EKOLOJİ DERSİ İÇİN BİLİNMESİ GEREKEN BAZI KAVRAMLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FUTBOL VE BESLENME BESLENME
Advertisements

BİTKİLER İÇİN MANGAN ( Mn) İYONU ÖNEMİ
ÜRE Saf üre  % 46.6 N, % HP Yem olarak kullanılan üre  % 42 N, % HP
ÜLKEMİZDEKİ TARIM ÜRÜNLERİ
ADAPTASYON Bugün dünyada yaşayan tüm canlılar yaşadıkları çevreye uyum göstermişlerdir. Canlıların sahip oldukları kalıtsal özelliklerden dolayı bir çevrede.
Abdurrahman OLGUN Gökalp KILINÇ.
SÜRDÜRÜLEBİLİR HAVZA YÖNETİMİ
BESİNLERİMİZ Herkes için Her şey.
Proteinler.
TÜRKİYE’NİN EKONOMİK COĞRAFYASI
TOHUM OLUŞUMU.
TARIM-ÇEVRE İLİŞKİLERİ Prof. Dr. Murat ALTIN
Çevremizdeki Canlılar
TÜRKİYEDE YETİŞEN TAHIL ÜRÜNLERİ
EKOLOJİ. EKOLOJİ EKOLOJİ NEDİR? Ekoloji, canlıların birbirleri ve çevreleriyle ilişkilerini inceleyen bilim dalıdır. Ekosistem ise canlı ve cansız.
ENDÜSTRİ BİTKİLERİ.
Anız Yangınlarının Önlenmesi
İKLİM TİPLERİNİ ÜÇ BÖLÜMDE İNCELEYEBİLİRİZ:
SEMRA ULUDAĞ FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENİ
Bitki Besin Elementleri
Çevremizdeki Canlılar
FEN VE TEKNOLOJİ ÜNİTE:VÜCUDUMUZUN BİLMECESİNİ ÇÖZELİM
MADDE DÖNGÜLERİ.
CANLILAR DÜNYASINI TANIYALIM
EKOLOJİ ( Bahar Yarıyılı)
USLE C FAKTÖRÜ DR. GÜNAY ERPUL.
Türkiye’de Yetiştirilen Tarım Ürünleri
PROJESİ.
GÖLHİSAR VE ALTINYAYLA İLÇELERİ SÜT ÜRETİCİLERİ BİRLİĞİ
DENGELİ VE DÜZENLİ BESLENME.
KONYA İL GIDA TARIM VE HAYVANCILIK MÜDÜRLÜĞÜ
BİTKİLER VE SU.
PROTEİNLER.
KONU; KARBONHİDRATLAR KAYNAKÇA; ESEN YAYINLARI 10.SINIF K İ MYA KONU ANLATIMLI K İ TABI HAZIRLAYANALAR; BATUHAN TANIŞ – 8 / M İ RAÇ ÖKSÜZ - 91.
Yağlar (lipidler).
Tarım Türleri Öğrenme Hedefleri Tarımın Farklı Türlerini Tanımlamak
Sağlıklı Beslenme.
HAZIRLAYAN; MİRAÇ ÖKSÜZ 10rdtvtkn-91
EKOSİSTEM EKOLOJİSİ Ekoloji Tür Biyotop Habitat Popülasyon
BESİNLER VE DENGELİ BESLENME.
FOTOSENTEZ.
İŞLETME BAZLI ÇALIŞMA MODELİ UYGULAMASI. BUHARKENT ILÇE GIDA TARIM VE HAYVANCILIK MÜDÜRLÜĞÜ
MADDE DÖNGÜLERİ. Madde Döngüleri Tüm canlılar dünyanın yüzeyinde ya da yüzeye çok yakın ince bir toprak katmanında yaşarlar ve güneş enerjisinin dışındaki.
BESLENME VE DİYETETİKTE TEMEL KAVRAMLAR
Şeker Tüketİmİ ve SağlIk
EKOLOJİK (= ORGANİK) TARIM TANIMI, İLKELERİ
BİTKİLERDE TAŞIMA.
EKOSİSTEM EKOLOJİSİ.
Bitkiler * Fidelerin en elverişli dikim tarihinin saptanabilmesi için Antalya Meteoroloji İstasyonuna ait 30 yıllık bir süre içerisinde Mart ayında.
Ekili Tarla Alanlarının Dağılımı*
Sağlıklı Beslenme.
CANLILAR YAĞMUR CANLI VE BİTKİLER  İnsan doğada tek başına değildir. Çevremize baktığımızda bizimle birlikte iç içe yaşayan başka insanlar görürüz.
YEM BİTKİLERİ. 1. Baklagil Yeşil Yemler 2. Buğdaygil Yeşil Yemler 3. Diğer Yemler.
B. Yağlar (Lipitler) Hayvanlarda lipit moleküllerinin diğer moleküllerden farklı olarak depolandığı yağ doku vardır. Bu nedenle canlıların aldığı farklı.
KABA YEMLER.
Türkiye Ekonomisini Etkileyen Faktörler;
EKOSİSTEM Geyiklerin yaşadığı yerde sadece canlılar mı görülüyor? Canlıların, yaşamını sürdürebilmesi için hava, su, toprak gibi cansız faktörlere ve güneş.
EKOSİSTEM EKOLOJİSİ. Kuş türlerinin yaklaşık % 11’i yok olma tehlikesi altındadır. Yeryüzünün % 75 ‘i okyanuslarla kaplıdır. Her dört yılda bir dünya.
EKOSİSTEM VE MÜHENDİSLİK İLİŞKİSİ Hazırlayanlar ve sunanlar : Mustafa ÜLGEN Yunus AKBAŞ.
EKOSİSTEM EKOLOJİSİ. Kuş türlerinin yaklaşık % 11’i yok olma tehlikesi altındadır. Yeryüzünün % 75 ‘i okyanuslarla kaplıdır. Her dört yılda bir dünya.
EKOSİSTEM EKOLOJİSİ. EKOLOJİK KAVRAMLAR Ekoloji: Canlıların birbirleriyle ve çevreleriyle olan etkileşimim inceleyen bilim dalıdır. Populasyon: Belirli.
BİTKİ NEDİR? NEDEN ÖNEMLİDİR? BİTKİLERLE İLGİLİ GENEL VE İLGİNÇ
MADDE DÖNGÜLERİ.
TÜRKİYE’DE TOPRAK KULLANIMI COĞRAFYA MEHMET ORAL 10\D 1845.
Bitkiler * Fidelerin en elverişli dikim tarihinin saptanabilmesi için Antalya Meteoroloji İstasyonuna ait 30 yıllık bir süre içerisinde Mart ayında.
Konu: 2. Ünite: BESİNLERİMİZ Kaliteli Eğitim Ayrıcalık değil, Haktır.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ENDÜSTRİ BİTKİLERİ.
ORGANİK TARIMDA YEŞİL GÜBRELEME
Sunum transkripti:

EKOLOJİ DERSİ İÇİN BİLİNMESİ GEREKEN BAZI KAVRAMLAR 1- ABSORPSİYON : Gaz, ısı, sıcaklık ya da ışığın maddelerce tutulmasına denir. 2- ADAPTASYON : Canlının ortam koşullarına «uyum» yeteneğidir. 3- ADSORPSİYON : Katı, sıvı, gaz molekül, atom ve iyonların, katı ya da sıvı cisimlerin yüzeyinde tutulmasıdır. 4- AGREGAT : Katı cisim parçacıklarının bir araya gelmesidir. 5- AMONİFİKASYON : Azotun (N)’li organik maddelerden, amonyum (NH4)+ halinde ayrılmasıdır. 6- BİYOMASS : Belli bir tür ya da çeşidin herhangi bir zamandaki toplam kütlesidir. 7- BİYOMETRİ : İstatistiğin canlılar üzerindeki araştırmasıdır. 8- BİYOM-BİYOTA : Belirli bir bölgedeki bitki ya da hayvan türleri. 9- BİYOTİP : Kalıtsal özellikleri, yapı ve görünüşleri bir olan, homojen bireyler topluluğudur. 10- BÜYÜME : Organizmanın bütünü ya da bir kısmındaki hacimsel ya da ağırlık artışıdır. 11- ÇİĞ : Yüksek düzeydeki nemi havanın, soğuk ve açıktaki yüzeylerde yoğunlaşmasıyla bıraktığı sudur.

EKOLOJİ DERSİ İÇİN BİLİNMESİ GEREKEN BAZI KAVRAMLAR 12- GUTASYON (Damlama) : Bitkilerin herhangi bir şekilde sıvı halindeki suyu dışarı vermesidir. 13- DENİTRİFİKASYON : Toprakta nitrat (NO3) halindeki azotun, serbest azot ya da azotlu gazlar halinde açığa çıkmasıdır. 14- DİFÜZYON : Farklı yoğunluktaki sıvı/gazların dengeye gelene dek birbirlerine geçmesidir. 15- EKOSİSTEM : Belirli bir yerdeki tüm canlı ve cansız unsurların sürekli birbirlerini olumlu yönde etkilemesiyle oluşan yapıya denir. 16- EKOTİP : Genetik ırkların bulundukları ortam/çevre koşullarına uyabilmesi için morfolojik ve fizyolojik olarak farklılaşanlara denilir. 17- FAUNA : Ortamdaki hayvanlardır. 18- FLORA : Ortamdaki bitkilerdir. 19- FLORİGEN GRUBU ENZİMLER : Bitkilerde çiçeklenmeyi düzenleyen enzimlerdir.

