AİLE HEKİMLİĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DÜŞÜK PREVALANS HEKİMLİĞİ
Advertisements

Aile Hekimleri İçin Bir Elektronik Takip Veritabanı Ailem 1.0
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI, İLKELERİ VE TARİHÇESİ
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
Prof. Dr. A. Ayşe Karaduman 08. Nisan Kazan - Ankara
AİLE HEKİMLİĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ
Yrd. Doç. Dr. Turan SET Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi AD
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR Aile Hekimliği
ÇIKIŞ ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ MEZUNİYET HEDEFLERİ.
Aile Hekimliğinin Tanımı ve Temel İkeleri
AYRIŞMAMIŞ HASTAYA YAKLAŞIM
Gülhane Askeri Tıp Fakültesi, Ankara
Genel Pratisyenlik Uzmanlık Eğitiminde
Toplum Sağlığını Geliştirme
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
EVDE SAĞLIK HİZMETLERİ NEDEN ? NASIL?
Aile Hekimliğinin Tanımı ve İlkeleri
1 Kapsamlı Sağlık Bakımı Prof. Zekeriya Aktürk Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi.
REHBERLİK.
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
Avrupa Tıp Müfredatlarında Erken Klinik Temas Dr. Okay BAŞAK.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
Aile Hekimliğinin Tanımı ve Temel İlkeleri
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
BİRİNCİ BASAMAK HEKİMLİĞİ
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
Sağlık Ortamlarında İletişim
GRUP SEMPTOM Konu : Kocaeli Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesine Başvuran Hasta ve Hasta Yakınlarının Sağlık Hizmetleri Hakkındaki Bilgi ve Yararlanma.
KONULAR SEVK ZİNCİRİ NE ZAMAN VE İLK NERELERDE BAŞLADI? GENEL SAĞLIK SİGORTASI GSS KİMLERİ KAPSAMAKTADIR? GSS SAYILANLARDAN ALINAN PRİM ORANLARI ? KORUYUCU.
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
MESLEK ETİĞİ Öğr. Gör. Alev UYSAL.
Kapsamlı Sağlık Bakımı
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
Probleme Dayalı Öğrenme
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
Etik Türleri.
SINIF YÖNETİMİ.
Bireysel Kariyer Planı Oluşturma
/ 231 Sağlık Hizmetinin Sürekliliği Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi Prof. Dr. Zekeriya Aktürk
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ
Aile Hekimliğinde Anamnez ve Genel Muayene Zekeriya AKTÜRK Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD 28 Eylül 2015
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Kişilik Yapısı Kesin bir kişilik yapısı tanımlanamamakla birlikte, dikkate değer ölçüde narsisistik özellikler taşıyan ve yalnızlığa eğilimli kişiler olduğu.
SINIF YÖNETİMİ.
HEMŞİRELİK FELSEFESİ VE BAKIMDAKİ DEĞİŞİMLER
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Kanıta Dayalı Tıp Prof Dr Süheyla Ünal.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
Arş.Gör.Dr.Kevser Ayar KTÜ Tıp Fakültesi Aile Hekimliği AD
SINIF YÖNETİM MODELLERİ
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
ŞİDDET.
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİNİN ÖZENDİRİLMESİ için STRATEJİLER
Sağlık sosyolojisi Bireyin içinde bulunduğu sosyal, kültürel ve ekonomik yapı ile birlikte sağlık ve hastalık olgularına yüklenen anlamların, hastalığa.
10. hafta: Özel gereksinimli bireylerin korunması, ihmal ve istismar
Klinik Bilgi Sistemleri
Sunum transkripti:

AİLE HEKİMLİĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ Araş. Gör. Dr. Ahmet Kar KTÜ Aile Hekimliği AD 10.10.2017

Amaç Aile hekimliğinin temel özellikleri hakkında bilgi vermek

Hedefler Aile hekimliği 6 çekirdek yeterliliğini sayabilmek Aile hekimliğinin temel özelliklerinden en az 10 tanesini sayabilmek Süreklilik özelliğini açıklayabilmek Kapsamlı yaklaşımı açıklayabilmek Kişi merkezli bakımı açıklayabilmek

Aile hekimi; ‘Yaş, cinsiyet ve hastalık ayrımı yapmaksızın kişiler, aileler ve belirli bir topluluğa kişisel, birinci basamak, sürekli ve devamlı bakım veren lisanslı tıp doktorudur. Bu fonksiyonların bir sentezini yapması onu diğer uzmanlık dallarından ayırır.’ İkinci Avrupa Aile Hekimleri Eğitimi toplantısı, Leeuwenhorst , Hollanda, 1974

Doktorun mesleksel yeteneklerine, değerlerine ve etiğe dayalı olma Tıbbi uygulamaya eleştirel ve araştırmaya dayalı bir yaklaşım gösterme ve sürekli öğrenme ve kalite geliştirme yoluyla bunu sürdürme Kişi, aile, toplum ve kültürleri arasındaki bağlantısal ilişkileri kullanma Bağlam bir şey meydana gelirken içinde bulunduğu ilişkili koşullardır. Başka bir deyişle bağlam, bir söz ya da davranışın içinde geliştiği ve ona anlam kazandıran çevre olarak da tanımlamaktadır. Aslında bu tanım içinde geçen ilişkili koşullar ifadesinden bağlamın karmaşık faktörlerin bir araya gelmesi sonucunda oluştuğu ortaya çıkmaktadır. Tüm bunlar düşünüldüğünde bağlamın karmaşık, çeşitli boyutları olan ve kapsayıcı bir kavram olduğu görülebilir.

1-BİRİNCİ BASAMAK YÖNETİMİ İLK TEMAS, AÇIK ERİŞİM, TÜM SAĞLIK SORUNLARI Normal olarak sağlık sistemiyle ilk tıbbi temas noktasını oluşturur; Hizmet almak isteyenlere açık ve sınırsız bir giriş sağlar; Yaş, cinsiyet ya da kişinin başka herhangi bir özelliğine bakmaksızın tüm sağlık sorunlarıyla ilgilenir. “Normal olarak” deyimi, majör travma gibi bazı durumlarda ilk temas noktası olmayabileceğini belirtmek için kullanılmaktadır. Bununla birlikte aile hekimliği başka birçok durumda ilk temas noktası olmalıdır. Kişilerin aile hekimlerine ulaşmasında hiçbir engel bulunmamalı ve aile hekimleri genç ya da yaşlı, kadın ya da erkek tüm hastalarla ve onların tüm sağlık sorunlarıyla ilgilenmelidir. Genel pratisyenlik temel ve birinci kaynaktır. Hastaların istek ve gereksinimleriyle belirlenmiş oldukça geniş etkinliklerde bulunur. Bu bakış açısı disiplinin birçok yönünün belirginleşmesine yol açar ve bunların birey ve toplum sorunlarının yönetiminde kullanılması için fırsatlar yaratır.

1-BİRİNCİ BASAMAK YÖNETİMİ KOORDİNASYON VE SAVUNUCULUK Sağlık kaynaklarının etkili kullanımını sağlar. Bunu bireylere sunulan bakımı koordine ederek, Birinci basamakta diğer sağlık çalışanlarıyla birlikte çalışarak, Gerektiğinde hasta adına üstlendiği savunmanlık göreviyle diğer uzmanların sunduğu hizmetlerle teması yöneterek yapar.

1-BİRİNCİ BASAMAK YÖNETİMİ KOORDİNASYON VE SAVUNUCULUK Bu eşgüdüm sağlama rolü; Nitelikli birinci basamak sağlık hizmetlerinin anahtar özelliklerinden biri olan ve hastaların özel sorunları için en uygun sağlık çalışanını görmelerini sağlayan verimliliği (maliyet-etkin olma) oluşturur. Farklı hizmet sunucularının sentezi, bilginin uygun dağıtımı ve tedavi düzenlemeleri, eşgüdüm biriminin varlığına bağlıdır. Genel pratisyenlik ancak yapısal koşullar izin verirse bu çok önemli görevi yerine getirebilir.

1-BİRİNCİ BASAMAK YÖNETİMİ KOORDİNASYON VE SAVUNUCULUK Hastanın çevresinde tüm sağlık çalışanlarıyla bir ekip oluşturma hizmetin niteliğini artırır. Diğer uzmanların sunduğu hizmetlerle teması yöneterek aile hekimliği, ikinci basamaktaki yüksek teknoloji hizmetlerine gereksinim duyanların bu hizmetlere uygun bir şekilde ulaşmalarını sağlar.

1-BİRİNCİ BASAMAK YÖNETİMİ KOORDİNASYON VE SAVUNUCULUK Savunmanlık yaparak gereksiz tarama, test ve tedavilerin yol açabileceği zararlardan hastaları korumak ve sağlık sisteminin karmaşıklığı içinde onlara kılavuzluk etmek, disiplinin temel görevidir.

2-KİŞİ MERKEZLİ BAKIM Bireye, ailesine ve topluma yönelik kişi-merkezli bir yaklaşım geliştirir. Aile hekimliği hastalık merkezli olmaktan çok, öncelikle birey merkezlidir.

2-KİŞİ MERKEZLİ BAKIM HASTA VE ORTAMA DAYALI Aile hekimliği; Kişisel olmayan patoloji ya da “olgularla” değil, insanlarla ve onların yaşadıkları ortamlarda oluşan sorunlarıyla ilgilenir. Sürecin başlama noktası hastadır.

HASTA VE ORTAMA DAYALI Hastanın kendi rahatsızlığına nasıl yaklaştığını ve onunla nasıl başa çıktığını anlamak, hastalık sürecinin bizzat kendisiyle uğraşmak kadar önemlidir. Ortak payda inanışları, korkuları, beklentileri ve gereksinimleri olan kişidir.

2-KİŞİ MERKEZLİ BAKIM DOKTOR HASTA İLİŞKİSİ Kendine özgü bir hastayla görüşme süreci vardır. Bu süreç etkili bir iletişimle, doktor ve hasta arasında zaman içinde gelişen bir ilişki kurulmasını sağlar

2-KİŞİ MERKEZLİ BAKIM DOKTOR HASTA İLİŞKİSİ Hasta ve aile hekimi arasında kurulan her temas; Yavaş yavaş gelişen bir öyküye katkıda bulunur Hastayla yapılan her bir görüşme önceki ortak deneyimin üzerine kurulur. Bu kişisel ilişki, aile hekiminin iletişim becerileriyle değer kazanır ve kendi başına iyileştirici bir nitelik taşır.

2-KİŞİ MERKEZLİ BAKIM SÜREKLİLİK Aile hekimliği uygulamaları hastalığın sadece belirli bir evresiyle sınırlı değildir. Kişilerin sağlıklı dönemlerini de kapsar. Aile hekimliği hastalarını tüm yaşamları boyunca izleyerek bakımın sürekliliğini sağlar.

SÜREKLİLİK Ayrıca, 24 saat boyunca sağlık hizmeti sunmaktan ve bunu kişisel olarak yapamadığı durumlarda başkalarına devretmek ve koordine etmekten sorumludurlar.

3- ÖZGÜN PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ İNSİDANS VE PREVALANSA BAĞLI KARAR VERME Problemler, toplum ortamında çalışan aile hekimlerine, ikinci basamakta olduğundan çok farklı bir şekilde sunulur. Hiçbir ön eleme olmadığı için rahatsızlıkların prevalans ve insidansı hastane ortamından farklıdır ve ciddi hastalıklar birinci basamakta hastanede olduğundan daha az sıklıkla görülür. Bu ise hastalara ve içinde yaşadıkları topluma ilişkin bilgilerin kullanıldığı ve olasılığa dayalı özgün bir karar verme süreci gerektirir.

3- ÖZGÜN PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ İNSİDANS VE PREVALANSA BAĞLI KARAR VERME Klinik bir belirtinin ya da tanısal bir testin olumlu ya da olumsuz kestirim değeri, hastane ortamı ile kıyaslandığında aile hekimliğinde farklı bir ağırlığa sahiptir. Aile hekimleri sıklıkla, ilk kez saptanan bir rahatsızlıkla ilişkili anksiyetesi olan kişilere böyle bir rahatsızlığın olmadığı yönünde güven vermek zorundadırlar.

3- ÖZGÜN PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ AYRIŞMAMIŞ HASTALIKLAR Hasta sıklıkla semptomların henüz başlangıcında başvurur ve bu erken evrede tanı koymak güçtür. Bunun anlamı; hasta için önemli kararların sınırlı bilgiler temelinde alınmak zorunda kalınması ve klinik bakı ve testlerin kestirim değerinin daha az kesin olmasıdır.

3- ÖZGÜN PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ AYRIŞMAMIŞ HASTALIKLAR Belli bir hastalığın belirtileri genelde çok iyi biliniyor olsa bile bu, sıklıkla özgül olmayan ve birçok hastalıkta benzer bir şekilde görülebilen erken belirtiler için geçerli değildir. Bu koşullar altında risk yönetimi disiplinin anahtar özelliğidir.

AYRIŞMAMIŞ HASTALIKLAR Hemen ortaya çıkabilecek ciddi bir gelişme dışlandığında, ileri gelişmeleri bekleme ve daha sonra yeniden gözden geçirme kararı yerinde olabilir.

4- KAPSAMLI YAKLAŞIM AKUT VE KRONİK PROBLEMLER Aile hekimliği bir hastanın tüm sağlık sorunlarıyla ilgilenmek zorundadır. Kişinin yalnızca o günkü rahatsızlığının yönetimiyle kendini sınırlayamaz ve doktor sıklıkla çok sayıda sorunu yönetmek zorunda kalır.

4- KAPSAMLI YAKLAŞIM AKUT VE KRONİK PROBLEMLER Hasta çoğunlukla yaşla birlikte artan sayıda çeşitli yakınmalar için doktora başvurur. Çeşitli isteklere aynı anda verilen yanıt, sorunların hem hastanın hem de doktorun öncelikleri dikkate alınarak hiyerarşik bir sırayla yönetilmesini zorunlu kılar.

4- KAPSAMLI YAKLAŞIM SAĞLIK VE İYİLİĞİN TEŞVİKİ Uygun ve etkili girişimlerle sağlık ve iyilik durumunu geliştirir. Girişimler uygun ve etkili olmalı, ve olabilen her durumda sağlam kanıtlara dayandırılmalıdır.

SAĞLIK VE İYİLİĞİN TEŞVİKİ Gereksinim olmadan yapılan girişimler zarara neden olabilir ve değerli sağlık kaynaklarının boşa harcanmasına yol açar.

5- TOPLUM YÖNELİMLİ TOPLUMUN SAĞLIĞINDAN SORUMLU Toplumun sağlığı için özel bir sorumluluk üstlenir. Disiplin, sağlık konularında hem bireylere hem de topluma karşı bir sorumluluk taşıdığını kabul eder.

6- BÜTÜNCÜL MODELLEME FİZİK, PSİKOLOJİK, SOSYAL, KÜLTÜREL, VAROLUŞÇU Sağlık sorunlarını fiziksel, ruhsal, toplumsal, kültürel ve varoluş boyutlarıyla ele alır.

6- BÜTÜNCÜL MODELLEME FİZİK, PSİKOLOJİK, SOSYAL, KÜLTÜREL, VAROLUŞÇU Disiplin tüm bu boyutları aynı anda tanımak ve her birine gereken önemi vermek zorundadır. Bunların çoğu rahatsızlık davranışını ve hastalık kalıplarını değiştirir ve çoğu mutsuzluğun nedeni hasta için sorunun temelindeki nedeni dikkate almayan girişimlerdir.

KAYNAKlar Aile Hekimliği Avrupa Tanımı WONCA Avrupa 2002-2011 Aile Hekimliğinde Tanımlar Kavramlar ve Türkiye’ye Özgü Durumlar; Prof. Dr. Süleyman Görpelioğlu