nicel Veri Toplama
YIKICI DAVRANIM BOZUKLUĞU BELİRTİLERİ OLAN ÇOCUKLARDA RİSK FAKTÖRLERİNİN CİNSİYETE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI YIKICI DAVRANIM BOZUKLUĞU BELİRTİLERİ OLAN ÇOCUKLARDA.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Eyvah Öğrenciler Küçüldü: Üniversite Öğrencilerinin Çok-Kullanıcılı Sanal Bir Bilgisayar Ortamında Bilgisayar Okuryazarlığı Eğitimi Alması Araş. Gör. Gonca.
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
FSM Feyza TOKER Sümeyye DUMAN Maide GÖKER. OKULÖNCESİ EĞİTİM ALAN ve ALMAYAN İLKÖĞRETİM BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİ DÜZEYLERİ.
MEASUREMENT *Nazan SONDAÇ *Didem ATASEVEN *Halise ARGUÇ.
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
İLERİ ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ DERSİ MAKALE SUNUMU
Öğretmenlerin Teknoloji Kullanma Durumlarını İnceleyen Araştırmalara Bir Bakış: Bir İçerik Analizi Çalışması Bilim Uzmanı Gülşen SERT Arş.Gör. Ahmet AKINCI.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Neden İki Faktörlü Anova Yapıyoruz?
TOPLUM HİZMETLERİ PROGRAMI
Kaynaştırma Uygulamaları ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
«Okulöncesi ve İlköğretim Dönemi Öğrencilerinin Tanılanması Öncesinde Okulları Tarafından Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi» Mustafa AYRAL, Şadan.
20. Ulusal Pazarlama Kongresi
Erken çocuklukta gelişim
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
Deneysel Araştırmalar Desenler
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ KULLANIM DÜZEYİYLE YALNIZLIK DÜZEYİ ARASINDAKİİLİŞKİ MİNYONLAR MERVE ÜÇOK SELMA DURU.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
Grup Tek Burcu Ketencioğlu
Öğrencilerin Utangaçlık Düzeylerinin Benlik Saygılarına Etkisi
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
Ortaokul Öğrencilerinin Sanal Zorbalık ve İnternet Saldırganlığı Durumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK.
Dr. Mustafa Ayral: Altındağ Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Erol Bozkurt : Altındağ İlçe Milli Eğitim Müdürü Vural Çakır : Altındağ İlçe Milli Eğitim.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Okul Öncesinde Özel Gereksinimli (ÖG) Olan ve Olmayan Öğrencilerin Sosyal Becerileri, Problem Davranışları ve Sosyometrik Derecelendirme Puanlarının İncelenmesi.
Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU Ankara Üniversitesi, Özel Eğitim Bölümü
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
Doç. Dr. Hatice BAKKALOĞLU
AOÖ406 OKUL ÖNCESİNDE KAYNAŞTIRMA PROGRAMLARI
ÇOCUK EĞİTİMİNDE TEKNOLOJİNİN KULLANIMI
EYLÜL DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
Kadınlarda iç grup yanlılığı ve iç grup yanlılığının demografik değişkenlere göre incelenmesi H.Halil Babacan1, Aleyna Nur Kaş1, Ömer Demir1, Tuğçe Erdoğru1,
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
Prof. Dr. Bülbin SUCUOĞLU Hacettepe Üniversitesi
Pervin Naile DEMİRKAYA, Hatice BAKKALOĞLU
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
7th International Congress of Research in Education
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
Meral TUTULMAZ & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
I.BÖLÜM PSİKOLOJİ.
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
SPSS Uygulamaları Parametrik İstatistik
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
Okul Öncesi Dönemde Özel Gereksinimli Çocukların ve Akranlarının Sosyal Kabul Düzeylerinin İncelenmesi Hatice BAKKALOĞLU, Ankara Üniversitesi Bülbin SUCUOĞLU,
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
Sosyal Kabulün Artırılması
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
Fatma GÖLPEK SARI Fırat KIZILTEPE Gülhan DÖNMEZ
TIMSS (Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması)
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
TALIS (The Teaching and Learning International Survey )
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Sunum transkripti:

Okul Öncesi Dönemde Kaynaştırma Uygulamalarına Katılan Özel Gereksinimli Çocukların Sosyal Kabul, Sosyal Beceri ve Problem Davranışlarının Boylamsal İncelemesi Doç. Dr. Hatice Bakkaloğlu, Ankara Üniversitesi Prof. Dr. Bülbin Sucuoğlu, Hacettepe Üniversitesi Arş. Gör. Ahmet Bilal Özbek, Ankara Üniversitesi TÜBİTAK, SOBAG 1001 Projesi Proje No: 114K649

