Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
REHBERLİK VE VE KİŞİSEL GELİŞİM MERKEZİ MERKEZİ. ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM.
Advertisements

% A10 B20 C30 D25 E15 Toplam100.  Aynı grafik türü (Column-Sütun) iki farklı veri grubu için de kullanılabilir. 1. Sınıflar2. Sınıflar A1015 B20 C3015.
Yrd. Doç. Dr. Muharrem Aktaş 2009-Bahar
İNŞAAT TEKNOLOJİSİ UYGULAMALARI I
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik Doç.Dr. Ertuğrul GELEN.
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
Çapraz Tablolar Tek ve İki Değişkenli Grafikler.  Çapraz Tablo ve Diğer Tabloları Oluşturabilmek  Bu Tablolara Uygun Grafikleri Çizebilmek Amaç:
DEPREME DAYANIKLI BETONARME YAPI TASARIMI
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
GEOMETRİK CİSİMLER VE HACİM ÖLÇÜLERİ
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ ve
2014 ORTA ÖĞRETİME YERLEŞTİRME SİSTEMİ – 2015 E ğ itim- ö ğ retim yılında altı temel ders için 8. sınıfta ö ğ retmen tarafından dönemsel olarak.
ÖZEL TANIMLI FONKSİYONLAR
f:(a,b)==>R fonksiyonu i)  x 1,x 2  (a,b) ve x 1  x 2 içi f(x 1 )  f(x 2 ) ise f fonksiyonu (a,b) aralığında artandır. y a x 1 ==>x 2 b.
OLASILIK ve İSTATİSTİK
Hipotez ve İlişkili Kavramlar
KONULAR BÖLÜM: Kesirler, Ondalık Kesirler, Yüzde
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ
Ücret İktisadi anlamda, çalışanların üretimden aldığı paydır.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Istatistik I Fırat Emir.
Ölçme Değerlendirmede İstatistiksel İşlemler
TABLO ve GRAFİK YAPIM YÖNTEMİ
İŞLU İstatistik -Ders 2-.
Bölüm 2: Bir Boyutta Hareket. Bölüm 2: Bir Boyutta Hareket.
ISTATİSTİK I FIRAT EMİR DERS II.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
DERS2 Prof.Dr. Serpil CULA
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
OYUNLAR 2. KISIM İstanbul Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğü
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
İŞLU İstatistik -Ders 1-.
DOĞAL SAYILAR TAM SAYILAR
Ünite 9: Korelasyon Öğr. Elemanı: Dr. M. Cumhur AKBULUT.
YAPI STATİĞİ II Düğüm Noktaları Hareketli Sistemlerde Açı Yöntemi
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
-MOMENT -KÜTLE VE AĞIRLIK MERKEZİ
DEĞİŞKENLİK ÖLÇÜLERİ.
TEST VE MADDE İSTATİSTİKLERİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
İSTATİSTİK.
İSTATİSTİK Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
CİHANGİR MAHALLESİ YAPISAL RİSK ANALİZİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Doğrusal Mantık Yapısı İle Problem Çözme
ÖLÇEKLER ÖLÇMEDE HATA KORELASYON
B- Yaygınlık Ölçüleri Standart Sapma ve Varyans Değişim Katsayısı
Tezin Olası Bölümleri.
Bilgilendirme Toplantısı
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EGE ÜNİVERSİTESİ HEMŞİRELİK FAKÜLTESİ
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
Kesikli Olay benzetimi Bileşenleri
RASTGELE DEĞİŞKENLER Herhangi bir özellik bakımından birimlerin almış oldukları farklı değerlere değişken denir. Rastgele değişken ise tanım aralığında.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
EŞ YÜKSELTİ (TESVİYE) EĞRİLERİNİN
Sunum transkripti:

Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı

Sıklık Dağılımları (Frequency Distributions) Sıklık dağılımı niçin gerekir? Sıklık dağılımı verilerin bir özeti ve tablosudur Elimizde bulunan verilerin hangi aralıkta olduğunu gösterir Hangi aralıklarda sıklıkların ne kadar olduğu hakkında bize bilgi verir

Sıklık Dağılımının Hazırlanması Sıklık Dağılımları Nitel değişkenlerin verilerinde Nicel değişkenlerin verilerinde Kesikli verilerde Sürekli verilerde

Nicel Sürekli Verilerde Sıklık Çizelgeleri Öncelikle sınıflandırma için bazı tanımlar verilecektir. Bu tanımlar aşağıda verilen problemde gösterilecektir. «Hazine müsteşarlığında çalışan sigara bırakmaya karar verip bir klinikten yardım alan kişilerin bazı bilgileri kaydedilmiştir. Bunlardan biri de bu kişilerin yaşlarıdır. Yaşlar nicel sürekli değişkendir. Diğer sayfada yaşlar ile ilgili rakamlar verilmiştir.»

Yaş ile ilgili veriler 30 34 30 36 34 33 35 34 30 22 32 30 29 26 19 30 40 28 37 32 29 28 31 35 24 34 32 34 36 29 20 28 40 24 29 25 29 26 40 36 25 33 22 27 34 33 35 28 25 37

Dağılım için özel tanımlar Dağılım Sınırları: Bir veri topluluğunda (dağılımda) yer alan en küçük ve en büyük değerlerdir. (Problemimizde 19 – 40) Dağılım Genişliği: Bir veri topluluğunda yer alan en küçük ve en büyük değerler arasındaki farktır. (Problemde 40-19=21) Sınıf: Eşit ya da birbirine yakın değerli verilerin oluşturduğu gruptur. Bu gruplar birbirinden ayrık kümeler oluşturur.

Sınıf Sayısı: Problemde k=1+3,3 log50=6,6 Eşit ya da birbirine yakın değerli verilerin oluşturduğu ayrık kümelerin sayısıdır. Sınıf sayısı “k” ile gösterilir. Bu sayının 7 ile 20 arasında olması tercih edilir. Dağılımdaki veri sayısı çok olduğunda, sınıf sayısı aşağıda verilen Sturges’in formülü kullanılarak bulunabilir: k=1+3,3 logn Problemde k=1+3,3 log50=6,6 Burada n, eldeki veri kümesindeki gözlem sayısını gösterir. k en yakın tam sayı olarak alınır. Problemde k=7 alınabilir. Eğer en büyük gözlen değeri dışarıda kalır ise sınıf sayısı 1 artırılabilir yani 8 olarak alınabilir.

SPSS Kullanılarak Yapılmış Sınıflama Sınıf Sıklık Göreli sıklık Birikimli Göreli Sıklık (Frequency) (Percent) (Cumulative Percent) 19-21 2 4,0 4,0 22-24 4 8,0 12,0 25-27 6 12,0 24,0 28-30 14 28,0 52,0 31-33 7 14,0 66,0 34-36 12 24,0 90,0 37-39 2 4,0 94,0 40-42 3 6,0 100,0 Toplam 50 100,0

Alt Sınır: Bir sınıfta yer alan en küçük değerdir. Problemde birinci sınıfın alt sınırı 19 olarak alınabilir. Üst Sınır: Bir sınıfta yer alan en büyük değerdir. Problemde birinci sınıfın üst sınırı sınıf aralığından sonra verilecektir. Sınıf Aralığı: Ard arda gelen iki sınıfın alt sınırları ve üst sınırları aralarındaki fark olup, w ya da c ile gösterilir. Sınıf aralıkları eşit ya da farklı olabilir, eşit olduğunda aşağıda verildiği biçimde elde edilir: w=c=(en büyük değer-en küçük değer)/k Problemde; c= (40-19)/7=3 w veya c hesaplama sonucunda bulunan sayı veya daha büyük bir sayı olarak alınır (Aralık katsayısını hesaplama kolaylığı nedeniyle bulunulan değere en yakın tek sayı alınabilir). Bu durumda birinci sınıfın üst sınırı birinci tür sınıflamaya göre 21 olacaktır.

Sınıf Değeri: Bir sınıfın alt ve üst sınırlarının ortalamasıdır ve si ile gösterilir. Problemde birinci sınıf için s1=(19+21)/2=20 olur Sıklık: Bir sınıfta yer alan gözlem sayısıdır ve fi ile gösterilir. Her bir sınıfa düşen sıklıkların toplamı, toplam gözlem sayısına eşittir. Problemde birinci tür sınıflamaya göre birinci sınıfın sıklığı 19 ve 21 dahil bu araya giren gözlem değerlerinin sayısıdır. Burada 2 olacaktır. Burada fi; i. sınıfın sıklığıdır.

Göreli Sıklık: Her bir sınıfa düşen gözlem sayısının toplam gözlem sayısına oranıdır. i. sınıfın göreli sıklığı (pi) yandaki eşitlik ile verilmiştir: Sınıf göreli sıklıkların toplamı 1’e eşittir Problemde birinci sınıfın göreli sıklığı p1=2/50=0,04 olur (Göreli sıklık, puanın toplam içindeki oranıdır ve araştırmacının daha kolay, daha fazla yorum yapmasını sağlar). Birikimli Sıklık: Sınıf sıklıklarının üst üste eklenmesi ile bulunan sıklıklardır. Göreli Birikimli Sıklık: Göreli birikimli sıklıklar, sınıf birikimli sıklıklarının toplam denek sayısına bölünmesiyle elde edilir.

SPSS Kullanılarak Yapılmış Sınıflama Sınıf Sıklık Göreli sıklık Birikimli Göreli Sıklık (Frequency) (Percent) (Cumulative Percent) 19-21 2 4,0 4,0 22-24 4 8,0 12,0 25-27 6 12,0 24,0 28-30 14 28,0 52,0 31-33 7 14,0 66,0 34-36 12 24,0 90,0 37-39 2 4,0 94,0 40-42 3 6,0 100,0 Total 50 100,0

Kesikli Nicel Veriler için Sınıflandırma Kardeş sayısı Sıklıklar 44 1 24 2 38 3 26 4 30 5 22 6 10 7 Toplam 200 Örnek: Başkent Üniversitesi öğrencileri ile yapılan bir araştırmada bireylere çeşitli sorular sorulmuştur. n=200 olarak alınmıştır. “kaç kardeşiniz var?” sorusuna verilen cevapların dağılımı tabloda verilmiştir.

Göreli Sıklıklar Göreli Sıklıklar Kardeş Sayısı Sıklıklar % 44 22 1 24 44 22 1 24 12 2 18 09 3 16 08 4 20 10 5 11 6 26 13 7 30 15 Toplam 200 100

Nitel Verilerde Sıklık Çizelgeleri Nitel veriler sınıflanabilir ve sıralanabilir veriler olarak iki özellik gösteriyordu.

Sınıflanabilir nitel veriler için örnek: Kırsal ve kentsel alanda yaşayan 0-5 yaş arasında çocuğu olan kadınların bebek beslenmesi ile ilgili davranışlarını belirlemek için yapılan araştırmada anketin yerleşim yeri, eğitim, meslek, doğumda yardım eden kişiler ile ilgili sorular sınıflanabilir özelliktedir. Bu değişkenlerden doğumun nerede gerçekleştirildiğine ve yerleşim yerine ilişkin değişkenler için sıklık dağılımını oluşturalım. Doğumunuz nerede gerçekleşti? Sınıflar Sıklıklar Göreli Sıklık Hastane 39 78,0 Sağlik ocağı 3 6,0 Ev 7 14,0 Diğer 1 2,0 Toplam 50 100,0

Sıralanabilir nitel veriler için örnek Bir iş yerinde yapılan memnuniyet derecesi ile ilgili araştırmada n=200 olarak alınmıştır. “Bu araştırmada iş yeri koşullarının yeterliliği konusunda sizin düşüncenizi aşağıdaki cümlelerden hangisi daha iyi açıklıyor” sorusuna yönelik cevapların sınıflaması: Sınıflar Sıklık Göreli Sıklık % Çok yeterli 40 20 Yeterli 95 47,5 Az yeterli 60 30 Yetersiz 5 2,5 Toplam 200 100

Grafikler Sayısal verileri görsel bir şekilde anlatır. Frekans dağılımlarını göstermek için genellikle; sürekli veriler için histogram veya frekans poligonu süreksiz veriler için bar grafik kullanılır. Bunun için yatay (x) ve dikey (y) olmak üzere ki eksenli bir düzlem kullanılır. Genellikle X ekseninde puanlar, Y ekseninde ise frekanslar kullanılır.

Nicel Değişkenlerde Grafikler Histogram grafikleri Poligon grafikleri Dağılış eğrileri

Histogramlar Histogramda sınıf değerleri yatay eksende yer alır. Sıklıklar düşey eksende bulunur. Dikdörtgenlerin yüksekliği o sınıfın sıklığıdır. Dikdörtgenler birbirleri ile yapışıktır.

Histogram ve poligon için bir örnek Sıralanmış veriler: 12, 13, 17, 21, 24, 24, 26, 27, 27, 30, 32, 35, 37, 38, 41, 43, 44, 46, 53, 58 58-12=45 45/5=9 As Üs Si fi 10 – 19 15 3 20 – 29 25 6 30 – 39 35 5 40 – 49 45 4 50 – 59 55 2 Bir fazlası alınabilir

Ayrık dikdörtgenler ve çubuk grafikleri Nitel Değişkenlerde Grafikler Pay grafikleri Ayrık dikdörtgenler ve çubuk grafikleri Pareto grafikleri

Pay, Ayrık Dikdörtgenler ve Çubuk Grafikleri Bu grafikler genellikle nitel verilerde kullanılır. Grafiklerde yatay eksen sınıfları, düşey eksen sıklıkları ya da göreli sıklıkları gösterir.

Ayrık Dikdörtgenler

Pareto Grafikleri

Örnek Zaman Serisi Grafiği Yıl Enflasyon oranı 1985 3.56 1986 1.86 1987 3.65 1988 4.14 1989 4.82 1990 5.40 1991 4.21 1992 3.01 1993 2.99 1994 2.56 1995 2.83 1996 2.95 1997 2.29 1998 1.56 1999 2.21 2000 3.36 2001 2.85 2002 1.58