TÜRKİYE DİRİ FAY HARİTALARI BELİRLENMESİ AÇISINDAN ÖNEMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE DİRİ FAY HARİTALARI BELİRLENMESİ AÇISINDAN ÖNEMİ
Advertisements

DEPREM HAFTASI ETKİNLİĞİ Deprem ve Antalya
TÜRKİYE’DE DEPREMLER.
ÖLÇME BİLGİSİ İbrahim Asri1 1Yrd.Doç.Dr., Gümüşhane Ünv. Müh. Fak.,
RECEP DEMİRCİ JEOLOJİ YÜK. MÜH.
PLN MESLEKİ UYGULAMA ESASLARI
1 Ocak 1973 – 31 Aralık 2004 Güneş Tutulmaları (1)
TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Harita Dairesi Başkanlığı
HARİTA BİLGİSİ.
GELECEĞİN ŞEHİRLERİ İÇİN AKILLI ÇÖZÜMLER
JEOFİZİKSEL UZAKTAN ALGILAMA YER KABUĞUNUN DİNAMİĞİ
Kocaeli Afet Sonrası Coğrafi Bilgi Paylaşım Sistemi TED-IMAGINS SAYISAL GRAFİK İzmit Kent Kurultayı 24 Ağustos 2000 Kocaeli Sanayi Odası.
Mimarlar Odası Denizli
Türkiye Sismik Tehlike Haritasının Güncellenmesi (UDAP – Ç – 13 – 06)
Orman ve Su İşleri Bakanlığı
AB Destekli Bölgesel Kalkınma Programları
Deprem Araştırma ve Uygulama Merkezi
Enerji Sektöründe Lojistiğin Yeri ve Önemi
ÖZEL ÇEVRE KORUMA KURUMU BAŞKANLIĞI
Harita Genel Komutanlığı, Jeodezi Dairesi Ankara,
DEPREMLER Yeryüzünde titreşimler biçiminde algılanan,kökeni doğal nedenlere dayanan ani ve kısa süreli sarsıntılardır.
DOĞAL AFETLER Dr.Koray TÖRK Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğü
Prof. Dr. Turgay ONARGAN Prof. Dr. C. Okay AKSOY MTS 3022 TÜNEL AÇMA
Olayların Dağılışını gösteren ölçeklendirilmiş çizimlerdir.
Afet Bilgi Sisteminde Analitik Hiyerarşi Süreci (Analytic Hierarchy Process - AHP) Kullanılan Karar Destek Sistemleri Levent SABAH Bilgisayar Mühendisi.
DOĞAL AFETLER DEPREM Hazırlayan:H.Özden Özdemir
Karayolu Ulaşım Güvenliğinde
YAŞADIĞIMIZ YER HARİTALAR COĞRAFİ BÖLGELER
Belediyelerin kentsel yönetim ve denetimine destek olmak üzere tasarlanmış, kentle birlikte yaşayan Coğrafi Bilgi Sistemidir. Kapsamında kentin tüm harita,
Coğrafi Bilgi Sistemlerinde
Afetlerin görüldüğü yerler ile coğrafi özellikler arasına ilişki vardır.
Kıtaların kayması 2. BÖLÜM : LEVHALARIN YOLCULUĞU VOLKANLAR DEPREMLER
Hedef A.1. : Deprem Bilgi Altyapısının Geliştirilmesi; Deprem bilgi altyapısının geliştirilmesi, güçlendirilmesi, sürdürülebilirliğinin sağlanması bu altyapıyı.
Prof. Dr. Turgay ONARGAN Prof. Dr. C. Okay AKSOY
8 Mart 2010 BAŞYURT- KARAKOÇAN (ELAZIĞ) DEPREMİ B.Ü. KANDİLLİ RASATHANESİ ve DEPREM ARAŞTIRMA ENSTİTÜSÜ.
BÖLGEMİZİ TANIYALIM.
Toprak ve Havza Yönetimi Giriş Prof. Dr. Günay Erpul
RİSK ANALİZİ VE YER SEÇİMİ
İMAR VE İSKAN İŞLERİ.
DOĞAL AFETLER 1-TÜRKİYE’DE DEPREM: Fay hatlarına bağlı olarak meydana gelen salınım ve titreşim hareketleridir. Ülkemiz genç oluşumlu bir arazi yapısına.
Kullanıcı Profili Analizi
İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ DEPREM MÜHENDİSLİĞİ
NÜFUS ÖZELLİKLERİ VE NÜFUSUN ÖNEMİ
AFETLER ve AFET YÖNETİMİ (SAU-026) Ulusal Deprem Stratejisi Eylem Planı (UDSEP ) Prof. Dr. Levent Gülen Ofis: M-1 No:1303.
Prefabrikasyon Yapım Teknikleri
T.C. BİLECİK VALİLİĞİ İL AFET VE ACİL DURUM MÜDÜRLÜĞÜ.
İmar ve Planlama Şube Müdürlüğü
Türkiye Ulusal Nivelman Ağı Çalışmalarına Genel Bir Bakış
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
Doğal Afetler ve Etkİlerİ
HARİTA BİLGİSİ.
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
TÜRKİYE DİRİ FAY HARİTALARI BELİRLENMESİ AÇISINDAN ÖNEMİ
DEPREMLER.
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Jeofizik Mühendisliği Bölümü
DÜNYA’YI KEŞFEDİYORUZ
 DEPREM İ N OLU Ş UMUNU KES İ NL İ KLE ENGELLEYEMEY İ Z.  Ancak; Do ğ al olaylardan korunmak için önlemler alırız.
AFET YÖNETİMİ YRD.DOÇ.DR. NEHİR VAROL KAYNAK: ANONİM.
İzmir ve yakın çevresinin diri fay haritası
Cihan Yalçın Burdur Bilim Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğü
TEHLİKE, ZARAR GÖREBİLİRLİK, RİSK VE AFET İLİŞKİSİ
AFET YÖNETİMİ YRD.DOÇ.DR. NEHİR VAROL
6. SINIF SOSYAL BİLGİLER YERYÜZÜNDE YAŞAM TEST
BAŞLICA YERYÜZÜ ŞEKİLLERİ.
Ön Büro Çalışması Arazi Çalışması.
TÜRKİYE’DE GÖRÜLEN DOĞAL AFETLER
TÜRKİYENİN SU VARLIĞI.
HARİTA BİLGİSİ
Sunum transkripti:

