BÖLÜM 4 ; İLETİŞİMDE ENGELLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
Advertisements

ÖFKEYLE BAŞ ETME.
ZOR HASTA İLE İLETİŞİM ARİFE ÖZEN.
NİÇİN ÖFKE VEYA BU KONFERANS NİYE? ACABA ÖFKELENMEMEYİ ÖĞRENSEK;
İLETİŞİM ve DOĞRU ANLAŞILMA
İletişim Nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
ÇATIŞMA YÖNETİMİ ..
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
İLETİŞİM E T K İ L İ İ L E T İ Ş İ M İletişim aslında bir ETKİLEŞİMDİR. Dr. Ahmet FİDAN BA. Ü. ÖĞR. GÖR.
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
KRONİK HASTALIK TANISINA İLK TEPKİLER Fadime Şahin
Hasta-hekim/hastane ilişkisi Hipokrat Günümüze Yüz yüzeİleri teknoloji KutsalSofistike BüyüselModern hastaneler.
İLETİŞİM.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
Yaş Basamaklarına Göre Eğitim Gereksinimleri. Yaş Basamakları  8-11 Yavrukurt  İzci  Ergin İzci.
İLETİŞİM ENGELLERİ.
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
Hasta Memnuniyeti-İletişim
DUYGU KUMBARAMDA DOSTLUK BİRİKİYOR!
ÖFKEYLE BAŞ ETME PSİKOLOJİK DANIŞMAN.
Çatışma ve Çatışma Çözme
ÇATIŞMA ÇÖZME ve İLETİŞİM STRATEJİLERİ
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
Sağlık Ortamlarında İletişim
HOŞGELDİNİZ.
AGİT IŞIK PSİKOLOJİK DANIŞMAN
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE ÖĞRENCİLERİMİZE BAZI ÖNERİLER
İLETİŞİM ENGELLERİ VE ETKİLİ İLETİŞİM
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞUN AİLESİNE YAKLAŞIM ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞUN AİLESİNE YAKLAŞIM ALİAĞA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ Rehberlik ve.
ÇATIŞMA NEDİR?.
ETKİLİ ÇATIŞMA ÇÖZME BASAMAKLARI
ÖZSAYGI VE ATILGANLIK.
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE BAŞETME YÖNTEMLERİ
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
HASTA-SAĞLIK ÇALIŞANI İLETİŞİMİ
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
Öfke Kontrolü ve Stresle Başa Çıkma Semineri
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
ETKİN DİNLEME BEN DİLİ VE SEN DİLİ
Çatışma Çözme ve Arabuluculuk
Kişisel Rehberlik.
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
NAGİHAN KAŞAR PSİKOLOJİK DANIŞMAN
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
ÇATIŞMA ÇÖZME.
İLETİŞİM ENGELLERİ.
ÖFKE VE ÖFKE YÖNETİMİ.
ÖFKE NEDİR? Bireyin haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında oluşan duygudur.
TERAPİSTİN ROLÜ Prof Dr Süheyla ÜNAL.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ÖFKEYLE BAŞ ETME PSİKOLOJİK DANIŞMAN RIFAT YUSUF BAHADIR.
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
ZEE 307 – OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU Arş. Gör. Ahmet FİDAN
İLETİŞİM İLETİŞİM NEDİR İletişim, gönderici ve alıcı konumundaki iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen duygu, düşünce, davranış ve bilgi alışverişidir.
ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF OKULA UYUM PROGRAMI
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
ÖFKEYLE BAŞETME.
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

BÖLÜM 4 ; İLETİŞİMDE ENGELLER YARD. DOÇ. DR. LATİFE UTAŞ AKHAN BÖLÜM 4 ; İLETİŞİMDE ENGELLER

1- İletişimi engelleyen bireysel-çevresel koşullar ( tablo 1) İLETİŞİMDE ENGELLER 1- İletişimi engelleyen bireysel-çevresel koşullar ( tablo 1) 2- Hastanın yararına-yardım amaçlı iletişim kurmayı engelleyenler.

