ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
Advertisements

ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
Şİddet Muhammet GÜLER.
Yrd. Doç. Hatice DEMİRBAŞ G.Ü.Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü
ANA BABA VE ERGENLİK.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
Ş İ D D E T ŞEHİTKAMİL ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
Başiskele Anadolu Öğretmen Lisesi Rehberlik Servisi
Ergenlerde Madde Bağımlılığı
ANNE BABA TUTUMLARI.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
EĞİTİM AİLEDE BAŞLAR Davranışlarımızla çocuğumuza model olmalıyız.
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
Artık benim için yaşamak bir ıstırap. Eskiden çok değer verdiğim şeyler dahi anlamını kaybetti. En ufak şeylerden zevk alırdım. Şimdi dünyaları verseler.
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
Okul Rehberlik Servisi
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ.
Sapkınlık, Aile ve Arkadaşlar
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
İÇERİK BOŞANMA BOŞANMIŞ ANNE OLMAK BOŞANMIŞ BABA OLMAK BOŞANMANIN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ.
AKRAN İLİŞKİLERİ VE AKRAN ZORBALIĞI
TÜRKİYE’ DE YAŞLI İNTİHARLARI. Yapılan son sayımda elde edilen verilere göre Türkiye’ de 70 milyon 586 bin 256 kişi yaşamakta ve bunların % 7.1’ i 65.
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
“Stres ve Başa Çıkma Yöntemleri”
SUÇ VE ŞİDDET.
0-18 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
ZORBALIK.
KISKANÇLIK VE UTANGAÇLIK. KISKANÇLIK  İnsanların sahip oldukları ya da sahip olmak istedikleri şeyleri paylaşma durumunda kaldıklarında duydukları hisler.
AİLE İÇİ ŞİDDET.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ GENÇLERLE ANNE BABA İLİŞKİSİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
ŞİDDET NEDİR???.
Suç ve şiddet nedir? Çocuğun yakalanması ya da yakalanmamasına, polisle başının derde girmesi ya da girmemesine bakmaksızın hayatı boyunca bir kez suç.
BÖLÜM 8 AİLELER. BÖLÜM 8 AİLELER AİLELER Ergenlerin ve Beliren Yetişkinlerin Ebeveynleriyle İlişkileri Aile Süreçleri Ergenlerin ve Beliren Yetişkinlerin.
BÖLÜM 6 CİNSELLİK. BÖLÜM 6 CİNSELLİK CİNSELLİK Ergen Cinselliğini Keşfetmek Cinsel Tutum ve Davranışlar Ergen Gelişiminin Normal Bir Parçası Cinsellik.
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
Kişisel Rehberlik.
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
ÇATALCA ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ SUNUSU
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
ERGENLİK.
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
ÖN YARGI NEDİR? Bir kişiyle veya olayla ilgili önceden olumlu veya olumsuz karar vermeye ön yargı denir. Ön yargı, gerekli bilgi edinilmeden ya da inceleme.
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
ANA BABA VE ERGENLİK.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
Ergenlik Döneminde Aile Etkisi
Risk faktörleri-koruyucu faktörler perspektifi
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Çocuklara Yönelik Şiddetin Önlenmesi
OKUL REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI OKUL REHBER ÖĞRETMENİ ZEHRA KOCA
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sağlık Bilimleri Fakültesi
AİLEDE İLETİŞİM.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
Sunum transkripti:

ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI Burcu KAAN

Ergenlik döneminden bahsedilince akla çoğunlukla sorun, dert, problem gibi kelimeler geçmektedir. Ergenlik döneminde şiddet, saldırganlık depresyon, intihar bir dizi sorunun varlığı sıklıklar vurgulanır. Ergenlere yönelik anne-babalar çoğunlukla zorlayıcı çatışmalı ve tehlikelerle dolu bir sürece uyarıda bulunur. Bazı araştırmalara göre anne-baba ile ergen arasındaki ilişkilerin azaldığında,çatışmaların ön plana çıktığı vurgulanmıştır.

Ergenlik döneminde fırtına ve stresin ön planda olacağını düşünen ailelerin, ergenlere daha fazla çatışma yaşadıkları bulunmuştur. Yapılan çalışmalara göre ergenlerin zayıf yanlarını değil, onların güçlü yanlarının vurgulanması ve geliştirilmesi temel hedef haline gelmiştir.

Aslında ergenlik döneminin stresli bir dönem olup olmaması, stresi nasıl tanıtığımıza fırtına ve stres derken neyi kastettiğimize ve hangi ergenlerden bahsettiğimize göre değişmektedir. Genelikle ergenlik döneminde görülen problemler içe yönelim ve dışa yönelim olmak üzere iki grup altında toplanmaktadır.

İçe Yönelim- Problemleri,ergenlerin sorunlarını kendi benliklerine yönelik ortaya çıkmasıdır (depresyon, intihar düşünceleri, yeme bozuklukları gibi). Dışa Yönelim- Ergenlerin yaşadıkları sorunların dış dünyaya yönelik olarak ortaya çıkmasıdır (davranım bozuklukları, şiddet, suç gibi).

