İŞLU 556 - İstatistik -Ders 1-
Veri (Datum) Birim (Unit) Değişken (Variable) Betimsel İstatistik İstatistik Çıkarımsal İstatistik
Sınıflanabilir Nitel Değişken Sıralanabilir Nicel Sürekli Kesikli Cinsiyet Erkek Nitel Kadın Değişken Sıralanabilir Düşük Düşük Orta Orta Yüksek Orta Yüksek Nicel Sürekli Kesikli Ondalıklı olarak ifade edilmesi Ölçüm biriminin olması - Tam sayı ile ifade edilir.
Hangi analizler? Nitel Değişken % analizleri, frekans analizleri, grafiksel gösterimler Nicel Değişken Parametrik, parametrik olmayan tüm yöntemler Veri: Datum Veri Seti: Data
Betimsel İstatistik? BASİT SERİ (RAW DATA) Yaş: 24 24 26 26 27 25 Frekans Serileri Sınıflandırılmış Seriler
Örnek: Sınıfta bulunan 15 kişinin yaşları aşağıda verilmiştir. Yaş: 19 19 24 22 25 26 20 20 19 20 25 21 25 25 20 - Basit seriyi frekans serisine çeviriniz. Frekans Serisi Yaş f 19……………………3 20……………………4 21……………………1 22……………………1 24……………………1 25……………………4 26……………………1 f = frekans ∑ f = 15 ∑ f = 15
Sınıflandırılmış Seri; Sınıfların gözlem değerleri temsil ettiği seridir. Sınıflar Alt limit Üst limit f 1……………10…………..15…………3 2……………16…………..20…………3 3……………21…………..25…………7 4……………26…………..30…………6 5……………31…………..35…………5 ∑ f = 24 Alt limit Üst limit 10……………15 15……………20
Sınıflar Üst limit Alt limit (den az) 1………………10…………..16 2………………16…………..22 3………………22…………..28 Sınıflandırma - Kaç tane sınıf? - Sınıf aralıkları/genişlikleri? Uygun sınıflandırma? Basit seriyi Sınıflandırılmış Seri “2k Kuralı” n = Toplam gözlem sayısı k = Sınıf sayısı
2k ≥ n Sınıf sayı n = 66 kaç tane sınıf olmalı. 21 = 2 27 ≥ 66 = 2k ≥ n Sınıf sayı n = 66 kaç tane sınıf olmalı? 21 = 2 27 ≥ 66 =? k = sınıf sayısı 22 = 4 k = 7 tane sınıfının olması gerekir 23 = 8 24 = 16 Sınıf aralığı? Xmax = En büyük değer 25 = 32 c = sınıf aralığı Xmin = En küçük değer 26 = 64 27 = 128 En büyük değer – En küçük değer C = k
Örnek: 20 tane öğrencinin yaşları sorulmuştur Örnek: 20 tane öğrencinin yaşları sorulmuştur. Yaşları 2k formülüyle sınıflandırılmış seriye çeviriniz. Yaş: 15 15 16 17 17 19 20 22 22 23 20 24 20 21 21 20 24 25 26 24 n = 20 n = gözlem değeri toplamı 21 = 2 25 ≥ 20 k = 5 (sınıf sayısı) 22 = 4 Sınıf aralığı c = 26 - 15 23 = 8 5 24 = 16 c = 2.20 25 = 32
k = sınıf sayısı k = 1 + 3.3* log n c = Xmax - Xmin sınıf aralığı k = 5 c = 2.20 Sınıflar Alt limit Üst limit f 1………………….15…………..15+2.2 = 17.20 . 2………………..17.21…………..19.41 . 3………………..19.42…………..21.62 . 4………………..21.63…………..23.83 . 5………………..23.84…………..26.04 . ∑ f = 20 Xmin = 15 Xmax = 26 STURGE KURALI k = sınıf sayısı k = 1 + 3.3* log n c = Xmax - Xmin sınıf aralığı Uygun sınıf sayısı Eşit sınıf aralıkları k