SOSYAL MEDYA VE HALK KÜLTÜRÜ Sosyal Medya: en genel anlatımla yeni nesil web teknolojilerinin getirdiği kullanıcı kolaylığı ve iletişim hızıyla yakalanan eş zamanlı bilgi paylaşımının takip edildiği dijital platformdur. Bir çok insanın mobil ve online olduğu dijital çağ da paylaşım ve iletişim sınırı olmadan özgür ve özgün tartışma zemini yaratan Sosyal Medya, kişi ve birey iletişiminin yanında marka ve kurum konumlandırması açısında da son derece önemlidir. Sağladığı etkileşim açısından, eğitim , araştırma ve bilgi sağlama anlamında da kapılarını ardına kadar açmaktadır. Yeni bir oluşum olarak düşündüğünde sosyal medyanın toplum üzerinde de etkisi büyüktür ve ülkeler arası kültür ile yaşam şartlarına bağlı olarak kullanım oranlarında da farklılıklar gözlemlenir. Ülkemizde sosyal medya kullanım oranları yükselmeye devam etmektedir. Son istatistiklere göz attığımızda Türkiye sosyal medya kullanım oranlarında Avrupa sıralamasında yer almaktadır.
En sık kullanılan sosyal medya unsurları ; Facebook Twitter Instagram Youtube Flickr Foursquare Swam Tumblr Skype Ask.fm
Sosyal Medya’nın halk üzerinde de olumlu veya olumsuz etkileri mevcuttur. İlk olarak olumlu etkilerine bakacak olursak; Hayatınızda olan güzel bir şeyi (doğum veya nişan gibi) sevenlerinizle paylaşabilirsiniz. İnsanlar size güzel temennilerini ve tebriklerini iletirler. Buna ek olarak, çeşitli etkinlikler düzenlemek veya başkalarının düzenlediklerine katılmak isteyen insanlar, sosyal medya araçlarını kullanabilirler. Özellikle Facebook bu noktada çok önemli bir araçtır. Sosyal medyanın asosyalleştirdiğini iddia edenlerin görmezden geldiği bir gerçektir aslında bu. İnsanlar, etkinliklere katılarak, daha fazla sosyalleşebilirler. Ayrıca, sosyal medya, dünyanın bir diğer köşesinde olan sevdiklerinizle iletişim kurmanıza yardımcı olur. Örnek vermek gerekirse, yurt dışına eğitime giden insanlar, okullarında tanıştıkları kişilerle hayatları boyunca bağlantı kurmaya devam edeceklerdir. Sosyal medya, insan ilişkileri haricinde, profesyonel hayatta da kolaylıklar sunar. Kendi alanınızla ilgili yayınları (köşe yazıları, akademik yayınlar, bloglar vs.) takip etmek isterseniz, bunların neredeyse tamamını Twitter’dan takip edebilirsiniz. Her birini tek kaynaktan takip etmek daha rahat olsa gerek. Tüketiciler için de güzel imkanlar barındırır. İnsanlar kullandıkları ürünler hakkında deneyimlerini, diğer insanlarla paylaşarak, bilgi alışverişinde bulunabilirler.
Markalar da kullanabilirler sosyal medyayı Markalar da kullanabilirler sosyal medyayı. Reklamları, TV’lerden veya dergilerden yapmak yerine, sosyal medyadan yapmak daha etkilidir. Örnek vermek gerekirse, İstanbul’da olan bir kahve mekanı, Facebook’da “coffee” sayfasını beğenen, ve İstanbul’da yaşayan insanlara reklamını gönderebilir. Hem reklam, ürünle ilgilenen insanlara görünür, hem de daha ucuza mal olur. Şimdi de olumsuz yönlerine de örnekler verecek olursak; Sosyal medya araçları dediğimizde, insanların kendilerini yansıttıkları, fikirlerini sundukları mecralardan bahsediyoruz. Bu, iletişim açısından güzel aslında. Ama abartıldığı durumlarda sıkıntılar olabiliyor. Sürekli kendinden bahsetmek, narsist eğilimlere sebep olabiliyor Sosyal medya araçlarının sürekli kontrol edilmesi dikkat dağınıklığına ve iş/okul hayatında başarısızlıklara yol açabiliyor. İnsanlar kendilerinden bir şeyler paylaştıklarında, beğenilme arzusu ile bunu yaptıkları için, bu beklenti karşılıksız kaldığında mutsuz olabiliyorlar.
Belki de en önemli sorunlardan bir tanesi, insanlar kendilerini diğer insanlarla karşılaştırıyor. Halbuki kullanıcılar, sosyal medyada sadece mutlu oldukları zamanlara ait şeyleri paylaşırlar. Her zaman mutlularmış gibi görünürler bu yüzden. Bu da insanlar arasında kıskançlığın yayılmasına sebep olur.
Halk kültürünün sosyal medyada kullanımı Günümüzde çok sık kullanılan sosyal medya unsurları; halk kültürümüzün ögelerinin unutulmamasında ve yaygınlaşmasında oldukça etkilidir. Örneğin; büyüklerimizden duymadığımız masalları sosyal paylaşım alanlarından öğrenebiliyoruz. Bunun yanında halk kültür ögeleri karikatürize edilerek canlı kalmaları sağlanmaktadır.
Sosyal Medyada Paylaşılan Halk Kültürümüzün Unsurlarına Örnekler TWİTTER
YOUTUBE
Bora Hocamızdan Muğla Zeybeği ve sosyal medya da paylaşımı