DEN 322 Gemi Sevk Makinaları.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bölüm 2: Akışkanların özellikleri
Advertisements

LİSANSSIZ ELEKTRİK ÜRETİMİ
ALTERNATÖRLER.
Sürdürülebilir Enerji
HALKBANK ENERJİ KREDİLERİ KOBİ Pazarlama Daire Başkanlığı
ROTOR Öğr.Gör. Ferhat HALAT.
Presentatıon by Turkwind
Verim ve Açık Devre Gerilimi
SANAYİDE ENERJİ TASARRUFU ve VERİMLİLİK
Burak Talha İn-Yusuf İslam Niğdelioğlu- Selin Erol-Bedrika Kurt
Her Sulamada Uygulanacak Sulama Suyu Miktarı ve Sulama Aralığı
Adil BUYAN Fizik Y. Müh. Koordinatör Kocaeli Sanayi Odası 22 Nisan 2014-Kocaeli.
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
TEKNE MANEVRASI.
The art of Engineering The art of Engineering.
Otel ve Alışveriş Merkezlerinde Trijenerasyon Uygulamaları
DİŞLİ KUTUSU Öğr.Gör.Ferhat HALAT.
LİMANLAR Prof.Dr.Sedat KABDAŞLI.
ELEKTRİKLİ OTOMOBİLLER Burak Turcan Bedirhan Erken
EVAPORATÖRLER (Tatlı Su Üreticisi)
Tamir Bakım Planlaması
Güneş Enerjisi Rüzgar Enerjisi Hidrojen Enerjisi Nükleer Enerji
Diesel Motor Karakteristikleri
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Endüstriyel Otomasyon Mekatronik Mühendisliği Bölümü
Elektrik Enerjisi Üretimi
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Malzeme Devinimi Maliyet Giderleri ve İşyeri Tasarımı
ENERJİ VE YAKMA TESİSLERİNİN SKHKKY KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ
Ders: ZYS 426 SULAMA SİSTEMLERİNİN TASARIMI Konu: 3
Yakıt Pilleri.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Dört stroklu diesel motor
PNÖMATİK KAS (FLUIDIC MUSCLE).
ENERJİ KAYNAKLARI. ENERJİ KAYNAKLARI Enerjide Önemli Parametreler Enerji Kaynakları Yenilenemeyen Kaynaklar Kömür, petrol, doğalgaz gibi fosil nitelikli.
RÜZGAR ENERJİSİ.
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
Havacılıkta Emniyetle İlgili Faktörler
HADDELEME GÜCÜNÜN HESAPLANMASI:
Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
21. YÜZYILIN YEŞİL ENERJİ PROJESİ ALKILINC ALTOHES PROJESİ
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL. Yakıtlar Günlük hayatımızda ve sanayide enerji; mekanik iş, ısı ve aydınlatma şeklinde kullanılmaktadır. Bu üç enerji şekline.
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL
ÖN DİZAYNDA AĞIRLIK HESABI. Her türlü geminin dizaynında gemiyi oluşturan ağırlıkların ön dizayn aşamasında doğru olarak hesaplanması geminin tekno-ekonomik.
BÖLÜM 2 MOTOR KARAKTERİSTİKLERİ. BÖLÜM 2 MOTOR KARAKTERİSTİKLERİ.
ÖDEVİ HAZIRLAYANLAR: NAZİF GÜLEÇ : MURAT ONAY : ÖDEVİN KONUSU: TİCARET GEMİLERİNDE KULLANILAN TONAJLAR.
NÜKLEER SANTRALLER Nükleer enerji, fisyon reaksiyonuna (çekirdek bölünmesi) dayanır. Zincirleme nükleer reaksiyondan sürekli, kontrollü ve güvenli bir.
Gemiler kullanılış amaçlarına göre aşağıda belirtilen sınıflara ayrılır. Ancak bu sınıflandırma kesin olmayıp gelişen teknolojiler yeni sınıfları veya.
GEMİ KULLANMANIN TEMEL PRENSİPLERİ
GEMİ ÇEŞİTLERİ GEMİ SİCİLİ GEMİ BANDIRASI BATUHAN TÜRK 25 11/B.
RÜZGAR ENERJİSİ VE RÜZGAR TÜRBİNLERİ
Hazırlayan: Celal BABAYİĞİT
Hızlı Can Kurtarma Botu Motorunun Çalıştırılması
İŞLETMELERİN KURULUŞ YERİ SEÇİMİ
Doğrusal Yataklar (Kızaklar)
ISI POMPASI HAZIRLAYAN : Birkan KÖK.
Pompalar Bir sitemde, akışkanın akmasını sağlayan mekanik düzeneklerdir.Sürtünmeden dolayı meydana gelen kayıplara karşı koyabilmek ve yer çekimi kuvvetine.
Diesel Motor Karakteristikleri
Motorlarda Termodinamik Çevrimler
3- Yağlama Sistemi.
Rüzg â r Enerjisi Santralleri OĞUZHAN SÖNMEZ. Rüzgâr Nedir ve Nasıl Oluşur? Rüzgâr, yüksek basınç bölgeleri ile alçak basınç bölgeleri arasında yer değiştiren.
Gemi Makinelerine Giriş
Elektrikle birlikte hayatımızda birçok şey değişti. Elektrik günümüzde o kadar büyük bir öneme sahiptir ki yokluğunu düşünemeyiz bile. Elektrikle birlikte.
Elektrikle birlikte hayatımızda birçok şey değişti. Elektrik günümüzde o kadar büyük bir öneme sahiptir ki yokluğunu düşünemeyiz bile. Elektrikle birlikte.
DENİZDEKİ YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLARI
ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ
BUHAR KAZANI. Neden buhar? 1) Buhar, yüksek miktarda ısı enerjisi taşır. 2) Sabit sıcaklıkta ısı transferi sağlar. 3) Isıtılacak madde ve yüzeylerde homojen.
KOJENERASYON SANTRALLER
ENERJI DÖNÜŞÜMLERI. ENERJI NEDIR ?  Enerji kısaca iş yapabilme yeteneğidir. Tıpkı uzunluklar gibi skaler büyüklüktür. Toplamda 8 ana enerji çeşidi vardır.
Sunum transkripti:

