Düşünce Geliştirme Yolları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PARAGRAFIN ANLATIM YÖNÜ
Advertisements

BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
PARAGRAF.
PARÇADA ANLAM.
GELİŞTİRME TEKNİKLERİ
1) Gazetelerin ya da dergilerin belli sütunlarında gündelik konuları bir görüş ve düşünceye bağlayarak yorumlayan yazlılardır. Bu türde, yazar ele aldığı.
TÜRKÇE / Anlatım Teknikleri
PARÇADA ANLAM.
PARAGRAFTA ANLAM.
 Yoldan geçenler bu ilginç arabaya bakıyordu.  İhtiyar adam merdivenleri yavaş yavaş çıktı.
KONULAR ANLATIM BİÇİMLERİ İKİLEMELER.
PARAGRAF.
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
KAFİYE VE REDİF ÖRNEKLERİ
TÜRKÇE / Düşünceyi Geliştirme Yolları
ANLAMLARINA GÖRE SÖZCÜKLER.
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
CÜMLEDE ANLAM Cümle anlamı, verilen bir cümlenin anlamını bulup ifade edebilmekle ilgilidir. Yani bir cümleyi aynı anlama gelecek şekilde biraz daha farklı.
Hayatı Edebiyat Yaşamı Eserleri Ödülleri
CÜMLEDE ANLAM.
ANLATIM BİÇİMLERİ ve DÜŞÜNCEYİ GELİŞTİRME YOLLARI
9. Sınıf Dil ve Anlatım MAYIS.
Aşağıdaki yargılardan hangisinin nedeni belirtilmemiş?
TÜRKÇE / Parçada Anlam PARÇADA ANLAM Ana Düşünce Yardımcı Düşünce.
TÜRKÇE / Düzyazı Türleri ( Eleştiri - Deneme - Söyleşi )
CÜMLEDE ANLAM.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
Aşağıdakilerden hangisinde mecaz anlamlı sözcük kullanılmamıştır?
PARAGRAF Hüdayi Can Çankırı, 2015.
Nurdan KOZAN Türkçe Öğretmenliği 2.Sınıf
CÜMLEDE ANLAM.
Cümlede Anlam.
AYŞENUR BAŞTÜRK Türkçe Öğretmenliği
CÜMLEDE ANLAM İLİŞKİLERİ - 1
CÜMLE ÇEŞİTLERİ YÜKLEMİNİN TÜRÜNE GÖRE 2) ÖĞELERİNİN DİZİLİŞİNE GÖRE
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
TEST SORULARI YAZIM KURALLARI.
Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN
A:Asıl kök ve öz derinliklerdedir
1.soru ………………….. önemini öğrenmeden , ……………….önemini anlayamazsın Cümlesindeki boş bırakılan yerlere aşağıdaki sözcük çiftlerinden hangisi getirilebilir.
DİZİMBİLİM (SÖZDİZİMİ)
ANLATIM TEKNİKLERİ Dört tane anlatım tekniği vardır!!! AÇIKLAMA
CÜMLEDE ANLAM Ahmet Eren Köksal.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI.
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
HAZIRLAYAN: hüseyin çaglar Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
DÜ Ş ÜNCEY İ GEL İŞ T İ RME YOLLARI. DÜ Ş ÜNCEY İ GEL İŞ T İ RME YOLLARI Açıklama, tartı ş ma, betimleme ve öyküleme anlatım biçimleri kullanılarak yapılan.
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
ÖĞRETİCİ YAZILAR 1-MAKALE 2-FIKRA 3-RÖPORTAJ 4-ELEŞTİRİ 5-GÜNLÜK
ANLAM BİLGİSİ ÇALIŞMA.
“Ilgaz Dağı, koca Ilgaz Dağı, ne güzel ne heybetliydi. Şimdi Çankırı’ya doğru bayır bayır inmeye başlamıştık. Çamlıklar seyrekleşiyor, kırmızı topraklı.
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
ANLATIMA HAZIRLIK.
Düşünceye Dayalı Ve Konusunu Yaşamdan Alan Yazı Türleri
Garipçiler (1. Yeniçiler) Geleneksel şiir anlayışına tepki olarak doğdu Garip atıl kitapta görüşlerini ortaya koymuştur Şiirde her kurala karşı çıkmışlardır.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
Konuşmaya yakın söyleyişle samimi bir yazı türüdür
FABL TÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ HAZIRLAYAN: Özgür AKKAYA
ANLATIM BİÇİMLERİ.
Anlatım Türleri Betimleyici Anlatım Öyküleyici Anlatım
ANLATIMIN ÖZELLEKLERİ
Düşünceyi Geliştirme Yolları
TÜRKÇE DERSİ TÜRKÇE DERSİ ANLATIM BİÇİMLERİ PARAGRAFTA 6.Neden-sonuç ilişkisi kurma... 5.Nesnel verilerden yararlanma 4.Karşılaştırma 4.Betimleme 3.Örnekleme3.Öyküleme.
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XIII
HAZIRLAYAN BETÜLAY ÖZMEN BETÜLAY ÖZMEN 10/İ 10/İ ANLATIM TÜRLERİ ANLATIM TÜRLERİ DİL VE ANLATIM PROJE ÖDEVİ DİL VE ANLATIM PROJE ÖDEVİ 1.
HAZIRLAYAN: Kübra ASLAN Erciyes Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XV
Sunum transkripti:

