TANZİMAT FERMANI (3 KASIM 1839)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DURAKLAMA DEVRİNDE İÇ İSYANLAR
Advertisements

MİSAK-I MİLLİ (28 OCAK 1920).
OSMANLI DEVLETİ’NDE ISLAHATLAR
TANZİMAT DÖNEMİ OSMANLI DEVLET TEŞKİLATI
Osmanlı Devleti Ho ş görü Anlayı ş ı II. BAYEZiT Yahudilerin Osmanlı’ya Sığınması 1492’de İspanya tarafında sürgün edilen 200 binden fazla Sefarad Yahudisinin.
…Tarih Kainatın Vicdanıdır...
KAZANIM: 10. SINIF 2.ÜNİTE 3.KAZANIM
20. YÜZYIL BAŞLARINDA OSMANLI DEVLETİ.
ATATÜRK’Ü ETKİLEYEN OLAYLAR
ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİNİ HAZIRLAYAN ETKENLER
BAĞIMSIZLIK SAVAŞI.
Sultan II.Mahmut Reformların Başlaması
Dönemlere Ayrılma Her dönüm noktası, hem yeni bir gelişmenin başlangıç noktası, hem de bir önceki gelişmenin doruk noktası olmaktadır.
TANZİMAT DÖNEMİ.
TANZİMAT VE ISLAHAT FERMANLARI
Tanzimat ve Islahat Fermanları
TOPRAKTAN GELEN YAŞAM Erdoğan GÜL.
1.ÜNİTE BİR KAHRAMAN DOĞUYOR ÖZET
MEHMET KÜÇÜKYILMAZ TARİH ÖĞRETMENİ BİREY DERSANELERİ.
TÜRK MODERNLEŞME TARİHİ
ARAYIŞ YILLARI (DURAKLAMA)
Sosyal Bilgiler BEYLİKTEN DEVLETE
AİT Ders - Çalışma Soruları
AİT ve 3. Ders - Çalışma Soruları. 1. Tanzimat Fermanı’nda, aşağıda verilenlerden hangisinde ıslahat yapılması öngörülmemiştir? A. Yargı B. Vergi.
Osmanlıcılık Nedir? Osmanlıcılık, Meşrutiyet veya Anayasal Monarşi rejimini benimseyen ve hükümdarın yetkilerinin anayasa ve halkoyuyla seçilen meclis.
AİT Ders - Çalışma Soruları. 1. I. Meşrutiyetle beraber Türk Tarihinin ilk anayasası olan Kanun-i Esasi ilan edilmiştir. Milletvekillerini halk.
II. MAHMUT ( ) Alemdar Mustafa Paşa’nın desteği ile tahta oturdu.
TC İNKİLAP TARİH.
Eğitimdir ki, bir milleti ya hür, bağımsız, şanlı, yüce bir toplum halinde yaşatır, ya da bir milleti esarete ve sefalete terk eder. M.Kemal ATATÜRK.
ISLAHATLAR- AYAKLANMALAR
Osmanlı Devleti 17. yüzyıldan itibaren toprak kaybetmeye başlamıştır
FRANSIZ İHTİLALİ.
Islahat Fermanı (1856) Islahat Fermanı,
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR.
Beyşehir Mesleki Teknik ve Anadolu Lisesi
Adnan Menderes Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi MEŞRUTİYET Halk Meclisi (Meclis-i Mebusan) Anayasa (Kanun-i Esasi) Padişah (Saltanat ve Hilafet) MEŞRUTİYET.
19. YÜZYIL OSMANLI DEVLETİ ISLAHATLARI
II. MAHMUT DÖNEMİ SORU PROĞRAMI
Gerileme Dönemi Islahatları
19. YÜZYIL OSMANLI DEVLETİ ISLAHATLARI
OSMANLI İMPARATORLUĞU GERİLEME DÖNEMİ ISLAHATLARI SORU PROĞRAMI
TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU
GÜZ-V: ÇAĞDAŞ DÜNYANIN TEMEL KAVRAMLARI Fransız İhtilalını Hazırlayan Sebepler Ortaçağ’da Avrupa (Karanlık çağ) Siyasi yapısı: Derebeylik Sosyal yapısı:
MİLLET SİSTEMİ.
İtfaiye Hizmetleri Alanındaki Yenilikler
TANZİMAT FERMANI (3 KASIM 1839)
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI’DA TOPLUM VE EKONOMİ
Osmanlı’da divan teşkilatı
Tanzimat Dönemi Osmanlı Adliye Teşkilatı
KURULTAYDAN MECLİSE “Egemenlik” kavramı
II. MEŞRUTİYET DÖNEMİ 1908.
Osmanlı devleti’nde taşra ve eyalet yönetimi
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NİN KURULUŞU / Osmanlı Devleti’nin Hızlı Yükselme Sebepleri.
TANZ İ MAT FERMANI. TANZ İ MAT NED İ R ?  Tanzimat kelimesi “düzenleme” anlamına gelmektedir.
Osmanlı Siyasi Tarihi (Yıkılış Dönemi)
TARİH PROJE ÖDEVİ KONU:TANZİMATTAN MEŞRUTİYETE ÖĞRENCİNİN: ADI : ADEM MERT SOYADI : ÜNALAN SINIFI : 10/D NUMARASI : ÖĞRETMENİ : HASRET GÜLBAŞARAN.
TARİH PROJE ÖDEVİ KONU=TANZİMAT FERMANI KONU=TANZİMAT FERMANI HAZIRLAYAN=ABDULLAH İZCİ HAZIRLAYAN=ABDULLAH İZCİ.
Cumhuriyetimizin Kurucusu… Mustafa Kemal ATATÜRK.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
VEZİRLER ( DEVLET BAKANLARI). VEZİR KİMDİR? Vezir,devlet başkanı olan padişahın hemen hemen bütün işlerini yüklenen ve hükümdarlıkla ilgili meselelerde.
Osmanlı Siyasi Tarihi (Kuruluş ve Yükseliş Dönemi)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
I.Dünya Savaşı Öncesi Gelişmeler
Tanzimat Dönemi Osmanlı Adliye Teşkilatı
OsmanlI’da dİvan teşkİlatI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
OSMANLI HUKUKUNDA REAYA (VATANDAŞ)
Sunum transkripti:

TANZİMAT FERMANI (3 KASIM 1839)

Sözlükte düzenlemek, sıraya koymak, ıslah etmek anlamına gelen tanzim kelimesinin çoğulu tanzimattır

Literatürde, “mülki idareyi ıslah ve yeniden organize etme” anlamında kullanılır. Aynı zamanda bu düzenlemelerin yapıldığı dönemi niteler.

Tanzimat, iktisadi ve sosyal temelleri çürüyerek yıkılmaya yüz tutan devleti, yeni prensiplerle ayakta tutma çabasıdır.

NE ZAMAN BAŞLADI? NE ZAMAN SONA ERDİ?

1830’dan itibaren başladığı genellikle kabul edilir.

Bitişi Sadrazam Âlî Paşa’nın 1871’de ölümü, Mithat Paşa’nın sürgün edildiği 1877, Meclis-i Mebusan’ın kapatıldığı 1878 Duyun-ı Umumiye İdaresi’nin kurulduğu 1881 gibi tarihler önerilir.

Halil İnalcık, bozulan toprak rejimi ile gerileme arasında doğrudan ilişki kurmuştur.

İnalcık, Osmanlı toprak rejiminin, yenileşmiş Avrupa karşısında tutunamadığını ve Avrupa’ya karşı Ortaçağ şark müessesesinin değişiminin gerçekleştirilemediğini savunmaktadır.

Tımar sistemi hakkıyla uygulanırken 200 Tımar sistemi hakkıyla uygulanırken 200.000 tımarlı sipahi, buna karşılık 41.000 ulufeli vardı. Tımarlar hak sahipleri yerine yakın akrabaya dağıtılmaya başlayınca tımarlı sipahi sayısında aşırı derecede azalma olmuş, aynı dönemde ulufelilerin sayısı da artmıştır.

Boş kalan tımarlar iltizama verilmiş ve mültezimler halka zulmetmiştir.

Balkan topraklarında milliyetçi isyanlar çıkmış ve devletin temelleri sarsılmıştır. Bu milliyetçi isyanlara, bozulan toprak sisteminden olumsuz etkilenen köylüler de destek vermiştir.

Ruslar karşısında alınan yenilgiler ve Rusların Balkanlardaki propagandaları milliyetçilik hareketlerini hızlandırmıştır.

Balkanlarda özellikle manastırlarda milli hislerle öğretilen tarih ve dil dersleri Fransız İhtilali öncesine kadar uzanır.

1792’de vatansever bir hisle bir Bulgar tarihi yazan Paisii adlı keşiş, “Ey akılsız millet, Bulgar ismini taşımaktan neden utanç duyuyorsun? Neden kendi dilinde okumuyor, düşünmüyorsun? Bulgarlar evvelce büyük imparatorluklar kurmadılar mı?”

