Cari Denge Tanımı Dr.Dilek Seymen.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Tasarruf-Yatırım Eşitliği ve Cari Denge
Advertisements

Cari Denge Tanımı Dr.Dilek Seymen. Cari Dengeyi iki farklı özdeşlikle tanımlamak mümkün,
ENFLASYON.
BÖLGESEL TEŞVİK UYGULAMALARI SUNUM : Kaan Duran ÖĞRETİM GÖREVLİSİ : Mustafa İDUĞ.
Çalışma Sermayesi Yönetimi Bir Önceki Haftadan (ProForma Tablolar ile) Devam...  Dynastatic Corporation bugüne kadar büyüme göstermemesine.
Cam Vakıf Türkiye Şişe ve Cam Fabrikaları A.Ş. Ve İştirakleri Sosyal Güvenlik ve Bilimsel Araştırma Vakfı Temsilciler Meclisi Olağan Genel Kurul Toplantısı.
BÖLÜM 4 Finansal Tablo Analizi Bu bölümü okuduğunuz zaman, şunları yapabiliyor olmanız gerekir: Oran analizinin ne olduğunu açıklamak Beş grup oranın.
Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı. Küresel Büyüme Oranları (%) Kaynak:IMF.
KARADENİZ HAVZASINDA SINIR ÖTESİ İŞBİRLİĞİ PROGRAMI Proje Bütçesinin Hazırlanması - -- Proje Bütçesinin Hazırlanması -
MAKRO EKONOMİ 3. HAFTA.
HİSSE SENEDİ.  Anonim şirketler  Sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketler  Özel kanunla kurulmuş kurumlar (T.C. Merkez Bankası, Kamu İktisadi.
I. TOPLAM GSYİH’DAKİ GELİŞMELER
Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı. 2 GLOBAL EKONOMİK GÖRÜNÜM.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM DIŞ TİCARET TEORİSİ VE EKONOMİK BÜYÜME ANALİZLERİ
 5. Hafta: İç ve Dış Borç  Kamu harcamaları, kamu gelirleri tarafından finanse edilemediğinde; 1.Para basılabilir (emisyon), 2.İç borçlanma yapılabilir,
©McGraw-Hill Education, 2014
HAZIRLAYANIN; ADI SOYADI; İLVE ÇEBİ NUMARA:
Doç. Dr. Sait Y. KAYGUSUZ. SEMİNER İÇERİĞİ Pazarlama 1.FİNANSAL ANALİZDE KULLANILAN YÖNTEMLER 2.ANALİZ KAPSAMINDA İNCELENECEK KONULAR.
GAYRİ SAFİ YURTİÇİ HASILA, MİLLİ GELİR
Bölüm 4 İşletme Analizi © Ülgen&Mirze 2004.
FİNANSAL KARAR TÜRLERİ
BANKALARIN TANIMI, FAALİYETLERİ, TÜRLERİ
YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
MİLLİ GELİR.
MİLLİ GELİR Bir ülkede belirli bir dönemde (genellikle bir yıl) üretilen nihai mal ve hizmetlerin parasal değerine eşittir. Gayri Safi Yurt İçi Hasıla.
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 2: Faiz Haddi ve Ödemeler Dengesi
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
AŞAMALI PLAN MODELİ Tek Aşamalı Planlama Modeli
MALİ İŞLEMLERİN İZLENMESİ
Prof. Dr. Nermin ÖZGÜLBAŞ
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
FORFAITING Dr. ÇAĞATAY Orçun.
IS-LM-BP MODELİ KPSS SORULARI.
İŞLETME FİNANSI.
FİNANSAL PLANLAMA.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM KAR DAĞITIM KARARLARI.
HASAR ETKİN FON YÖNETİMİ AÇISINDAN HASAR ÖDEMESİ VE HASAR BİRİMLERİ ARASINDA KOORDİNASYON.
ULUSLARARASI İKTİSAT TEORİSİ
YATIRIM HARCAMALARI.
MİLLİ GELİR KAVRAMLARI
ULUSLARARASI FİNANS Dış Ödemeler Dengesi.
FİNANSAL PİYASALAR VE KURUMLAR
2008 KPSS İKTİSAT SORULARI Ve AÇIKLAMALI ÇÖZÜMLERİ.
Türkiye’de Bankacılık Sektörü
Finansal sektöre bakış 2018
4. ÜNİTE Finansal Analiz Finansal yönetimin temel amacının, işletme değerini maksimize edecek kararlar vermek olduğu ilk ünite belirtilmişti. Piyasa değeri.
ESRA ÖNDER İŞLETME 2.ÖĞRETİM
Bölüm 4 İşletme Analizi © Ülgen&Mirze 2004.
S.1. Aşağıdakilerden hangisi klasik makro okul için söylenemez
ENFLASYON Prof. Dr. Metin BERBER.
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
Uluslararası Sermaye Hareketleri
KPSS SORULARI KLASİK MAKRO İKTİSAT TEORİSİ
Planlanan Harcama Düzeyi: basit Keynesyen Model
YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA
İçerik GELİRİN BÖLÜNMESİ DEVAM ( FAİZ, KAR).
İÇİNDEKİLER Kısa – Orta – Uzun Vadeli Borç Kaynakları
7. ÜRETİM VE MALİYETLER.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Uluslararası Sermaye Hareketleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
ULUSLARARASI İKTİSAT POLİTİKASI ONBİRİNCİ BÖLÜM
9- BELEDİYELERDE TEŞKİLİ ZORUNLU GECEKONDU FONU İLE İLGİLİ TÜM İŞLEMLER :
YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA
Sunum transkripti:

Cari Denge Tanımı Dr.Dilek Seymen

Cari Dengeyi iki farklı özdeşlikle tanımlamak mümkün,

(I) Ödemeler Bilançosundaki sınıflamaya göre Cari Denge Tanımı, Cari denge mal ve hizmet ithalat ve ihracatı, net dış varlık gelirleri ve karşılıksız transferlerden oluşmaktadır. CAt= NXt+rtBt+TRt

CAt= NXt+rtBt+TRt NXt, net mal ve hizmet ihracatını (mal ve hizmet ihracat ithalat farkını); B, bono, tahvil, hisse senedi, krediler ve fiziki sermayeyi içeren net dış varlıkları; rt, uluslararası faiz oranı veya getiri oranını göstermektedir. rtBt, net dış varlıklardan sağlanan net geliri; rtBt, net faiz ve net kar transferlerinden oluşmaktadır TRt, karşılıksız transferler ise net özel ve resmi transferleri kapsamaktadır. Karşılıksız transferleri, net işçi dövizleri ve bedelsiz ithalat olarak ayırmak da mümkündür.

GSYİH= Ct+It+Gt+Xt-Mt (II) Milli Gelir Hesabı dikkate alınarak (Tasarruf-Yatırım Eşitliğinden hareketle) Cari Denge Tanımı Gayri safi yurt içi hasıla ve gayri safi milli hasıla özdeşliklerinden hareketle, tasarruflar ve yatırımlar arasındaki farkın cari açığı oluşturduğunu göstermek mümkündür. GSYİH= Ct+It+Gt+Xt-Mt

GSYİH= Ct+It+Gt+Xt-Mt Gayri safi yurt içi hasıla (GSYİH), özel sektör tüketim harcamaları (C), özel ve kamu sektörü yatırımları (I), kamu harcamaları (G), ve dış ticaret gelir ve giderlerinden (X ve M) oluşmaktadır. Gayri safi milli hasıla (GSMH) ise GSYİH’ya net dış alem faktör gelirlerini ekleyerek elde edilecektir.

Xt-Mt=NXt şeklinde de yazılabilir. Bu tanımlamadan hareketle; GSMH= Ct+It+Gt+NXt+rtBt+TRt eşitliği YDt yazılabilir. Burada GSMH (YNt), GSYİH (YDt) ye net dış varlık gelirleri (faiz gelirleri ve kar transferleri) (rtBt) ile işci dövizleri gibi karşılıksız transferler (TRt) eklenmiştir. İki eşitlikten yararlanarak cari dengeyi oluşturan unsurları bir arada toplamak mümkün olur;

YDt+rtBt+TRt = Ct+It+Gt+NXt+rtBt+TRt YNt - (Ct+It+Gt) = CA Toplam iç talebin (Ct+It+Gt) milli üretimi aşan kısmı cari açığı oluşturmaktadır.

YNt - (Ct+It+Gt) = CA Yukarıdaki eşitlikte (Ct+Gt) ifadesi toplam tüketimi verdiğinden, GSMH’nın tüketilmeyen kısmı tasarrufu verecektir; St= YNt-(Ct+Gt) St-It =CA olacaktır. Böylece ülke içinde tasarrufların yatırımlardan az olması cari açığa neden olacaktır.

CA= (Sg-Ig)+(Sp-Ip) Burada St toplam tasarruf miktarını vermektedir ve iki kısımdan oluşur; St= Sp+Sg= (YNt-Tt-Ct)+(Tt-Gt) Toplam tasarruflar, özel ve kamu tasarruflarından oluşmaktadır. Özel kesim tasarrufu (Sp), özel kesimin tüketim ve vergilerden arındırılmış kullanılabilir geliridir. Kamu kesimi tasarrufu ise (Sg), devletin vergi gelirleri ile harcamaları arasındaki farkı yansıtır ve kalemin negatif olması bütçe açığını gösterir. Bu ayırımı dikkate alarak, tasarruf yatırım farkına dayalı cari denge denklemini tekrar yazmak mümkündür; CA= (Sg-Ig)+(Sp-Ip)

CA= (Sg-Ig)+(Sp-Ip) Böylece cari işlemler açığı kamu kesimi tasarruf eksiği ile özel kesimin tasarruf eksiği toplamına eşit olacaktır. Bu denklik cari açığın milli gelir hesaplarında hangi değişkenlerden kaynaklandığını göstermesi açısından önemlidir. Cari dengenin tasarruf yatırım farkına dayalı sunumu onun sürdürülebilirliği konusunda da önemli fikir vermektedir.

Böylece cari açık tanımlamasına birbirini tamamlayan iki açıdan bakıldığında, ilk tanımlama da cari açık NXt ve/veya rtBt değişkenlerinin negatif olması nedeniyle bir döviz açığını göstermektedir. İkincisi bu açık yurt içinde kamu ve/veya özel kesimde bir harcama fazlası olduğunu ve bu açığın yurt içinde kapatılamadığını göstermektedir. Yurt içi yatırımlar yurt içi tasarruflarla karşılanamamakta ve hükümetin bütçe açığı bulunmaktadır. Bu döviz açığı ya yurt dışından borçlanılarak ya da doğrudan yatırımlar yoluyla kapatılmaya çalışıldığından bu durum net dış varlıkları azaltmaktadır. Tersi durum yurt içi yatırımlarını finanse edebileceğinden daha yüksek miktarda tasarruf eden ve bu farktan daha düşük miktarda bütçe açığı bulunan bir ülkenin yabancı varlık stokunu artıracağı şeklinde açıklanabilir. Bu yurt dışına sermaye çıkışı anlamına gelecektir. Yurt dışına sermaye çıkısı ise cari işlemler fazlasıyla mümkün olacaktır.

TABLO 2.6 : YURTİÇİ TASARRUFLARIN VE SABİT SERMAYE YATIRIMLARININ GSYH İÇİNDEKİ PAYI (1975-2014) TABLE 2.6 : THE SHARES OF TOTAL DOMESTIC SAVINGS AND GROSS FIXED INVESTMENTS IN GDP (1975-2014) (Yüzde Pay) (Percentage Share)   KAMU ÖZEL YURT İÇİ SABİT SERMAYE TASARRUFU TASARRUF TASARRUFLAR SS.YATIRIMLARI S.S. YATIRIMLARI YATIRIMLARI PUBLIC SAVING PRIVATE SAVING TOTAL DOMESTIC PUBLIC INVESTMENT PRIVATE INVESTMENT GROSS FIXED SAVINGS INVESTMENTS 1975 4,6 17,7 22,4 6,1 14,8 20,9 1976 4,5 25,4 6,7 16,7 23,5 1977 3,5 17,8 21,3 7,5 17,5 25,0 1978 5,4 14,2 19,5 6,3 15,8 22,1 1979 2,5 17,2 19,7 6,0 13,7 19,6 1980 3,4 9,4 12,8 6,6 20,3 1981 5,6 11,8 17,4 6,8 12,3 19,2 1982 5,2 8,9 14,1 6,2 12,1 18,2 1983 4,8 9,2 14,0 6,5 12,5 19,0 1984 9,3 13,8 12,2 1985 5,8 14,7 20,5 6,9 12,4 19,3 1986 25,1 7,6 21,7 1987 4,9 21,2 26,2 7,4 15,5 22,9 1988 5,1 24,0 29,1 17,6 24,2 1989 3,6 20,8 24,4 5,7 21,1 1990 2,6 24,7 16,0 1991 0,7 23,9 24,6 16,5 1992 -0,6 5,5 16,4 21,9 1993 -0,7 25,8 1994 -0,1 24,9 3,7 19,1 22,8 1995 3,1 1996 -1,1 23,4 22,3 3,8 20,0 23,8 1997 0,8 22,6 1998 -1,4 25,7 24,3 18,3 23,1 1999 -5,0 20,1 14,4 2000 -3,4 21,8 18,4 15,7 2001 -7,1 25,5 4,7 11,7 2002 -4,8 18,6 17,1 2003 -4,1 13,6 2004 -1,0 16,9 3,2 20,7 2005 2,8 13,2 21,4 2006 4,2 16,6 18,9 2007 2,4 13,1 3,9 17,9 2008 1,7 15,1 16,8 4,1 16,1 20,2 2009 -0,8 2010 1,5 12,0 13,5 4,3 15,0 2011 10,7 18,0 2012 2,9 11,6 14,5 16,3 20,6 2013 9,9 13,4 5,0 15,6 2014 14,9 Kaynak: Kalkınma Bakanlığı, [10.04.2014].