T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
D1-k4- İki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi Tacettin İnandı.
Advertisements

Önem Testleri. Örnekleme yoluyla sağlanan bilgiden hareketle; Kliniklerde hasta hayvanlara uygulanan yeni bir tedavi yönteminin eskisine kıyasla bir farklılık.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ 1. Şu ana kadar örneklemden elde edilmiş istatistiklerden yararlanarak, kitle parametresini kestirebilmek için nokta tahmini.
İKİDEN ÇOK (K) ÖRNEKLEM TESTLERİ. BAĞIMSIZ GRUPLARA İLİŞKİN HİPOTEZ TESTLERİ.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri Mann-Whitney U testi Wilcoxon İşaretli Sıra testi BBY252 Araştırma.
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
HİPOTEZ TESTLERİNE GİRİŞ Şu ana kadar örneklemden elde edilmiş istatistiklerden yararlanarak, kitle parametresini kestirebilmek için nokta tahmini.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri De ğ işkenler İ smail GÜLEÇ.
Prof. Dr. Hamit ACEMOĞLU. Amaç Bu konu sonunda öğrencilerin ikiden fazla bağımsız gruptan elde edilen numerik verilerin ortalamalarının karşılaştırılmasında.
Hipotez ve İlişkili Kavramlar
Mann-Whitney U Testi.
Istatistik I Fırat Emir.
ANKARA İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ ACİL YARDIM VE KURTARMA HİZMETLERİ (112) AMBULANS EKİPLERİNDE ÇALIŞAN SAĞLIK PERSONELİNİN İŞ DOYUMLARININ VE ETKİLEYEN ETMENLERİN.
HİPOTEZ TESTLERİ VE Kİ-KARE ANALİZİ
Adem Civan** Ramazan Arı*** Alpaslan Görücü** Mehmet Özdemir**
ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
Yrd.Doç.Dr.İstem Köymen KESER
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
Varyans Analizi (Analysis of Variance = ANOVA)
Kategorik Veri İki Bağımlı Grup
Basit ve Kısmi Korelasyon Dr. Emine Cabı
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Parametrik Olmayan İstatistik
Deneme Modelleri Neden-sonuç ilişkilerinin sorgulandığı araştırma türleridir. Deneme ve tarama modelleri arasındaki fark nedir? Deneme modellerinde amaçlar.
Farklı Varyans Var(ui|Xi) = Var(ui) = E(ui2) = s2  Eşit Varyans Y X.
Kİ-KARE DAĞILIMI VE TESTİ
1. Bernoulli Dağılımı Bernoulli dağılımı rassal bir deneyin sadece iyi- kötü, olumlu-olumsuz, başarılı-başarısız, kusurlu-kusursuz gibi sadece iki sonucu.
İSTATİSTİK II Hipotez Testleri - 2.
İstatistiksel Analizler
TANIMLAYICI İSTATİSTİKLER
Parametrik Olmayan İstatistik
KORELASYON VE DOGRUSAL REGRESYON
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Bağımlı (Eşleştirilmiş) Örneklerde t-Testi (Paried Sample t test) Menüsü Bağımlı örnekler için deney tasarımı iki farklı biçimde karşımıza çıkmaktadır.
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 13. Ders Çıktı Analizi
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖĞRENME STİLLERİ.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Değişim Katsayısı
Parametrik Olmayan İstatistik
Tezin Olası Bölümleri.
İletişim Fakültesi Bilişim A.B.D.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
8.Hafta ANCOVA Kovaryans Analizi
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
5.Hafta Varyans Analizi -ANOVA
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Eşleştirilmiş/Bağımlı Örneklem t Testi
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Dönem 2 Biyoistatistik Uygulama
ARAŞTIMALARDA YÖNTEM.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
49.LİSELER ARASI ARAŞTIRMA PROJELERİ YARIŞMASI-İZMİR BÖLGE FİNALLERİ
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
Sunum transkripti:

T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ Dr. Emine Cabı

Gruplar arasındaki farkların istatistiksel olarak anlamlı olup olmadığını ya da şansla ortaya çıkıp çıkmadığını tahmin eden hipotezleri test eder. Hipotez testlerinde en yaygın olarak kullanılan yöntemdir. T testi ile iki grubun ortalamaları karşılaştırılarak, aradaki farkın rastlantısal mı, yoksa istatistiksel olarak anlamlı mı olduğuna karar verilir.

