HEMŞİRELİK SÜRECİ DOÇ. DR. SEVİM ÇELİK.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Advertisements

AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
Proje BaşlaNGICI Doç.Dr. Şirin Karadeniz.
Sistem Analizi ve Planlama
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
AİLE HEKİMLİĞİNDE SAĞLIK OKURYAZARLIĞI
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
PROJEYE DAYALI FEN DERSİ Proje tabanlı öğrenme yöntemi, öğrencilere problem çözmeyi, karar vermeyi ve araştırmayı öğretir. Ayrıca öğrencilere belirlenen.
Sistem Geliştirme Sistemin tanımı. Sistemin Temel özellikleri
REHBERLİK DERS II.
KONTROL FAALİYETLERİ Defterdarlık İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı.
KAPSAMLI SAĞLIK BAKIMI
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyonda Disiplinler Arası Yaklaşım
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ VE GÖREVLERİ
BERGAMA 70.YIL MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
BİRİNCİ BASAMAK HEKİMLİĞİ
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
AİLE HEKİMLİĞİ TANIMI VE İLKELERİ
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
AKREDİTASYON VE EĞİTİM STANDARTLARI NURCAY KURU EĞİTİM BİLİMLERİ.
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı.
EĞİTİMDE KALİTE ÖDÜLÜ EKİP RAPORU
HEMŞİRE NE YAPAR?.
BEP GELİŞTİRME BİRİMİNİN GÖREVLERİ
BÖLÜM 1 Hemşirelik Süreci, Fiziksel Tanılama, Sık Kullanılan Laboratuvar ve Tanı Testleri
Öğretim Görevlisi: Elif ÜNALAN ÖZÇELİK
OKULUMUZA HOŞ GELDİNİZ
TAHSİN TEMİZER SİLVAN R.A.M. MÜDÜRÜ
BEP NEDİR?. Akdeniz Rehberlik ve Araştırma Merkezi Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı.
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
22 Mayıs 2014 Tarih ve resmi gazeteye göre.
eğitim programı ve özel eğitim hizmetleri 2015
Aile Hekimliğinin Temel Esasları
İŞYERİ HEMŞİRESİNİN GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
GÖZ HASTALIKLARINDA AKILCI İLAÇ KULLANIMI VIII.Zonguldak Oftalmoloji Kursu.
PS İ KOLOJ İ K DANI Ş MAN VE REHBER Ö Ğ RETMEN ZEYNEP KOCAMAN.
Aile Hekimliğinde Sürekli Sağlık Bakımı
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
Magnet Hastane Nedir? (Mıknatıs Hastane)
KARİYER GELİŞTİRME.
HEMŞİRELİK FELSEFESİ VE BAKIMDAKİ DEĞİŞİMLER
Sosyal Hizmet Uzmanının Önemi
HEMŞİRELİK NEDİR??? DOÇ. DR. SEVİM ÇELİK.
YÖNETİM FONKSİYONLARI
BİNBAŞI DÜNDAR TAŞER MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
EKİP ÇALIŞMASI Ekip çalışmasının önemini gözeterek meslekler arası işbirliği yapabileceksiniz.
Özel Körfez Marmara Hastanesi
SINIFLAMA SİSTEMLERİ YRD. DOÇ. DR. Müge SEVAL.
GÜNLÜK YAŞAM AKTİVİTELERİ
ÇOCUK ONKOLOJİ HEMŞİRESİNİN ROLLERİ VE HEMŞİRELİK STANDARTLARI.
HASTA HAKLARI.
Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
Spor Psikolojisi Psikolojik Beceri Antrenmanı.
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
Hemşirelik süreci, kayit ve rapor etme
REHBERLİK DERS II.
İLERİ VERİ TABANI UYGULAMALARI
Hemşirelik Kayıtları Planlama aşamasında hemşirelik girişimleri saptanırken, bunlardan kimlerin, hangi işlevlerden sorumlu olacağı ve ne zaman yerine.
Klinik Bilgi Sistemleri
Sunum transkripti:

HEMŞİRELİK SÜRECİ DOÇ. DR. SEVİM ÇELİK

SÜREÇ HEMŞİRELİK SÜRECİ Aralarında birlik olan ya da belli bir düzen içinde tekrarlayan olay ya da eylemler dizisidir. HEMŞİRELİK SÜRECİ Sağlıklı / hasta bireyin sağlık bakım gereksinimlerinin tanımlanması ve bireye özgü bakım verilmesinde kullanılan sistematik bir yöntemdir. Hemşirelik süreci hemşirelik uygulamalarının temelini oluşturur Bu kavram ilk kez 1955 yılında Lydia Hall tarafından ileri sürülmüştür.

