İSTENEN DAVRANIŞLARIN DESTEKLENMESİ II

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

Öğrenme & Davranışcı Yaklaşım
Evde Olumlu Öğrenme Ortamı Oluşturmak
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Fiziksel ortamın önemi nedir?
SINIF YÖNETİMİNİN TEMEL KAVRAMLARI VE ÖZELLİKLERİ
ÇOCUĞUNUZ SINAVA HAZIRLANIYOR!..
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
OKULDA VE EVDE DAYANIŞMA
MERHABA.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
İLETİŞİM VE ÇATIŞMA. ÇATIŞMA HER ZAMAN HAYATIMIZDADIR Çocukken hangi oyunu oynayacağımız en büyük sorunumuzdu arkadaşlarımızla… Ailemizle süt içmemek.
Güdülenme Dr. Şirin KARADENİZ.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Güce Çok Programlı Lisesi Onur ÖZDEMİR Okul Psikolojik Danışmanı
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
SINIF YÖNETİMİ MODELLERİ
Problem Çözme Becerileri
ÇOCUKLARIMIZIN EVDEKİ ÇELIŞMALARINA NASIL YARDIMCI OLABİLİRİZ ?
Öfke, insanı inciten ya da yararına dokunan bir olay karşısında içinde duyduğu, kendisini sert davranışlara zorlayan durumdur. ÖFKE NEDİR?
Yard. Doç. Dr. Talip Can Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
MERHABA.
MERHABA.
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME.
Cümlede Anlam.
Dil Öğretimi Yöntem ve Teknikleri
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
ÖDEV-BAŞARI Sevgili Öğrenciler;Ödevin eğitim hayatınızda çok önemlidir. Ödevin amaçları şunlardır Derse hazırlıklı gelmek Derste öğrenilen konuları pekiştirmek.
Rehberlik Servisi Tanıtımı
CEZA NEDİR?.
AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
SINIF SINIF YÖNETİMİ YÖNETİMİ
BAŞARIYI ETK İ LEYEN ETMENLER Burcu PEZÜK Psikolojik Danışman.
Rehberlik Servisi Tanıtımı
SINIFTA İLETİŞİM Öğretmenin sınıfta yargılayıcı değil, betimleyici dil kullanması etkili iletişim için önemlidir.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
SINIF YÖNETİMİ.
Kişisel Rehberlik Uygulamaları
Bu derste, Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi
Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
REHBERLİKLE ELELE.
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME.
ÜNİTENİN ÖRÜNTÜSÜ FİZİKSEL ORTAMIN DEĞİŞKENLERİ FİZİKSEL ORTAMIN ÖNEMİ
OLUMLU SINIF ORTAMI YARATMA İlhan KARADAĞ. Eğitimde istenen verimin elde edilebilmesi için, olumlu bir sınıf ortamının yaratılması gerekir.Olumsuz öğrenci.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN AKADEMİK BAŞARISINDA AİLE VE PEKİŞTİREÇ
MOTİVASYON.
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
Sınıf Yönetimi Cezanın Kullanımı Sınıf kurallarına uymamanın sonucunda yani olumsuz davranışın sonunda verilebilir. Eğer, sonuçları, davranışın.
SINIF YÖNETİMİ VE HAFIZA.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
AKÇAĞLAYAN ORTAOKULU HOŞGELDİNİZ.
SINIF YÖNETİM MODELLERİ
Hedefler ve Değerler Prof. Dr. Hasan Bacanlı.
Sınıf yönetimi ve disiplin
Okul Öğrenmelerinde Ölçme ve Değerlendirmenin Önemi
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
Yaz Kur’an Kursları İçin Sınıf Yönetimi
Sunum transkripti:

İSTENEN DAVRANIŞLARIN DESTEKLENMESİ II PROF. DR. ÇAĞLAYAN DİNÇER

İSTENEN DAVRANIŞI SAĞLAMLAŞTIRMAK İstenen davranışın sürekliliğini sağlamanın da bir yoludur, aksi halde istenen davranışlar seyrekleşerek unutulup ortadan kalkabilir. İSTENEN DAVRANIŞI SAĞLAMLAŞTIRMAK

İSTENEN DAVRANIŞI SAĞLAMLAŞTIRMAK İstenen davranışı sağlamlaştırmanın yolları; övgü ve ödülle destekleme, övgü ve ödülü kaldırma, istenmeyen bir uygulamaya son verme, acı ve sıkıntı veren bir durumla karşılaştırma da sayılabilir. İstenen davranışı sağlamlaştırmak için, istenmeyen davranışın ortaya çıkacağı durumlarda, onun yerine istenen davranış sergilenebilir. İSTENEN DAVRANIŞI SAĞLAMLAŞTIRMAK

İSTENEN DAVRANIŞI SAĞLAMLAŞTIRMAK İstenen davranışlara verilen övgü ve ödül, bunları almak isteyen çocukları başka istenen davranışlara da götürür. İnsanlar, yaptıkları hakkında başkalarının düşüncelerini almak, bunların onandığını görmek ister. Olumlu davranışlarla ilgili bu düşüncelerin belirtilmesi, onların sağlamlaşmasına hizmet eder. Başarı sevincini paylaşmak da başarı isteğini pekiştirir. Başarıdan mutluluk duyduğunu belirtmek, bu mutluluğun sürmesi ve artması için, istenen davranışı çoğaltan ve pekiştiren etkiler üretir. İSTENEN DAVRANIŞI SAĞLAMLAŞTIRMAK

