Tarih Felsefesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANLATIM TÜRLERİNİ SINIFLANDIRMA. Edebî türler veya metin türleri olarak bilinen yazılarda farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme,
Advertisements

KALİTE ETİKETLERİ VE ÖDÜLLER Ayşe SAYLIK TR Ulusal Destek Servisi.
KONUMUZ BİLİM FELSEFESİ.
SANAT ESERLERİNİN ÖZELLİKLERİ
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
Program Geliştirme Modelleri
AHMET YİĞİTALP. TARİHTE ETİK Çok eski çağlardan beri etik anlayışının olduğu bilinmektedir. 1.Dinler tarihi 2.Felsefe tarihi 3.Antropoloji 4.Arkeolojik.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
KONUŞMA VE BİZ Emin ÖZDEMİR. Bizi biz kılan konuşma gücümüzdür.Bu gücü yitirdiğimizde, dilsizleştiğimizi düşünelim. Suskunun dayanılmaz köleliğine düşeriz.Dış.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
2015 YGS ANALİZ KAMİL ÖZBAŞ Rehber Öğretmen YGS ANALİZİ (TÜRKÇE)  YGS’nin 40 soruluk Türkçe kısmında ağırlık; sözcük, cümle ve paragraf düzeyinde.
ŞOK HABER YAZILARI M.ŞAHİN. Haber Yazıları ile ilgili bazı terimler: Gazete: Politika kültür, ekonomi ve daha başka konularda haber ve bilgi vermek için.
SOKRATES VE İNSAN ANLAYIŞI. M.Ö yillari arasinda yasamis olan ünlü Yunanli düsünürdür Sokrates, M.Ö 470 – 399 yılları arasında yaşamış ünlü yunanlı.
DİN FELSEFESİNİN KONUSU  Felsefenin ilgilendiği alanlardan birisi de dindir. Çünkü din olgusu insanlık tarihi boyunca önemli olmuştur. Basitçe din felsefesi,
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
COĞRAFİ KONUM.
FELSEFE KONU: BİLGİ FELSEFESİ VE BİLGİ ÇEŞİTLERİ.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
İDEOLOJİ’DE YENİ TARTIŞMALAR
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
7.SINIFLAR TEKNOLOJİ TASARIM
AİLENİN TÜRLERİ VE İŞLEVLERİ
Sosyal Politikanın Tarihsel Boyutu Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
Zaman ve Gölgesi Prof. Dr. Şafak URAL
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
Madde 2: Tanımlar Bu Sözleşmenin amaçları bağlamında,
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
1. sağlık ve sağlığın girdileri
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
BÖLÜM 1 Kuvvet ve Hareket. BÖLÜM 1 Kuvvet ve Hareket.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
KÜMELER HAZIRLAYAN : SELİM ACAR
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
BENLİK VE KİMLİK.
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Diğer Teknikler II Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yazı Sistemleri.
TARİHSEL VARLIK ALANI Doğal varlık alanının tam karşıtı olan bir varlık alanı da “tarihsel varlık alanı”dır. Bu varlık alanına tarihsel varlık alanı adının.
Başlangıç Hükümleri- 2. Hafta
Tezin Olası Bölümleri.
SOSYAL BİLİŞ VE SOSYAL DÜŞÜNÜŞ
M.S 2. YÜZYIL-M.S 15. YÜZYIL FELSEFESİ
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ANALİTİK EĞİTİM FELSEFESİ YAKLAŞIMI
TASAVVUF FELSEFESİ Tasavvuf, İslam inancında Allah'a ulaşmanın yollarından biridir. Başka bir deyişle, insanın akıl yoluyla erişemediği ilahî hakikatlere.
Kişilik Gelişimiyle İlgili Kavramlar
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Sosyal Bilimlerde Yöntem Prof. Dr. Aykut Çelebi
3. HAFTA Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
İş ve Meslek Sosyolojisi
I. Hafta Dil Nedir? Dilin Kökeni
Sunum transkripti:

Tarih Felsefesi

TARİHSEL VARLIK ALANI Doğal varlık alanının tam karşıtı olan bir varlık alanı da “tarihsel varlık alanı”dır. Bu varlık alanına tarihsel varlık alanı adının verilme nedeni bu alanın insan grupları, sosyal birlikler arasında olup biten olayların alanı olması, bütün insan eylemlerinin sonucunda ortay çıkan başarıların bu alanın içinde yer alması ve bütün bunların da oluş ve gelişme içinde bulunmasıdır. Bütün insan başarılarının alanı tarihsel varlık alanını oluşturur. Gerçekten bütün insan başarılarının bir tarihi vardır. Çünkü insanın kendisi tarihsel bir varlıktır.

Tarihsel Varlık Alanını Yöneten İlkeler 1. Zaman Kategorisi 2. Mekan Kategorisi 3. Kalıtsal Özellikler Kategorisi 4. Nedensellik Kategorisi 5. Karşılıklı Etki Kategorisi 6. Görüş Tarzı Kategorisi 7. Eğitim Kategorisi 8. Gelenek Kategorisi 9. Değerlerin Determinasyonu 10. Oluş Kategorisi 2.

Tarih Felsefesinin Tanımı Tarih sözcüğü hem geçmişte kalan insani ve toplumsal olaylar topluluğunu, yani yaşanmış geçmişi adlandırmakta kullanılır, hem de bu sözcükle, bu yaşanmış geçmişi konu edinen bilim, tarih bilimi kastedilir. Buna bağlı olarak “tarih felsefesinden” iki şey anlaşılır. Yaşanmış geçmişin felsefesi olarak tarih felsefesi Tarih biliminin felsefesi Birinci anlamıyla tarih felsefesine, geçmişte kalan olayların ne anlam ifade ettiğini sorgulamaktan başlayıp, giderek tüm yaşanmış geçmişine, yani “dünya tarihine” yönelen bir felsefi uğraşı olarak bakılabilir. İkinci anlamıyla tarih felsefesi ise, tarih biliminin ve tarihçinin bilgi elde etme etkinliğini sorgulayan, tarih biliminin dayandığı ilke ve yöntemleri eleştiren ve giderek, “tarihsel bilginin nitelik, hatta olabilirliğini çözümleyen bir tarihsel bilgi eleştirisidir.

ANTİK ÇAĞDA TARİH KAVRAMI Antikçağda “Historia’nın Çifte Anlamı: “Tarih sözcüğünün Batı dillerinde tüm karşılıkları( Latince; historia, Fransızca; historie, İngilizce; history, Almanca; historie) Grekçe İstoria, istorein sözcüğünden gelir. Sözcük İon lehçesinde “bildirme”, “haber alma yoluyla bilgi edinme” anlamlarında kullanılmıştır. Attika lehçesinde ise sözcüğün görerek, tanık olarak bilme anlamlarının yanısıra çok daha geniş bir anlam içeriğiyle fizik, coğrafya vb, doğa bilgisini kuşatacak biçimde kullanıldığı görülür. İstoria sözcüğünü, insanların ve insan topluluklarının başından geçenleri kaydetme yoluyla edinilen bilgi anlamında ilk kez Herodotus( m.ö. 430)’un kullandığı görülür. Tukidides(m.ö. 400), istoria sözcüğünden sadece bir aktarma kaydetme işini değil, aynı zamanda geçmişte kalan insani-toplumsal olayları değerlendirme ve yorumlama etkinliğini de anlayacaktır. Böylece istaria, hem doğal olgular hakkındaki tanıklık bilgisi, hem de insani toplumsal olaylar hakkındaki haber-bilgi olarak anlaşılmıştır.

Ortaçağ: Döngüsel Tarihten Çizgisel Tarihe Geçiş: Yahudilik ve Hıristiyanlık, insani-toplumsal yaşama ilişkin olarak, Antikçağın tanımadığı yeni ve özel bir zaman anlayışı getirmiştir. Eski Ahitte evrenin ve insanın yaratılışı tek Tanrı’ya bağlanır. Yahudi kavminin seçilişi. Eylemlerinin yargılanacağı. Tevrat’ta geçmiş ile ilgili haberler bulunduğu gibi gelecek ile de ilgili bilgilerin bulunması. İnsanın bu şartlar altında geçmişi kadar geleceği de gözetmesinin gerekliliği. Bu zaman anlayışı Hıristiyanlığa da geçmiş: Başlangıcı ve bitimi olan,kendi içinde süreklilik taşıyan ve gelişen bir zaman anlayışı. Ve bu şekilde “tarihsel zaman” bilinci gelişmiş oluyor.

Augustinus: İlk Tarih Filozofu (m.s.354-430) Augustinus’a göre Tanrı zamanın dışında, ama onun yarattığı her şey zamanın içindedir. Zaman ise artık varolmayan bir geçmiş, bir boyuttan yoksun şimdi ve daha varolmamış bir gelecektir. Buna göre tarih tekerrürden ibaret olmuyor, tam tersine bir daha tekrar etmeyecek olan olaylardan kurulu bir defalık bir süreç olarak algılanıyordu. Döngüsellikten Çizgisel Tarih anlayışına geçiş.

İslam Ortaçağı ve İbn Haldun: (1332-1406) İbn Haldun, “umran ilmi” adıyla bir bilim geliştirdiğini belirtir. Umran toplumsal yaşamı, toplumsal yaşama biçimlerini ifade eder. Böyle bir bilim konusunun nesnel bir tutumla ele alınması gerekir. O, toplumu diğer doğal varlıklar gibi doğal bir varlık olarak ele alıp incelemek istemektedir. Ona göre toplumsal olgu ve olaylar arasında doğal varlık alanında olduğu gibi nedensel bir ilişki vardır.