1.3 ETİK SORUNLAR ve ETİK KARAR VERME. Etik sorun, sorunun bilinmesine rağmen, çeşitli nedenlerden dolayı çözüm yolunun seçilemediği durumdur. Başka bir.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ETİK KARAR VERME.
Advertisements

Hasta – Sağlık Çalışanı İlişkisinde Etik Yükümlülükler
Hasta – Doktor İlişkileri ve Sorumluluklar
HAYVAN ÜZERİNDE DENEY VE ETİK
VERiMLi ÇALIŞMANIN iLKELERi
“Doğruyu yalnız bırakma acizliğinden,
Yrd.Doç.Dr.Mustafa EVREN OMÜ Fen Bilimleri Enstitüsü
Etik ve Meslek Etikleri
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Doç. Dr. Deniz Albayrak-Kaymak Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Fakültesi Dekanlığı, Öğretmenlik Uygulaması Semineri 23 Ocak 2012.
İŞ SAĞLIĞI HEMŞİRELİK UYGULAMALARINDA ETİK YAKLAŞIM
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
HASTANE ETİK KURULLARI
Yaş Basamaklarına Göre Eğitim Gereksinimleri. Yaş Basamakları  8-11 Yavrukurt  İzci  Ergin İzci.
HASTA HAKLARI GELİŞİMİ VE TEMEL İLKELERİ
TIP ETİĞİ İLKELERİ VE HEKİMLER ARASI İLİŞKİLER
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
21. Yüzyıl becerileri.
SAĞLIK HİZMETİNDE GERÇEĞİN SÖYLENMESİNE İLİŞKİN ETİK SORUNLAR
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
Çatışma ve Çatışma Çözme
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
ÇATIŞMA ÇÖZME TEKNİKLERİ
KAMU GÖREVLİLERİ ETİK KURULU
KARAR ALICI OLARAK YÖNETİCİ.
EPİKRİZ RESMİ OLARAK GEÇERLİ BİR SAĞLIK RAPORU DEĞİLDİR.
ETKİLİ ÇATIŞMA ÇÖZME BASAMAKLARI
MESLEK ETİĞİ Öğr. Gör. Alev UYSAL.
ÇOCUKLARDA OLUMSUZ DAVRANIŞLARI AZALTMA YÖNTEMLERİ
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
ETİK SORUNLAR VE ETİK KARAR VERME
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
KAMU GÖREVLİLERİNİN UYMALARI GEREKEN ETİK DAVRANIŞ İLKELERİ.
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
Çatışma Çözme ve Arabuluculuk
İlkelerin Çatışması.
Klİnİk öğretİmde etİk.
Kişisel Rehberlik.
ÇATIŞMA YÖNETİMİ.
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
Yrd.Doç.Dr.Özgür ALDEMİR TIBBİ GENETİK AD.
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
Vergi Denetiminde Şüphecilik ve Mesleki Yargı
ZOR HASTAYLA İLETİŞİM Prof Dr Süheyla Ünal.
ANKET SÜREÇLERİ VE ANKET UYGULAMASI
ETİK Davranış ve karakterle ilgili olarak neyin doğru ve iyi olduğunu araştıran sistematik bir çalışmadır ve ’’Ne yapmalıyız?’’,’’Bunu niçin yapmalıyız?’’
Sağlık Meslek Etiği İlkeleri
DEONTOLOJİ Eski Yunanca “deontos” “gereklilik, zorunluluk”
ARAŞTIRMADA ETİK YAKLAŞIMLAR
İnceleme Dairesi Başkanlığı
Etik Kavram ve İlkeler Prof. Dr. Ayten DEMİR
6.1. İşletmelerde Meslek Etiği Kategorileri:
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
SOSYAL BİLGİLER DEĞER ÖĞRETİMİ.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Durum Çalışması
SAĞLIK HİZMETİNDE GERÇEĞİN SÖYLENMESİNE İLİŞKİN ETİK SORUNLAR
PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
Prof. Dr. Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
Sosyal Hizmet Mesleğine İlişkin Etik Sorumluluklar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Atık Yönetimi Çevre Yönetim Birimi Hasta mahremiyeti.
Sunum transkripti:

1.3 ETİK SORUNLAR ve ETİK KARAR VERME

Etik sorun, sorunun bilinmesine rağmen, çeşitli nedenlerden dolayı çözüm yolunun seçilemediği durumdur. Başka bir ifadeyle etik sorunlar, davranışın iyi olmasıyla ilgili tereddütlerin veya itirazların ortaya çıktığı durumlardır.Etikle ilgili sorunlu durumlar, ikilem ve ihlal gibi iki ana kategoriye ayrılır.

