YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Presentation title Novo Nordisk Way.
Advertisements

ETCF II Project is co-funded by the European Union and the Republic of Turkey The Contracting Authority This Project is implemented under the partnership.
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
360° Beyin Avı 27 Mayıs ° BEYİNAVI 27 Mayıs 2003 Doç. Dr. Yeşim Toduk Akiş Amrop International 1.
KAYITDIŞI EKONOMİ VE BOYUTLARI
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Kurumsal Sosyal Sorumluluk Nedir (KSS)
STRATEJİK PAZARLAMA 1.Hafta Pazarlama Nedir
REKLAMCILIK Hafta 5.
ISLETME BILIMINE GIRIS 1
Uluslararası İş Etiği.
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
Mesleki Uzmanlık Alanlarının Gelişiminde Kurumsallaşmanın Önemi
İŞYERİNDE ETİK (AHLAK)
OECD Çok Uluslu Şirketler Rehberi
N Para ve sermaye piyasaları n Yatırımlar n İşletme Finansı Finans birbiriyle ilgili üç alanı içerir:
Bölüm 14 Stratejik Değerleme ve Kontrol
KURUMSAL İTİBAR YÖNETİMİ ve SOSYAL SORUMLULUK
İŞLETME İLKELERİ SORULAR
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
İşletme Biliminin Temel İlkeleri
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları

FİNANS DIŞI ALANLARDA ÇALIŞANLAR İÇİN
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
ÜNİTE 5 (Bölüm 1) FİNANSAL ANALİZ
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
YÖNT 101 – İŞLETMEYE GİRİŞ I
İŞLETME İLKELERİ İşletmelerin Sınıflandırılması
Yrd. Doç. Dr. İpek Kalemci TÜZÜN
Kurumsal Sosyal Sorumluluk Kampanyaları
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
Kalite Kavramı ve Toplam Kalite Yönetimi - Kalite Yönetim Sistemi ilişkisi 1. Hafta.
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
ÜNİTE 1 FİNANSAL YÖNETİM VE FONKSİYONLARI
Toplumsal Sorumluluk Tüm bireylerin, içinde yaşadıkları toplumun yaşam kalitesini iyileştirmek için bütün toplumla birlikte ekonomik, çevresel, kültürel.
MESLEK ETİĞİ Öğr. Gör. Alev UYSAL.
  Pazarlama Anlayışındaki Değişimler Açısından Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Müşteri Tatmini Ve Müşteri Sadakatiyle İlişkisi Üzerine Bir Araştırma Ş. GİZEM.
KURUMSAL KİMLİKTE ETİK VURGUSUNUN KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK VE TÜKETİCİ EKSTRA ROL DAVRANIŞI İLİŞKİSİNE ETKİSİ   Doç. Dr. Elif Karaosmanoğlu Istanbul.
20. Ulusal Pazarlama Kongresi
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
KURUMSAL HAYIRSEVERLİĞİN SAĞLADIĞI REKABET AVANTAJLARI
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA
VII- ŞİRKET DÜZEYİNDE STRATEJİ- ÇEŞİTLENDİRME-BÜYÜME STRATEJİLERİ
MERVE AKTA Ş B NESL İ HAN Ş AH İ NB BETÜL H İ TAYB Ş ÜHEDA GENÇB
İŞ AHLAKI VE SOSYAL SORUMLULUK
İŞ ETİĞİ VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ETİK ALGILARINI ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA.
ETKİNLİK YÖNETİCİSİ. Etkinlik yöneticileri hangi etkinlik alanında çalışırlarsa çalışsınlar üç kategoride uzman olmalıdır. İşin doğasına aldırmayarak.
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ MALİ YAPISI 26 Şubat 2016.
YATIRIM PROJE TEKLİFİ NASIL HAZIRLACAK?
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA. “Müşteri değeri olgusu, müşteri tatmini unsurlarına ek olarak, ürünün rakipler arasından nasıl seçildiğini, seçim kriterlerinin.
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
CRM İÇIN STRATEJIK BIR YAKLAŞıM Hafta 5 – Adrian Payne Chapter 1 Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
YÖNETİMDE YENİ GELİŞMELER KURUMSAL YÖNETİM (CORPORATE GOVERNANCE)
BÖLÜM 1 TOPLUMSAL YAŞAMDA RİSK
Kalite Kavramı ve Toplam Kalite Yönetimi - Kalite Yönetim Sistemi ilişkisi 1. Hafta.
Sefa Şahin Konu: Yönetişim
Bir Kooperatifin Başarısının Ölçümü
2. Sosyal Hizmet – Topluma Hizmet
İŞLETMENİN TARİHÇESİ, AMAÇLARI , SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk Anlayışı
İŞLETMELERDE BİLGİ VE ÖLÇME SİSTEMİ: MUHASEBE
Bölüm 14 Stratejik Değerleme ve Kontrol
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
GRUP İLETİŞİMİ.
İNOVASYON Yeni veya önemli ölçüde değiştirilmiş ürün veya sürecin; yeni bir pazarlama yönteminin; ya da iş uygulamalarında yeni yöntemlerin uygulanmasıdır.
1. BÖLÜM FİNANSAL YÖNETİMİN TANIMI VE AMACI
Sunum transkripti:

YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK KAVRAMI VE SINIFLANDIRILMASI

KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK (KSS) KAVRAMI İşletme yönetimi, çalışanları, yatırımcılar, tedarikçiler, tüketici, içinde bulunduğu toplum, kısaca işletme ile ilişkili herkes işletmenin kendilerine karşı taşıdığı sorumlulukları yerine getirmesini beklemektedir. İşletmeler için hem toplumun gözünde itibar yitirmemek, hem de var olan itibarlarını pekiştirmek KSS’yi yerine getirmekle yakından ilişkilidir. KSS’nin toplumun gelişmişlik düzeyi ile yakından ilişkili bir kavram olması nedeniyle, gelişmiş ülkelerdeki işletmeler için bu yöndeki sorumluluklarını yerine getirmek daha kolayken, gelişmekte olan ve geri kalmış ülkelerde işletmeler için bu kavram ve gerekleri daha zor ve karmaşık hale gelmektedir.

KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK (KSS) KAVRAMI İletmeler, aldıkları kararların sadece finansal değil, aynı zamanda sosyal, çevresel ve toplumsal boyutlarını da öngörmek zorundadırlar. İşletmelerin, çevreye verdikleri zarar, çalışanlarına karşı takındıkları uygun olmayan tavır ve hatalı üretimlerin tüketiciye verdiği zarar, tüm kesimler tarafından çok kısa sürede duyulmakta ve yayılmaktadır. KSS; kurumların, içinde yaşadıkları toplumun, çalışanlarının ve onların ailelerinin yaşam kalitesini yükseltirken, aynı zamanda ekonomik gelişmeye de katkı sağlamaları anlamını içermektedir.

KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK (KSS) KAVRAMI Ülkemizde bu konuda örnek uygulamalara ve bakış açılarına sahip olan işletmelerin yanında, KSS’yi halen okul yaptırmak, vakıf ve derneklere bağışta bulunmak, ya da kurum içi piknik düzenlemek olarak algılayan birçok işletme de bulunmaktadır. Ayrıca bu konulara henüz hiç değinmemiş işletme sayısı da oldukça fazladır. KSS sadece tesisin içinde değil, tesisin veya işletmenin sınırları dışında da aynı düzenlemenin olması gerekliliğini ifade etmektedir. İşletme çevreye ve paydaşlarına değer veriyorsa buna dair en ufak bir detayı bile atlamamalı ve gereken tüm sorumluluklarını yerine getirecek düzenlemeler yapmalıdır. Bu, kurumsal sosyal sorumluluk demektir.

KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK (KSS) KAVRAMI Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) bir işletmenin paydaşlarına karşı etik ve sorumlu davranışlar sergilemesini ifade eder. Etik ve sorumlu davranışlar demek, beklenen ve kabul edilebilir olan davranışları içermektedir. Başka tanıma göre ise KSS; işletmelerin, toplumla birlikte çalışarak, sürdürülebilir ekonomik gelişime katkıda bulunmak için çalışanlarının, ailelerinin ve yerel toplumun yaşam kalitesini iyileştirme yükümlülüğü olarak tanımlanmaktadır.

KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK KAVRAMINA İLİŞKİN SINIFLANDIRMALAR: Sınıflandırmalardan ilki; Davis ve Blomstrom’un (1966) işletmelerin kurumsal sosyal sorumluluklarını inceledikleri “3 Çember Modeli” dir. Bu modelde yazarlar, işletmelerin sosyal sorumluluklarını iç içe geçmiş ve içeriden dışarıya doğru büyüyen 3 çemberle ilişkilendirmiştir. 1. Çember: Temel ekonomik fonksiyonlardan doğan sosyal sorumlulukları içermektedir. Ör: kar elde etmek. 2. Çember: Ekonomik fonksiyonların sonuçlarından doğan sosyal sorumlulukları kapsamaktadır. Ör: Çevreye zarar verilmemesi. 3. Çember: Toplumsal sorunların çözümüne katkıda bulunmaya yönelik sosyal sorumluluğu temsil etmektedir. Ör: Eğitim, sağlık.

KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK KAVRAMINA İLİŞKİN SINIFLANDIRMALAR: Diğer sınıflandırma ise Archie Carroll (1979) tarafından geliştirilmiş ve 4 ana başlık altında toplanmıştır. Şekil II-I-2.1, Sayfa 350. Ekonomik Sorumluluklar: Hissedarlar için karlı olmak, çalışanlar için iyi istihdam olanakları yaratmak gibi sorumlulukları ifade eder. Yasal Sorumluluklar: Kanunların getirdiği yükümlülüklere uymayı ifade etmektedir. Etik Sorumluluklar: Kimseye zarar vermeden, iş ahlakını göz önünde tutarak işi yürütmek; doğru, haklı ve adil olanı yapmak anlamına gelmektedir. Hayırseverlik Odaklı Sorumluluklar: Topluma bir karşılık beklemeden katkıda bulunmak amacıyla yapılan işler için zaman ve para ayırmayı ifade etmektedir.

KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK KAVRAMINA İLİŞKİN SINIFLANDIRMALAR: Geoffrey Lantos ise Archie Carroll’un sınıflandırmasını sadeleştirerek KSS faaliyetleri ile ilgili 3 temel alan belirlemiştir: Hayırseverlik odaklı kurumsal sosyal sorumluluk: başkalarının yararına olan ve hiçbir karşılık beklemeksizin yapılan davranışları içermektedir. Etik kurumsal sosyal sorumluluk: İşletmelerin amaçlarını ve bu amaçlarına ulaşmak için seçtikleri yol ve yöntemleri toplumun siyasi, ekonomik, sosyal ve kültürel refahına zarar vermeden gerçekleştirip gerçekleştirmediklerini ele almaktadır. Stratejik kurumsal sosyal sorumluluk: Rakiplerin faaliyetlerini inceleyerek, amaçlara varmak için belirlenmiş, nihai sonucu odaklı, uzun dönemli planlar ve programları kapsadığı görülmektedir.

KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK KAVRAMINA İLİŞKİN SINIFLANDIRMALAR: Günümüzde KSS uygulamalarına ayrılan bütçeler, işletmelerin vergi sonrası karlarından karşılanmak yerine, pazarlama bütçesi gibi işletme faaliyetleri ile daha yakından ilişkili bütçelerden karşılanmaktadır. Sosyal sorumluluk amaçlı faaliyetlerde bulunan firmalar için getirilen vergi indirimleri, ithalat avantajları, muafiyetler gibi teşvikler şirketlere sosyal sorumluluklarını yerine getirirken, bir yandan da para kazanma, masraflarını vergiden düşme ve çeşitli resmi kuruluşların sempatisini kazanarak uzun vadede bir takım kolaylıklar elde etme gibi avantajlar sunmaktadır.