ABD’de engelli bireylere yönelik ilk yasa 1798 yılında çıkarılmış,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
Advertisements

Özel Hastane Web Sitelerinin Sağlık Turizmi Kapsamında Analizi
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ. ÖZEL EĞİTİMİN TANIMI Özel eğitim nedir? Özel eğitim; özel eğitim gerektiren bireylerin eğitim gereksinimlerini karşılamak için.
KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Sosyal güvenlik Devletin; sosyal sigorta, sosyal yardım ve benzeri araçlarla halkın sosyal durumunu güvence altına almasıdır.
CP HASTALARINDA SOSYAL HİZMETLER. CP hastalıklı bireyin temel özbakım, sosyal ve mesleki becerileri kullanabilecekleri yeterlilik düzeyine ulaşabilmeleri.
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ÖZÜRLÜ KİŞİLERİN HAKLARI SÖZLEŞMESİ.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ MADDE ay arasındaki özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin okul öncesi eğitimi zorunludur. Ancak,
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
S. R. Ranganathan ve Bilgi Hizmetlerinin Geleneksel İlkeleri
SMMM ve YMM’LER İLE DENETİM HİZMETLERİNİN EKONOMİK GELİŞMELERE VE SERMAYE PİYASASINA ETKİSİ Nazım Hikmet YMM, Grant Thornton Türkiye İcra Kurulu Başkanı.
Program Tasarım Modelleri
M ESLEKİ E ĞİTİMDE D EĞİŞİM Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi Doç. Dr. Aydın BALYER Yalçın SEVER tinyurl.com/ degisimodevi.
SAĞLIK HUKUKU. GENEL OLARAK: Sağlık hukuku; tıbbın uygulanmasından kaynaklanan sağlık personelinin hak ve yükümlülükleri, yasal sorumluluğu, hasta hakları,
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
Bu bölüm; Aral,N., Okul Öncesi Eğitimde Kaynaştırma, İstanbul: Morpa Yayınları. Aral, N. ve Gürsoy, F Özel eğitim gerektiren çocuklar ve özel.
Engelli Amerikalılar Yasası (Americans with Disabilities Act -ADA)-(1990)
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Arş. Gör. EDİP KAYA, Dr. Ebru İnal
PAZARLAMA NEDİR? Hedef tüketicilerin ihtiyaç ve isteklerini önceden tahmin ve tespit etmek daha sonra bunları karşılamak (tatmin etmek) yoluyla işletme.
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
NOT VERME VE MEZUNİYET.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
Bütünleştirme uygulamaları
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARININ (BEP) HAZIRLANMASI
Türkiye'de Sosyal Politikanın Gelişimi Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Düzgün iş.
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
2. Sağlık hizmetleri.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
A.Ü. HUKUK FAKÜLTESİ EV-İÇİ ADALET BİRİMİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
3 ARALIK DÜNYA ENGELLİLER GÜNÜ
BU SLAYTAKİ BAZI İÇERİKLER ALINTIDIR!!!
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Medya okuryazarlığı eğitimi dersi
KKTC’DE ENGELLİ HAKLARI
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Kent Planlarının Nitelikleri ve İlkeleri
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
TOPLUMSAL CİNSİYET PROBLEMLERİ VE HUKUK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ’NDEKİ (ABD) YASAL DÜZENLEMELER

ABD’de engelli bireylere yönelik ilk yasa 1798 yılında çıkarılmış, bu yasa deniz kuvvetlerine yönelik sağlık hizmetlerini, hasta ve sakat denizcilere tıbbi bakım sağlamak için yürürlüğe girmiştir. II. Dünya Savaşı öncesinde bu ülkede engelli bireylerin doğrudan hedeflendiği yasaların sınırlı olduğu, çıkarılan yasalarda askerlik sırasında yaralanan ya da sakatlananların gerekli hizmetleri almasının amaçlandığı görülmektedir.

II. Dünya Savaşı’ndan sonra siyasal değişimler, engelli yakınlarının, aile ve sivil toplum örgütlerinin açtığı davalar ve yasal düzenlemelerle toplumun bakış açısının değişmesi sağlanmış, ABD’deki bütün grupların toplumla kaynaştırılması ön plana çıkmıştır.

1950’ler: açılan hukuk davalarında bütün çocuklara ayrımcılık yapılmadan eşit eğitim olanakları sunulması gerektiği kabul edilmiştir. ÖG kapsayan eğitim düzenlemelerinin devlet politikası olarak ele alınması farklı yetersizlik grupları için yeni eğitim programlarının hazırlanması farklı ırktaki bireylerin ayrı okullarda eğitim alması

Özel eğitim için gerekli finansal kaynakların karşılanması için çeşitli davalar açılmış ve bu davaların sonucunda bazı yasal düzenlemeler yapılmıştır. Afrika kökenli Amerikalıların hakları için başlatılan sivil haklar hareketi, özel gereksinimli bireylerle ilgili yasaların dayanaklarını etkilemiştir.

Eğitim alanında 1954’te açılan en önemli davalardan biri “Eğitim Bakanlığı’na karşı Brown” davası olmuş, bu dava yetersizliği olan bireylerin eğitim hakları için yasal anlamda bir dönüm noktası olmuştur. Yüksek Mahkeme, herhangi bir grubun ayrımcılığa uğratılmasının yasal olmadığına ve farklı ırktaki çocukların ayrı eğitim ortamlarında eğitilmesine yönelik “ayrı fakat eşit” kavramının eşitsizlik olduğuna karar vermiştir.

İzleyen yıllardaki mahkeme kararlarıyla, zihin yetersizliği olan bireylerin normal gelişim gösteren akranları gibi eşit eğitim almaları gerektiği ileri sürülerek bu bireylere en az kısıtlayıcı ortamda ücretsiz ve uygun eğitim alma hakkı sağlanmıştır. ÖG haklarına yönelik açılan davalar, sahip oldukları hakların kapsamını genişletmiştir. .

1960’lardan sonra çıkarılan yasalarda, engelli bireylerin nasıl eğitileceği, hangi kurumların eğitimde görev alacağı düzenlenirken, bu kurumlar için finansal kaynakların ve bu kaynakların nasıl dağıtılacağı konusunda da planlamaya gidilmiştir. Özellikle yirminci yüzyılın son çeyreğinde ABD’de zihin yetersizliği olan bireyleri doğrudan etkileyen önemli yasalar yürürlüğe girmiştir.

Mesleki Rehabilitasyon Yasası (Amendment to Vocational Rehabilitation Act)-(1973) 1973 yılında çıkarılan bu yasanın 504. bölümü (P.L. 93-112), fiziksel ya da zihin yetersizliği olan bireylerin devlet okul ya da kurumlarında ayrımcılığa uğramasını yasaklayan kapsamlı bir sivil haklar kanunudur. Yasa, bu bireylere eğitimin her kademesinde uygun ve parasız eğitim, meslek eğitimi ve istihdam için fırsat eşitliği sağlamaktadır. Bu yasada özür (handicap) kavramı için “bireyin temel yaşam aktivitelerinden bir ya da daha fazlasını sınırlayan zihinsel ya da fiziksel bozukluk” şeklinde bir tanım yapılmıştır. Uyum sorunu yaşayan, uyuşturucu/alkol bağımlılığı ya da AIDS gibi bulaşıcı hastalığı olan bireyler bu yasayla sağlanan hizmetlerden yararlanmışlardır