YABANCI DİL EĞİTİMİNDE ÖZERKLİK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Avrupa Birliği Yaşamboyu Öğrenme Proğramı Grundtvig Learning Partnership Project.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Program Geliştirme Modelleri
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
Grundtvig Öğrenme Ortaklığı “A Step Towards Elderly People (STEP)” “Yaşlılara Doğru Bir Adım Projesi” Dr. Halis YEŞİL Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu İlköğretim Matematik Eğitimi
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
Weblog! Eğitimde Günlük Uygulaması. İçerik »Weblog »Kavramsal Tanımlama »Sınıflandırma »Eğitimde Weblog Uygulaması »Eğitim Sisteminde Yaygınlaşmamasının.
ÖĞRENCİ GÖZÜYLE BOLOGNA SÜRECİ KAPANIŞ ve DEĞERLENDİRME TOPLANTISI 16 HAZİRAN 2009,ANKARA SULTAN GÜROL BOLOGNA ULUSAL TAKIMI ÖĞRENCİ TEMSİLCİSİ
Program Tasarım Modelleri
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Neden Yabancı Dil Öğreniriz?
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
EĞiTiMDE iLETiŞİM VE EĞiTiM ARAÇLARI
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Öğretimin Uyarlanması
NOT VERME VE MEZUNİYET.
(EDS462/OMB504) OKUL DENEYİMİ – II
Entegre Müfredat Modeli
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARININ (BEP) HAZIRLANMASI
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Etkili Öğretmen Kimdir?
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
KAVRAM HARİTALARI.
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
DİL SINIFLARINDA ÖĞRENEN ÖZERKLİĞİ’Nİ ARTTIRMAK
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖĞRENME STİLLERİ.
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR
Geliştirme Genel Müdürlüğü
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
Nitel Araştırmalar.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Her ülkenin sistemi ne olursa olsun, eğitim politikasının en üst seviyede amacı, bireyi topluma yararlı hale getirmektir. BİREYİ TOPLUMA YARRLI HALE GETİRME;
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Öz, Akran ve Grup Değerlendirmeleri
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

YABANCI DİL EĞİTİMİNDE ÖZERKLİK

TÜRKLERİN İNGİLİZCEYLE İMTİHANI 

Öğrencilerimizin öğrenmeleri bizim öğretmenliğimize mi bağlı yoksa biz öğrencilerimizin öğrenmek istediği ve gereksinim duyduğu bilgileri mi öğretiyoruz?

  Platon, “Gençleri belirli bir baskı altında öğrenecek biçimde eğitmeyin, onları zihinlerinin istediği biçimde ve yolla öğrenmeye yönlendirin. Böylece, her birinin içindeki dehayı doğru biçimde keşfedebilirsiniz.” demiştir.

Gardner, 1983 yılında yayınladığı Frames of Mind: The Theory of Multiple Intellegences kitabını her bir bireyin sadece kendisinde bulunan ve bir başkasınınkine benzemeyen bir bilişsel profili olduğunu belirtmiştir.

- Öğrenen özerkliği: Dil öğrenmeyi aktif ve bağımsız olarak uygulayabilme. - Öğrenmede sorumluluk alma: Öğrenenlerin kendi öğrenme programlarını dışarıdan yardım alarak ya da almadan geliştirip uygulamaları. - Öğrenmede kendini yönlendirme: Öğrenenlerin bu yolla öğrenebileceğine ikna edilmesi amaçlanmıştır. - Öğrenmede kendini yönlendirme yeteneği: Öğrenenlerin bu yolla nasıl öğrenebileceğini bildiğine ikna edilmesi amaçlanmıştır.

Kısaca bu yaklaşımla,  Öğrenenler kendi öğrenme sorumluluklarını alma yeteneği edinmeli,  Öğrenenler kendi kendilerine öğrenmelerine olanak sağlayan kaynaklar edinmeli, Öğretenler yeni rollerine uygun biçimde eğitilmelidir. Buna göre, iyi bir öğrenenle kötü bir öğrenene ait özellikleri tablolaştırmak olasıdır

İyi Bir Öğrenen Kötü Bir Öğrenen Öğrenilecek konuyla ilgili neyi bildiğinin farkındadır.  Ne bildiğinin farkında değildir. O nedenle becerilerini geliştiremez, öğrenme için bir çok stratejiye sa­hiptir ve farklı konulan farklı biçimlerde öğrenebilme yeteneğine sahiptir  Öğrenme stratejisi yoktur ve o anki duruma göre öğrenme stratejisini değiştiremez.

Öğrenen kendi öğrenme sorumluluklarını alabilmeleri ve eğitim-öğretimin plânlama, uygulama, değerlendirme boyutlarında özerk olabilmeleri için ilk dersten itibaren, öğrenenlerin kendi öğrenmelerine dair farkındalık düzeylerini artırıcı ve eğitim sürecine katılımlarını sağlayıcı bazı yöntemler uygulanabilir:

a) İlk derste bazı tipik sorular sorulabilir.  Neden İngilizce öğrenmek istiyorsunuz?  Buna neden gereksinim duyuyorsunuz?  En çok hangi konuda başarılısınız, okuma, yazma, konuşma, konuşulanı anlama, anlama, dil bilgisi vs.?  Bunu nasıl biliyorsunuz?