Ergenin davranışlarına rehberlik edecek değerleri kazanması ve sosyal yönden sorumluluklarını öğrenmesi konusunda yardıma gereksinimi vardır. Bu gereksinimi karşılayan ve ergenin yaşamında etkili olan toplumsal kurum ailedir. Ergen yaşadığı toplumda kendi görev ve statüsü hakkında açık seçik bir fikre sahip değildir. Kendisine yetişkin görev ve sorumlulukların verilmemesi ve statü belirsizliği ergeni mutsuz kılar. Statü belirleyici olarak aile, çocuğun toplumsal durumunu ve toplum içinde o yere gelebilmesi için üstlenmesi gereken rolu saptamaktadır.

Anne-Baba ergene karşı davranışlarını düzenlemelidir: Ergen hiçbir zaman başkalarının yanında eleştirilmemeli, başkalarıyla kıyaslandırılmamalı. Ergene karşı tutarlı davranmalı. Sorunlara ergenle birlikte zamanında çözüm bulunmalı. Çocuğuktan önemli kararlarda fikir alınmalı, sohbet edilmeli. Ergenlik dönemindeki değişiklikleri önceden çocuğa açıklanmalı.

Ergen kültürüne özgü toplumsal değerleri kendi arkadaş grubu içinde yaşayarak öğreneceğinden, anne-babalar, kendileriyle olan bağların zayıflayacağı endişesiyle arkadaş ilişkileri engelenmemeli. Arkadaşlarını ve ailelerini tanımalı. Çocuğunuzun kendi kişiliğini kazanmasına izin verilmeli. Ergen karşısında yetişkin her zaman tarafsız ve güçlü olmaya çalışmalı, ergenin haklarıyla ve sorumlulukları arasındaki ilişkiyi kolaylıkla kurabilmeli.

Umursamazdırlar..

Ergenlik dönemi problemlerinin doğasına ilişkin anne-babaların bilmesi gereken iki temel başlık vardır. Birincisi problemlerin tek başına değil, birbirleriyle ilişkili olarak bir arada görülme eğiliminde oldukları, İkincisi ise ergenlik dönemindeki bireylerin yaşadıkları problemleri anne-babaların fark edebilmelerinin her zaman kolay olmadığıdır.

Ergenlik döneminde özelikle müdahele gerektiren durumlar madde kullanımı, depresyon ve içe kapanma gibi sorunlardır. Okul hayatını ve sosyal ilişkileri olumsuz etkileyecek düzeydeki depresif duygu durumu aşırı alınganlık ve öfke gibi sorunların bu dönemde sıklıkla görülmesinin normal olduğunu söylemek mümkün değildir.

Genelikle kızların depresif belirtilerini fark etmek anne-baba için daha zordur. Çünkü kızlar oğlanlara göre daha duygusal, hassas ve içine kapanık olarak görüldüklerinden, bu özelikler depresyon belirtilerini gizlemektedir. Ergenlik döneminde görülen sorunlara ilişkin risk faktörlerin başında genetik etkiler gelir (yanı aile geçmişinde anne-baba gibi yakın aile bireylerinde).

Bazen arkadaşı gibi davranıp, onları anlamak lazım.

Genetik faktörlerin yanı sıra düzenli aile yaşantısının olmaması, anne-babalar arasında yaşanan çatışmalar ergenle birlikte geçirilen zamanın ve paylaşımın yetersizliği, ailenin sosyal destekten mahrum kalması, ergenin duygusal, fiziksel, cinsel istismara maruz kalması, ailelerde en sık görülen risk faktörlerinden bazısıdır. Aynı zamanda olumsuz sosyo-ekonomik koşullar ailenin daha stresli be kaygılı olmasına yol açar.

Ergenin yaşayabileceği sorunları etkileyebilecek bir diğer unsur anne-babanın ergeni nasıl algıladığıdır. Ergeni zor ve sorunlu olarak gösteren ebeveynler, onun sorunlarına daha az duyarlık göstermektedir. Diğer yandan anne-babaların bazı anlandarda onların yetersizliklerini çok fazla vurgulamaları ergeni olumsuz yönden etkilemektedir.

Ergen anne-baba ilişkisini etkileyen bir diğer önemli etmen anne ve babanın uzun çalışma saatleri nedeniyle ergeni denetleme olanaklarının azalmasıdır. Burada önemli olan çalışan anne-babaların ergenin okul sonrası tek başına, herhangi bir yetişkin gözetiminde olmadan geçirdikleri zamanı olabildiğince denetleyebilmelidir. Ergenin çok uzun süre yanlız kalmaması için okul sonrasi bazı etkinliklere ilgilerine yönelik kurslara yada hobi gruplarına katılması için desteklemek etkili bir yöntem olarak kullanilabilir.

TEŞEKKÜRLER