EKOLOJİ DERSİ İÇİN BİLİNMESİ GEREKEN BAZI KAVRAMLAR 20- GELİŞME : Aynı yapıdaki hücrelerden bir kısmının farklılaşarak, değişik morfoloji ve fizyoloji kazanması ve devre değiştirmesidir. 21- GENOM : Canlının hücresindeki en az sayıda bulunan «kromozom topluluğu». 22- HABİTAT : Bir canlının yaşadığı ve belirli gelişme koşullarına sahip alandır. 23- HABİTUS : Bir bitki türünün, belirli bir habitattaki dış görünümü ya da morfolojisidir. 24- ISI : Bir cismin ya da yerin SICAKLIĞINI artıran ENERJİ’ olup, birimi (cal)’dir. 25- SICAKLIK : «ISI ENERJİSİNİN» dışa vurumudur. 26- İLK DON : Hava sıcaklığının ilk olarak 0.1 oC ya da daha altına düştüğü gündür. 27- POPULASYON : Aynı yerdeki, aynı tür bireyler topluluğudur 28- PLOİDİ (PLOIDY) : Canlıların her hücresindeki «genom» sayısıdır.

29- POLİPLOİDİ (POLYPLOIDY) : Canlıların somatik (vücut) hücrelerinde (2)’den çok genomun olmasıdır. 30- SUYUN VERİM GÜCÜ (g) : Bitkilerin birim kuru madde yapmada kullandıkları su miktarıdır. 31- SIZAN SU : Yağış/Sulamalardan sonra, yerçekimiyle toprağın derinlerine işleyen sudur. 32- TABAN SUYU : Sızan suyun geçirimsiz bir tabaka ya da ana kayaya rastlayınca birikmesidir. 33- TARLA TOPRAĞI : Kayaların parçalanmasıyla oluşan kum, kil, mil, humus, besin maddeleri, gibi unsurlardan oluşan ortam(lar)dır. 34- TAV : Bitki yetiştiriciliğine uygunluktur. (Özellikle toprak tavı) 35- VEGETASYON : Bitki topluluğudur. (Flora da denir.). 36- VERNALİZASYON : Kışlık bitkilerin generatif döneme geçebilmeleri için gelişmelerinin ilk devrelerinde, (1-2 ay), minumum büyüme sıcaklığı altında (2 oC) kalmalarıdır.

37- BİYOSFER : Dünyadaki bütün biyomlardır. Örnekler: BİYOM (=BİYOTA) : Belirli bir bölgedeki bitki ya da hayvan türleridir.

T A R I M (= Agriculture) N E D İ R ? TOPRAK ve SU KAYNAKLARINI kullanarak, bitkisel ve hayvansal ürünleri üreterek, bunların verim ve kalitesini artırıp, pazara taşımak ve Tüketim fazlasını, yine uygun olan koşullarda depolamaya alma; BİLİM ve SANATI’dır. Uygulamalı oluşunun yanında, çevresel, ekonomik ve sosyal boyutlara sahip karmaşık bir yapısı vardır.

Tarım, insanoğlunun varlığıyla başlamış ve günümüze dek değişik, ancak temelde aynı ya da benzeri uygulamalarla sürmüştür.

Tarımsal etkinliklerdeki esas kaynaklarımız TOPRAK SU BİYOLOJİK ÇEŞİTLİLİK ( Biyoçeşitlilik=Biodiversity ) Ülkemiz tarım toprakları; İşlemeli tarıma uygun (I, II ve III. Sınıf), İşlemeli tarıma kısıtlı uygun (IV. Sınıf) olarak, yaklaşık 20-21 mil ha’dır.

KULLANIM SINIFLARINA GÖRE ÜLKEMİZ TARIM ALANLARI I, II ve III. sınıf toprakların işlemeli tarıma uygun, IV. sınıf toprakların ise işlemeli tarıma (az) kısıtlı uygun, V ve VI sınıf toprakların çayır, mera (= otlak) ve ormanlık, VII sınıf toprakların daha zayıf meralar, avlaklar ve bazı ağaçlar için uygun, VIII. sınıf toprakların da bataklık, kayalık alanlar oldukları saptanmıştır.

