DAVRANIŞIN PSİKODİNAMİK TEMELLERİ VE EGO SAVUNMA MEKANİZMALARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Savunma Mekanizmaları
Advertisements

STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
SANAT ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
PSİKANALİTİK TERAPİ.
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
DAVRANIŞIN PSİKODİNAMİK TEMELLERİ VE EGO SAVUNMA MEKANİZMALARI
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
İlkel (olgunlaşmamış) Savunma Düzenekleri
Kişisel-Sosyal Rehberlik
Prof Dr Süheyla ÜNAL İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
Öğretimin Uyarlanması
ÖFKE KONTROLÜ ZORBALIK
Nevrotik ve Olgun Savunma Düzenekleri
Ruh Sağlığının Ölçütleri
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Program Tasarım Modelleri
TUTUM VE ALGILAR.
PROJENİN AMACI Milli Eğitimin Temel Amaçlarında ifadesini bulan; beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir.
EMPATİK İLETİŞİM 1.
BENLİK VE KİMLİK.
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE ve YÖNTEMLERİ Hafta I – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Diğer Teknikler I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Yrd. Doç. Dr. Latife Utaş Akhan
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HEDEF BELİRLEME.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
ÖĞRENME STİLLERİ.
Bedensel Büyüme ve Psiko-Motor (devimsel) Gelişme
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
Kuramı Dr. Gökçe Karaman Benli Ankara Üniversitesi
AİLE TUTUMLARI.
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
RUH SAĞLIĞI VE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KİŞİSEL REHBERLİK.
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
KİŞİLİK.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Sunum transkripti:

DAVRANIŞIN PSİKODİNAMİK TEMELLERİ VE EGO SAVUNMA MEKANİZMALARI YARD.DOÇ.DR.NAZ BERFU AKBAŞ YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ PSİKİYATRİ AD

DİNAMİK PSİKİYATRİ Psikiyatrinin en temel yaklaşımlarından biridir. Normal ve anormal davranışların altında yatan güçler, anlamlar nelerdir? Her hasta kendine özeldir. Freud’un psikoanalitik yaklaşım kuramından köken almıştır. Ana kavramları: Bilinç, bilinçöncesi, bilinçdışı Altbenlik(id), benlik ( ego), üstbenlik ( süperego )

TOPOGRAFİK YAKLAŞIM Bilinç ( consciousness ): Bilinç seviyesinde düşünce, duygu ve anılardaki neden-sonuç, zaman, yer bağlantıları gerçeğe uygun olarak kurulur ve bunlara dayanan eylemler uyuma yöneliktir.

Önbilinç ( preconscious ) Bilinçli bir çaba ile çağrılabilen anı, düşünce, dürtü ve duyguların yer aldığı bölmedir.

Bilinçdışı(unconscious) Kişinin özel çabası ile bilince çağrılamayan, farkına varılamayan yaşantıların saklı olduğu ruhsal bölme. Rüyalarda, hipnozla, serbest çağrışım tekniğiyle ortaya çıkarılabilir.

YAPISAL VARSAYIM İD ( ALTBENLİK ) EGO ( BENLİK) SÜPEREGO ( ÜSTBENLİK )

İD ( altbenlik) Kalıtımla geçen, doğuştan var olan yapıda yerleşmiş herşey. Ruhsal benliğin ilk güç kaynağı. Ilk çocukluk çağlarında egemen. Tümden bilinçdışı, kuralsızlıklar geçerli. Zaman ve yer kavramı yok. Bekletme erteleme yapamaz.

EGO( benlik ) Ruhsal yapının düzenleyici, denge ve uyum sağlayıcı parçası. Dürtüyü algılar, dış dünyadaki koşulları ve durumları algılar, bütünleştirir, istemli davranışı eyleme geçirir.

SÜPEREGO ( üstbenlik ) Yargılayıcı dizge, kültür, gelenekler, kurallar, vicdan, yasalar… Ne istediğimizi değil ne yapmamız gerektiğini söyler...

EGO SAVUNMA MEKANİZMALARI Benliğin bilinçdışı çatışmaya ve bunun doğurabileceği sıkıntıya karşı kendini korumak için geliştirdiği düzeneklerdir. Kişinin ruhsal-toplumsal uyumunu kolaylaştırır. Savunma mekanizmaları bireye geçici bir fayda sağlar, kesin çözüm getirmez. Savunma mekanizmalarından bazılarının arkasına sığınan ve onları sürekli kullanan bireylerde önce nevrozlar, sonra da psikozlar görülebilir. Savunma mekanizmalarının bazıları olumlu, bazıları ise olumsuz sonuçlar verir.

BASTIRMA ( REPRESSION ) Ilk tanımlanan mekanizma. Dürtü, anı ve deneyimlerin bilinçdışına itilmesi ve orada tutulması. ÖRNEK:İstemediği bir toplantının saatinin unutulması.

YADSIMA ( DENIAL ) Benlik için tehlikeli olarak algılanan ve bunaltı doğurabilecek bir gerçeği yok saymak, görmemek. ÖRNEK: Bazı insanların yaşlanmayı, çirkinleşmeyi, sakat kalmayı kabul edememeleri

YANSITMA (PROJECTION ) Kişi kendi içinde yadsıdığı bir duyguyu başkalarında görür ya da başkalarının bu dürtüleri kendisinde gördüğünü sanır. ÖRNEK: karısının kendisini aldattığını zanneden adam

YER DEĞİŞTİRME ( Displacement ) Bir dürtünün ya da duygunun asıl nesnesinden başka bir nesneye yöneltilmesidir. Doğal olarak düşlerde görülür. ÖRN: Fobiler, OKB

AKLA UYGUNLAŞTIRMA (rationalization ) Benlik için acı ve bunaltı verici durumlarda, akla yatkın görünen, fakat sıkıntı vermeyecek bir neden, bir açıklama bulmak. Bahane bulma düzeneği ÖRN: Öğretmen kötü not verdi, ben yalnızlıktan hoşlanırım..

Karşıt Tepki Kurma ( reaction formation ): Kişi kendi içindeki bilinçdışı yasak dürtü ve eğilimlerintam karşıtı tepkiler gösterir. ÖRN: Bağnazlık, aşırı kibarlık, OKB

DÜŞÜNSELLEŞTİRME ( ıntellectualization ) Yasak dürtülerin, anıların ve yaşantıların, düşünsel yetiler yetiler ve bilgilerle açıklanmaya çalışılması. Kumuş kişilerin çok kullandığı bir mekanizma. ÖRN: Sürekli ülkenin sorunlarından bahsetmek

DÖNDÜRME ( Conversion ) Ağır stres durumlarında hareket ya da duyu organlarında işlev kaybı olması ÖRN: histerik bayılmalar…

GERİLEME ( regression ) Stres karşısında kişinin bir önceki yaşam dönemine geri dönmesi ÖRN: Kardeşi doğan çocuğun yeniden altına yapmaya başlaması…

YALITMA ( isolation ): bir anının bilişsel, tanıma, anlam ile ilgili yanı anımsanırken, duygusal yanı bastırılı ve bilinçdışı kalır. ÖRN: Kardeşinin ölümünü hiç bir duygu vermeden anlatan genç…

ÖZDEŞİM KURMA ( identification ): Başka bir kişinin özelliklerini, duygu ve davranış biçimlerini, değerlerini ve inançlarını benimseme, kendi kişiliğinin bir parçası durumuna getirme. Aynı zamanda bir olgunlaşma mekanizması.

YÜCELEŞTİRME ( sublimation ): Kimi dürtülerin nesnelerini ve amaçlarını değiştirerek benlik için yapıcı, yararlı davranışlar haline gelmesi Saldırganlık dürtülerinin spora aktarılması…

TRANSFERANS ( AKTARIM ): Bireyin çocukluk çağında kendisi için önemli kişilerle yaşamış olduğu duygu ve tutumları, şimdi ilişki kurduğu kişilerle tekrar yaşaması ve bu kişileri kendi çocukluğundaki algı ve duygulara göre değerlendirerek tepkiler göstermesidir. bilinçdışıdır.

KARŞIT-AKTARIM ( counter-transferance ): Hekimin çocukluğuna ait duygu ve tutumları hastasına aktarmasıdır. hekimin bunların farkında olması gerekir.