DEN 322 Gemi Sevk Makinaları

Ana Makina Seçim Kriterleri gerekli beygir gücü ağırlık hacim maliyet işletme masrafları geminin elektrik ve ısı enerjisi gereksinimi güvenilirlik ve bakım gereksinimi gemiden istenen manevra yeteneği ve düşük hızda işletilme gereksinimi montaj kolaylığı titreşim gürültü ve diğer izler kullanılabilirlik

Ana Makina Seçim Kriterleri Gerekli beygir gücü Önemli parametreler: sevk cihazı tipleri ve sayısı pervane devir hızı deplasman üzerinde makina ve yakıt ağırlıklarının etkisi Ağırlık ticari gemilerin çoğunluğu için çok önemli değil özellikle feribotlar, hızlı tekneler ve draft sınırlamalarına tabi tekneler için önemli savaş gemilerinde göreceli olarak küçük bir tekneden yüksek hız istenmesi nedeniyle güç/ağırlık oranı çok önemli

Ana Makina Seçim Kriterleri Hacim ağırlık için ifade edilenler hacim için de geçerli genellikle hacim ağırlıkla orantılı değişir Tercih imkanı varsa, kural olarak: ağırlık temelinde dizayn edilen gemilerde daha fazla hacim işgal etse dahi daha hafif makina seçilir hacim temelinde dizayn edilen gemilerde daha ağır olsa dahi daha az yer işgal eden makina seçilir savaş gemilerinde ağırlık gibi hacim de kısıtlıdır ve güç/hacim oranı çok önemlidir. Maliyet makina maliyeti gereksinim duyulan diğer donanım harcamaları ile birlikte değerlendirilir, Bunlar aşağıdakileri içerebilir: dişli donanım masrafları pompa masrafları

Ana Makina Seçim Kriterleri İşletme masrafları işletme masrafları içinde en önemli birim yıllık yakıt gideridir Belirli bir beygir gücü için yakıt masraflarının azaltılmasında iki temel yol vardır: pahalı yakıt kullansa dahi mümkün olan en verimli makina seçilir özgül yakıt tüketimi fazla olsa dahi en ucuz yakıt kullanan makina seçilir Pratikte bu iki uç nokta arasında bir çözüm bulunur. İdeal makina ucuz yakıtla çalışan ve özgül tüketimi düşük olan makinadır. Önemli diğer işletme harcamaları: yağlama yağı harcamaları yedek parça harcamaları yıllık bakım gideri personel giderleri

Ana Makina Seçim Kriterleri Geminin elektrik ve ısı enerjisi gereksinimi ana makinadan elektrik üretimi (şaft jeneratörleri kullanımı) baca kazanından ısı enerjisi temini büyük güçte elektrik enerjisine ihtiyaç gösteren gemilerde (yolcu gemileri) elektrikle tahrik seçimi Güvenilirlik ve bakım gereksinimi makina arızasının önemli sonuçlar doğurabileceği haller (yolcu gemileri, savaş gemileri) düşük devirli – yüksek devirli diesel motor bakım gereksinimleri

Ana Makina Seçim Kriterleri Gemiden istenen manevra yeteneği ve düşük hızda işletilme gereksinimi çok sık iskeleye yanaşan veya dar su geçitlerinde ve kanallarda çalışan gemiler için önemlidir düşük güç ve süratte uzun süre çalışma gereksinimi ancak belirli tip makina donanımını seçme imkanı verir Montaj kolaylığı ikinci derecede önemli özellikle düşük hızlı makinaların aynı tipteki diğer makinalara göre daha basit sistemleri vardır

Ana Makina Seçim Kriterleri Titreşim ana makina kaynaklı titreşim kuvvetleri ve kuvvet çiftleri iyi değerlendirilerek personel ve teçhizat üzerindeki etkileri kabul edilir sınırlar içinde olmasına dikkat edilmeli Gürültü ve diğer izler balıkçı gemileri, okyanus araştırma gemileri ve denizaltı saptama teçhizatlı savaş gemileri için su altı gürültü izi makina seçiminde önemli bir faktördür Mayın tarama gemileri için manyetik iz önemlidir ve makina donanımının manyetik olmayan malzemeden yapılması istenir Kullanılabilirlik savaş gemileri için önemli bir kavramdır, gemiden istenen görevi yapabilmesi için makina donanımının hazır durumda olmasını içerir

Ana Makina Tipleri Diesel Motorlar düşük devirli diesel motorlar, 60-150 dev/dak orta devirli diesel motorlar, 450-800 dev/dak yüksek devirli diesel motorlar, 1000-3000 dev/dak                                           Gaz Türbinleri Buhar Türbinleri

Diesel Motorlar MAN B&W K98MC-C İki-stroklu düşük devirli sevk makinası Silindir çapı = 980 mm Strok = 2660 mm

Diesel Motorlar MAN B&W L40/54 Dört-stroklu orta devirli sevk makinası Silindir çapı = 400 mm Strok = 540 mm

Diesel Motorlar MTU 20V 1163 TB93 Engine model 20V 1163 TB93 Fuel stop power ICFN kW(HP) 7400(10065) Speed rpm 1300 Fuel consumption at rated power g/kWh 225 l/h (gal/h) 2006 (529.9) optimum 210 Dimensions and masses incl. coupling Length (L) mm (in) 5140 (202.4) Width (W) 1880 (74) Height (H) 3780 (148.8) Mass with gearbox (dry) kg (lbs) 23380 (51544) Mass with gearbox (wet) 25310 (55799) Engine main data No. of cylinders 20 Bore/stroke 230/280 (9.1/11) Displacement, total l (cu in) 232.7 (14200 MTU 20V 1163 TB93 Dört-stroklu yüksek devirli sevk makinası

Diesel Motorlar Düşük devirli diesel motorlar büyük ticari gemiler; konteyner gemileri, dökme yük gemileri, tankerler ve gaz taşıyıcılar için seçilirler iki-stroklu motorlardır, pervaneye doğrudan bağlanabilirler tek bir birimden elde edilebilen maksimum güç 1600 kW – 80 000 kW aralığındadır maksimum güçteki özgül yakıt tüketimi (SFOC) 170 g/kWh civarındadır Orta devirli diesel motorlar küçük pervaneli teknelerde pervaneye doğrudan bağlanabilirler büyük gemilerde devir düşürme donanımına ihtiyaç gösterirler genellikle dört stroklu motorlardır, doğrusal veya V-tipi yapılırlar tek bir birimden elde edilebilen maksimum güç 800 kW – 23 850 kW aralığındadır maksimum güçteki özgül yakıt tüketimi (SFOC) 190 g/kWh civarındadır

Diesel Motorlar Yüksek devirli diesel motorlar küçük tekneler ve diesel-elektrik sistemleri için seçilirler savaş gemilerinde gaz türbinleri ile birlikte kullanılabilirler tek bir birimden elde edilebilen maksimum güç 235 kW – 9 000 kW aralığındadır maksimum güçteki özgül yakıt tüketimi (SFOC) 210 g/kWh civarındadır Diesel motorların ağırlık, yoğunluk ve güç yoğunluğu bakımından karşılaştırılması kW dev/dak ton kW/ton m3/ton Düşük devirli 7000 100 317 23 0.90 Orta devirli 520 153 50 1.25 Yüksek devirli 1300 21 330 1.9

Gaz Türbinleri Gaz türbinleri güç/ağırlık ve güç/hacim oranları yüksektir özgül yakıt tüketimleri yüksektir ve özellikle kısmi yükte çalıştırılmaları durumunda çok kötüleşir havacılıktan türetilen gaz türbinleri savaş gemilerinde yaygın olarak kullanılır kombine güç üretim sistemlerinde kullanılırlar (CODOG, CODAG vs) yüksek hızlı feribotlarda kullanımı artmaktadır Gemi sevkinde kullanılan gaz türbinlerinin güç ve özgül yakıt tüketim değerleri kW g/kWh (%100) g/kWh (%25) RR Tyne 4000 290 450 RR Olympus 21000 300 460 GE LM2500 230 330 RR: Rolls Royce, GE: General Electric

Buhar Türbinleri Buhar türbinleri çok büyük güç gereksinimleri için seçilirler özgül yakıt tüketimleri diesel motorlardan yüksektir kömür ve nükleer yakıtların kullanılmasına imkan verirler gaz türbinleriyle kombine güç üretim sistemlerinde kullanılırlar (COSAG, COGAS vs) benzer güç üreten gaz türbinlerine göre daha ağırdırlar ve daha büyük hacim işgal ederler devreye alınmaları için uzun zamana ihtiyaç gösterirler

Özgül yakıt tüketimi karşılaştırması

Diesel Motor veya Gaz Türbini Gaz türbini tesisi Diesel motor tesisi Bir feribot için 3 AVCO TF-35 gaz türbini ve su jeti sevk sisteminin eşdeğer güç üreten diesel motor tesisi ile karşılaştırması.

Düşük devirli diesel motor yerleşimi 6 silindirli doğrudan tahrikli tipik bir düşük devirli diesel motor

Orta devirli diesel motor yerleşimi Bir demiryolu feribotunda kullanılan 4 orta devirli diesel motor.Devir düşürme donanımında şaft jeneratörü güç alıcıları da bulunmaktadır.

Gaz türbini yerleşimi - 1 Mekanik tahrik Elektrikle tahrik

Gaz türbini yerleşimi - 2 Bir Ro-Ro gemisinde 12000 SHP gaz türbini elektrik tahrik ünitesi

Buhar türbini tesisi

Orta devirli diesel motor düzenlemeleri - 1 İki makina tek pervane

Orta devirli diesel motor düzenlemeleri - 2 İki makina iki pervane

Orta devirli diesel motor düzenlemeleri - 3 Üç makina tek pervane

Orta devirli diesel motor düzenlemeleri - 4 Üç makina üç pervane

Orta devirli diesel motor düzenlemeleri - 5 Dört makina tek pervane

Orta devirli diesel motor düzenlemeleri - 6 Dört makina iki pervane

Orta devirli diesel motor düzenlemeleri - 7 Tipik tek pervane elektrikle tahrik