Geri bildirim alma ve \ veya verme 1- İletişimde bireysel ve çevresel engelleri aşabilmek, iletilenlerin anlaşılmasını sağlamak için; Geri bildirim alma ve \ veya verme Yüz yüze iletişimi sağlamaya çalışma Sembolik anlamlara duyarlı olma Doğrudan- basit ifadelerle-açık iletişim kurma

Problem çözmede 7 basamak izlenir; 1- Problemi tanımlama, sınırlama, 2- Problemi analiz etme, nedenini ortaya koyma, 3- Problemle ilgili duyguların ifadelendirilmesi 4- Çözüm seçeneklerini tartışma

5- En iyi, en uygulanabilir çözümü seçme 6- Çözümü uygulayabilmek için plan yama-uygulama 7- Sonucu değerlendirme ve planda değişmesi gerekenleri saptama, bu becerinin yeterli gelişmemesi yardım edici iletişim kurmayı engelleyicidir.

İnsan ilişkilerinde sık rastlanan iletişime zarar verebilen davranışlar (iletişim teknikleri) Bunlar; Güçlü olma- üstün olma çabası ile karşıdaki kişiyi baskılama-onun yerine karar verme. Kendine yetebilir hale gelmesine izin vermeme, karşıdaki kişiyi bağımlı hale getirme.

Kendine uymayan görüşü kınama-yargılama Kişinin davranışına değil kimliğine yönelik eleştiri yapma, Etkin dinlememe-seçici/savunucu/ yüzeysel dinleme,

gerçek sorunu ya da davranışın anlamını irdeleme, Karşısındakinin görünen davranışını ya da sorusunu cevaplamak için davranma, gerçek sorunu ya da davranışın anlamını irdeleme, Aşırı özverili-şefkatli davranma ve bu davranışın ödüllenmesini bekleme- beklentiyi bulamayınca öfke, hayal kırıklığı yaşama,

Sır saklamama-mahremiyeti önemsememe, Karşısındaki insanı önemseme yerine onunla ilgili işi ya da işlemi ön plana alma, Hesap sorma ya da kişiye haddini bildirme, Merak amacıyla soru sorma, deşici olma,

Gereksinimi olmayana öğüt verme, Bana uygun çözümlerin başkalarına da uyacağı düşüncesi ile davranma, Basmakalıp sözlerle teselli etmeye çalışma, Karşımızdakinin ne anlatmak istediğini değerlendirmeksizin eleştiriden etkilenip savunmaya geçme,

İletişimde mesajın ulaşmasında ifade şekli mesajın kapsamından daha etkili olmaktadır. İletişimi olumsuzlaştıran beden mesajlarımızı fark edip, bedenimizle iletişimi kontrol altına olumsuz ses tonumuzu düzenlememiz yardım edici iletişim kurabilmede önemlidir.

Yardım edici iletişim kurabilmek için en önemli engel; yaşanan duygulardır. Ör: kendi yaşıtı olan hastalarla iletişimi yeğlemesi yaşlı insanlarla iletişimden hoşlanmaması gibi.

yaşama kotransferansa bir örnek olabilir. kotransferans gibi duygular. Babasına öfkesini, babasına benzettiği bir hasta ile yaşama kotransferansa bir örnek olabilir.

Transferans ise hastanın gösterdiği abartılı, mantık dışı tepkiler. Ör: Başka hastaları kıskanma, teke tek ilgilenilen ayrıcalıklı hasta olma isteği gibi davranışlar

Hasta bu davranışlarının kökenin çocukluktan geldiğini ve iletişimi engellediğini bilmeyebilir. Hasta ile çalışanlar bu tiplerin iletişimi engelleyebileceğine dikkat etmelidir.

Öfke duygusu-iletişimi engelleyicidir. Bireysel tehdit hissetme  Anksiyete de yükselme  kızgın, engellenmiş kırgın hissetme  ÖFKE

olarak algılanıp öfke ile sonuçlanabilir. İnsan yaşamında hasta olma, bakıma ihtiyaç duyma, kendine yapılan işlemler üzerinde kontrolünün olmaması, hastalığın ortaya çıkardığı durumlarla baş edememe tehdit olarak algılanıp öfke ile sonuçlanabilir.

