Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines) Motor Sistemleri

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines) Motor Sistemleri"— Sunum transkripti:

1 İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines) Motor Sistemleri

2 3) Motor Sistemleri (Yardımcı Organlar)

3 - Motor sistemlerinin Görevleri Motor Sistemleri Yakıt sistemi
Dolgu (hava+benzin) hazırlanması, hava veya dolgunun emilmesi, yakıtın yakılması/patlatılması, yanmış gazlarının dışarı atılması, motorun soğutulması, yağlanması, vb işlemleri yerine getirir - 5 bölümde incelenir: Motor Sistemleri Yakıt sistemi Elektrik sistemi Yağlama sistemi Soğutma sistemi Emme ve Eksoz sistemi

4 1) Yakıt Sistemi Görevi: Yakıtı depodan alarak, farklı hız ve yük koşullarında silindirlere iletmek Parçaları: a) Depo b) Yakıt besleme pompası, yakıt filtresi c) Enjeksiyon pompası d) Enjektör Otto ve Dizel motorlarda farklılık gösterir

5 Otto Motorda Yakıtı depodan alır, farklı hız ve yük koşullarında yakıt-hava karışımı sağlayarak yanma odasına (silindire) iletir Yakıt sisteminin en önemli parçası enjektörlerdir. Dizel Motorda Depodan gelen yakıtı basınçlandırarak farklı hız ve yük koşullarında enjektörle silindir içinde sıkıştırılan havanın içine püskürtür

6 Yakıtın bulunduğu kapalı kap Aracın en güvenli yerine yerleştirilir
a) Depo Yakıtın bulunduğu kapalı kap Aracın en güvenli yerine yerleştirilir LPG ile çalışan Otto motorlarda depo yüksek dayanıma sahip olmalıdır; gaz yüksek basınçta depo içine sıkıştırılır ve sıvı hale gelir, kullanımdan önce basıncı düşürülür ve tekrar gaz hale gelir - Otto (benzinli) motorlarda depo içinde benzin bulunur - Dizel (mazotlu) motorlarda depo içinde motorin bulunur

7 1) Yakıt Sistemi (Otto Motor)

8 Karbüratör: - Sadece karbüratörlü Otto motorlarda bulunur Motor çalışma koşuluna göre, belli oranda hava ile benzini karıştıran parçadır Hava/yakıt (dolgu) karışım oranı 15:1 olmalı Yakıt fazla ise zengin karışım adını alır Parçaları: Hava kelebeği, venturi lülesi, yakıt memesi, gaz kelebeği, şamandıra, sabit seviye kabı

9 Karbüratör

10 1) Yakıt Sistemi (Dizel Motor)

11 Dizel Motor Yakıt Sistemleri
Başlıca elemanları; Yakıt deposu Besleme pompası Yakıt filtresi Yakıt pompası Enjektörler Yakıt boruları Geridönüş boruları

12 b) Besleme pompası Yakıtı depodan alarak enjeksiyon pompasına iletir Hareketini eksantrik (kam) milinden alır Membranlı veya mekanik tipte olabilir

13 Yakıt Filtreleri Görevi: Yakıt içinde bulunan ve büyüklükleri genellikle mm olan yabancı cisimciklerin, yakıt pompasına ve enjektörlere gitmesini engellemektir. Yapısal olarak; Atılabilir (kağıt filtreler) Temizlenebilir filtreler

14 Zengin Karışım Nedir? Normalde hava yakıt karışım oranı 15:1’dir Bazı koşullarda karışımda daha fazla yakıt olması istenir ki böyle karışıma zengin karışım adı verilir Örnek: Zengin karışım soğuk havada motorun daha kolay çalışması için uygulanır Rölanti Nedir? Araç hareket etmeden, olduğu yerdeyken, gaz pedalına basılmadan, normal pedal konumunda motorun çalışmasıdır. Rölantide motor devri genellikle 800 d/d civarındadır

15 Enjeksiyon pompası tipleri
c) Enjeksiyon pompası Yakıtı basınçlandırarak, farklı hız ve yük koşullarında enjektörlere gönderir Enjeksiyon pompası tipleri a) Düz: Her enjektör için ayrı bir pompa elemanı vardır b) Yıldız: Her enjektöre sırayla yakıt gönderir, küçük motorlarda kullanılır c) Common Rail: Sadece dizel motorlarda kullanılır. Düz Pompa Yıldız Pompa

16 Common Rail Direk Enjeksiyon (CRDI) Sistemi:
Yeni geliştirilen bir dizel direkt püskürtme sistemidir Basınç oluşumu ve püskürtme ayrı ayrı yapılır Yakıt, yüksek basınçla ortak bir boru (common rail) üzerinden enjektörlere dağıtılır. Yüksek Basınç: Normal dizel yakıt sistemi : bar CRDI: bar (1 bar=105 Pa)

17 CRDI Üstünlükleri: a) Yüksek tork ve güç b) Düşük yakıt tüketimi c) Düşük egzoz gazı emisyonu d) Daha az titreşim ve gürültü

18 CRDI Çok yüksek basınç sayesinde yakıt çok küçük damlalara parçalanarak tekdüze olarak püskürtülür (atomizasyon), yakıtın yanması daha etkin olur Enjektörler elektronik olarak açılıp kapanır (selenoid veya piezoelektrik valf) Yüksek basınçla; bir strokta ön, ana ve tamamlama püskürtmeleri yapılarak, esnek bir püskürtme imkanı sağlanır.

19 d) Enjektörler Enjeksiyon pompasından gelen basınçlı yakıtı, farklı hız ve yük koşullarında; Enjeksiyonlu Otto motorda manifolddan geçen hava içine veya emme kanalına (süpap arkasına) püskürtür (karışım oranı 15:1) Dizel motorda silindir içinde sıkıştırılan hava ( °C) içine püskürtür. İhtiyaç fazlası yakıt, pompa ve enjektör vasıtası ile geri dönüş kanalına oradan da depoya geri döner

20 LPG’li Motor Yakıt Sistemi
LPG: Sıvılaştırılmış Petrol Gazı (Liquified Petroleum Gas) LPG’li Motor Yakıt Sistemi LPG: %70 butan + %30 propan Liquefied Natural Gas or LNG is natural gas stored as a super-cooled (cryogenic) liquid. The temperature required to condense natural gas depends on its precise composition, but it is typically between -120 and -170°C (-184 and –274°F). The advantage of LNG is that it offers an energy density comparable to petrol and diesel fuels, extending range and reducing refuelling frequency. Compressed Natural Gas or CNG is stored on the vehicle in high-pressure tanks - 20 to 25 MPa (200 to 250 bar, or 3,000 to 3,600 psi). Natural gas consists mostly of methane and is drawn from gas wells or in conjunction with crude oil production. As delivered through the pipeline system, it also contains hydrocarbons such as ethane and propane as well as other gases such as nitrogen, helium, carbon dioxide, sulphur compounds, and water vapour. A sulphur-based odourant is normally added to CNG to facilitate leak detection. Natural gas is lighter than air and thus will normally dissipate in the case of a leak, giving it a significant safety advantage over gasoline or LPG.

21 LPG’li Motor Yakıt Sistemi
LPG: Sıvılaştırılmış Petrol Gazı (Liquified Petroleum Gas) Tüpgaz veya Otogaz olarak da bilinir Hafif akaryakıt, %70 bütan + %30 propan Normal koşulda gaz halinde olup yüksek basınç altında sıvı olarak tutulabilir LPG’li motorlarda yakıt sistemi, yakıtı karbüratöre/enjeksiyon sistemine kadar sıvı halde tutacak şekilde olmalı

22 LPG’li Motor Yakıt Sistemi
Yakıtın tüp veya depodan çekilmesi iki şekilde olabilir: a) Sıvı halde b) Buhar halinde (motorun ilk hareketinde kullanılabilir, motor çalışıp ısındıktan sonra bir anahtar sayesinde depodan tekrar sıvı yakıt sağlanır)

23 LPG’li Motor Yakıt Sistemi
Sıvı olarak depodan alınan yakıt, çevirici denilen bir sistemle gaz haline dönüştürülür (buharlaşma), bu amaçla, motor soğutma sistemi suyu sıcaklığı yeterlidir. Yakıt ısınınca buharlaşır LPG ile çalışan motorlarda bu sistem yaygın olarak kullanılır

24 LPG’li Motor Yakıt Sistemi

25 LPG Yakıt Sistemi Parçalar
a) Depo: Yakıtın yüksek basınç altında sıvı olarak tutulmasını sağlar b) Yakıt filtresi: Yakıtı temizler c) Selenoid subap: Motorda ateşleme devam ettiği sürece yakıt geçişine izin verir d) Çevirici (basınç regülatörü): Yakıta ısı vererek, buharlaşmayı sağlar, sıvı yakıtı gaz haline getirir e) Karbüratör: Yakıt ile havanın uygun karışımını sağlar (Enjeksiyonlu sistemlerde bulunmaz, f) Enjektör: karışım manifold veya emme supabı üstünde enjektörle yapılır

26 LPG’li Motor Yakıt Sistemi
Benzinli Sistemle Kıyaslama: Daha ekonomik Aşınma daha az, yağ tüketimi daha az Motorun daha yumuşak çalışmasını sağlar Egzoz emisyonu daha düşük Sistem elemanları pahalı ve hacimli Soğuk havada motorun ilk çalışması zor Daha çok güvenlik önlemleri gerektirir


"İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines) Motor Sistemleri" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları