PSİKOLOJİK TESTLER.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

TED ANTALYA KOLEJİ REHBERLİK HİZMETLERİ.
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Temel Kavramlar
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
İNSAN KAYNAKLARI TEMİN VE SEÇİMİ
Yrd. Doç. Dr. Şaziye Senem Başgül Çocuk ve Ergen Psikiyatristi
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
PSİKOLOJİK TEST KULLANIMI VE ETİK
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Ölçme Nedir ? “Bir niteliğin gözlenerek gözlem sonuçlarının sayı veya sembollerle gösterilmesine ÖLÇME denir.” Ölçmenin en az üç aşaması vardır: ölçülecek.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
UYUMSUZ ÇOCUKLARIN TANINMASI VE TEŞHİSİ
Konya n. Erbakan Üniversitesi
Okula uyum konusunda: Öğretmen ve velilere müşavirlik
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
KENDİMİ TANIYORUM Kazanım: Kendini tanımanın ders seçimindeki önemini fark eder. 9. Sınıf 74 nolu kazanım etkinliği.
KİŞİLİK SAHİBİ OLMAK A. Salih TAŞDELEN.
Ölçme ve Değerlendirmede Temel Kavramlar
18 - DUYUŞSAL DAVRANIŞLARIN ÖLÇÜLMESİ
2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
BÖLÜM 5 İşgören Değerlendirme ve Seçme Yöntemleri.
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
BÖLÜM 6 İşgören Performansını Değerlendirme. BÖLÜM 6 İşgören Performansını Değerlendirme.
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
 GELİŞMESİNE VE UYUMUNA YARDIMCI OLABİLMEK  EĞİTİM ORTAMINDAN YARARLANMASINI SAĞLAMAK
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ders 14: Eğitsel ve Davranışsal Değerlendirme
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
EDD DERS 4: GÖNDERME SÜRECİ VE FORMAL-İNFORMAL DEĞERLENDİRME
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Psyc 351T Ölçme Teknikleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 11
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
Zeka Testleri.
Öğretim Tasarımı Analiz.
Zeka Dr. Ege Akgün.
Kendini Anlatmaya Dayalı Teknikler II
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE TESTLER
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
Yrd.doç.dr.h.deniz gülleroğlu
Psikolojik yapılar ve özellikler
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Bireyi tanıma ve teknikleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İKNA SÜRECİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Araştırma Modeli. İç Geçerliği Etkileyen Faktörler (Büyüköztürk vd., 2013; Karasar, 2005) 1. Zaman: Denenen bağımsız değişken dışında kalan önemli diğer.
Sunum transkripti:

PSİKOLOJİK TESTLER

içerik *PSİKOLOJİK DEĞERLEME SÜRECİNİ ETKİLEYEBİLEN DEĞİŞKENLER

içerik *PSİKOLOJİK TESTLERİN SINIFLANMASI *PSİKOLOJİK TEST VE DEĞERLEMEYE İLİŞKİN TEMEL VARSAYIMLAR

PSİKOLOJİK DEĞERLEME SÜRECİNİ ETKİLEYEBİLEN DEĞİŞKENLER

ETKİLEYEBİLEN DEĞİŞKENLER DURUMSAL ETKENLER; Değerlendirme ortamının uygun biçimde aydınlatılmış, havalandırılmış, ısıtılmış, her türlü gereksiz uyaranlardan arındırılmış bir yer olması gerekir. Özellikle uygulanacak test sırasında ortama başka kimse girmemelidir.

ETKİLEYEBİLEN DEĞİŞKENLER UYGULAYICI KAYNAKLI ETKENLER; Uygulayıcının bu süreç içindeki yaklaşımları, bilgi ve tecrübesi de sürecin verimliliği açısından etkilidir. Uygulayıcının kişilik özellikleri, olası ön yargıları veya yaşamakta olduğu kişisel zorlanmalar da süreç üzerinde olumsuz etkiler yapma potansiyelini taşır.

ETKİLEYEBİLEN DEĞİŞKENLER BAŞVURAN KAYNAKLI ETKENLER; Psikolojik değerlendirme sürecinde başvuran kişinin olası psikolojik sorunları, kişilik özellikleri, yaşı, cinsiyeti, eğitimi, sosyo-ekonomik düzeyi, inanç sistemi, süreçle ilgili beklentileri de etki kaynağıdır.

ETKİLEYEBİLEN DEĞİŞKENLER BAŞVURAN KAYNAKLI ETKENLER; Uygulanabilecek bir test sırasındaki psikolojik durumu da (morali, yorgun olup olmadığı, zamanının uygunluğu v.b.) sonuçları olumlu yada olumsuz olarak etkileyebilir.

ETKİLEYEBİLEN DEĞİŞKENLER TEST VE ÖLÇEKLERDEN KAYNAKLI ETKENLER Psikolojik test ve ölçekler kendi yapıları, uzunlukları, anlaşılırlıkları gibi bir takım özellikleri itibarıyla başvuranların cevapları ya da performansları üzerinde etkilere sahip olabilmektedir.

ETKİLEYEBİLEN DEĞİŞKENLER TEST VE ÖLÇEKLERDEN KAYNAKLI ETKENLER Standardizasyonu, normları, geçerlik ve güvenilirlikleri yönünden sorunlu ölçme araçlarıyla toplanacak verilere dayalı bir değerlendirme süreci de doğal olarak sonuçlar yanıltıcı olabilecektir.

ETKİLEYEBİLEN DEĞİŞKENLER GENEL VE SOSYOKÜLTÜREL KAYNAKLI ETKENLER Psikolojik değerleme süreci ülkenin ya da dünyanın içinde bulunduğu genel yada durumsal koşullardan ve içinde yaşanılan toplumun sosyo-kültürel koşullarından da etkilenmeye açıktır.

