HAZIRLAYANLAR: Osman SÖKMEN Erkan BERBER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yrd. Doç. Dr. Ali GURBETOĞLU Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Advertisements

ANA DİLİ TÜRKÇE EĞİTİMİNİN GELİŞİMİ
Karahanlılar Gazneliler
HAZIRLAYANLAR: Osman SÖKMEN Erkan BERBER
SÜLEYMAN CURA İLKÖĞRETİM OKULU
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
Türk Dilinin Tarihî Dönemleri ve Gelişmesi
İsmail ÖZELBAŞ Vaiz FONETİK ve DİKSİYON.
Yeni Nesil Program Yazma Dili Ufukcan Eski
BÜYÜK ÜNLÜ UYUMU.
YAZILI EDEBİYAT Türklerin GÖKTÜRK alfabesini kullanmasıyla başlayan dönemdir. Daha eskilere ait maalesef herhangi bir eserimiz yoktur. Tarihi bilinen en.
TÜRK DİLİNİN TARİHİ GELİŞİMİ
SES BİLGİSİ.
CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM ANLAYIŞI
TÜRK DİLİNİN GELİŞİMİ VE TARİHSEL DÖNEMLERİ
GÖKTÜRK KİTABELERİ (ORHUN ÂBİDELERİ)
GİRİŞ Üç kıtada tarih boyunca geniş sahalara yayılan Türkler, gittikleri yerlerde birçok kültür merkezleri meydana getirmişler, temas ettikleri çevrelere.
OrhunOrhun ve Yenisey (Yeniçay) anıtlarından önceki devirleri bilmiyoruz, bu anıtlardan o çağlarda Türk Dilinin oldukça gelişmiş, olgun bir durum almış.
GÖKTÜRK YAZITLARI VE ÖZELLİKLERİ
ALSANCAK KORUMA VE GÜZELLEŞTİRME DERNEĞİ YÖNETİM KURULU BAŞKANI
TÜRKLERİN KULLANDIĞI ALFABELER, TÜRKÇENİN LEHÇELERİ
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ
ATATÜRK İNKILAPLARI.
TÜRK KADININA SAĞLANAN HAKLAR
TÜRKİYE’DE EĞİTİM REFORMLARI Dr. Mustafa Ergün
YAZI DEVRİMİ Hazırlayan: Hilal Gül.
Orhun abideleri / göktürk yazıtları
HARF İNKILABINDAN MİLLET MEKTEPLERİNE MİLLİ KÜLTÜRÜMÜZ AYDINLANIYOR
YAZI DEVRİMİ TANZİMAT DÖNEMİ II
ATATÜRK'ÜN ÖNDERLİĞİNDE GERÇEKLEŞENLER.
KÜTÜPHANE VE İLGİ ALANI
Öğretmenler Günü.
ATATÜRK'ÜN YAPTIĞI YENİLİKLER
GÖKTÜRK YAZITLARI *BENGÜ TAŞLAR
ORTA ASYA’DA KURULAN TÜRK DEVLETLERİ
UYGURLAR.
TÜRK KAVRAMI VE KÖKENİ.
Hazırlayan Muhammed ARTUNÇ
Türkçe veya Türkiye Türkçesi, batıda Balkanlar’dan doğuda Hazar Denizi sahasına kadar konuşulan Altay dillerinden biridir. Yaşı, en eski hesaplara göre.
İÇİNDEKİLER Orhun Yazıtları Göktürk (Orhun-Köktürk) Yazıtları
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
CUMHURİYET HALK YÖNETİMİ HÜRRİYET ÇAĞDAŞLIK UYGARLIK DEMOKRASİ EŞİTLİK
Çalışma soruları eğitim kültür. Tevhid-i Tedrisat ve Maarif Teşkilatı kanunlarının çıkarılması ile eğitim alanında öncelikle aşağıdakilerden hangisi amaçlanmıştır?
TARİHİ RİSK! İLK TÜRK DEVLETLERİ.
Geçmişten geleceğe.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
ORHUN ÂBİDELERİ (GÖKTÜRK KİTABELERİ)
KUTADGU BILIG.
Dersimiz.com BAŞARILAR DİLER.
ATATÜRK’ÜN İLKELERİ.
Azeri Türklerinin Hızla Modernleşmesinde Rol Oynayan Faktörler
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Harf İnkılabı
YGS PRATİK TARİH DERS NOTLARI -1-.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar
Abece, insanların eski çağlardan bugüne ağız ve dil yoluyla bir takım sesler çıkartılmasını keşfetmesiyle birlikte seslerin yazıdaki karşılığı olan işaretlerin.
Türkçe yazı çeşitleri.
Atatürk ‘ÜN İlke İnkIlaplarI
Yazı Sistemleri.
Sakine HAKKOYMAZ Öğretim Görevlisi. ORHUN YAZITLARI.
HALİDE EDİP ADIVAR.
HARFLERİN MAHRECLERİ مخارجُ الحروفِ
TÜRKLERDE YAZI.
1 ATATÜRK’ÜN İLKELERİ 2 1. Cumhuriyetçilik Cumhuriyet bir devlet biçimidir. Geniş manası ile halkın kendi kendisini yönelmesidir. Cumhuriyet, devlet.
ESKİ ALFABELER Emirhan çolak 8/A 105 Öğretmen:Sevinç Sarı.
Türk Egitim Tarihi 1 Prof.Dr.İsmail Güven.
YENİ YÖNTEM VE TEKNİKLER
Sunum transkripti:

HAZIRLAYANLAR: Osman SÖKMEN Erkan BERBER YAZI DEVRİMİ HAZIRLAYANLAR: Osman SÖKMEN Erkan BERBER

YAZININ ORTAYA ÇIKIŞI VE GELİŞİMİ

YAZININ TARİHSEL GELİŞİMİ YAZICILIK RÖNESANS VE YAZININ HALK ARASINDA ZORUNLU YAYILIMI BİLGİ TOPLUMU VE YAZI

TÜRKLERİN KULLANDIĞI ALFABELER KÖKTÜRK SOĞD UYGUR ÇİN MANİ BRAHMİ (SANSKRİT) KİRİL SÜRYANİ İBRANİ ERMENİ GREK ARAP LATİN

KÖKTÜRK ALFABESİ TÜRKLERİN BİLİNEN İLK ALFABESİ 38 HARF 4 ÜNLÜ, HER ÜNLÜ HARF İKİ ÜNLÜYE KARŞILIK ORHUN KİTABELERİ

SOĞD ALFABESİ BUGUT YAZITI ( I. GÖKTÜRK D. ZAMANI) SEVREY YAZITI ( UYGUR BÖGÜ KAĞAN)

UYGUR ALFABESİ UYGUR YAZITLARI ALTIN YARUK (ALTIN IŞIK: BUDİST KİTABI ÇEVİRİSİ) 400 YILA YAKIN KULLANILMIŞ KUTADGU BİLİG SON OLARAK FATİH ZAMANINDA BİR YAZIŞMADA KULLANILMIŞ

Arap Latin Türk UFA   ئا A a /a/ ق K̡ k̡ K k /q/ ئە Ə ə E e /æ/ ك /k/ ب B b /b/ ڭ -ng /ŋ/ پ P p /p/ گ G g /g/ ت T t /t/ ل L l /l/ ج J j C c /ʤ/ م M m /m/ چ Q q Ç ç /ʧ/ ن N n /n/ خ H h /x/ ه H̡ h̡ /h/ د D d /d/ ئو O o /o/ ر R r /r/ ئۇ U u /u/ ز Z z /z/ ئۆ Ɵɵ Ö ö /ø/ ژ Z̡ z̡ /ʒ/ ئۈ Ü ü /y/ س S s /s/ ۋ V v /v/ ش X x Ş ş /ʃ/ ئې É é /e/ غ Ƣƣ Ğ ğ /ɣ/ ئى I i İ i/I ı /i/ or /ɨ/ ف F f /f/ ي Y y /j/

MANİ ALFABESİ UYGUR KAĞAN’IN 762’DE MANİHEİZMİ RESMİ DİN İLANI DUALAR, TÖVBELER, DİNİ HİKAYELER SIKLIKLA DİNİ METİNLERDE KULLANILMIŞ.