Sunu İçeriği Giriş Sosyal Kabul Sosyal Kabulün Önemi Sosyal Kabulü Etkileyen Faktörler Sosyal Kabulü Değerlendirme Yöntemleri İlgili Çalışmalar: Uluslararası Çalışmalar İlgili Çalışmalar: Ulusal Çalışmalar Araştırma Soruları Yöntem Desen Katılımcılar Veri Toplama Araçları Verilerin Toplanması ve Analizi Bulgular ve Tartışma Öneriler Kaynakça 27. UÖEK SAMSUN

Giriş Sosyal Kabul Sosyal kabul bir çocuğun; grubun diğer üyeleri tarafından sevilme ve beğenilme durumu, grup içerisinde diğerleri ile olan bağı, grup içi hiyerarşideki yeri, akranları tarafından nasıl algılandığı olarak tanımlanabilir. 27. UÖEK SAMSUN

Giriş Sosyal Kabulün Önemi Kaynaştırma Amaçları Sosyal Reddedilme ve Olumsuz Sonuçları Akademik Başarı Sosyal Öğrenme Topluma Katılım 27. UÖEK SAMSUN

Giriş Sosyal Kabulü Etkileyen Faktörler Cinsiyet Fiziksel Görünüm Yetersizliğin Türü ve Derecesi Öğretmen Öğrenci İlişkisi Okula Uyum Problem Davranış Sosyal Beceri 27. UÖEK SAMSUN

Giriş Sosyal Kabulü Değerlendirme Yöntemleri Sosyometrik Ölçümler Akran Tercihi Akran Derecelendirmesi Gözlem Görüşme Yetişkin Değerlendirmesi 27. UÖEK SAMSUN

Giriş- İlgili Çalışmalar Uluslararası Çalışmalar Karşılaştırma Özel gereksinimli (ÖG) çocukların normal gelişen (NG) akranlarına göre sosyal kabullerinin düşük olduğu belirlenmiştir. Buysse, Goldman ve Skinner, 2002; Sale ve Carey, 1995; Stone ve La Greca, 1990 Etkileyen değişkenler Problem davranış, sosyal beceri, gelişim düzeyi gibi değişkenlerin sosyal kabulü etkilediği bulunmuştur. ÖG çocukların akran tercihlerinde belirtilmediği görülmüştür. Aguiar, Moiteiro ve Pimentell, 2010; Buysse,1993; Cambra ve Silvestre, 2003; Ferreira, Aguiar, Correia, Fialho ve Pimentel, 2017; Keane ve Calkins, 2004; Boylamsal ÖG çocukların sosyal kabul düzeyleri değil, iki yıllık kaynaştırma uygulaması sonrası akranları ile etkileşim davranışları incelenmiştir. Akranlarla etkileşim davranışlarında farklılık oluşmadığı bulunmuştur. Guralnick ve diğ., 2006 Giriş- İlgili Çalışmalar 27. UÖEK SAMSUN

Giriş-İlgili Çalışmalar Ulusal Çalışmalar Karşılaştırma Okul öncesi dönemde ÖG ve NG çocukların sosyal kabul düzeylerini karşılaştıran çalışma bulunmamaktadır. Etkileyen değişkenler ÖG çocukların sosyal kabul düzeylerinin düşük olduğu ve bu durumun problem davranışlar ve sosyal beceri eksikliklerinden kaynaklandığı ifade edilmiştir. Ergin, 2012; Karadağ, Yıldız-Demirtaş ve Girli, 2014; Küçüker, Erdoğdan ve Çürük, 2014; Metin Şenol ve Yumuş, 2015 Boylamsal Okul öncesi dönemde ÖG çocukların sosyal kabullerinin boylamsal olarak incelendiği bir araştırma bulunmamaktadır. 27. UÖEK SAMSUN

Giriş Ulusal Çalışmalar-Biz neler yaptık? Bakkaloğlu, Sucuoğlu ve Özbek (2017) EJER 2017 Okul Öncesinde ÖG Olan ve Olmayan Öğrencilerin Sosyal Becerileri, Problem Davranışları ve Sosyometrik Derecelendirme Puanlarının İncelenmesi UOÖEK 2017 Okul Öncesi Dönemde ÖG Çocukların ve Akranlarının Sosyal Kabul Düzeylerinin İncelenmesi 27. UÖEK SAMSUN