HEMŞİRELİK SÜRECİNİN YARARLARI Bakımın sistematik bir biçimde verilmesini sağlar Sağlıklı/hasta bireye bütüncül ve bireysel yaklaşım sağlar Sağlık düzeyinin korunması ve geliştirilmesine katkıda bulunur Hemşirenin karar verme yeteneğini geliştirir. Hemşirelik bakımına bağımlı/ bağımsız/ yarı bağımlı işlev kavramıyla iş tanımlarının yapılmasına olanak sağlar Bağımsız işlevlerde insiyatif kullanma gücünü arttırır

HEMŞİRELİK SÜRECİNİN YARARLARI Hemşireye uygulamalarıyla ilgili yasal doküman sağlar Sistematik bir problem çözme yöntemi olduğundan hemşireliğin profesyonelleşmesine katkıda bulunur Hemşirenin bilgisini arttırır ve uygulamaları geliştirir Hemşireler ve diğer sağlık disiplinleri arasında iletişim ve işbirliğini arttırır Hemşirelikte masrafları, harcanan zamanı ve işgücünü azaltma olanağı sağlar.

HEMŞİRELİK SÜRECİ AŞAMALARI

DURUMUN BELİRLENMESİ HEMŞİRELİK TANISI PLANLAMA UYGULAMA DEĞERLENDİRME

DURUMUN BELİRLENMESİ Verilerin toplandığı ve doğrulandığı aşamadır. Veriler bu aşamada doğru ve eksiksiz toplanmalıdır. Toplanan veriler objektif ve subjektif olarak ikiye ayrılır. Objektif veri, bireyin fizik muayenesi, tanı işlemleri ve laboratuvar sonuçlarını kapsar (arteryel kan basıncı, kan glikoz düzeyi vb) Subjektif veri ise, sadece bireyin/ailenin ifade edebileceği veridir.(ağrı)

DURUMUN BELİRLENMESİ Verileri sistemli şekilde toplamak için; Roper, Logan, Thierney’in GYA modeli Henderson’un 14 temel gereksinimi Gordon’un Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri Modelidir.

VERİLER DURUMUN BELİRLENMESİ Bireyin kişisel özellikleri Bireyin yakınmaları Bireyin özgeçmişi Bireyin soygeçmişi Bireyin yakın çevresi Bireyin yaşam şekli Birey için izlenmekte olan tıbbi bakım

VERİLERİ TOPLAMA KAYNAKLARI DURUMUN BELİRLENMESİ VERİLERİ TOPLAMA KAYNAKLARI Hasta/sağlıklı birey Ailesi/ yakın çevresi Sağlık ekibi üyeleri Mevcut tıbbi ve hemşirelik bakım kaynakları Geçmiş kayıtlar

VERİLERİ TOPLAMA YÖNTEMLERİ DURUMUN BELİRLENMESİ VERİLERİ TOPLAMA YÖNTEMLERİ Görüşme Gözlem Bulgular Kayıtlar

HEMŞİRELİK TANISI Hemşirelik tanıları hemşirelik girişimlerine temel oluşturur. Hemşirelik tanıları, Hemşirenin bağımsız olarak uygun hemşirelik yaklaşımları ile önlemek, hafifletmek, çözümlemek için yasal olarak ele almaya yetkili olduğu, birey/aile/grupların sağlık sorunlarıdır. Hemşirelik tanısı konulurken NANDA ( North American Nursing Diagnosis Association) taksonomisinden yararlanılır.