Duyguların yok edilemeyeceği ancak düzenlenebileceği, kontrol edilebileceği bir gerçektir. Bu nedenle insanların “öfke” hissettikleri için suçluluk duymaları doğru değildir. Sağlıksız olan öfkenin saldırganlığa ve içsel tepki olarak kendine zarar vermeye dönüşmesidir.

Hemşirenin öfkenin olumlu yönlerini bilmesi gerekir. Öfkeyi ortaya çıkaran anksiyete enerjimizi tüketir, davranışlarımızın kontrolünü güçleştirir. Hemşirenin öfkenin olumlu yönlerini bilmesi gerekir. Öfkenin enerji üretme işlevi vardır, davranışa ivme verir harekete geçirir. Öfkenin anlamlılık işlevi vardır; öfkenin açıkça ifadelendirilmesi, iletişim kuranların birbirini anlamasını kolaylaştırır.

Öfke baş etme konusunda yeni davranışlara Anksiyeteye tepki olarak ego savunması işlevi vardır. Öfke baş etme konusunda yeni davranışlara ihtiyaç duyulduğu konusunda organizmayı uyarır. Öfke insana güçlülük-üstünlük olaylara kontrol koyabilme duyguları verir.

Hemşireler öfkelerini kontrol etmeli, sakin olmalı, Hemşire öfkenin ifadesini önlemek yerine “öfkenin olumlu işlevlerini yapıcı olarak kullanılabilmesi için” hastaya yardım edebilir. Hemşireler öfkelerini kontrol etmeli, sakin olmalı, Kendini ve hastayı zarar verici tepkilerden korumalı, Öfkeli insanın kendini değersiz hissettirici davranışlardan sakınmalı,

Not: Öfke karşısında sakin olmak öfkeyi azaltan bir yaklaşımdır. Öfkeli bireyin duygularını ifade etmesi için ortam hazırlamalı ve dinlemek için zaman ayırmalı. Not: Öfke karşısında sakin olmak öfkeyi azaltan bir yaklaşımdır.

Kendimizi bir tartışmada kazanma ya da kaydetmeye koşullamadan, ön yargısız olarak, olumsuz duygularımızı, kendimizi anlatmak amacıyla karşımızdakine ifade etmeliyiz. “Nasıl olmasını istediğimizi” suçlayıcı olmadan saldırıya geçmeden anlatmalıyız.

Öfkenin dışa vuruk ifadesinde “Yapıcı Davranış” tabloda görülmektedir.

Hasta yararına yardım edici iletişimi engelleyen duygulardan biri de hastaya acıma-çaresizlik yaşamadır. Bireyin (yardım edenin)empatik, duyarlı ve duygulu olması doğaldır. Ancak görevini aksatacak düzeyde etkilememeli.

ön plana çıkarmaması gerekir. Duyguların ön planda olması, yardım edenin duygularını kontrol edebilmesi,kendi gereksinimlerini ön plana çıkarmaması gerekir. Ör: Takdir edilme, dinlenme, duygularını paylaşma v.b. gibi gereksinimleri ön plana çıkarsa hastaya yardım güçleşir.

Alışageldiğimiz bazı iletişim kalıpları da yardım edici iletişimi engeller; Bir konuda garanti verme, kendimizi savunma, konu değiştirme, merakımızı gidermek için soru sorma, kalıplaşmış(boş ver) tepkiler verme, teselli etme, tavsiyede bulunma, alışageldiğimiz karşımızdakine yarar sağlamayan iletişim kalıplarıdır.

Tavsiyede bulunma, neden yararlı bir teknik değildir? 1- Her bireyin kendine özgü bir dünyası vardır. 2- Birey sorununu ancak kendisi çözebilir. 3- Onun yerine karar vermemiz olumsuz sonuçların sorumluluğunu kabul etmemiz anlamına gelir.

Çeşitli araştırmalar bireylere yardımcı ve destek olma amacıyla yardım edenin en sık kullandıkları yaklaşımların bilgi verme olduğunu göstermektedir. Hastaya bilgi verme çoğu kez tek başına kaygı azaltıcı etkiden bulunmaz. Ayrıca bilgi verme ve eğitim yaklaşımları konusunda bireyin bilgi sahibi olmaları gerekir.

İletişimi geliştiren teknik; Anlamaya çalışma amacıyla açık uçlu soru sorma ile olur.