Kollektif Güvenlik: Teori ve Uygulama

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ULUSAL GÜVENLİK MİLLİ GÜVENLİK KAVRAMI VE KAPSAMI
Advertisements

TSK VE MİLLİ SAVUNMA tskvemilisavunma.wordpress.com.
KAZANIMLAR 6. Türk Silahlı Kuvvetlerinin önemini ve görevlerini kavrar.
AB HUKUKU DOÇ. DR. MUSTAFA ÇEKER.
AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNDA VATANDAŞLIK VE BİREYSEL HAKLAR
KÜRESEL VE BÖLGESEL ÖRGÜTLER
Uluslararası İş Etiği.
ÜLKE İÇİNDE YERLERİNDEN OLMUŞ KİŞİLERİN YASAL OLARAK KORUNMALARI KÖKENLER, KAVRAMLAR, SORUNLAR VE PERSPEKTİFLER Dr. Walter Kälin BM Genel Sekreteri Yerinden.
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK DIŞ POLİTİKASI
ULUSLARARASI HUKUKTA İNSANİ MÜDAHALE
KÖRFEZ’DE SAVAŞ.
SİVİL SAVUNMA.
MİLLİ GÜVENLİK Hazırlayan : Kudret Uğurlu EMİNSOY.
SOĞUK SAVAŞ Devam.
AVRUPA BİRLİĞİ’NİN BALKANLAR POLİTİKASI
EKONOMİK İŞBİRLİĞİ VE KALKINMA TEŞKİLATI (OECD)
Milletler Arası Kuruluşlar ve Türkiye
AVRUPA BİRLİĞİNDE ÜYELİK
SOĞUK SAVAŞ DÖNEMİ SONRASINDA TÜRK DIŞ POLİTİKASI
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
SAVAŞTA VE BARIŞTA TÜRK ORDUSU
Türkiye'nin Jeopolitik Konumu
İTALYA’YLA İLİŞKİLER ( ) Roma İmparatorluğunun eski kutsal mirasına sahip olmak istedi bunun için; Trablusgarp ve Onikiadaları(1912) işgal etti.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük II. DÜNYA SAVAŞI SONRASI DÜNYA
KAZANIMLAR 3. Türkiye’nin dünya üzerindeki konumunun öneminden yola çıkarak İkinci Dünya Savaşı sonrası değişen ülkeler arası ilişkileri değerlendirir.
NATO Kuruluşundan Bugüne Stratejik Konsept Evreleri.
AMBARGO Gerekçeleri ve Neticeleri.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük KÖRFEZ SAVAŞLARI ve DOĞAL KAYNAKLARIMIZ
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ
ŞANGHAY İŞBİRLİĞİ TEŞKİLATI ( SHANGHAI COOPERATION ORGANISATION )
Uluslararası İnsan Hakları Çalıştayı Suriye’nin Yeniden Yapılandırılması: Devlet İnşası Çalıştayı ETKİNLİKLER.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM UZAK DOĞU ÇATIŞMALARI ( ) Avrupa’da NATO’nun ve dolayısı ile Doğu ve Batı blokları arasında dengenin kurulması üzerine, bu iki blok.
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
Uluslararası Ukrayna ÇalıştayıSuriye’nin Yeniden Yapılandırılması: Devlet İnşası Çalıştayı II ETKİNLİKLER.
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER (United Nations)
ULUSAL VE ULUSLARARASI KURULUŞLAR
ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ
MİLLETLER CEMİYETİ (CEMİYET-İ AKVAM).
Atatürk İlkeleri Ve İnkılap Tarihi
Bilişim Suçlarıyla İlgili Mevzuat 3- BM Kararları.
SOĞUK SAVAŞ DÖNEMİ.
SOĞUK SAVAŞ.
KUZEYDOĞU ASYA’DA GÜVENLİK
ULS2008 ULUSLARARASI GÜVENLİK KURAMLARI ve ANALİZİ
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
ULUSLARARASI CEZA HUKUKU
Uluslararası Örgütler
Coğrafya Performans Ödevi
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
KUZEYİN YARAMAZ DEVLETİ KUZEY KORE
Barış Çalışmaları: Barış İçin Müdahaleler
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
I. Dünya Savaşına İtilaf devletleri yanında giren Çarlık Rusya’sı savaş sırasında ekonomik bunalıma girince 1917 de Bolşevik İhtilali çıkmış Çarlık.
13. Hafta: Pax Americana Pax Americana küresel kapitalizmin savaş sonrası ihtiyaçlarına uygun olarak doğdu. Öncelikle Sovyet Sosyalizmi coğrafi ve siyasal.
Madde Kendisine bir suç yüklenen herkes, savunması için gerekli olan tüm güvencelerin tanındığı açık bir yargılama sonunda, yasaya göre suçlu olduğu.
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER
2009 Nisanında Hırvatistan ve Arnavutluk da NATO üyesi oldu.
GÜVENLİK KONSEYİ (BM Antlaşması, m. 23 vd.)
1. DÜNYA SAVAŞI VE SONUÇLARI
II. Dünya Savaşı büyük bir yıkıma sebep oldu. 80 milyondan fazla insanın hayatını kaybettiği bu savaş dünya genelinde ekonomik krizlere, ülke sınırlarının.
Uluslararası İşletme Yönetimi
OTP karar alma süreci Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine
OTP kapsamında Üye Devletlerin asli yükümlülükleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ULUSLARARASI SOSYAL POLİTİKA
1 ŞANGHAY İŞBİRLİĞİ TEŞKİLATI ( SHANGHAI COOPERATION ORGANISATION )
güney kore slaytı
İKİ SAVAŞ ARASI DÜNYA VE MİLLETLER CEMİYETİ
Sunum transkripti:

Kollektif Güvenlik: Teori ve Uygulama

Bu derste anlaşmazlıkların gerçek çatışmalara ya da çatışmaya yakın durumlara sürüklendiği daha ciddi durumlarda örgütlerin rollerini ele alacağız. Bir UÖ barışçıl çözümün başarısız olduğu ya da devreye sokulmadığı durumlarda ne yapabilir? Hangi şartlarda bu tür kararlar verilmektedir? BM tecrübesi nasıl oluşmaktadır?

Uluslararası Anlaşmazlıkları Çözmek 1. Anlaşmazlığın zaman içerisinden çözülmesi 2. Tarafların gözüşmeler yoluyla ya da kendi tercih ettikleri yöntemlerle anlaşmazlığın çözülmesi 3. Uluslararası bir kuruluşun barışçıl çözümü kolaylaştırmak için müdahalede bulunması 4. Uluslararası barışın ihlal edilmesineden ya da tehdit edilmesinden sonra uluslararası bir kuruluşun düzeni sağlamak üzere ortak eylem gerçekleştirmesi 5. taraflar arasında savaşa başvurulması da dahil olmak üzere tarafların zorlayıcı önlemlerle kendi başlarının çarelerine bakmaları 6. Başka devletlerin kendi çıkarlarını geliştirmek ya da korumak için müdahalede bulunmaları

Kolektif Güvenliğin Doğası Savaşı önlemek için belirsiz kollektif güvenlik kavramlarının dünya sistemine adapte edilmesi yönünde ortaya konmuş ilk girişim 1919 yılında MC’nin kurulması olmuştur. Kolektif güvenlik teorisi bütün devletlerin barışın korunmasında ortak çıkarlarının bulunduğu varsayımına dayanır. Kolektif güvenliğin uygulanabilmesi için barış vazgeçilmez bir şey olarak görülmeli ve dünyanın her yerindeki barışa yönelik tehditler uluslararası sistemin bütün üyeleri tarafından kaygıyla takip edilmelidir. Kolektif tepki, kollektif eylem ve kollektif örgütlenme. Kolektif karşı koyuş taahüdü saldırgan devleti davranışından alıkoymaktadır. Kolektif güvenlik ile kolektif savunma (dışarıdan gelen tehditlere karşı) arasında farklar bulunmaktadır.

Kolektif güvenlik için şartlar 1. Uluslararası sistemin bütün üyelerinin diğer dış politika hedeflerini ikinci plana atarak temel amaç olarak barışın sağlanmasını görmeleri gerekir. 2. Barışın tehdit edildiği ya da edilmediği yönünde konsensüs oluşması gerekir. 3. Saldırgan devlet ya a devletlerin tespit edilmesi gerekir. 4. Saldırgan devlet ya da devletlere karşı hemn harekete geçilmelidir. Etkin yaptırımlar uygulanması konusunda uygun tepki verilmelidir. 5. Bütün devletlerin bu sisteme üye olması gerekir. 6. Tarafsız bir biçimde karar alınabilmelidir.