Araştırma desenine bağlı olarak üç farklı T-TESTİ vardır; Tek örneklem için t-testi Bağımsız örneklemler için t-testi Bağımlı örneklemler için t-testi

Tek örneklem için t-testi (One-Sample T-Test) Tek örneklem ortalamasının anlamlılığını test etmek üzere kullanılan parametrik bir tekniktir. Bir örneklem ortalaması,tahmin edilen bir evren ortalamasına karşı test edilir.

Bu testin uygulanabilmesi için, bağımlı değişkene ait puanlar araklı ya da oranlı ölçek düzeyinde olmalı ayrıca bağımlı değişkene ait puanlar evrende normal dağılım göstermelidir. Tek Örneklem t-testinde, aynı örneklemin ölçülen ortalaması ile tahmin edilen ya da bilinen ortalaması karşılaştırılır.

Tek örnekli T-Testi «Bir konserve fabrikasının imal ettiği konservelerin üzerinde brüt 455 gr yazmaktadır. Bu konservelerin brüt ağırlıkları ile ilgili bir karar vermek üzere rastgele seçilen 17 kutunun ortalama ağırlığı 450 gr ve standart sapması 13 gr bulunmuştur. Brüt ağırlığın 455 gr olup olmadığını 0.05 anlamlılık düzeyinde söyleyebilir misiniz?» 8 Kabul 8

Örnek: «X Bilgisayar oyununu oynayan kişilerin yaş ortalamalarının 14,2 olduğu bilinmektedir. Bilgisayar oyunu şirketi bu oyunu oynayan kişilerin katılımıyla bir toplantı düzenlemiştir. X oyununu oynayan 72 kişilik katılımcı gurubun yaş ortalaması ana kitlenin (tüm katılımcılar) özelliklerini gösterip göstermediğini bulunuz.» Bu örnek için H0 ve H1 hipotezleri  ise şu şekilde formüle edilebilir. H0 = Toplantıya katılan 72 kişinin yaş ortalaması toplantıya katılmayan diğer katılımcılardan farklı değildir. H1 = Toplantıya katılan 72 kişinin yaş ortalaması toplantıya katılmayan diğer katılımcılardan farklıdır.  

Örnek «100 öğrencinin bir derse ait başarı puanları verilmektedir. Derste öğrencilerin akademik başarılarının ortalaması 52 olarak tahmin edilmektedir. Tahminini akademik başarı ortalaması ana kitlenin (tüm katılımcılar) özelliklerini gösterip göstermediğini bulunuz.» H0 = Tahmini başarı ortalaması(52) ile sınıfın başarı ortalaması arasında anlamlı bir fark yoktur.  H1 = H0 = Tahmini başarı ortalaması(52) ile sınıfın başarı ortalaması arasında anlamlı bir fark vardır.

 p = 0,569 değeri 0,05’den büyük olduğu için H0 hipotezi reddedilememiş ve analiz sonrasında bulunan 50,84 değeri ile 52 değeri arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı, tahmin edilen 52 ortalamanın 100 kişilik öğrenci grubunun oluşturduğu ana kitleden farklılık göstermediği sonucuna varılmıştır. Ho kabül edilir, yani; Ho = Tahmini başarı ortalaması(52) ile sınıfın başarı ortalaması arasında anlamlı bir fark yoktur.

Independent-Sample t Testi (Bağımsız t-testi) Bu test, iki bağımsız örneklemden elde edilen ortalamalar arasındaki farkın anlamlılığını test etmek üzere kullanılan parametrik bir tekniktir. Sırayla izlenmesi gereken adımlar; istatistiksel yöntemin varsayımları kontrol edilir ve istatistiksel hipotezler oluşturulur, istatistiksel test yapılır ve sonuçlar anlamlı ise, kurulan ilişki açıklanır. İki örneklem birbirinden bağımsız olmalıdır. Bağımlı değişken aralıklı veya oranlı ölçek düzeyinde ölçülmüş olmalıdır. Her örneklem dağılımı normal dağılım göstermelidir. Örneklemlerin varyansları homojen ve birbirine eşit olmalı ve bu eşitlik test edilip yorumlanmalıdır.