Etik ikilem, herhangi bir durum karşısında istenmeyen iki veya daha fazla seçeneğin bulunması durumudur. Etik ikilemlerde farklı ilkelerin veya kuralların, aynı zamanda ve birbirine yakın ağırlıklı olarak devreye girmesi, her birinin farklı bir davranışı sergilediği durumlarda söz konusudur. Bu durumda bir ilkeye uygun davranmak bir diğerine aykırı olmayı zorunlu kılmaktadır.

Mesleki eylemi düzenleyen standart kuralların çiğnenmesi olarak ifade edilir. Davranışın belli bir ilkeye, kurala veya tereddüde yer bırakmayacak biçimde aykırı olmasını ifade eder Örnek1; Devlet hastanesinin etrafında çok sayıda görüntüleme merkezi bulunmaktadır. Tetkik yazdığı hastaları, doktora, hangi görüntüleme merkezine gitmeleri gerektiğini sormaktadırlar. Doktor, hastaları belli bir görüntüleme merkezine yönlendirmekten kaçınmalıdır. Herhangi bir menfaat sağlama amacıyla olmasa da hastaları belli bir merkeze yönlendirmesi, hastalar ve üçüncü kişiler nezdinde şüphe yaratacak ve halkın güven duygusu zedelenecektir.Bu bir etik ihlalidir

Genellikle, ilkeler arasında ikilemler yaşanır. İhlal ise, daha çok kurallar için geçerlidir. Herhangi bir çatışma durumunda, ihlal edilecek kuralın seçimi sırasında dikkat edilmesi gereken bazı noktalar vardır. Başka bir seçeneğin olmadığı durumlarda, çatışan ilkelerden birini çiğnemek zorunlu olabilir Kural ihlal edilirken, ilkeye en az zarar verecek biçimde yapılmalıdır. Meslek elemanı ihlalin etkilerini en aza indirmeye çalışmalıdır.

Sağlık çalışanları, uygulama esnasında karşılaşılan etik sorunlarda, belli bir karara varabilmek için zor bir süreç yaşar. Etik sorun meydana getiren her olay kendine özgü koşul ve gerekçelere sahiptir. Dolayısıyla etik ilkeler her olayda farklı ifade edilir. Bu durum, etik sorun çözümünde son derece dikkatli olmayı gerektirir. İlkelerin birbirleriyle çatıştığı durumların daha iyi anlaşılması için bazı örnekler verilebilir

Örnek 1: Kansere yakalanmış bir hastadan hastalığın gizlenmesi hatta onun kanser olmadığının söylenmesi; gerçeği söyleme, aydınlatılmış onam ilkelerinin; dolayısıyla bu ilkeleri içinde bulunduran özerkliğe saygı ilkesinin çiğnenmiş olması demektir. Diğer taraftan gerçeğin hastaya zarar vereceği düşüncesiyle gösterilen bu tutum, yararlılık ilkesini ön plana çıkarır

Durumu değerlendirme: Hastanın genel durumu, tercihleri, değerleri, ihtiyaçları, beklentileri ve tedaviye istekli olup olmadığı gibi durumları değerlendirmektir Sorunu adlandırma: Sorun çıkaran ve çelişki yaratan konuları açıkça ortaya koymaktır. Durumu açıklığa kavuşturmak için ek bilgi toplamaktır.

Alternatif hareket şekilleri: Her seçeneğin üzerinde durarak alternatif hareket şekillerini gözden geçirmek ve izlenecek yol ve olası sonuçları belirlemektir. Böylece verilecek kararın tıbbi gereklilik ve hastanın değer yargılarıyla daha uyumlu olmasını sağlamaktır Tamamlamak: Bir hareket planı yapıldıktan sonra bu planı uygulamaya koymaktır

Sonucu değerlendirmek: Karar verme eyleminin sonuçlarını ve yapılanları değerlendirmektir. Etik sorunları çözmede ve özellikle gelecekte yaşanacak durumlarda uygulanacak yöntemin belirlenmesi açısından yararlı olacaktır.

SERKAN PEHLİVAN 435 ABDULLAH BAŞER 407 İZLEYİP DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER…