Aile Danışmanlığının İşlevleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Advertisements

Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
ASDEP Kapsamında Aileyle Görüşme Yöntem ve Teknikleri Doç. Dr. Yusuf GENÇ T.C. AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI ASDEP EĞİTİCİ EĞİTİMİ.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
STRES YÖNETİMİ.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
İLETİŞİM VE EĞİTİM Bölüm 5 1. İletişim nedir?
Süreç... Rehberlik Nedir? Rehberlik Ne Değildir? Reberlik İlkeleri Nelerdir? Rehberlik Servisinden Hangi Konulara Dair Yardım Alınabilir? - Bireysel Alan.
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
EĞİTİMDE DRAMA.
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Grup Aşamaları Prof Dr Süheyla Ünal.
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
REHBERLİK SERVİSİ.
NOT VERME VE MEZUNİYET.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
Bütünleştirme uygulamaları
Olgu Yönetimi Standartları
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Evlilik ve Aile Danışması
TÜKENMİŞLİK SENDROMU İklim ÖZ.
DUYGUSAL ZEKA.
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
Eğitsel Rehberlik.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
TEST DIŞI TEKNİKLER.
Okul Öncesi Eğitim.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Uygulama Ortamına İlişkin Etik Sorumluluklar
Geliştirme Genel Müdürlüğü
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
Rastgele Nesneler Dersi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖZEL DURUMLARDA( HASTALIK-KAZA) PSİKOLOJİK DESTEK
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Geliştirme Genel Müdürlüğü
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

Aile Danışmanlığının İşlevleri Prof Dr Süheyla Ünal

Meslek Meslekler, insanların toplumca değer verilen yarar ve hizmetlere ulaşmalarına imkân sağlar. Mesleklerin, yeterlik ve davranış standartları vardır. Her meslek bir eğitim gerektirir. Her mesleğin meslek standartlarına uyulmasını garantileyen, yönetim birimleri vardır.

Mesleki kimlik Profesyonel sınırlarımızı tanımlar Meslekdaşlarımızla konsultasyon yapmamızı sağlar Profesyonel bilgi ve beceri temelinde hizmet sunmamızı sağlar Danışanımızı başka profesyonellere refere ederken tanınmamızı sağlar

Meslek seçimi Kendilik kavramı, kendini gerçekleştirme Güdülenme ve başarma isteği İlgi duyma Beceri Değerler ….

Psikolojik danışma Bireyin kendini daha iyi tanıması, Sorunlarının kaynaklarının farkına varması, Sorunlarıyla baş etme becerisi kazanması, Kendisi için daha gerçekçi kararlar alabilmesi Sağlıklı bir kişisel gelişim sürdürebilmesi amacıyla kurulan psikolojik yardım ilişkisidir

Psikolojik danışma Hareket noktası normal gelişimdir. Bu hizmete baş vuran kişilerin ruh sağlıklarının güçlendirilmesi, ruh hastalıklarının önlenmesi amaçlanır Bazı duygusal-sosyal sorunları olan kişilere destek sağlar Hizmet sundukları kişiler“hasta” değil, “danışan”dırlar

Psikolojik danışmanlar Mesleki kimliklerini, çalıştıkları kurumlardaki statülerini ve bu kurumların amaç, işlev ve niteliklerini gerçekte olduğu gibi tanıtırlar. Ait olmadıkları ve kendilerinin mesleki niteliklerinden farklı bir mesleğin niteliklerine doğrudan ya da dolaylı olarak sahip olma iddiasında bulunmazlar.

Aile danışmanı Ailede ortaya çıkan sorunları aile üyeleri ile birlikte çözme çabası gösterir Ailenin güç kaynaklarını geliştirerek işlevselliğini sağlar Ailenin gerçekçi hedefler edinmesini ve açık iletişim kurmasını sağlar Aile üyelerinin empati kabiliyetlerinin ve kendi yaratıcı çözümlerini geliştirmelerini sağlar

Hizmet alanları Aile içinde yaşanan kişiler arası sorunlar, çatışmalar, incinmiş duygular Tüm aileyi etkileyen ölüm, kronik hastalık, bir aile bireyinin evden ayrılması gibi konularda yeni yaşam düzenlemeleri Çocukların bakımı, yetiştirilmesi Mali düzenlemeler Aldatma problemleri Boşanma süreçleri

Aile danışmanlığının amacı Aile üyelerinden herhangi birinin yaşadığı sorun tüm aileyi etkiler ve çözüm sürecinde ailenin tüm bireyleri belirleyici rol oynar Eşlerin arasındaki sorunların çocuğu etkilemesi veya çocuğun yaşadığı fiziksel, psikolojik, eğitim sorunlarının aile içi dinamikleri etkilemesi kaçılmazdır

Aile danışmanlığının amacı Yaşanan bu sorunların çözümünde aile bireylerine psikolojik destek vermek Aile bireylerinin birbirlerini daha iyi anlamalarını, belirgin ve esnek sınırlar çizebilmelerini sağlayacak yeni beceriler kazandırmak Aile içi iletişimi güçlendirmek Aile bireylerinin birbirlerine duyarlı olmalarını sağlamak

Aile danışmanlığının amacı Aile üyelerinin birbirleriyle ilişkilerinde aksayan yönleri ortaya çıkarmak ve aile üyelerinin de bunu görmesini sağlamaya çalışmaktır Ayrılma kararı alan eşlerin, özellikle çocukları varsa bu süreci en az sorunla nasıl gerçekleştirecekleri konusunda yardımcı olmaktır

Aile danışmanı Aile üyelerinin birbirleriyle ilişkilerinde aksayan yönleri ortaya çıkarmaya ve aile üyelerinin de bunu görmesini sağlamaya çalışır. Bunu gerçekleştirmek için aile üyelerinin; Birbirlerini saygı ile dinlemesine, Diğerlerinin bakış açısını görmesine ve anlamasına,

Aile danışmanı Diğerlerin karşı duygu ve düşüncelerini daha açık bir dil ile ifade etmelerine, diğerlerine karşı incitici davranışlarda bulunmamasına, Soruna yönelik olarak konuşmasına, Diğerlerini oldukları gibi kabul etmesine, Diğerlerinden beklentilerini açıkça ifade etmesine yardımcı olur.

Yardım mesleği değerleri COREY VE COREY (1993) Eylemlerinin sorumluluğunu alma Stresle baş etmede etkili stratejiler geliştirme İlgilenme kapasitesi geliştirme Diğerlerinin duygularına duyarlı olma Kişilerarası ilişkiler ve duyarlılık konusunda becerikli olma

Yardım mesleği değerleri COREY VE COREY (1993) Kendini kontrol edebilme Yaşama ilişkin anlamlılık duygusuna sahip olma Açık, içten ve samimi olma Yaptığı çalışmadan doyum alma Kimlik ve değerlilik duygularına sahip olma

Yardım mesleği değerleri COREY VE COREY (1993) Evlilik, aile ve diğer ilişkilerin önemine inanma Gelişme için bireysel bilinçlilik ve motivasyona sahip olma

Yardım becerileri İlişki kurma Kültürel duyarlılık Empati Yetkinlik Doğallık İyilik hali Kabul Bilişsel esneklik

İlişki kurmak Değişimi başlatan en önemli şey, güvene dayalı bir ilişkinin, duygusal bağın kurulması ve ulaşılabilir bir amaç üzerinde çalışılmasıdır Kurulan ilişkinin etkisi tüm danışma süreci boyunca hissedilir

Empati Danışanın iç dünyasını anlamaktır Diğer insanın özel dünyasına duyarlı olmaktır Diğer insanın ayakkabısını giyerek gezmektir

Doğallık, samimiyet Gerçek, doğal, kendiliğinden olmaktır Duygu, düşünce ve davranışlarının senkronize olmasıdır Otantik, açık ve dürüst olmaktır

Kabul Koşulsuz olumlu kabul (Rogers), danışanın sahip olduğu özellikleri saygı göstermektir Karşıdakinin herşeyini sevmek değil, derinden anlama yoluyla onu kabul etmektir

Bilişsel esneklik Danışanı ve dünyayı farklı açılardan görebilmek, anlayabilmektir Kendisinin farkında, açık yürekli ve empatik olmaktır Öğrenmeye meraklı olmaktır Farklı ve yeni bilgileri bütünleştirebilmektir

İyi olma hali Etkili bir danışan olmak için kendi iyilik halini, ruhsal ve fiziksel sağlığını sürdürmektir Stres ve tükenmekten kaçınmaktır Danışma ilişkisinde bitirilmemiş psikolojik sorunlarla uğraşmaktır Karşıt trasferans ve uyumsuzluğu önlemektir

Yeterlik Mesleğinde usta ve yetkin olmak için çaba göstermektir Bilgiye susamış olarak kendisini sürekli eğitmek ve geliştirmektir Mesleki kuruluşlara katılmak ve supervizyon almaktır Etik davranmaktır

İdeal danışmanın özellikleri Danışanlarına önerdiklerini kendi hayatında da uygulamak Kişilerarası ilişkilerde başarılı olmak Değişmenin zorlu bir iş çıkarmak gerektirdiğini bilmek Farklılıkları anlamak ve saygı göstermek Enerjik olmak

İdeal danışmanın özellikleri Eylemlerinin sorumluluğunu almak Duygu alışverişinde bulunma becerisine sahip olmak Başkalarının duygularına duyarlı olmak Kendini kontrol edebilmek Yaşamda bir amaç ve anlam bulmak Açık, dürüst, samimi olmak

Kendini bilmek Zayıf ve güçlü yönlerinin Geçmişinin şimdiki davranışları, seçimleri üzerindeki etkisinin Ailesiyle ilişkilerinin, değer yargılarının aile ile çalışmasına nasıl yansıdığının Ailesi içindeki rolünün farkında olmak

Kendini bilmek Ebeveynleri ve kardeşleriyle ilişki tarzlarının Aile içindeki çatışmalarla başa çıkma yollarının Aile kurallarının Ailesinden gelen mesajların Ailedeki önemli gelişimlerin farkında olmak

Stres etkenlerini bilmek Mükemmelliyetçilik Onay ve kabul görme ihtiyacının aşırı olması Kendinden şüphe etmek Tükenmişlik Danışanları için aşırı sorumluluk almak Olaylar hakkında düşünüp durmak

Danışma aşamaları 1. aşama: İşleyen bir ilişki oluşturmak Danışanın kendi öyküsünü anlatmasına izin verecek bir ilişki kurmak Değişim için uygun bir ortam oluşturmak Etkin dinleme ve ilgilenme ile bağ oluşturmak Danışanı eğitmek ve sözleşme yapmak

Danışma aşamaları 2. aşama:Danışanın sorununu tanımlamak Danışanın sorunlarını netleştirebileceği ve tanımlayacağı terapötik bir ortam oluşturmak Danışanın sorunlarına katkıda bulunan sosyal, kültürel etkenleri anlamaya çalışmak, kurbanı suçlamaktan kaçınmak İlk değerlendirmeyi yapmak Sorunla ilgili istisnaları belirlemek

Danışma aşamaları 3. aşama: Danışanın amaç oluşturmasına yardım etmek Danışanın hedeflerini belirlemesini sağlamak Özel amaçlarını tanımlamasına yardımcı olmak Amaçları işbirliği içinde oluşturmasını sağlamak

Danışma aşamaları 4. aşama: Danışanı araştırmaya ve eyleme geçmeye cesaretlendirmek Danışanı uygun olmayan çözüm tarzıyla dikkat ve özenle yüzleştirmek Gerektiği zaman, konuyla ilgili katkısı olacak şekilde kendinden örnek vermek Amaçlarına ulaşma yollarını tanımlamak Eylem stratejilerini geliştirmek Eylem programını hayata geçirmek

Danışma aşamaları 5. aşama: Sonlandırma Danışanın geldiği aşama için yaptıklarını gözden geçirmek, öğrendiklerini pekiştirmek Değişim sürecinin devam etmesi için danışana plan yapmasında yardımcı olmak

Transferansı anlamak Danışan olmadığınız bir şey olmanıza neden oluyorsa Danışan sizi üstün insan olarak görüyorsa Sizden gerçekçi olmayan beklentiler içindeyse Sınırları zorluyorsa Öfkesini size yönlendirdiyse Size aşık olduysa

Transferansla başetmek Kendi tepkilerinizi gözden geçirmek Karşıt transferansınızı izlemek Zor danışanlar için süpervizyon almak Danışanı suçlamak ya da yargılamaktan kaçınmak Danışanı etiketlemekten kaçınmak Anlayış ve saygı göstermek

Süpervizyon almak Süpervizyondan en üst düzeyde yararlanabilmeniz için; Neye ihtiyacınız olduğunu bilmek ve onu sormak Gerektiğine “bilmiyorum” diyebilmek Tepkilerinizi ifade etmek Süpervizyonda kendinizle ve danışanla ilgili sorunu dile getirmek Süpervizörden öğrenmeye istekli olmak Farklı süpervizyon türlerini kabul etmek Saldırgan olmaksızın atılgan olmak