Kolektif Güvenlik Çalışma Mekanizması Durum tespiti Barışa tehdit mi? İzle Saldırganlar Kurbanlar Karar Ver Caydırıcı Önleyici Askeri Ekonomik Diplomatik Eyleme GEç

Milletler Cemiyeti ve Kolektif Güvenlik Misak’ın kollektif güvenlik ile ilgili maddeleri: MADDE 10 Cemiyet Üyeleri, bütün Cemiyet üyelerinin ülke bütünlüklerine ve şimdiki siyasal bağımsızlıklarına saygı göstermeği ve bunları dışarıdan gelecek herhangi bir saldırıya karşı korumayı yükümlenirler. Saldırı, saldırı tehdidi ya da tehlikesi durumunda, Konsey, bu yükümlülüğün yerine getirilmesini sağlayacak yolları belirtir. MADDE 11 1. Cemiyet Üyelerinden birine doğrudan doğruya dokunsun ya da dokunmasın, her savaşın ya da savaş tehdidinin bütün Cemiyet'i ilgilendirdiği ve Cemiyet'in ulusların barışını etkin bir biçimde korumaya özgü önlemleri almakla yükümlü olduğu kesin olarak açıklanır. Böyle bir durumda, Cemiyet'in herhangi bir Üyesinin istemesi üzerine, Genel Sekreter, Konseyi hemen toplantıya çağırır. MADDE 16 Cemiyet üyelerinden biri, 12., 13. ya da 15. maddelerdeki yükümlülüklerine aykırı olarak savaşa başvurursa, Cemiyet'in bütün öteki üyelerine karşı, bu davranışıyla ipso facto bir savaş eyleminde bulunmuş sayılır. Bu üyeler onunla, ticaret ya da maliye ilişkilerini hemen kesmeği, kendi uyruklarıyla Misak'a aykırı davranan Devletin uyrukları arasında her türlü ilişkileri yasaklamağı ve Misak'a aykırı davranan bu Devletin uyrukları ile, Cemiyet üyesi olsun ya da olmasın, başka herhangi bir Devletin uyrukları arasında ticaret, maliye ilişkileriyle kişisel ilişkileri kesmeği yükümlenirler.

MC Misakında ekonomik yaptırımlar toptan ve otomatik olacak şekilde öngörülmemektedir. 17. Madde MC üyesi olmayan devletlere karşı da kolektif eylemler gerçekleştirilmesine imkan tanımıştır. Yükümlülükler konusunda seçmecelik konusu MC’nin kolektif güvenlik sisteminin işlemesini zorlaştırmıştır. 1931 Japonya’nın Mançurya’ya saldırısı Soruşturma: MC Geç kalmıştır. 1935-1936 İtalya’nın Etiyopya’ya saldırıması: Ekomomik yaptırım kararı: Efektif kullanılamamıştır. 1936 Hitler Ren bölgesini işgal etmiştir Almanya MC’den ayrılmış, cemiyet hareketsiz kalmıştır 1939 MC Konseyi Sovyetleri MC’den atmıştır. Sebep Sovyetlerin Finlandiya’yı işgal etmesiydi. Etkili olamadı

BM Antlaşması’nın Hükümleri BM Antlaşmasında anlaşmızlıkların barışçıl yollarla çözümü ile kolektif güvenliik ayrı bölümlerde ele alınmıştır. Antlaşmanın VI. Bölümünün başlığı “Barışın Tehdit Edilmesi, Bozulması ve Saldırı Eylemi Durumunda Alınacak Önlemler”dir. Yaptırımlarla ilgili bütün spesifik atıflar VII. Bölümde yer almaktadır. BM üyeleri Antlaşmanın 25. Maddesinde göre Antlaşmanın herhangi bir kısmına göre alınmış olan Güvenlik Konseyi kararlarını hukuki açıdan kabul etme ve uygulama yükümlüğü altındadır. Güvenlik Konseyi 39. Maddeyi uygulama yoluna gittiğinde barışa yönelik bir tehdidin, barışın ihlalinin ya da saldırganlık eyleminin ortaya çıktığını tespit edecek ve barışı korumak ya da yeniden sağlamak için bir eylem türü kararlaştıracaktır. 40. Madde Güvenlik Konseyine ara ya da geçici önlemler alma yetkisi vermektedir. 41. Madde ekonpmik, iletişimsel ve diplomatik yaptırımların uygulanmasıyla ilgili hükümleri içermektedir. 42. Madde Güvenlik Konseyi’ne askeri yaptırımlar çağrısında bulunma yetkisi tanımaktadır.

