İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MOTOR DERSİNE HEPİNİZ HOŞ GELDİNİZ!!! 
Advertisements

MOTORLAR-10 HAFTA VURUNTU
ARAÇ BİLGİSİ İLE EKONOMİK ARAÇ KULLANMA
ARAÇ BİLGİSİ VE EKONOMİK ARAÇ KULLANMA
MOTORLAR-5 HAFTA GERÇEK MOTOR ÇEVRİMİ
KRANK-BİYEL MEKANİZMALARININ DİNAMİĞİ
İlk hareket ve kontrol sistemleri
MOTORLAR-9 HAFTA GENİŞLEME-EGZOZ-VURUNTU
DÖKÜM PRENSİPLERİ VE TEKNİKLERİ DERSİ
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
DÖKÜM TEKNOLOJİSİ ve PRENSİPLERİ
YAYGIN MALZEMELER -Kireç, harç, beton -Cam, seramik, porselen -Boyalar
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
 Abradable hareketli halindeki çok aşınan bölgelerde kullanılan ve ana metali aşınmalardan korumak için kullanılan kompozit malzemedir.  Hareket halindeki.
Motorların Ariza Nedenleri ve Giderilmesi
SOĞUTMA VE SOĞUTMA SİSTEMLERİ
Multitronik Şanzıman.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
VTEC (Variable-valve timing and electronic-lift control) Değişken Zamanlı Subap Kontrol Sistemi Gökhan TAŞTAN Cenk SÖKMEN Hakan AVCU.
MOTORLAR-7 HAFTA İYM YANMA
Elektrik Enerjisi Üretimi
DİZEL MOTORLARINA GİRİŞ MOTORLARIN TANIMI VE TARİHÇESİ
Elektrik Enerjisi Üretimi
MOTORLAR-6 HAFTA VOLUMETRİK VERİM
ME 199 ENGINE COURSE Asist. Prof. Dr. Fuat YILMAZ
KOROZYONDAN KORUNMA.
Zaman ,ortam, hız, ısı geçişi
DÖRT ZAMANLI MOTORLAR KİMYASAL ENERJİYİ , MEKANİK ENERJİYE ÇEVİRMEK İÇİN DÖRT AYRI ZAMANDAN (STROK’DAN) FAYDALANAN MOTORLARDIR.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
MOTORLARIN SOĞUTULMASI Ve YAĞLANMASI
ISININ MADDELER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
MOTORLAR-4.HAFTA UYGULAMA
Uçak Piston Motorları.
Dört stroklu diesel motor
Teknik Eğitim SSH Teknik Müdürlük Hakan Aydoğan Son Bakılan Sayfa 1 İçindekiler 01/05 Egzoz gazı türbini Egzoz borusuna Egzoz gazı türbini kompresöre hareket.
MADDENİN ISI ETKİSİ İLE DEĞİŞİMİ
İMALAT YÖNTEMLERİ Bölüm- 3 Endüstrİ Ürünlerİ TasarImI bölümü.
HADDELEME Hazırlayan : HİKMET KAYA.
STİRLİNG MOTORLARINDA ISI KAZANIMI YARD. DOÇ. DR. YAŞAR ÖNDER ÖZGÖREN
2.5. Biyel Biyel, pistonu krank mili muylusu vasıtasıyla krank miline
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL. Yakıtlar Günlük hayatımızda ve sanayide enerji; mekanik iş, ısı ve aydınlatma şeklinde kullanılmaktadır. Bu üç enerji şekline.
BÖLÜM 2: TEORİK MOTOR ÇEVRİMLERİ
Hidrojenin motorlarda yakıt olarak kullanılması durumunda petrol kökenli motor yakıtlara oranla birçok önemli avantaj saglanmaktadır. Yüksek alev.
Yücel KILIÇKAPLAN MAKİNA EĞİTİM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
BÖLÜM 3: GERÇEK MOTOR ÇEVRİMLERİ
KALINLIK MAKİNESİ Kalınlık makinesi, bir yüzü planya makinesinde rendelenerek düzeltilmiş iş parçalarının kalınlıklarını eşit ve düzgün olarak rendelemede.
SİLİNDİR BLOKLARDA HASAR ÇEŞİTLERİ
SERAMİK MATRİSLİ KOMPOZİTLER VOLKAN GÜRLER
MOTOR BİLGİSİ Kemal Nurkan NUR
5.BÖLÜM KOMPRESÖRLER.
OTOMOTİV MAKİNE İŞLEMLERİ
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines) Motor Sistemleri
Motorlarda Termodinamik Çevrimler
İçten Yanmalı Motorlar Motor Yanma Odaları Yakıt Püskürtme Sistemleri
5) Emme ve Eksoz Sistemleri
İçten Yanmalı Motorların Sınıflandırılması
3- Yağlama Sistemi.
ELEKTRİK SİSTEMİ.
(2) Motor Denetim Organları)
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
4. Soğutma Sistemi.
Euro1, Euro2, Euro3, Euro4 motorlarının konstrüktif açıdan incelenmesi
METAL ESASLI DIŞ CEPHE KAPLAMALARI
YAKIT HÜCRESİ.
Sunum transkripti:

İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines) Motorların ana yapı elemanları (hareketsiz parçalar)

MOTORLARIN ANA YAPI ELEMANLARI Motorların ana yapı elemanları 3 grupta incelenebilir; Temel Parçalar Denetim Organları Yardımcı Organlar (Motor Sistemleri)

Yakıtın yakılarak alternatif (git-gel) hareketin üretimi ve 1) Temel Parçalar Yakıtın yakılarak alternatif (git-gel) hareketin üretimi ve bu hareketin dairesel harekete dönüşümünü sağlayan ana parçalardır. İkiye ayrılır; Hareketsiz: Hareketli parçalara yataklık ederler b) Hareketli : Hareket üretimi ve iletimini sağlarlar

1a) Hareketsiz/Sabit Parçalar 1b) Hareketli Parçalar 1) Temel Parçalar 1a) Hareketsiz/Sabit Parçalar Silindir bloğu Silindirler Silindir kapağı ve yanma odası Emme/Egsoz Manifoldları Anamil (Krank mili) Muhafazası Karter 1b) Hareketli Parçalar Piston Piston (biyel) kolu Anamil (Krank mili) Kam (Eksantrik mili) Volan

1-Silindir Bloğu (Motor Bloğu) Üzerinde silindirleri barındıran bloktur. Silindir içinde yanma sonucu sıcaklık 2000°C ye kadar çıkabilir. Bu nedenle silindirler, silindir kapağı ve pistonun soğutulması gereklidir. - Su ile soğutmalı motorlarda silindirlerin çevresinde su ceketleri bulunur - Hava ile soğutmalı motorlarda dış yüzey kanatlı

2- Silindir - İçerisinde pistonun hareket ettiği silindirik kanal gömleği Rektefiye: Silindirlerin zamanla aşınması sonucunda silindir gömleklerinin değiştirilmesi işlemi (motor yenileme)

3- Silindir Kapağı ve Yanma Odası: Conta Silindir bloğu 3- Silindir Kapağı ve Yanma Odası: Silindirlerin üst kısmını kapatarak, gaz kaçırmayacak şekilde, yanma odasının oluşturulmasına yardımcı olan parçadır. Silindir kapakları yüksek sıcaklık ve basınca dayanıklı dökme demirden veya alüminyum alaşımdan yapılırlar. Silindir kapaklarında, supapları ve bujileri soğutan su ceketleri ile supaplar ve bujiler gibi yardımcı elemanlar bulunur. Silindir bloğu ile silindir kapağı arasına conta (sızdırmazlık elemanı) konur Silindir kapağını silindir bloğuna bağlayan cıvataların sıkılık derecesi önemlidir.

Silindir kapağı ve contalar

Piston Üst Ölü Noktada iken üstte kalan boşluğa YANMA ODASI denir. Yanma odası genellikle silindir kapaklarında bulunur. Bazı motorlarda ise yanma odasının bir kısmı piston üzerindedir. Yanma odasının büyüklüğü sıkıştırma oranını belirler. Teorik olarak en uygun yanma odası küre biçimindedir

Silindir kapağı yapısında en etkili unsur yanma odasıdır. Yanma Odasının yeri ve biçimi motor tipine bağlıdır. Supapların açılış biçimi ve yerleri de motor tipine bağlıdır. Genel olarak süpaplar; Dizel motorların tamamında, Otto motorların büyük bir kısmında üstten açılır. Süpap açma mekanizmaları silindir kapağı üzerinde yer alır.

6- Karter Motorun alt kısmın yer alır ve genellikle iki parçalıdır; Alt ve Üst Karter 5- Üst Karter: silindir bloğu ile birlikte tek parça krank miline yataklık eder - Alt Karter: motoru alttan koruyan/kapatan parçadır. motor yağı bu kısımda bulunur motor yağını dinlendirir ve soğutur. Conta Alt Karter

4- Emme ve Egsoz manifoldları Emme manifoldu: Otto motorda yakıt-hava karışımı, Dizel motorda ise havanın silindir içerisine iletiminde kullanılan boru şeklindeki parçalar Egzoz manifoldu: Yanmış gazların uzaklaştırılmasında kullanılan boru şeklindeki parçalar

Emme manifoldu: Egsoz manifoldu: Manifold: İkiye ayrılır: Dolgu (hava+yakıt) veya havanın tek bir borudan alınarak her bir silindire bir boru olmak üzere eşit olarak bölünmesini sağlayan parça Egsoz manifoldu: Her bir silindirden çıkan yanmış gazları tek bir boruda birleştiren ve eksoz borusuna ileten parça

MOTOR YATAKLARI Hareketli parçalar üzerindeki yükleri taşıyan parçalara yatak denir. Sürtünme sonucunda iki metalden biri aşınacaktır, bu durumda yatağın malzemesi daha yumuşak olmalıdır. Dizel motorlarında bronz yatak (bakır-kurşun, bakır-kalay) ve alüminyum yatak (alüminyum, kurşun ve kalay alaşımları) en çok kullanılan yatak malzemelerindendir.