BRAHMİ (SANSKRİT) ALFABESİ GAZNELİ VE BABÜR DÖNEMLERİNDE KULLANILMIŞ www.sorubak.com

SÜRYANİ ALFABESİ DOĞU TÜRKİSTAN’DA YAYILAN NESTURİ MEZHEBİNİN AZ SAYIDAKİ ESERİ

ARAP ALFABESİ ANADOLU’DA XI-XX.YY. ARASINDA KULLANILMIŞ EN UZUN SÜRE EN GENİŞ ALANDA KULLANILAN ALFABE 1928’ E KADAR KULLANILDI

LATİN ALFABESİ 13. YY. TÜRKLER ARASINDA İLK KEZ CODEX COMENICUS (KUMAN TÜRKLERİ) 1544 FİLİPPO AGRATTİ TİCARİ SÖZLÜK 19. YY. ORTALARINDA MİRZA FETHALİ AHUNDZADE (AZERİ) ORTAYA ATMIŞ 1928’DE TÜRKİYE CUMHURİYETİ DEVLETİ KABUL ETMİŞTİR.

LATİN HARFLERİNE KARŞI OLANLARIN GEREKÇELERİ ESKİ HARFLERİN İKİ-ÜÇ AYDA ÖĞRENİLEBİLİR OLMASI DAHA AZ YER KAPLAMASI (BİTİŞİKLİK) ARAP ALFABESİNİN KUTSALLIĞI İDDASI GELENEKTEN KOPMA KORKUSU

LATİN ALFABESİNİN KABULÜNÜ İSTEYENLERİN GEREKÇELERİ ESKİ YAZININ GEÇ VE GÜÇ ÖĞRENİLMESİ KELİMELERİN ÇEŞİTLİ YAZILIŞLARININ OLMASI BELİRLİ BİR YAZIM KURALININ OLMAYIŞI YABANCILARIN TÜRKÇEYE İLGİ DUYMAMASI ESKİ HARFLERİN EĞİTİMİN YAYGINLAŞMASINA ENGEL OLARAK GÖRÜLMESİ

YAZI SORUNUNU ÇÖZMEK İÇİN YAPILAN GİRİŞİMLER İLKİ 1909 MAARİF NEZARETİNDE BİR İMLA KOMİSYONUNUN KURULMASI 1914 SARF, İMLA VE LÜGAT ENCÜMENLERİNİN KURULMASI 26 HAZİRAN 1928 HARF KOMİSYONUN KURULMASI 1 KASIM 1928 1353 SAYILI HARF KANUNU

YAZI DEVRİMİ 1928’de çıkarılan bir yasa ile Türkiye’de yazıda Arap harflerinin yerine Latin harflerinin kullanılması uygulamasıdır. Cumhuriyet’in ilanından sonra gerçekleştirilen yenileşme hareketlerinin en önemlilerinden biridir. Cumhuriyet ’ten sonra yeni yönetimin yöneldiği ilk alanlardan biri eğitimdir. Medrese-mektep ikiliğini yoketmek ve öğretim birliğini sağlamak amacıyla 1924’de Tevhid-i Tedrisat kanunu çıkarıldı. Bunu Şeriye ve Evkaf Vekaletini kaldıran ve okulların tümünün denetimini Maarif Vekaletine veren bir başka yasa izledi.

Türkiye’de okuma yazma oranı % 20 gibi oldukça düşük bir düzeydeydi Türkiye’de okuma yazma oranı % 20 gibi oldukça düşük bir düzeydeydi. Türkçe yazıda Arap harflerinin kullanılması okur-yazarlık oranının düşük olmasına yol açtığı gibi başlatılan eğitim atılımının hızlı sonuç vermesine de engel olacaktı. Çözüm olarak Latin harflerinin kabul edilmesi kararlaştırıldı.

1 Kasım 1928’de TBMM’de Kabul edilen ve 3 Kasım’da resmi gazetede yayımlanan 1353 sayılı (Türk harflerinin kabulü ve uygulaması hakkında kanun) ile yasada Türk harfleri olarak anılan Latin harfleri Arap harflerinin yerini aldı. Harf devrimi geniş yığınların hızla okuma yazma öğrenmesini sağlamanın yanı sıra, Türk dili ve kültürünün Arap ve Doğu kültürünün etkisinden kurtarılmasını amaçlıyordu.

Harf Devriminden sonra açılan Millet Mektepleri ile okuma yazma bilmeyen geniş yığınların en kısa sürede eğitilmesi için çaba harcandı. 1935’de okuryazarlık oranı %25’e çıktı. Harf Devrimi ile birlikte yalnızca eğitim alanında değil, yayıncılık ve buna bağlı başka alanlarda gözle görülür ilerlemeler oldu.

BİLGİ TOPLUMLARI

ALFABE TOPLUMLARI VE KÜLTÜREL EMPERYALİZM