VII. Bölümdeki diğer maddeler Güvenlik Konseyinin çağrısı üzerine BM’nin zorlayıcı eylemi için hemen kullanılmak üzere devletlerin askeri birlikler sağlamasıyla ilgili tamamlayıcı anlaşmalar yapılmasını öngörmektedir. Yaptırımlar uygulanmadan önce 1. saldırganlık eyleminin ya da barışa yönelik bir tehdidin mevcut olduğu konusunda anlaşma sağlanmalıdır. 2. suçlu olan taraf tespit edilmelidir. 3. eylemin gerekli olduğu konusunda Güvenlik Konseyinin görüş birliğine varması. Devletler yaptırım uygulanmasıyla ilgili bütün araçları ellerinde tutmaktadır. Kültürel yakınlık, ideolojik yakınlık, dostça ilişkiler kararların alınmasında veya uygulanmasında bir engel olabilmektedir.

IRAK, Kuveyt ve Ambargo

1990 yılından başlayarak BMGK bazı olaylarda BM Antlaşmasının VII 1990 yılından başlayarak BMGK bazı olaylarda BM Antlaşmasının VII. Bölümüne spesifik atıflarda bulunarak ekonomik yaptırımlara başvurmuştur. Irak’a karşı Kuveyt saldırından dolayı iki tür ekonmik yaptırım uygulanmıştır. 1. saldırıyı kınayan ve misilleme niteliğinde kolektif önlemler öngören on beş tane Güvenlik Konseyi kararı içerisinde yer almıştır. 2. Nisan 1991’de benimsenen GK’nin 687 numaralı kararında Irak’a karşı alınan önlemlerdir. Karar, Irak’ın bütün kimyasal, biyolojik, nükleer nitelikli ve uzun menzilli silahlarının tahrip edilmesini Irak’ın savaş tazminatı olarak gelecekteki petrol gelirlerinden ödeme yapmasını öngörmekteydir.

1990 sonrası GK’nin yaptırım uyguladığı örnekler 1. Yugoslavya!ya karşı uygulanan ticaret, finans, silah ve hava ambargoları 2. Libya’ya karşı uygulanan hava ve silah ambargoları 3. Liberya’ya karşı uygulanan silah ambargoları 4. Haiti’ye karşı uygulanan ekonm-omik amabrgo 5. Ruanda’ya karşı uyglanan silah amabrgosu 6. Somali’ye karşı uygulnana silah ambargosu 7. Sudan’a karşı uygulanan havayolları yaptırımı 8. Sierra Leone’ya karşı uygulanan petroli slilah ve seyehat ambargoları.

Küresel Ambargoma Rejimi

Barışı Koruma Yenilikleri Barışı kouma, ne klasik barışçı çözüm modeline ne de kolektif güvenlik tarzına uyması bakımından kendine has bir yöntemdir. Barışı koruma teknikleri hem devletler arasındaki anlaşmazlıklara hem de iç savaşa neden olan ulusal durumlara uygulanmıştır. Barışı koruma, askeri güçlerin gönderilmesini öngörmesi bakımında kolektif güvenlik ike karşılaştırılabilir. Diğer tüm araçlardan iki süreç birbirinden farklıdır. Barışı koruma operasyonlarında hedef, saldırganı mağlup etmek değil, çatışmayı önlmek, tampon vazifesi görmek, düzeni sağlamak ya da ateşkesi korumaktır. Barışı koruma güçleri sadece kendilerini savunmak için silahlarını kullanma yetkisine sahiptir. Askeri güç dışındaki önlemlere başvurarak barışı korumaktır. Etkin olabilmek için barışı koruma güçleri çatışan taraflar arasında tarafsızlıklarını korumak durumundadır.

Barışıkoruma operasyonları BM tarafından yapılanlar Söz konusu devletin rızası ile Güvenlik Konseyi kararı ile Bölgesel veya Koalisyon ile yapılanlar Rıza ile Bölgesel düzenlemeler ile Yasal durum Altıncı Bölüm: Çatışmaların sona erdirilmesi Yedinci Bölüm: Barışı tehdit eden bir durumun oluşması ve saldırganlığın önlenmesi.