ETKİLEYEBİLEN DEĞİŞKENLER SONUÇ OLARAK; değerlemeye muhatap olan ve birey hakkında önemli kararlar verebilecek kişi ve kurumların da süreçte varılan sonuçların, bu tür etkenlerin olası etkileri altında olabileceği konusunda bilgi sahibi olmaları gerekir.

PSİKOLOJİK TESTLERİN SINIFLANMASI

PSİKOLOJİK TESTLERİN SINIFLANMASI Uygulandığı Birey Sayısına Göre – Bireysel Testler *WISC-R *Stanford Binet – Grup Testleri *T.K.T. *Cattel

PSİKOLOJİK TESTLERİN SINIFLANMASI Veri Toplama Tekniğine Göre – Kağıt-kalem Testleri *MMPI – Performans Testleri *Leiter Testi

PSİKOLOJİK TESTLERİN SINIFLANMASI Değerleme Biçimine Göre – Nesnel (Psikometrik) Testler *Kendini Değerlendirme Ölçeği *Kuder İlgi Envanteri – Öznel (Projektif) Testler *T.A.T. *Beier Cümle Tamamlama

PSİKOLOJİK TESTLERİN SINIFLANMASI Ölçülen Nitelik ve Amacına Göre – Başarı Testleri – Yetenek Testleri – İlgi Testleri – Kişilik Testleri – Tutum Testleri

PSİKOLOJİK TESTLERİN SINIFLANMASI Ölçülen Nitelik ve Amacına Göre – Başarı Testleri – Yetenek Testleri – İlgi Testleri – Kişilik Testleri – Tutum Testleri

PSİKOLOJİK TESTLERİN SINIFLANMASI Kullanıldıkları Alanlara Göre: *Yetenek testleri Genel yetenek Özel yetenek

PSİKOLOJİK TESTLERİN SINIFLANMASI Kullanıldıkları Alanlara Göre: *Kişilik Testleri Projektif kişilik testleri Kişilik envanterleri Uyum envanterleri İlgi envanterleri

PSİKOLOJİK TESTLERİN SINIFLANMASI Kullanıldıkları Alanlara Göre: *Başarı Testleri Standart başarı testleri Öğretmen yapısı başarı testleri

PDR açısından değerlendirildiğinde yetenek ve kişilik testleri alanımız ile daha ilgilidirler. Yetenek testleri bireylerin zihinsel ya da akademik yetenekleri ile ilgili veri sağlamaktadır.

PSİKOLOJİK TESTLERİN SINIFLANMASI 5 Ölçütlü sınıflama 1- Standart testler-Öğretmen yapısı testler 2- Bireysel testler-Grup testleri 3- Hız testleri-Güç testleri 4- Performans testleri-Kağıt-kalem testleri 5- Objektif testler-Subjektif (projektif) testler

Psikolojik Test ve Değerlemeye İlişkin Temel Varsayımlar

VARSAYIMLAR 1- Psikolojik özelikler ve durumlar vardır. Özellik, bir bireyi diğerlerinden, farklılaştıran, nispeten kalıcı, ayırt edici herhangi bir yön olarak tanımlanmaktadır. Zeka, uyum, ilgiler, tutumlar örnek gösterilebilir.

VARSAYIMLAR Psikolojik değerleme çerçevesinde, psikolojik bir özellik yalnızca bir yapı yani davranışı tanımlamak yada açıklamak için geliştirilen güvenilir, bilimsel bir kavram olarak var olabilir. Bu yapıları göremeyiz, duyamayız ya da onlara dokunamayız ancak onların varlığını açık davranışlardan çıkarsayabiliriz.

VARSAYIMLAR Açık davranış test yada değerlemeye ilişkin tepkileri içeren, gözlemlenebilir eylem ya da bu eylemin ürünüdür.

Birlikte Düşünelim Belirli bir psikolojik özelliğin gücü (şiddeti),anlamı tüm ortamlar ve durumlarda aynı mıdır?

«Agresiflik» Kültür - Ortam **Zorba birini düşünelim, mahkemede yumuşak davranma eğilimindeyken, ailesinin ya da arkadaşlarının yanında daha sert davranma eğiliminde olabilir.

VARSAYIMLAR 2- Psikolojik Özellikler ve Durumlar sayısallaştırılabilir ve ölçülebilir. Ölçülecek yapının iyi tanımlanması Uygun madde Maddeye yüklenen sayısal değer

VARSAYIMLAR 3- Testlerin ve diğer ölçme tekniklerinin güçlü ve zayıf yanları vardır.

VARSAYIMLAR 4- Çeşitli hata kaynakları değerleme sürecinin bir parçasıdır. Değerleme sürecinde “hata” bir testin ölçmeye çalıştığı dışındaki faktörlerin testteki performansı etkileyebileceğine ilişkin bir varsayımdır.

VARSAYIMLAR Örneğin bir zeka testinden elde edilen puanın cevaplayıcının zekasını ne derecede doğru yansıttığı ve bu puanın zeka dışındaki faktörlerden ne derece etkilendiği sorularının gündeme gelmesi kaçınılmazdır.

VARSAYIMLAR 5- Test ve değerleme tarafsız ve yansız bir biçimde yapılabilir. 6- Test ve değerleme topluma yararlıdır.

Birlikte Düşünelim Testlerin ya da diğer değerleme yöntemlerinin olmadığı bir dünya, günümüz dünyasından ne kadar farklı olurdu?