Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Advertisements

T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
Program Tasarım Modelleri
Bireyi Tanıma Teknikleri I
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Bireyi Tanıma Teknikleri I
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
ÖĞRETİM MATERYALLERİ HAZIRLAMA İLKELERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
ASSURE Modeli.
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
Kişisel-Sosyal Rehberlik
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
Sosyal Psikoloji Konuları I
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
NOT VERME VE MEZUNİYET.
EĞİTİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Bütünleştirme uygulamaları
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Bilginin Organizasyonu
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Program Tasarım Modelleri
TUTUM VE ALGILAR.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE ve YÖNTEMLERİ Hafta I – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
İSTATİSTİK.
Eğitsel Rehberlik.
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Öğretimle İlgili Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Test Geliştirme Süreci
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bir psikolojik yapı olarak "tutum" ve madde geliştirme süreci
Her ülkenin sistemi ne olursa olsun, eğitim politikasının en üst seviyede amacı, bireyi topluma yararlı hale getirmektir. BİREYİ TOPLUMA YARRLI HALE GETİRME;
ÖĞRENME.
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Dr. Ergül Demir

ÜNİTE 1. Ölçme ve Değerlendirmenin Eğitim Sistemindeki Konumu

Amaç Ölçme ve değerlendirmenin eğitim alanı özelindeki konumunu, gerekliliğini ve işlevini belirlemek. Hedef Davranışlar Ölçme ve değerlendirme ayrımını ve ilişkisini açıklamak. Eğitimde verilen kararlarda ölçme ve değerlendirmenin işlevini açıklamak. Eğitimde ölçmeye konu olan özellikleri tanımak. Psikolojik özelliklerin genel karakteristiğini açıklamak. Özellik ve davranış arasındaki ilişkileri örneklendirebilmek. Psikolojik özelliklerin gözlenmesi modelini anlamak. Davranışların sınıflandırılmasına yönelik temel yaklaşımları ve sınıflandırmaları açıklamak. Eğitim sisteminde ölçme ve değerlendirmeyi, kullanılış amaçlarına göre konumlandırabilmek.

Özellikleri Nasıl İfade Ediyoruz? Cinsiyet Tülay …… Kadın Ersin …… Erkek Cenk…… Erkek Derya…… Kadın Hava Sıcaklığı Ankara…..17 0C İstanbul...19 0C İzmir………22 0C Antalya....26 0C Mardin…..15 0C Sınıf Mevcudu 1.Sınıflar…..45 2.Sınıflar…..50 3.Sınıflar…..48 4.Sınıflar…..38 Grubu Ali…………A Seher…….C Numan….K Fazilet…..G Duygu……C Ahmet…..D Ders Yükü Pazartesi……3 ders Salı……………1 ders Çarşamba….3 ders Perşembe….2 ders Cuma…………1 ders Eğitim Düzeyi Nur……….Lise mezunu Aslı……….Üniversite mezunu Kağan……Ortaokul mezunu Mert……..Önlisans mezunu

Ölçme Nedir? Ölçme; Belli bir özelliğin gözlenmesi, gözlemlerin sayı ve sembollerle ifade edilmesidir. Niteliklerin sayı ve sembollerle eşlenmesidir. Ölçmenin konusu, objelerin kendileri değil onların dikkate alınan özellikleridir. Nitelikler Sayılar ve Semboller Eşleme Kuralı

Değerlendirme Nedir? Değerlendirme; tek başına fazlaca bir anlam taşımayan ölçme sonuçlarını, bir ölçüte ya da ölçütler takımına göre anlamlı ve yorumlanabilir hale getirme sürecidir. Sıklıkla değerlendirme, bir karar ile sonuçlandırılır.

Eğitimde Verilen Kararlar Eğitimde ölçme ve değerlendirme, genel kullanımı açısından ve temelde, ‘karar verme (desicion making)’ odaklı bir eylem olarak görülmektedir. -Gabor Szabo-

Örneğin; Bu sınıfta, matematik derslerime önce dört işlem becerilerinden başlamam gerekiyor. En son işlediğim konuya yönelik olarak telafi dersleri yapmalıyım. Diğer konuya geçebilirim. Bu öğrencimin ailesi ile ders çalışma alışkanlığı hakkında görüşmeliyim. Bazı öğrencileri rehberlik servisine yönlendirmem gerekiyor. Bu sınıfta öğretim yöntemimi değiştirmeliyim. gibi kararlar nasıl veriliyor?

Karar vermek zor iş!... PEKİ… Ölçme ve Değerlendirme yöntem ve teknikleri, karar almada ve bu kararı uygulamada yardımcı olabilir mi?

Eğitimde ölçme ve değerlendirme, bazı kararlara esas olmak üzere kullanılabilmektedir: Eğitsel kararlar Yönetsel kararlar Rehberlik kararları Araştırma kararları -Nizamettin Koç-

Eğitimde Gözlenen Özellikler “Eğitim, bireyin davranışlarında, kendi yaşantıları yolu ile istendik davranış değişikliği meydana getirme sürecidir.” “Eğitim, bir kasıtlı kültürleme sürecidir.” -Selahattin Ertürk-

Eğitimde ölçme ve değerlendirmeye konu olan bazı öğrenci özellikleri: Başarı İlgi ve yetenekler Zeka Algı ve tutumlar Öğrenme düzeyi Kişilik Öğrenme eksikleri Beklentiler Hazırbulunuşluk Psikomotor beceriler ve yeterlikler. Ön öğrenmeler

Psikoloji alanında olduğu gibi eğitim alanında da ölçme ve değerlendirmeye konu olan özellikler, genel olarak doğrudan gözlenebilir olmayan örtük ya da gizil özelliklerdir. Bu tür özellikler hakkında, davranışlar ve davranış örüntüleri üzerinden yapılan gözlemlere bağlı olarak oldukça sınırlı çıkarımlar yapılabilmektedir.

PSİKOLOJİK ÖZELLİK DAVRANIŞLAR Davranış Evreni Davranış Örneklemi Göstergeler Uyarıcılar Maddeler Sorular

Davranışların Sınıflandırılması Davranışların sınıflandırılmasına yönelik taksonomiler; Klasik Bloom Taksonomisi Yenilenmiş Bloom Taksonomisi Haldyna Taksonomisi Marzano Taksonomisi …

Klasik davranışçı yaklaşıma (Bloom taksonomisi) göre; DAVRANIŞLAR BİLİŞSEL (Cognitive) Bilgi Kavrama Uygulama Analiz Sentez Değerlendirme DUYUŞSAL (Affective) Alma Tepkide bulunma Değer verme Örgütleme Kendine maletme DEVİNİMSEL (Psychomotor)

Haladyna yaklaşımı; ÖĞRENME BİLGİ (Information) BECERİ (Skill) YETENEK (Ability)

Eğitim Sisteminde Ölçme ve Değerlendirme Eğitim sisteminin genel yapısını, sistem yaklaşımını esas alarak modellemek mümkündür: Bu model üzerinde ölçme ve değerlendirmenin hangi aşamalarda işe koşulabileceğini belirleyelim.

Çevre ÖĞRENME YAŞANTILARI Çıktı Girdi Hazırbulunuşluk Ön öğrenmeler Tanıma Yerleştirme Rehberlik ve yönlendirme Öğrenme başarısı Öğrenme eksiği Programın sağlamlığı Öğretimin etkililiği Rehberlik ve yönlendirme Dönem başarısı Akademik başarı Seçme ve yerleştirme Rehberlik ve yönlendirme