Klasik Barışıkoruma: Altıncı Bölüm İlkeler Rıza Tarafsızlık Sınırlı güç kullanma Hammerskjold – Peacekeeping belongs in mythical Chapter six and a half. Post Cold war enthusiasm for coercive peacekeeping Agenda for Peace – Limitations of peacekeeping recognized, ‘hitherto’ consent necessary. Peace Enforcement – Grey Area Operation

Barış Operasayonları Barış Operasyonları Barışı Koruma Operasyonlar yapılan bir anlaşmanın uygulanmasını izlemek amacıyla Barışı Zorlama Operasyonlar güvenlik, barış ve düzeni korumak amacıyla zorlayıcı güvenlik konseyi kararını uygulamak için yapılmaktadır. Aaskeri operasyonlar diplomatik çabaları desteklemelidir. Önleyici Diplomasi Diplomatic actions taken in advance to avert a crisis Barış yapmak Diplomasi süreci, arabuluculuk, müzakere, barışçıl yöntemlerin diğer unsurları Barış inşası Çatışma sonrası süreçler, genellikle diplomatik, ekonomik ve güvenlik ile ilgili yeni düzenlemeker ve altyapı ve hükümetsel kurumarın yeniden yapılandırılması

OPERASYONEL MODEL UN / IOs / NGOs MİSYONUN YÜRÜTÜLMESİ ASKERİ KRİZ Yerleşme-Yönetme-Geçiş-Yeniden Yerleşme Askeri Misyon ASKERİ ASKERİ OPERASYONLAR DESTEK OPERASYONLARI KRİZ İSTİKRAR DİPLOMATİK YAŞAM DESTEĞİ HAYAT KURTARMA EKONOMİK & TOPLUMLSAL SİVİL UN / IOs / NGOs MİSYONUN YÜRÜTÜLMESİ

Kolektif Güvenlik: Kore Sorunu Kore örneği BM’nin askeri araçlarla kolektif güvenlik sağlanmasının ilk örneğidir. Soveytler Birliği ile ABD arasındaki Soğuk Savaş geriliminin bir parçası olarak sorun derinleşmiş ve BM’nin gündemine gelmiştir. Bu iki süper güç Japonya'dan aldıkları Kore toprakları üzerinde yerli ama kendilerine bağımlı hükumetler kurduktan sonra 1948-1949 yıllarında askerlerini çektiler. Böylece Sovyet yanlısı Kuzey Kore ile Amerikan yanlısı Güney Kore kuruldu ve 38. enlem aralarında sınır oldu. ABD Başkanı Truman'a göre bu harekat Sovyetler Birliği tarafından yönetilmekteydi ve geniş ölçekli bir Çin-Sovyet ortak saldırısının ilk adımıydı. Öncelikle sorun Genel Kurul’da BM Kore Geçici Komisyonun gözetiminde Ulusal Meclis seçimlerinin gerçekleştirilmesinin ve hemen ardından işgal güçlerinin çekilmesini öngören bir karar aldı.

Truman Japonya'daki Amerikan birlikleri komutanı General Douglas MacArthur'a Güney Kore'ye malzeme yardımı yapılması için emir verdi. ABD, BMGK’yı toplantıya çağırdı. Bir Amerikan tasarısı dokuz olumlu ve bir çekimser (Yugoslavya) oy ile kabul edildi. 1. Kuzey Kore güçlerinin silahlı saldırısın barışın ihlal edilmesi olarak nitelendirdi. 2. Üye devletlerin saldırıya karşı koymada Kore Cumhuriyetine yardımcı olmalarını ve bölgede uluslararası barış ve güvenliği yeniden oluşturmalarını tavsiye etti. 3. BM bayrağı altında ortak bir komutanlık oluşturulmasınaa karar verildi. Çin Halk Cumhuriyeti'nin BM'de temsil edilmemesini protesto etmekte olan Sovyetler Birliği, temsilcilerini konseyden çekmiş olduğu için kararı veto edemedi. Güvenlik Konseyi'nin aldığı bu kararla Kuzey Kore'nin saldırgan olduğu belirtiliyor ve birliklerini 38. enlemin kuzeyine çekmesi isteniyordu.

Birleşmiş Milletler'in Güney Kore'ye birlikler yollamasıyla (bu birliklerde kara kuvvetlerinin %50'si, hava kuvvetlerinin %93'ü ve deniz kuvvetlerinin %86'sı Amerikalıydı) Kuzey Kore yenilmeye ve geri çekilmeye başladı. Kuzey Kore'yi 38. paralelin kuzeyine iten BM kuvvetleri, eski sınırlarda durmadı ve iki Kore'yi birleştirme amacıyla Kuzey'i işgale başlayıp Çin sınırına kadar yaklaştı.