(2) Motor Denetim Organları) İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines) Motorların ana yapı elemanları (2) Motor Denetim Organları)
2) Motor Denetim Organları
2) Motor Denetim Organları Dolgu (hava+yakıt) veya havanın silindir içine alınması ve yanma sonucu oluşan egsoz gazlarının silindir dışına çıkışını düzenler (zamanlar) ve sağlar - Önemli parçalar: a) Subaplar b) Kam (eksantrik) mili: subaplara hareket verir (hareketli parça) c) Emme ve egzoz manifoldları Kam
Kam (Ekzantrik) Mili
a-) Supap ve supap mekanizmaları: Supaplar yay etkisiyle daima kapalıdır, itme etkisiyle açılır, itme etkisinden sonra tekrar yay etkisiyle kapanır - Emme supabı: açıldığında silindir içine hava veya dolgu girişini (emme) sağlar - Egsoz supabı: açıldığında yanmış gazların dışarı atılmasını sağlar - Supaplar yüksek sıcaklık altında çalışır: - Emme: 400ºC - Egzoz: 800ºC
SUPAPLAR Emme supabı üzerinden taze havanın giriş başlangıcı ve giriş sonunu, Eksoz supabı üzerinden yanmış gazların çıkış başlangıcını ve çıkış sonunu, Sıkıştırma ve iş zamanlarında da sızdırmazlığı sağlamaktadırlar. Sıcağa, basınca ve korozyona dayanıklı olmaları için Cr-Ni çelikten yapılır.
b-) Kam (eksantrik) mili: Subapların açılıp kapanmasını sağlar Volandan aldığı dairesel hareketi, üzerinde bulunan kamlar ile alternatif (git-gel) harekete çevirerek subapların açılıp kapanmasını sağlar Hareketi ½ oranında azaltır; 4 zamanlı motorlarda, krank milinin 1 devrinde kam mili ½ devir yapar
Kam (eksantrik) mili Zamanlama Kayışı
Supaplar