Düşünce Geliştirme Yolları Adı: Soyadı: No: Sınıf Öğretmeni: Okulu: Konu: Düşünce Geliştirme Yolları ile ilgili 20 Soru ve 20 Cevap Not: Cevap Anahtarı En sondadır..

Soru - 1 1. Denizin yüzeyi derin derin soluk alıp uyuyan bir ca­navarın göğsü gibi inip çıkıyor, yükseliyor, alçalıyor. Kıyıları jilet gibi keskin kaya parçalarından oluşan karaya müthiş bir hırsla vuruyor dalgalar ve patlıyor birbiri ardından. Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerin hangisi­ne başvurulmamıştır? A) Benzetmelere B) Dokunma duyusuna C) işitme duyusuna D) Kişileştirmeye E) Deyimlere

Soru-2 Kapı dere İstasyonu'nu ilk defa görüyordum. Dört yanı dağlarla çevrili, kazan içi kadar bir düzlük. Sırt sırta vermiş uyuklayan kayalar. Baygın bakışlı, yor­gun yorgun kıvrılan köpüklü savan Çayı. İhtiyarla­mış bir istasyon binası. Dişleri dökülmüş kocakarı­ları andıran çarpık köy evleri. Birkaç kara vagon, üç beş uykusuz ray. Aceleci insanlar, birkaç başı boş köpek. Bu parçanın anlatımında yazar, düşüncelerini etkili kılabilmek için aşağıdakilerden hangilerine başvurmuştur? A) Kişileştirme - benzetme B) Tanık gösterme - tanımlama C) Örneklendirme - kişileştirme D) Karşılaştırma - benzetme E) Kişileştirme – karşılaştırma

Soru-3 A) Tartışma B) Örneklendirme C) Karşılaştırma D) Öyküleme Romanda yazar, insanları, çevreyi tanıtırken, olayları anlatırken kendini kısıtlama gereği duymaz; çünkü roman şu kadar sayfadan oluşacak diye bir ku­ral yoktur. Halbuki öykü yazanların bunlara dikkat etmesi gerekir. Öykünün romana göre kuralları daha fazladır. Her şeyden önce öykünün hacmi küçüktür. Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangi­si ağır basmaktadır? A) Tartışma B) Örneklendirme C) Karşılaştırma D) Öyküleme E) Betimleme

Soru-4 Yol, sağından solundan, koca koca, iri gövdeli kök­narlarla çevrilmişti. Onlara yaslanan, sanki onlarla birlikte göğe yükselmek isteyen böğürtlenler, yağan karın kapatmasıyla kaybolmuşlardı. Yalnız, yol boyunca uzayıp giden telefon direkleri vefalı bir dost gibi baba ve oğlu takip ediyordu. Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi yoktur? A) Nesnelere, insanlara özgü nitelikler yükleme B) izlenim kazandırma C) öyküleyici bir yol izleme D) Sözcüklerin duygusal anlamlarından yararlan­ma E) işitme duyusuna seslenme