TÜRKİYE DİRİ FAY HARİTALARI BELİRLENMESİ AÇISINDAN ÖNEMİ YENİLENMİŞ TÜRKİYE DİRİ FAY HARİTALARI VE DEPREM TEHLİKESİNİN BELİRLENMESİ AÇISINDAN ÖNEMİ MTA Genel Müdürlüğü, Jeoloji Etütleri Dairesi

Yerküre iç-dinamikleri üzerindeki kabuğun hareketine neden olur Türkiye neden bir deprem ülkesi ? Yerküre iç-dinamikleri üzerindeki kabuğun hareketine neden olur

Dünyada başlıca iki büyük deprem kuşağı: Türkiye neden bir deprem ülkesi ? Türkiye’nin çok yoğun deprem etkinliği altında olması doğrudan dünya üzerindeki jeolojik-tektonik konumuyla ilgilidir. Dünyada başlıca iki büyük deprem kuşağı: 1) Pasifik ve 2) Alp-Himalaya Deprem kuşaklarıdır

Türkiye neden bir deprem ülkesi ? Türkiye’nin güncel tektoniği ve depremselliğini yöneten jeolojik olaylar çevresinde gerçekleşen levha hareketlerine bağlı olarak meydana gelir. Karlıova doğusunda kalan Doğu Anadolu K-G yönünde yılda yaklaşık 0,8 cm kısalmaktadır. KAF ve DAF arasında kalan Anadolu bloğu yılda 2,1 cm Ege Denizi üzerine itilmektedir.