Giriş Araştırma Soruları Bu araştırmada aşağıdaki soruların yanıtları aranmıştır: ÖG çocukların sosyal kabul düzeyleri birinci, ikinci ve üçüncü ölçümlerde farklılaşmakta mıdır? ÖG çocukların sosyal beceri düzeyleri birinci, ikinci ve üçüncü ölçümlerde farklılaşmakta mıdır? ÖG çocukların problem davranış düzeyleri birinci, ikinci ve üçüncü ölçümlerde farklılaşmakta mıdır? 27. UÖEK SAMSUN

Yöntem Araştırmanın Deseni İlişkisel Tarama Modeli 27. UÖEK SAMSUN

Yöntem Katılımcılar Tablo 1. Katılımcıların özellikleri Öğrenciler Yaş (Ay) Cinsiyet Toplam X ss Ranj Kız Erkek ÖG 53,76 3,99 49-68 12 14 26 Tablo 1. Katılımcıların özellikleri 27. UÖEK SAMSUN

Yöntem Veri Toplama Araçları Demografik Bilgi Formu Araştırmacılar tarafından hazırlanmıştır Öğretmenler tarafından doldurulmuştur 27. UÖEK SAMSUN

Yöntem Veri Toplama Araçları Okul Öncesi ve Anaokulu Davranış Ölçeği Merrell (1994) Fazlıoğlu, Okyay ve Ilgaz (2011) Problem Davranış Ölçeği (41 Madde) Sosyal Beceri Ölçeği (34 Madde) Öğretmen tarafından doldurulmuştur Geçerlik güvenirlik çalışmaları yapılmıştır 27. UÖEK SAMSUN

Yöntem Veri Toplama Araçları Sosyometrik Dereceleme Ölçeği (Ek 1 ve Ek 2) Asher ve diğ. (1979) Akran Derecelendirme Yöntemi Araştırmacı tarafından bireysel uygulama Güvenirlik (test-tekrar test): r=,350; p<,01 Geçerlik (ölçüt geçerliği): r=,568; p<.01 27. UÖEK SAMSUN

Ek 1. Sosyometrik Dereceleme Ölçeği Örneği Çocuklar Ada İsra Abdireis Aziz Saruhan Tosun Beste Çoban Cansu Özdemir Çağatay Kuru Emre Terzi Erhan Tuğra Dilekçi Furkan Mert Canpolat Göktuğ Şipal Gülhinal Çetinkaya Hazal Seda Aslan Mehmet Yekta Can Nagehan Türkmen Nehir Türkoğlu Poyraz Biçer Şeref Arhan Can Ziya Aslancan TOPLAM PUAN SOSYOMETRİK DERECELENDİRME PUANI 1. Ada İsra Abdireis x 2. Aziz Saruhan Tosun 3. Beste Çoban 4. Cansu Özdemir 5. Çağatay Kuru 6. Emre Terzi 7. Erhan Tuğra Dilekçi 8. Furkan Mert Canpolat 9. Göktuğ Şipal 10. Gülhinal Çetinkaya 11. Hazal Seda Aslan 12. Mehmet Yekta Can 13. Nagehan Türkmen 14. Nehir Türkoğlu 15. Poyraz Biçer 16. Şeref Arhan Can 17. Ziya Aslancan 27. UÖEK SAMSUN

Ek 2. Tercih Kutuları 27. UÖEK SAMSUN

Yöntem Verilerin Toplanması ve Analizi Demografik Bilgi Formu ve Okul Öncesi ve Anaokulu Davranış Ölçeği öğretmenler tarafından doldurulmuştur. Sosyometrik Dereceleme Ölçeği üçüncü araştırmacı tarafından uygulanmıştır. İlk yıl güz (Ekim-Kasım) ve bahar (Nisan-Mayıs), ikinci yıl ise bahar (Nisan-Mayıs) aylarında olmak üzere 3 kez veri toplanmıştır. Betimsel istatistikler ve normallik testleri yapılmıştır. Tekrarlı ölçümler için tek faktörlü anova analizi kullanılmıştır. 27. UÖEK SAMSUN

Bulgular ve Tartışma Tablo 2. Ölçümlere ilişkin betimsel istatistikler X SS Sosyal Kabul 2,30 ,41 2,22 ,39 1,97 ,45 Sosyal Beceri 52,77 25,55 53,92 27,81 62,50 27,64 Problem Davranış 45,54 25,21 45,61 23,12 43,96 32,17 27. UÖEK SAMSUN Tablo 2. Ölçümlere ilişkin betimsel istatistikler