 En zayıf olduğunuz konu nedir? Neden? Ödevlerinizi yapabiliyor musunuz?  En çok hangi ders içi etkinliği seversiniz?  Bir dili bilmede en önemli unsur nedir?  Sınavlara nasıl hazırlanırsınız?  En son aldığınız not kaçtır?  Nasıl bu notu aldınız?

b) Öğrenenlerin bir öğrenci olarak kendilerini ve ideal dil öğrenme durumlarını tanımlamaları istenebilir,

c) Öğrenenlere geçip-kalmaları ile ilgili olarak nelerden sorumlu oldukları tanıtılabilir (kelime, yapı, beceri vs.). Böylece, öğrenenlerin kendilerinin farkına varmaları ve programın oluşturulmasına, uygulanmasına ve değerlendirilmesine katkı sağlamada ilk adımlar atılmış olacaktır. Daha sonraki derslerde öğrenenler birbirleriyle de yardımlaşacaklar ve öğretmene katkı sağlayıcı öneriler getirmeye başlayacaklardır

BAZI ÜLKELERDE YAPILAN ÇALIŞMALAR

FRANSA Şekil l’de verilen Holec’in tablosu Fransız araştırmacılar tarafından kullanılmış ve dil öğrenmede öğrenmeyi öğretme ve öğrenmeye yardımcı olma kavramlarının ön plâna çıkarıldığı uygulamalar yapılmıştır.

Fİİ FİNLANDİYA İlk, orta ve yetişkin eğitimi ile ilgili olarak, 15 ülkeden 43 katılımcının yer aldığı 34 proje gerçekleştirilmişlerdir. Bunlardan birisi, Oulu Üniversitesi’ne bağlı bir orta okulun öğrencileri için uygulanmıştır. Bu uygulamada, öğrencilere yıl sonunda bilmekle yükümlü oldukları bilgilerin ve geliştirmek zorunda oldukları dil becerileri öğretim yılı başında tanıtılmakta ve yıl boyunca öğrenciler İngilizce’yi tek bir öğretmenden değil; değişik zamanlarda değişik öğretmenlerden almaktadır. Buna kendileri karar vermektedir. Ancak yıl sonunda okullarının uyguladığı genel sınava girerek sınıflarını geçip geçemeyecekleri belirlenmektedir (Council of Europe, 1998:123).

İSKOÇYA “Amaç, iletişimi öğretmektir” test ederken öğretmenin, öğrenciden öğrenmesini istediği bilgileri değil, öğrencinin bildiği bilgileri göz önünde bulundurması gerektiği vurgulanmıştır.

MALTA Öğrenen Özerkliği kavramının sadece öğrenciye değil, öncelikle öğrenen özerkliğini sınıfında sağlayacak olan öğretmenlere tanıtılması sağlanmıştır.

SONUÇ VE ÖNERİLER Avrupa Birliği’ne (AB) geçiş sürecinde olan ülkemizde eğitim öğretim etkinlikleri de AB üyesi ülkelerindekilere uyumlu hâle getirilmektedir. O nedenle, yabancı dil eğitimi de AB ülkelerinde benimsenen amaç ve hedefler doğrultusunda planlanmaktadır

Avrupa Konseyi Yaşayan Diller Bölümü, öğrenen özerkliği’ni ön plâna çıkaran; öğrenenin, plânlama, uygulama ve değerlendirme boyutlarında eğitim- öğretim sürecine katılımını sağlayan bir eğitim felsefesini benimsemiştir. 

 Öğrenenin “Özerk” olması, eğitim- öğretim durumlarının tamamen öğrenenin kontrolünde olması anlamına gelmemekle birlikte, öğretmenin tüm sınıf içi ve dışı etkinliklerde öğrenenin gereksinimlerine ve isteklerine cevap veren bir uygulama gerçekleştirmesi demektir.

Aynı zamanda bu yaklaşımla, değerlendirme aşamasında gerçekçi bir verinin elde edilmesine olanak sağlayacaktır. Bu amaçla bir çok ülkede pilot uygulamalar gerçekleştirmiş, bilimsel veriler elde etmiştir. Aynı şekilde, ülkemizde de pilot uygulamalar başlatılmış ve öğrenen özerkliği’ne önem kazandıran “Dil Gelişim Dosyası” hazırlıkları da sürdürülmektedir.

“Dil Gelişim Dosyası”, bireyin konuştuğu dilleri ve düzeylerini belirttiği Dil Pasaportu ve Dilsel Özgeçmiş bölümleriyle, dil öğrenimi sürecinde edindiği tüm belgeleri yer aldığı bir Kişisel Dosya gibi materyallerden oluşmaktadır (Bkz. ek 1). Bu dosyada bulundurulması gereken Dil Pasaportu, bireyin bildirimlerini temel alarak dolduracak bilgileri içermektedir. Böylece bu pasaportta bireyin ne derece dil bildiği, hangi dil becerisinin belirlenen ölçütlere göre hangi düzeyde olduğu bireyin kendisi tarafından belirlenecektir.

THANKS FOR LISTENING US  ENGLISH LANGUAGE TEACHERS