Mevcut Risk İyilik hali Sendrom HEMŞİRELİK TANISI TÜRLERİ

Mevcut Risk Majör tanımlayıcı özelliklerinin varlığından dolayı Hemşirenin geçerliliğini doğruladığı klinik karardır. Risk Bir birey/grubun problem geliştirmeye aynı ya da benzer durumdaki diğer kişilerden daha yatkın olduğu konusunda klinik karardır

İyilik hali Belirli bir düzeydeki iyilik halinden daha üst düzeydeki Bir iyilik haline geçmeye hazır olan bire-aile-toplum hakkındaki klinik karardır. Sendrom Belirli bir durum ya da olaydan dolayı tahmin edilen bir grup mevcut olan ya da görülme riski olan hemşirelik tanılarıdır.

PLANLAMA Bu aşama bireysel, organize ve amaca yönelik olarak nasıl bir hemşirelik bakımı verileceğine karar verme aşamasıdır. Planlama aşamasında bireyin sorunları öncelik sırasına konur ve bakımın hedefleri belirlenir. Hemşire öncelikleri belirlerken, acil olarak ele alınması gereken sorunları, aynı anda başka dikkate alınması gereken sorunları, sorunun dikkate alınış sırasını sorgulamalıdır. Öncelikler belirlenirken Maslow’un insanın temel gereksinimleri hiyerarşisinden yararlanılmalıdır.

PLANLAMA Hedefler, net, açık, bireye özgü, geçekçi, ulaşılabilir ve ölçülebilir olmalıdır. Belirlenen hedefler; Kim ?,Ne zaman ?,Ne kadar iyi ?,Hangi eylem?,Hangi koşullarda ? sorularını yanıtlar. Hedefler belirlendikten sonra hemşirelik girişimleri planlanır. Uygun hemşirelik girişimlerini seçerken sorunun nedeni ve ulaşılması öngörülen hedefler dikkate alınır. Planlanan girişimler uygulanabilme kolaylığına göre sıralanır.

UYGULAMA

GİRİŞİMLER SEÇİLİRKEN

UYGULAMA Bağımlı/bağımsız/yarı bağımlı hemşirelik aktiviteleri bu aşamada gerçekleştirilir. Uygulamadan sonra hemşire, bakım planında yer alan bu bölüme işlemin yapıldığını, gözlediklerini ve işlem sonrası sonuçları uygulama sırası ile kaydetmeli ve imzalamalıdır.

Kayıtlar için yasal rehberler: Tek renk kalem kullanılmalıdır. Hemşire hiç bir zaman kayıttaki bir durum ya da kelimeyi silmemelidir. Bir yanlış yapıldığında, kelime ya da durumun üzerine bir çizgi çizilmeli ve üzerine kırmızı kalemle “kayıtta hata” yazılmalıdır. Doğru kelime ya da durum yanına yazılmalıdır. Kayıtlar üzerindeki bilgileri değiştiren ya da değiştirmeye yardım eden kişilere karşı yasal işlemler uygulanabilir.

Kayıtlar sadece bakımı veren hemşire tarafından yapılmalıdır. Gözlemler, verilen hemşirelik bakımı, tedaviler v.s. uygulanmadan önce kesinlikle kaydedilmemelidir. Kurum politikası ve prosedürleri kayıtlarda göz önünde bulundurulmalıdır

DEĞERLENDİRME

Değerlendirme sonucunda hedeflere ulaşılamadığı durumlarda olası nedenler; Verilerin eksikliği, Uygun olmayan tanının belirlenmesi, Hedeflerin gerçekçi olmaması, Yanlış yöntem seçimi, Planlanan girişimlerin bireye ya da durumuna uygun olmayışı, Planlanan girişimlerin eksik uygulanması, Bireyin durumunda beklenilmeyen değişikliklerin olması düşünülebilir.

HEMŞİRELİK BAKIM PLANI ÖRNEĞİ Hemşire adı- soyadı: Hastanın adı –soyadı: Hastanın tanısı:

HEMŞİRELİK RAPORU Hemşire adı- soyadı: Hastanın adı –soyadı: Hastanın tanısı:

BESLENME