Bulgular ve Tartışma 1. Ölçüm 45,54 2. Ölçüm 45,61 3. Ölçüm 43,96 2,30 2. Ölçüm 2,22 3. Ölçüm 1,97 Sosyal Kabul p<,001** 1. Ölçüm 52,77 2. Ölçüm 53,97 3. Ölçüm 62,50 Sosyal Beceri 1. Ölçüm 45,54 2. Ölçüm 45,61 3. Ölçüm 43,96 p<,05* Problem Davranış p>,05 27. UÖEK SAMSUN

Akran ve Sınıf Değişimi Bulgular ve Tartışma Problem Davranış Öğretmen Değişimi Akran ve Sınıf Değişimi Sosyal Beceri Bulgular incelendiğinde ÖG çocukların sosyal kabul düzeylerinin zaman içerisinde düşüş gösterdiği, sosyal becerilerinin ise arttığı görülmektedir. Sosyal becerilerinin artış göstermesine karşın çocukların sosyal kabul düzeylerinin düşüş göstermesi, problem davranış düzeylerinin aynı kalması ile açıklanabilir. Problem davranışın sosyal kabul üzerinde etkili olduğu farklı araştırmalarda bulunmuştur (Andrade ve diğ. 2005; Bakkaloğlu, Sucuoğlu ve Özbek, 2017; Baydık ve Bakkaloğlu, 2009; Denham ve Holt, 1993; Keane ve Calkins, 2004). 27. UÖEK SAMSUN

Öneriler Öneriler Araştırma Uygulama Boylamsal İncelemeler Kapsamlı Değerlendirme Müdahale Programları Uygulama Önleyici Sınıf Yönetimi Sosyal Beceri Öğretimi Akran Etkileşimi 27. UÖEK SAMSUN

Başlıca Kaynaklar Aguiar, C., Moiteiro, A. R., & Pimentel, J. S. (2010). Classroom quality and social acceptance of preschoolers with disabilities. Infants & Young Children, 23(1), 34-41. Asher, S. R., Singleton, L. C., Tinsley, B. R., & Hymel, S. (1979). A reliable sociometric measure for preschool children. Developmental Psychology, 15(4), 443-444. Bakkaloğlu, H., Sucuoğlu, N.B., Özbek A.B., (2017). Okul öncesinde özel gereksinimli (ÖG) olan ve olmayan öğrencilerin sosyal becerileri, problem davranışları ve sosyometrik derecelendirme puanlarının incelenmesi. IV. International Eurasian Educational Research Congress, Denizli Türkiye. Bakkaloğlu, H., Sucuoğlu, N.B., Özbek A.B., (2017). Okul öncesi dönemde özel gereksinimli çocukların ve akranlarının sosyal kabul düzeylerinin incelenmesi. 5. Uluslararası Okul Öncesi Eğitimi Kongresi, Ankara Türkiye. Buysse, V., Goldman, B. D., & Skinner, M. L. (2002). Setting effects on friendship formation among young children with and without disabilities. Exceptional Children, 68(4), 503-517. Cambra, C., & Silvestre, N. (2003). Students with SEN in the inclusive classroom: Social integration and self- concept. European Journal of Special Needs Education 18(2), 197-208. Fazlıoğlu, Y., Okyay, L., & Ilgaz, G. (2011). Okulöncesi ve Anaokulu Davranış Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması.Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 255-268. Keane, S., & Calkins, S. D. (2004). Predicting kindergarten peer social status from toddler and preschool problem behavior. Journal of Abnormal Child Psychology, 32(4), 409-423. Merrell, K. W. (1994). Preschool and Kindergarten Behavior Scale. Vermont, Clinical Psychology Publishing Company. Stone, W. L., & La Greca, A. M. (1990). The social status of children with learning disabilities: A reexamination. Journal of Learning Disabilities, 23(1), 32-37. 27. UÖEK SAMSUN

OKGEP’i Takip Edebilirsiniz… Web http://www.okgep.hacettepe.edu.tr Twitter https://twitter.com/okgep Facebook https://www.facebook.com/114k649 27. UÖEK SAMSUN

haticebakkaloglu@gmail.com nimetbulbin@gmail.com ahmetbilalozbek@gmail.com 27. UÖEK SAMSUN