TARLA BİTKİLERİNİN GRUPLANDIRILMASI 1. Tahıllar ve Yemeklik Tane Baklagiller a. Serin İklim Tahılları (Buğday, Arpa, Çavdar, Yulaf, Tritikale…) b. Sıcak İklim Tahılları (Mısır, Çeltik, Darılar, Kuşyemi…) c. Yemeklik Tane Baklagiller (Nohut, Mercimek, Fasulye, Bakla, Bezelye, Börülce…) 2. Endüstri bitkileri a. Lif Bitkileri (Pamuk, keten, kenevir, jüt…) b. Nişasta Şeker Bitkileri (Patates, şeker pancarı, havuç…) c. Yağ Bitkileri (Ayçiçeği, haşhaş, soya fasulyesi…) d. Tütün, İlaç ve Baharat bitkileri (Tütün, pamuk, kekik, rezene, kişniş…) 3. Yem Bitkileri, Çayır ve Meralar (= Otlaklar) a. Buğdaygil Yem Bitkileri (Çim, ayrıkotu…) b. Baklagil Yem Bitkileri (Yonca, korunga, fiğ, üçgül…)

Yer fıstığı Yonca

Fasulye Patates

Soya Pamuk

Kolza Tütün

Ayçiçeği Şeker pancarı

Mısır Arpa

Kocadarı Yulaf

TRANSPİRASYON = = T E R L E M E Bitkiler; kökleriyle topraktan aldıkları suyun büyük bölümünü, yapraklarından transpirasyon (Terlemeyle)’la ortama vererek; havanın nemini, dolayısıyla da enerji değişimi (sıcaklığı vb.) etkileyip, bileşimini ve yapısını değiştirebilirler.

İnsan Nüfusundaki Artış o

Ya besin maddesi üretimi ?

DÜNYA BESLENME DENGESİNİN BOZULMASINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER 1- Nüfus artışı 2- Köyden kente göç 3- Yaşam Düzeyi (Kişi başına düşen milli gelir, …..)

BİTKİSEL ve HAYVANSAL ÜRETİM BESİN MADDESİ ÜRETİMİ YÖNTEMLERİ (GENEL OLARAK) BİTKİSEL ve HAYVANSAL ÜRETİM KÜÇÜK VE BÜYÜKBAŞ HAYVAN YETİŞTİRME DENİZ VE GÖL (TATLI SU) BALIKÇILIĞI AVCILIK VE YABANİ ÜRÜNLERİN TOPLANMASI TATLI SU VE DENİZ SUYU KÜLTÜRÜ YAPAY BESİN MADDESİ ÜRETİMİ

Besin gereksinmesinin karşıladığı yerler «işlenen alanlar» dır. DÜNYA TARIM ALANLARI Tarım Alanı (= TARIM ARAZİSİ YANLIŞTIR!... )= Üzerinde bitki yetiştirilen alanlarla çayır ve meralardan oluşur. Besin gereksinmesinin karşıladığı yerler «işlenen alanlar» dır. İşlenen alan genişliğinin neredeyse son sınırlarına ulaştığı (Ülkemizde………, Dünyada……….) ve yakın gelecekte de önemli bir artış göstermesi beklenmeyen bu durum için alınabilecek önlemler şunlardır: A- Uygun girdi ve teknolojiyi ile verimsiz ve tarıma uygun olmayan topraklar, üretime kazandırılmalıdır. B- Göl, deniz, akarsu vb.’lerinden çok daha etkin ve yaygın olarak yararlanmaya çalışmaktır. C- Nadas alanlarının olabildiğince azaltılması için gerekli çalışmalar yapılmalıdır. D- Ormanlıklar ile Çayır-Meraların bozulup, tarıma açılması KESİNLİKLE önlenmelidir. F- Güncel, planlı, modern ve iyi düzenlenmiş bir tarım politikası izlenmelidir. G- Özellikle birim alan verimini artıran ileri tarım teknolojilerinin kullanımına yönelinmelidir.

25

YETERSİZ ve DENGESİZ BESLENME Günlük alınan besinlerin; vitamin, mineral, karbonhidrat, yağ, protein ya da mutlak gerekli amino asitler veya toplam kalorice eksikli oluşu ya da gereğinden çok (besinin) tüketilmesidir. Gelişmekte olan ülkelerin çoğunluğunda özellikle (protein/kalori) yönünden yanlış beslenme en önemli sorunlardandır.

************************************************************* MUTLAK GEREKLİ AMİNO ASİTLER YETİŞKİNLER İÇİN ÇOCUKLAR İÇİN ************************************************************* Isoleucine Isoleucine Leucine Leucine Lycine Lycine Methionine Methionine Phenylalanine Phenylalanine Threonine Threonine Valine Valine Arginine Histidine Bunların dışındaki Alanine, Cystine, Aspartic acid, Glutamic acid, Glycine, Proline, Serine ve Throsine MUTLAK GEREKLİ DEĞİLDİR!