Soru-5 Sonbaharın sonlarına doğruydu. Akşamüstü olma­sına rağmen ortalık kapkaranlık olmuştu. Ardından bütün şiddetiyle bastıran yağmur, rüzgârla birlikte her yanı sırılsıklam etmeye başladı. Kısa zamanda yokuşlardan seller, evlerin yağmur oluklarından da sular boşandı. Yağmurun getirdiği ıslaklık, havanın ısısını düşürmüştü. Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisi yoktur? A) Ayrıntılardan yararlanma B) Olayı oluş sırasına göre verme C) Dokunma duyusundan yararlanma D) Pekiştirilmiş sözcükler E) Tanımlamalara başvurma

Soru-6 Ne zaman edebiyatımızın yeni gerçeklere.yeni İnsanlara doğru açılmasını düşünsem aklıma hep Fazıl Hüsnü Dağlarca'nın bir şiirinin adı gelir: "İnsan Tükenmez". O şiirin adını O. Akbal'la birlikte sevmiş günlerce sözünü etmiştik. Çünkü Oktay'ın insanları, düşler içinde, avare, sıkıntılı, ne istediğini bilmeyen, hep gerçeklerden kaçan, hep geçmiş günleri özleyen, kısaca "tükenmiş" insanlardı; ama Oktay bu şiirin adına adamakıllı tutulmuştu. Bana gelince, edebiyatımızdaki insan konusunda, bütün düşüncelerimi bu iki sözcükte özetlenmiş bulurum. Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisine başvurulmuştur? A) Açıklama B) Örnekleme C) Tanık gösterme D) Tanımlama E) Betimleme

Soru-7 Gittikçe artan bir durgunlukla, çalıştığı makinenin başında kendini yitirircesine derin düşüncelere dalıyordu. Annesi fabrikanın o bölümünde ustabaşıydı. Yanından geçerken kızın başına dikiliyor, bir süre izliyor, sonra da tuttuğu gibi kendine çekip, "Neyin var kızım? Yoksa aklını mı kaçırdın?" diye soruyordu. O ise anlamsız anlamsız bakıp "Hiç!" demekle yetiniyordu. Bu paragrafın anlatımı için aşağıdakilerden han­gisi söylenemez? A) Diyaloglardan yararlanma B) Olayları oluş halinde verme C) Betimlemelerden yararlanma D) Karşıt kavramlara yer verme E) Öyküleme tekniğini kullanma

Soru-8 A) Betimlemeye B) Öykülemeye C) Benzetmeye D) Kişileştirmeye Yalnızlığın ıssız koyunda demir atmış eski bir tekneydim o zamanlar. Tam üç yıldır martılann sabırsız yalvarışlarını dinliyordum gün boyu. Karşı tepedeki yemyeşil çamlar, sahildeki milyonlarca kum taneciği, keskin bir yosun kokusu en sadık arkadaşlarımdı. Umut, çok uzak bir limandan bana kumanya getirecek bir yük gemisiydi. Onun buradan ne zaman geçeceğini Allah bilirdi. Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangisine başvurulmamıştır? A) Betimlemeye B) Öykülemeye C) Benzetmeye D) Kişileştirmeye E) Örneklemeye

Soru-9 Sanat için iyi niyetten daha başka bir şeylere de gereksinim vardır, İngiliz şair William Blake, "Kötü edebiyat, iyi duygularla yapılır." der. Öyle ya kimse kötü şiir yazmak için, kötü roman yazmak için masanın başına geçmeyi düşünmez. Bu paragrafta düşünceyi inandırıcı kılmak için aşağıdakilerin hangisinden yararlanılmıştır? A) Örnekleme B) Tanık gösterme C) Karşılaştırma D) Somutlama E) Benzetme

