ÖĞRENMENİN AŞAMALARI Sezgin Kartal www.novaegitim.com
Öğrenmenin Aşamaları Öğretilmesi hedeflenen hedef becerinin birey tarafından ne düzeyde öğrenildiği ile ilgili olarak öğrenme sürecinde farklı aşamalar vardır. Bu aşamalar; a.Edinim, b.Akıcılık, c.Kalıcılık ve d.Genelleme www.novaegitim.com
EDİNİM......... Bireyin daha önce yapamadığı bir beceri veya davranışı belli bir doğrulukta yapabilir hale gelmesidir. Edinimi kolaylaştıran süreçler dikkat ve feedback’tir Dikkatin uyaranda olması gerekir. www.novaegitim.com
Edinim aşamasında davranış/ beceri çok yeni olduğu için sürekli pekiştirme tarifesi uygulanır. Yani çocuğun her doğru davranışı ödüllendirilir. www.novaegitim.com
AKICILIK........ Yeni öğrenilmiş bir davranışı veya davranış zincirini, çocuğun hızlı ve kolay biçimde yapmasıdır. www.novaegitim.com
Akıcılığı kolaylaştıran etmenler.. Bol pratik , sık tekrar yapmak gerekir. Edinim aşamasında doğruluk pekiştirilirken burada hız ve kolay yerine getirme pekiştirilir. Çocuğun her davranışı yerine oturumun sonu pekiştirilir. www.novaegitim.com
KALICILIK........... Öğretim devam ettikten sonra bireyin performansının süregelmesidir. www.novaegitim.com
Kalıcılığı kolaylaştıran etmenler. İleride öğrencinin kullanacağı becerileri öğretmek. Yani öğretilen materyalin işlevsel olması. Pekiştireçlerin geciktirilmesi. Örneğin sembol pekiştireç kullanma Kalıcılığı sağlamak için aşırı öğrenme uygulamalarına yer verilmelidir. www.novaegitim.com
Aşırı Öğrenme? Edinim aşamasında ölçüt karşılandıktan sonra öğrenilen beceri yada davranışa ilişkin tekrarlama çalışmalarının yapılmasıdır. Tekrarlama çalışmaları, bir beceri yada davranışın edinim aşamasında öğretilmesi için geçen öğretim oturumlarının yaklaşık %50’si kadar olmalıdır. (edinim 20 tekrarda gerçekleştiyse 10 tekrarlama oturumu düzenlenmelidir v.b.) www.novaegitim.com
GENELLEME..... Bireyin öğretim koşulları dışında diğer koşullarda da öğrendiklerini sergileyebilmesidir. www.novaegitim.com
İki tür genelleme ........... Uyaran genellemesi: Öğrenilen davranışın, öğretimin gerçekleştiği ortamlar ortaya çıkması. Ör: Sosyal beceriler dersinde öğrendiklerini sokakta sergilemesi. www.novaegitim.com
Tepki genellemesi: Değiştirilmek istenen hedef davranışla ilişkili olan ve henüz öğretilmemiş olan davranışların sergilenmesidir. Ör.Öğrencinin öğrendiğinden farklı bir şekilde selamlama davranışında bulunması. www.novaegitim.com
Genelleme, ortamlararası, bireylerarası ve araçlararası olabilir. www.novaegitim.com
Genelleştirmeyi kolaylaştıran etmenler Doğal çevrede öğretim yapma Toplum merkezli öğretim yapma www.novaegitim.com