T testi formülleri

Örnek «Bir işletmede personelin kuruma yönelik tutumları inceleniyor. Personelin kuruma yönelik tutumları cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermekte midir?»

Personelin kuruma yönelik tutumları cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermektedir (p<0.05. Erkek personelin kuruma yönelik tutumları (X=73,42), kadın personele(x=69,36) göre daha anlamlıdır.

«Aynı işyerinde çalışan elemanların çalışma süreleri verilmiştir «Aynı işyerinde çalışan elemanların çalışma süreleri verilmiştir. Elemanların cinsiyete göre çalışma süreleri arasında anlamlı bir fark var mıdır?»

Independent-Sample t Testi İşlem yolu: Analyze / Compare means / Independent-Sample T testi:

Independent-Sample t Testi Test Variable(s): kutusuna puanlar aktarılır. Grouping Variable: kutusuna ortalamaları karşılaştırılacak grup değişkeni aktarılır. Define Groups: kutusuna bunların adları yazılır (Group 1: Kız (1), Group 2: Erkek (2) gibi).

Independent-Sample t-testi

Üst tabloda istatistik değerlerini (ortalama, standart hata, örneklem sayısı) görmekteyiz, altta ise test sonuçları bulunmakta. Levene’s test for equality of variances: varyansın eşitliği testini göstermektedir. Sig(2-tailed) değeri 0.05 ten büyük ise varyanslar birbirine eşittir diyebiliriz.0.05 ten küçük ise hipotezimiz kabul görmez.

Bağımlı örneklemler için t-testi Karşılaştırılan iki ortalama, birbiriyle ilişkili olan iki puan setine ilişkin olduğunda, bağımlı (ilişkili) örneklem için t- testi kullanılır. İlişkili t-testi, ilişkili iki örneklemden elde edilen iki ortalama arasındaki farkın anlamlılığını test etmek üzere kullanılan parametrik bir tekniktir.

Özellikle deneme modelli araştırmalarda deney öncesi ve sonrası değerlerin karşılaştırılmasında, Belli bir grubun ilişkili fakat farklı iki konu ya da uygulamaya ilişkin görüşlerini karşılaştırmak için kullanılabilir.

Örnek «Fen bilgisi öğretmenlerinin, “Adım Adım Fen Bilgisi” yardımcı kitabı ile  “Aşama Aşama Fen Bilgisi” yardımcı kitabının etkiliğine ilişkin görüşleri arasında fark var mıdır?» Bu örnek için H0 ve H1 hipotezleri ise şu şekilde formüle edilebilir. H0 = Fen bilgisi öğretmenlerinin “Adım Adım Fen Bilgisi” yardımcı kitabı ile  “Aşama Aşama Fen Bilgisi” yardımcı kitabının etkiliğine ilişkin görüşleri arasında fark yoktur.  H1 = Fen bilgisi öğretmenlerinin “Adım Adım Fen Bilgisi” yardımcı kitabı ile  “Aşama Aşama Fen Bilgisi” yardımcı kitabının etkiliğine ilişkin görüşleri arasında fark vardır. 

«Grupla proje çalışmasının üniversite öğrencilerinin araştırmaya yönelik kaygılarını azaltmada etkili olup olmadığının incelendiği bir çalışmada, yansız seçilen bir grup öğrenciden deney öncesi ve sonrasında araştırma kaygı puanları elde ediliyor. Katılımcıların deney öncesi ve deney sonrası ölçümlere ait ortalama puanları arasında anlamlı bir fark var mıdır?»

Öğrencilerin gurupla proje çalışması sonrasında araştırmaya yönelik kaygıarında anlamlı bir azalma olduğu bulunmuştur (t(19) =9,40, p<0,05). Öğrencilerin uygulama öncesi araştırma kaygı puanlarının ortalamaları X=14 iken, uygulama sonrası x=11,75’e düşmüştür. Grupla proje uygulamasının, öğrencilerin araştırma yapmaya yönelik kaygılarını azaltmada önemli bir etkiye sahiptir.