Soru-10 "Herkes önüne bakar, ben içime bakarım." diyor Montaigne. Denemeci, yalnız kendini, kendi ben'ini anlatır. Hiçbir şeyi kanıtlamaya kalkışmadan, insa­na öğüt verme yoluna sapmadan, sırf düşünmekten zevk aldığı, bu zevki okuyucuya tattırmak istediği için yazar.Böylece kendini anlatırken insanı da anlatmış olur. Bu paragrafta aşağıdaki düşünceyi geliştirme yollarından hangisine başvurulmuştur? A) Açıklama B) Tanımlama C) Tanık gösterme D) Örnekleme E) Benzetme

Soru-11 Bireyle bireyciliği karıştırmamak gerekir. Bire hin belli bir çağında ortaya çıkan bir toplumsal sistemce belirlenen ve bireysel bir biçimde ifadesini bulan niteliklere sahip insandır. Bireycilik ise kolektif'in karşısına koyan ve toplumsal ç kişisel çıkarların altında yer veren bir ilkedir. Bu paragrafın anlatımında aşağıdakilerden hangileri kullanılmıştır? A) Örnekleme - Açıklama B) Tanık gösterme - Benzetme C) Açıklama - Tartışma D) Karşılaştırma - Tanımlama E) Örnekleme – Karşılaştırma

Soru-12 Almanya'dan ülkemize kesin dönüş yapan gençlerin çoğunda edebiyat metinlerine bir ilgisizlik görülmektedir. Nitekim, 12-19 yaş grubunda 90 öğrenciye uygulanan anket, bu iddiaları doğrulayan sonuçlar ortaya çıkarmıştır. Ankete katılanların %55 i okuma alışkanlıklarında olumlu bir değişme olmadığını, % 25'i daha az okuduklarını, % 20’si ise eskiye göre daha çok okuduklarını belirtme­ktedir. Yukarıdaki paragrafta düşünceyi geliş: için aşağıdakilerden hangisine başvurulmamıştır? A) Örneklemeye B) Tanık göstermeye C) Sayısal verilerden yararlanmaya D) Karşılaştırmaya E) Tanımlamaya

Soru-13 Anıları günlüklerden ayırmak gerekir. Günlük, gününe saptanan olaylar, düşünceler, duya oluşur. Anı ise üstünden uzun yıllar geçmiş dile getirir. Onun için gerçeğe uygunluk bakımından günlüklerin daha inandırıcı olma şansı vardır. Bu parçada aşağıdakilerden hangisine başvurulmuştur? Öyküleme Karşılaştırma Benzetme Betimleme Tanık gösterme

Soru-14 Andre Gide bir yazısında şöyle der: "Sanatçının konusu insandır. Bir insanın yaşamı o insanın düşlerinin de kaynağıdır." Bu söze katılıyorum. Çünkü yaşananlarla düşler iç içedir. Sanatçı, yazar, ozan da insan yaşamını, insan düşlerini bir yapıtta gerçeğe dönüştürendir. Başkasına, geleceğe bakandır. Kendi yaşadıklarına, düşlerine herkesi ortak edendir. Bu parçada yazarın, Andre Cide'den bir yapmış olmasının nedeni, aşağıdakilerden özellikle hangisi olabilir? A) Anlatıma akıcılık kazandırma B) Okuyucunun ilgisini çekme C) Sanatçı konusunda görüşlerini inandırıcı kılma D) Karşıtlıklardan yararlanarak düşüncesini geliştirme E) Yaşamla sanat eseri arasındaki ilişkiyi kanıtlama

Soru-15 Atom gücü neyse, sinemanın gücü de o. İyiye de, kötüye de en kestirme yol. Hem biz istesek de istemesek de sinema eğitim ve öğretim işinde okulla yarışa başlıyor yavaş yavaş. Büyük şehir çocuklarının sevme, konuşma, düşünme üsluplarında; tarih, coğrafya görüşlerinde sinemanın payı küçümsenebilir mi dersiniz? Bu paragrafın anlatımında aşağıdakilerden hangisine başvurulmamıştır? A) Benzetme B) Tanımlama C) Karşılaştırma D) Örnekleme E) Açıklama

Soru-16 Yalnız, şiirdir ki yazıldığı dilin malıdır; o dilde okun­mak koşuluyla o dilin güzelliklerine sahiptir. Çünkü, şiir, dilin özüdür; kokusudur, tadıdır. Belki de bun­lardan doğan özel ve canlı bir şekil ki bir dilden baş­ka dile çevrildi mi kendisi olmaktan çıkar. Çünkü, dize dediğimiz şey.deniz köpüğü gibi, göğün mavi­liği gibi, kendi haznesinden seyredildikçe var olan ve güzel olan şeydir. Deniz köpüğünü, dalgaların ucundan toplamaya kalktınız mı avucunuzda birkaç damla tuzlu su kalır. Bu parçada düşünceyi geliştirmek için özellikle hangi yola başvurulmuştur? A) Tanımlama B) Örneklendirme C) Karşılaştırma D) Alıntılama E) Benzetme

Soru-17 Tartışma Örnekleme İlişki kurma Açıklama Tanık gösterme Yaş sınırına varmış, ölümle kucak kucağa gelmiş olmanın burukluğu, hıncı öfkesi yok Goethe'de. O da tıpkı Yunus Emre gibi kendinden sonrakilere sevgiyle, özveriyle sesleniyor. Yunus Emre, "Bu dünyadan göçer olduk, kalanlara selam olsun!" de­memiş miydi? İşte Goethe de o cömert yüreğiyle, şöyle diyor: "Yaşasın bizden sonra gelenler!" Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerin hangisi ağır basmaktadır? Tartışma Örnekleme İlişki kurma Açıklama Tanık gösterme

Soru-18 Bir ihtiyar gibi bel vermiş çatı... Çatıda yüzükoyun dizilmiş kiremitler ve baykuş gibi tünemiş baca... Duvarları parça parça tenekelerle kaplanmış gece­kondunun duvarının iki başında pencereler... Pen­cerelerden yağ tenekelerinde açmış allı morlu çi­çekler... Çiçeklerin ardında eskimiş tül perdeler... Bu parçanın anlatımı için aşağıdakilerin hangisi söylenemez? A) Benzetmeye başvurulmuştur. B) izlenimlerde öznellik vardır. C) Kişileştirmeye başvurulmuştur. D) Eksiltili cümlelere ağırlık verilmiştir. E) Varlıklar hareket halinde yansıtılmıştır.

Soru-19 Romancının kurduğu dünya evrenseldir. Balzac, Fransız insanını yazmış, Fransız toplumunu anlatmıştır. Fakat ortaya koyduğu değerler tüm insanlığı ilgilendirmektedir. Andre Billy, "Uygarlığı oluşturan malzemeyi ilk kez bulup ortaya atan Balzac olmuştur." derken bunu belirtmek ister. Balzac, bunu yaparken bir Fransız insanı modeli almıştır; kendisi zaten Fransız'dır. O, önündeki topluma bakmaktadır ve roman dünyasını kurmaya çalışmaktadır. Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangi­sine başvurulmuştur? A) Tanımlamaya B) Karşılaştırmaya C) Alıntı yapmaya D) Benzetmeye E) Örneklemeye

Soru-20 Karagöz oyununda kimileri Karagöz'e ezilen un ufak edilen halkın gözüyle bakıyor. Ben öyle deği­lim. Bana göre Karagöz kaba kuvvettir. Okumuşla­rı, ince ve duygulu şeylere merak getirenleri kıran, asık suratlı bir kişidir. Kendisinin bilmediği şeyleri bildiği için ikide bir Hacivat'ı patağa çeken biridir. Hacivat ise sağduyudur, bilgi ve düşüncedir. Bu parçanın anlatımında başvurulan en belirgin anlatım yolu aşağıdakilerden hangisidir? A) Tanımlama B) Karşılaştırma C) Örnekleme D) Benzetme E) Tanık gösterme

Cevap Anahtarı 1) E 2) A 3) C 4) E 5) E 6) A 7) D 8) E 9) B 10) C Shankly