Sırplar ve Hırvatlar arasında hızla yayılan milliyetçilik fikri milli duygularda büyük tesir uyandırdı. “Kardeşler birleşelim” sloganları duyulmaya başlandı.

Alman milliyetçilerinden etkilenen Romenler milli edebiyatlarını oluşturmaya başlamıştı.

Milli edebiyatlar Osmanlı hakimiyetine, ağalara, paşalara ve Rum Ortodoks kilisesine karşı düşmanlıktan beslenmiştir.

Yunanistan’ın bağımsızlığını kazanması Balkan toplulukları arasında kendi milli devletlerini kurma hususunda örnek oluşturmuştur.

Osmanlı Devleti’ne karşı harekete geçen toplulukların temel istekleri arasında dini hürriyet ve eşitlik gelmektedir. Bu talepler karşısında II. Mahmud, din farkı gözetmeden eşitlik vurgusu yapmıştır.

Balkanlarda hareketlilik arttıkça Osmanlı birliği (ittihadı) fikri öne çıkmaya başlamıştı.

Eşitlik arzu edilen bir diğer husus hukuka ilişkindir Eşitlik arzu edilen bir diğer husus hukuka ilişkindir. 1840 yılında yayınlanan Ceza Kanunnamesi bu eşitliği güçlendirme çabalarındandır.

Tanzimatçılara göre eşitlik sayesinde tebaa birbiriyle kaynaşarak hep birlikte devlete hizmet edebilecekti.

1830’larda yaşanan değişiklikler Hıristiyan ahali arasında umut oluşturmuştu.

Ocağı kapatan II. Mahmud, 1830’ların başından itibaren merkez teşkilatını tamamen değiştirmiş, Meclis-i Vâlâ gibi meclislerin yanında nezaretleri kurdurmuştu.

Tanzimat-ı Hayriyye, II. Mahmud’un tasarladığı reformların genel adıdır.

Mehmed Ali Paşa isyanının ikinci aşaması sırasında 1 Temmuz 1839’da II Mehmed Ali Paşa isyanının ikinci aşaması sırasında 1 Temmuz 1839’da II. Mahmud öldü. Yerine 16 yaşındaki oğlu Abdülmecid geçti.

Tanzimat’ın ilanıyla ilgili Mustafa Reşid Paşa merkezi bir yerde konumlandırılır. Belli oranda gerçek ise de böyle bir dönüşümün genç bir bürokrat tarafından gerçekleştirildiğini iddia etmek güçtür.

17 Temmuz’da tahta çıkan Abdülmecid cülus hattında Bütün devlet işlerinde kanuna ve hakkaniyete uyulması, Rüşvet ve zulümden kaçınılması,

Ülkede yaşayan Müslim- gayrimüslim bütün halkın güvenliğinin sağlanması, Herkesin canından, malından ve meskeninden emin kılınması,

Rüşvet alanların cezalandırılması Saraya hediye gönderilmemesi Bürokratların bu hediyeleri kabul etmemesi gibi Tanzimat Fermanı’nın önemli ilkeleri mevcuttu.

Padişah taşraya gönderdiği diğer bir hatt-ı hümayunda Devlet görevlilerinin yol masraflarını kesinlikle halka yüklememeleri; Hangi ad altında olursa olsun halktan hiçbir şey talep etmemeleri, Kimseye angarya yüklememelerini istedi.

Mustafa Reşid Paşa, bu hattın ilanından bir buçuk ay sonra Londra’dan İstanbul’a döndüğüne göre söz konusu ilkeler diğer bürokratlar tarafından ortaya konulmuştur.

Mustafa Reşid Paşa döndükten sonra Sadrazam Koca Hüsrev Paşa’nın başkanlığında bir meşveret meclisi toplandı. 38 yüksek bürokrat ve ilmiye mensubunun katıldığı bu mecliste kabul edilen ilkeler padişah tarafından da onaylandı.

Meclis mazbatası ile Gülhane Hattında yer alan ilkeler hemen hemen aynıdır. Bu da Tanzimat Fermanı’nın tek başına Mustafa Reşid Paşa’nın eseri olmadığını ortaya koyar.

Aynı zamanda fermanın dış etkenlerden ziyade iç dinamiklerin ürünü olarak ortaya çıktığını göstermektedir.

Hariciye Nazırı Mustafa Reşid Paşa 3 Kasım 1839’da Gülhane meydanında vükela, rical, ulema, Rum ve Ermeni patrikleri, hahambaşı, esnaf temsilcileri, sefirler ve diğer hazır bulunanların önünde Tanzimat Fermanı’nı okudu. Sultan Abdülmecid töreni Gülhane Kasrı’ndan izledi.