Sağlık Kurumlarında Kurum İmajı
İmaj, “birey ya da kurumlarla ilgili görüş ve düşüncelerin oluşturulması çabasıdır”
Kurumsal İmaj Kavramı Howard’a göre kurumsal imaj, “kurumu oluşturan tüm görsel, sözel ve davranışsal öğeleri kapsamaktadır”
Kurumun dışarıdan ve içeriden nasıl göründüğüdür. Kurumun büyüklüğü, kamuoyunda tanınmış olması, kurumun faaliyet ortamı ile ilgili kamuoyu görüşü, kurumun toplumsal ve çevresel duyarlılığı, istihdama katkısı…
Kurumsal imaj oluşturmanın bazı amaçları Kurumun adını taşıyan her ürün için güven yaratma, Yeni bir ürünün kabulünü kolaylaştırma, Kurumun yeni yetenekleri keşfetmesini sağlama, Kurumda çalışanların çalıştıkları yerden memnun olup o kurumda kalıcı olmalarını sağlama, Satışlara yardımcı olma, Nitelikli eleman istihdam edilmesi Kuruluşun varlığını ve faaliyetlerini bilen insanların sayısını artırma, Kuruluş hakkında olumlu görüşler yayan liderler kazanma.
Kurumsal imaj oluşturmada kurumların yapabileceği çalışmaları: fiziksel unsurlara (görsel kimliğe) ilişkin çalışmalar, sosyal sorumluluk çalışmaları, iletişim etkinlikleri ve kaliteye yönelik çalışmalar biçiminde sıralamak mümkündür.
Sağlık kurumlarında kurum imajını etkileyen faktörler Kurumsal İletişim; hastalarla tedavi sonrası iletişim/takip/ilgi, randevu sisteminin olması, hastaların "hasta hakları" hususunda bilgilendirilmesi, sağlık kurumu içinde bölümlere ulaşım, hasta bilgilerinin gizliliğine uyma, sağlık kurumunun halka yönelik eğitim çalışmaları düzenlemesi, sağlık kurumunun sorulan sorulara (telefon, faks, mail yoluyla) cevap veriyor olması, verilen sözlere sadakat, yöneticilerinin kendi çalışanları ile iletişimi, hastalara hekim seçme hakkı verilmesi
Hizmet Kalitesi; sıra bekleme süresinin azlığı, hasta odalarının kalitesi, sağlık kurumunun güvenilirliği, sağlık kurumunun tıbbi donanımı, yemeklerin kalitesi, sağlık kurumunun temizliği, bekleme yerlerinin uygunluğu
Görünüm; sağlık kurumunun tabelası-logosu, sağlık kurumunun sosyal projelerde yer alması, sağlık kurumunda çevre bilincinin var olması
Personelin Niteliği; personelin sayıca yeterliliği, yöneticilerinin nitelikli olması, çalışanların nitelikli olması, sunulan sağlık hizmetlerinin çeşitliliği, personelin çalışma saatlerine uyması
Davranış; hemşirelerin davranışı, hekimlerin davranışı, çalışanların davranışı
Fiziki Yeterlilik; sağlık kurumunun binasının dış görünüşü, sağlık kurumunun iç dekorasyonu ve genel olarak fiziki şartların yeterliliği
Kaynaklar Karafakioğlu, M. (1998), Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını, İstanbul. Tengilimoğlu, Dilaver (2012), Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitabevi, Ankara. Korkmaz, S., Eser, Z., Öztürk, A.S., Işın, F. B., (2009). Pazarlama Kavramlar-İlkeler-Kararlar. Siyasal Kitabevi, Ankara. Eser, Z., (2007), Hizmetlerde Pazarlama İletişimi Siyasal Kitabevi, Ankara. Kotler, P. (2011), A’dan Z’ye Pazarlama Çeviren: Aslı Kalem Bakkal. Mediacat Kotler, P., Clarke, N. R. (1987), Marketing for Health Care Organization, Prentice-Hall Inc. Berkowitz, N.E. (1996), Essentials of Health Care Marketing, An Aspen Publication. Kotler, Philip (2011), Kamu Sektöründe Pazarlama Çeviren: Zeynep Kökkaya Chalar Mediacat Mucuk, İ. (2012), Pazarlama İlkeleri, Türkmen Kitabevi, İstanbul. Eser, Z., Özdoğan, F.B. (2006), Sosyal Pazarlama, Siyasal Kitabevi, Ankara. Tuncer, D., Ayhan, D. Y., Varoğlu, D. (2013) Genel İşletmecilik Bilgileri, Siyasal Kitabevi Şahin, B., Çelik, Y.,Tengilimoğlu, D. (2013), Sağlık Hizmetleri Pazarlaması T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını N: 2858, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1815