İSTENEN DAVRANIŞI SAĞLAMLAŞTIRMAK İstenen davranışın kapsamlı, birkaç parçalı, güç olması durumunda, davranış parçalara ayrılarak, basamaklı hale getirilir, her basamak gerçekleştiğinde pekiştireç verilir. İstenen davranış alışılmamış, yabancı, tepki çekici olabilecekse, o zaman, ona yakın bir davranış seçilerek pekiştirilir. Sonra istenene daha yakın davranışlar seçilerek, istenenin alışılmış, yabancı olmayan bir davranış olması ve yapılması sağlanabilir. Olumsuz davranış görmezden gelinip, bu davranış sona ererek yerini olumluya bıraktığında, hemen olumlu pekiştireç vermek de o davranışı sağlamlaştırabilir. Olumsuz pekiştirme, istenen davranış gerçekleştiğinde, istenmeyen, rahatsızlık veren bir sonucun/uygulamanın kaldırılmasıdır. İSTENEN DAVRANIŞI SAĞLAMLAŞTIRMAK

İSTENEN DAVRANIŞI KOLAYLAŞTIRMAK İstenen davranışı kolaylaştırmanın yolları; İstenen davranışı yapmayı engelleyici değişkenler ortadan kaldırılmalıdır, İstenen davranışın gösterilmesi, istenmeyenin gösterilmesinden kolay olmalı ki, çocuk ona yönelsin. Sınıfın fiziksel, eğitsel, sosyal düzeninde değişiklikler yapılarak istenen davranışlar kolaylaştırılabilir. İSTENEN DAVRANIŞI KOLAYLAŞTIRMAK

İSTENEN DAVRANIŞI KOLAYLAŞTIRMAK İstenen davranışı kolaylaştırmanın yolları; İstenmeyen davranışı yapmanın zorlaştırılmasıdır. Öğretmenlerin, çocuklar arasında olması, onların istenmeyen davranışlara yönelmesini zorlaştırır. İstenen davranışa bir yolla değil, birkaç şekilde ulaşılabilir olmak, bir yolu beğenmeyenin, diğerlerini seçip o davranışı yapmasını kolaylaştırır. Sütü sıcak içmeyi sevmeyen çocuğa, soğuk içme şansı verilebilir. Amaca bir etkinlikle ulaşmayı sevmeyen çocuklara başka seçeneklerle ulaşma fırsatı sağlanabilir. İSTENEN DAVRANIŞI KOLAYLAŞTIRMAK

İSTENEN DAVRANIŞI KOLAYLAŞTIRMAK İstenen davranışı kolaylaştırmanın yolları; Kolaylaştırmanın bir yöntemi de, ilginç hale getirmek, gereksinimleriyle ilişkilendirmektir. Örn. Etkinliklere çeşitlilik sağlamak, aynı etkinliklerin birbirini izlemesi veya uzun zaman alması, sıkıcılık yoluyla istenmeyen davranışlara itebilir. Şaka, espri, farklı bir gülmece, bir şiir, bir iki dakikalık müzik, bir gösteri, materyalin değiştirilmesi, ortamın değiştirilmesi gibi yollarla sağlanabilecek olan çeşitlilik. İSTENEN DAVRANIŞI KOLAYLAŞTIRMAK

İSTENEN DAVRANIŞI KOLAYLAŞTIRMAK İstenen davranışı kolaylaştırmanın yolları; İstenen davranışın sağlamlaştırılmasında kullanılan basamaklandırma aynı zamanda kolaylaştırıcı olarak da işe yarar. Karmaşık, kapsamlı davranışlar basamaklara bölünerek tek tek ve sırayla gerçekleştirilir, böylece davranış kolaylaştırılmış olur. İnsanlar ustalaştıkları işlere yönelir, iyi yapamadıklarından veya yaparken zorlandıklarından kaçar. Ortam ve olanak sağlama da istenen davranışı kolaylaştırır. “Kitap oku!” demek yetmez, bulmasını kolaylaştırmak, sağlamak, kitap okuyabileceği ortamı oluşturmak, kitabı, televizyon kumanda aletinden daha yakında tutmak gerekir. Şu ödevi yapın demek yerine, nasıl yapılacağını açıklamak, gerekli araçları sağlamak, kitaplıktan yararlanma fırsatı vermek, gerekiyorsa zaman sağlamak, ödev yapma davranışına yönelmeyi artıracaktır. İSTENEN DAVRANIŞI KOLAYLAŞTIRMAK

İSTENEN DAVRANIŞI KOLAYLAŞTIRMAK İstenen davranışları kolaylaştırmada; Çocukları iyi tanımak, onlarla ilgili değişiklikleri izlemek, yakın ve dostça davranmak, istenmeyen davranışa eğilimli olanlara daha çok dikkat etmek, sert ve kırıcı olmamak, istenen davranışları ve küçük başarıları övmek, beğenmediği iş ve davranışlarını arkadaşları yanında söylememek veya beğenmez davranmamak, güçlükle karşılaştıklarında yardımcı olmak, başarısız olduklarında, karşılaştıkları güçlükleri sınıfa açıklamak, olumsuz davranışlarına hoşgörü göstermeleri ve gruba almaları konusunda arkadaşlarıyla konuşmak, Beğenilen, hoşlanılan görevler vererek, onlara verilen değeri artırmak... İSTENEN DAVRANIŞI KOLAYLAŞTIRMAK