Herhangi bir bölge veya ülkede deprem kaynaklı afet zararlarının azaltılması yönünde yapılacak tüm çalışmaların başarısı deprem tehlikesinin en güvenilir şekilde tanımlanmasına bağlıdır. Hasar ve can kaybı yaratabilecek büyüklükte bir depremin belli bir yer ve zamanda meydana gelme olasılığına deprem tehlikesi denir Deprem Tehlikesi

Türkiye deprem tehlikesi yüksek bir ülkedir Deprem tehlikesinin tanımlanabilmesi için depremin Nerede ? Hangi büyüklükte ? Ne zaman? meydana geleceği sorularına yanıt verilebilmesi gerekir

Deprem Tehlikesi Nerede ? Diri fay haritaları deprem kaynaklarını, dolayısıyla deprem tehlikesinin nerede olacağını gösteren belgelerdir. Hangi büyüklükte ? Diri faylar hakkında sahip olunan bilginin güvenilirliği ile doğru orantılı olarak meydana gelecek olan depremlerin büyüklüğü hakkında tahminler yapılabilmektedir. Ne zaman ? Bilim henüz depremlerin kesin olarak ne zaman olacağı sorusunu yanıtlayamamaktadır. Ancak, fayların yakın jeolojik geçmişteki deprem davranışları dikkate alınılarak belirli bir tarih verilmeden olasılıkla öngörüler yapılabilmektedir. Deprem Tehlikesi

DEPREM TEHLİKE ANALİZLERİ YAPILABİLİR DİRİ FAY HARİTALARI DEPREM TEHLİKESİNİN BELİRLENMESİ ve DEPREM ZARARLARININ AZALTILMASINDA GEREKLİ BİLGİ ALTYAPISININ TEMELİNİ OLUŞTURUR SADECE, BU BİLGİ ALTYAPISI SAYESİNDE, AFET ZARARLARININ AZALTILMASI ÇALIŞMALARINDA GEREKLİ ; DEPREM TEHLİKE ANALİZLERİ YAPILABİLİR VE UYGULAMAYI YÖNLENDİRECEK OLAN DEPREM TEHLİKE HARİTALARI HAZIRLANABİLİR Diri fay haritalarının önemi

Diri fay haritalarının önemi MTA -1992 Türkiye Diri Fay Haritası (1987 yılına kadar olan bilgi birikimini içerir) TDFH, 1996’da BİB tarafından yayımlanmış ve halen yürürlükte olan Deprem Bölgeleri haritasının oluşturulmasında diri fay veri kaynağı olarak kullanılmıştır.

TÜRKİYE DİRİ FAY HARİTALARI Jeoloji Etütleri Dairesi Başkanlığı YENİLENMİŞ TÜRKİYE DİRİ FAY HARİTALARI VE İLGİLİ VERİ TABANI Güncelleme Dönemi: 2004-2011 MTA Genel Müdürlüğü Jeoloji Etütleri Dairesi Başkanlığı

Diri fay haritalamasında kullanılan temel yaklaşım Eski depremlerdeki yüzey kırıklarına ilişkin jeolojik ve jeomorfolojik kayıtlar 1999 Düzce 1995 Dinar 1999 İzmit

1992 MTA TÜRKİYE DİRİ FAY HARİTASI (1992)

YENİLENMİŞ DİRİ FAY VERİ TABANI KAPSAMI 1- Diri fay harita serisi: Fayların coğrafik dağılımı ve niteliklerini gösteren belgelerdir. Üç farklı ölçek kademesinde hazırlanmıştır. Bunlar; -1:25.000 -1:250.000 -1:1.250.000 Ölçeğindedir.

YENİLENMİŞ DİRİ FAY VERİ TABANI KAPSAMI 2- Haritalara eşlik eden fay bilgisi: Bunlar -uzunluk -nitelik -geometri ve segment yapısı -aktivitesine ilişkin bulgular -oluşum yaşı -uzun ve kısa dönem kayma hızları gibi fayları tanımlayıcı bilgilerdir.

YENİLENMİŞ TÜRKİYE DİRİ FAY HARİTALARI SERİSİ 1:25.000 Ölçekli Temel Diri Fay haritaları: 1930 paftadan oluşur. Orijinal ve sayısal olmak üzere özel kullanımlara açık arşiv bilgisidir. 1:250.000 Ölçekli Türkiye Diri Fay Haritaları Serisi 1:25,000 ölçekli temel haritalardaki fay bilgisinin sayısal olarak küçültülmesiyle oluşturulmuştur. Toplam 59 paftadan oluşur, tamamı basılmıştır. 1:1,250,000 Ölçekli Türkiye Diri Fay Haritası Basıma hazırlama süreci tamamlanmak üzere olup 2012 yılı içerisinde yayımlanmış olacaktır.

TÜRKİYE ANA KARASINDAKİ DİRİ FAYLARIN 1:25,000 ÖLÇEKLİ PAFTALARA DAĞILIMI 1930 PAFTA

1:250,000 ölçekli haritalara örnek Çanakkale (NK 35-10b) Paftası ve açıklama kitapçığı.

Aynı seride Marmara Denizi ve yakın çevresinin yeni diri fay haritası

Yenilenmiş 1/1,250,000 ölçekli Türkiye Diri Fay Haritası (2012)

2012: 326 fay veya fay zonu /485 fay segmenti Eski ve yeni fay haritalarının karşılaştırılması 1992 : 150 fay veya fay zonu 2012: 326 fay veya fay zonu /485 fay segmenti

YENİLENMİŞ DİRİ FAY HARİTALARI KAPSAMI Türkiye ana karasının tamamı ile Marmara Denizi ve Saros Körfezi’nde yer alan diri fayları gösterilmektedir. Her fay bir kimlik numarası ile tanımlanmıştır. Faylar dört alt kategoriye ayrılarak haritalanmıştır. Belirlenen tekçe fay veya çok segmentli fay zonu sayısı 326 dır. Türkiye anakarasında büyüklüğü 5.5 ve üzeri deprem üretebilecek diri fay veya fay segment sayısı 485 dir. Yeni diri fay haritalarında il, ilçe, belde ve köy düzeyinde yerleşim merkezleri ile karayolu ve demiryolu ulaşım hatlarına yer verilmiş ve bunlarla diri faylar arasındaki mekansal ilişkileri gösterilmiştir.

YENİLENMİŞ DİRİ FAY HARİTALARI VE VERİ TABANININ PLANLAMA VE UYGULAMALARDAKİ KULLANIM POTANSİYELİ Türkiye ve yakın çevresinin güncel tektoniği ve depremselliği hakkında en ayrıntılı fay bilgisini içeren başvuru belgeleridir. Ülkede bölgesel ölçekte daha ayrıntılı ve güvenilir deprem tehlike analizlerine olanak vermektedir. Türkiye Deprem Bölgeleri Haritası’nın güncellenmesi için gerekli altyapı bilgisini sağlamaktadır. Ülke genelinde yüzey faylanması tehlike bandı (fay tampon bölge veya fay sakınım bandı) oluşturulması açısından ihtiyaç duyulan ayrıntılı bilgileri içermekte olup, bu konuda hazırlanacak olan yasa ve yönetmelikler açısından konuya yönelik altlık bilgisi niteliğindedir.

YENİLENMİŞ DİRİ FAY HARİTALARININ ÜST ÖLÇEKLİ PLANLAMALARA KATKISI Kentsel ve sanayi alanlarının yerseçimi, yüzey faylanması tehlikesinin tayini ve deprem güvenli dizaynı açısından gerekli fay parametrelerinin belirlenmesinde, Stratejik öneme sahip kritik mühendislik yapıları için yerseçimi, bunların deprem güvenli dizaynında gerekli fay parametreleri ve bu yapıları etkileyecek maksimum deprem büyüklüğünün tayininde, Ulaşım altyapısı (karayolu, demiryolu, köprü, viyadük) güzergah seçimi ve mevcut olanlarının yüzey faylanması tehlikesi açısından değerlendirilmesinde, Petrol ve doğal gaz boru hatları güzergah seçimi ve bunların aktif fay zonu geçkilerinde yüzey faylanması tehlikesinin belirlenmesi çalışmalarında doğrudan katkı sağlar.

TEŞEKKÜRLER