Havacılıkta Risk Öğeleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam kalitesini korumak Alkol hakkında faydalı bilgiler
Advertisements

SLAYT GEÇİŞLERİ OTOMATİKTİR
MÜCAHİD ÖZEL TEFENNİ MYO
SINAVLARA HAZIRLIKTA AİLELERİN DİKKAT ETMESİ GEREKEN HUSUSLAR.
ŞEHİT ALBAY İBRAHİM KARAOĞLANOĞLU ORTAOKULU
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
5. SINIF FEN VE TEKNOLOJİ 7. ÜNİTE IŞIK VE SES
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
VERTİGO Vücudun denge sistemlerinden yanlış uyaranlar gelmesi, veya doğru uyaranların yanlış algılanmasıyla ortaya çıkan dengesizlik halidir.
Yeni alınan deneyimsiz personelin yetiştirilmesi veya
YABANCI UÇAKLARDA GÜVENLİK DEĞERLENDİRİLMESİ
TAKİP MESAFESİ HIZIN YARISI KADAR METREDİR
Olay Komutanı. Olay Komutanı Planlama Bölümü Şefi Operasyon Bölümü Şefi Lojistik Bölümü Şefi Finans/ Yönetim Bölümü Şefi.
Stres ve Stres Yönetimi
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
ELLE TAŞIMA İŞLERİ TALİMATI
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
ÇOCUK İHMALİ.
Bilgi? Öğrenme, araştırma veya gözlem yolu ile elde edilen gerçek,
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
TAŞITLAR
SİVİL HAVACILIK DENETİMLERİ
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
HİZMET SİSTEMİNİN KURULMASI
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
HAYIR DİYEBİLMEK LÜLEBURGAZ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
OKUL HEYECANIM.
TAŞITLAR.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKELERİ
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
KARTAL ATATÜRK İLKOKULU DEĞERLER EĞİTİMİ
10. BÖLÜM ALTIMETRE AYAR USULLERİ
PİLOTLUK Pilot, yolcu veya yük taşıyan hava taşıtını (helikopter ve uçağı) kullanan kişidir.
ŞİDDET NEDİR???.
Havacılıkta Emniyetle İlgili Faktörler
12.BÖLÜM YAKLAŞMA KONTROL HİZMETİ Ayrılan Uçak ( Departing Aircraft ): Kalkış yapacak olan bir uçağa verilecek olan kleransta; a)Kalkış için serbest kılındığı.
3NCÜ BÖLÜM HAVA ARAÇLARININ UÇABİLİRLİĞİ - (ANNEX 8)
ORTAK DERSLER, zorunlu alınması gereken derslerdir, 33 saat ortak zorunlu alınması gereken ders vardır.  SEÇMELİ DERSLER, Genel kültür derslerini kapsar.
HAVACILIK SİGORTALARI
HAVAYOLU UÇUŞ PLANLAMADA UÇUŞ ROTASYON OPTİMİZASYONU
: TRAFİK IŞIKLARI :. Trafik ışıkları, trafiğin yoğun olduğu kavşaklarda trafik akışını düzenleyen, hayatımızı kolaylaştıran ve zaman kazandıran son derece.
HUYSUZ HASTA Hasta-sağlık personeli etkileşimlerinin “zor” geçmesine sebep olan hastalara literatürde, hastanın saldırganlığını vurgulamak için “difficult.
  ALKOL VE SÜRÜCÜLÜK Bilimsel araştırmalar alkolün hiç bir seviyesinin sürücülük için güvenli olmadığını göstermektedir. Bütün ülkeler yasal alkol limitini.
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
Türk Psikologlar Derneği İstanbul Şubesi
Herkese Açık Okul Adı Tarih.
Havacılıkta İnsan Kaynakları Eğitimde 4. hafta, fiilen 3
ANNE KARNINDA BEBEĞİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER. BESLENME PROGRAMI TOKSİNLER ALKOL VE SİGARA STRES AŞIRI KİLOLAR VE HASTALIKLAR KAFEİN MİKTARI İLAÇ KULLANIMI.
Bireysel Çalışma Yöntemi
SEYRÜSEFER
ŞİDDET.
ÖFKEYLE BAŞETME.
AD:Ömer Siraç Soyad:Çiçekdağ Sınıf:11/F Numara:341.
GÖSTERGEBİLİM YRD.DOÇ CANAY UMUNÇ İSMAİL DURGUN
KADİR MALÇOK EGE SÜRÜCÜ KURSU. TRAFİK PSİKOLOJİSİ NEDİR? Trafik psikolojisi, Yaya ve sürücülerin trafikteki davranışlarının altında yatan psikolojik.

Havacılıkta Risk Öğeleri
KADİR MALÇOK EGE SÜRÜCÜ KURSU. TRAFİK PSİKOLOJİSİ NEDİR? Trafik psikolojisi, Yaya ve sürücülerin trafikteki davranışlarının altında yatan psikolojik.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GÖÇ. GÖÇ : insanların siyasi,sosyal,ekonomik ve doğal nedenlerle geçici veya sürekli olarak yer değiştirmesine GÖÇ denir.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Havacılıkta Risk Öğeleri Prof. Dr. Hüner Şencan

PAVE Risk Öğeleri Pilot Uçak Cevre Dış baskılar Durum Değerlendirme Prof. Dr. Hüner Şencan

Pilot-1 Fiziksel olarak iyi olma Deneyim ve Yetkinlik (Currency) Kendisini zinde hissetmesi, Sağlıklı olması Deneyim ve Yetkinlik (Currency) Zihinsel olarak iyi olması Umursamazlık Stressiz olma Prof. Dr. Hüner Şencan

Pilot-2 Pilotun öz değerlendirme yapması Hasta mıyım, kendimi iyi hissediyor muyum, İlaçlarım Stresim var mı (Aile, finans, evlilik, arkadaş vb.) Alkol (son 8 saat içinde alkol aldım mı?) Beslenmem ve gıda alma durumum Yorgunluk (dinlenmiş miyim, uykumu aldım mı? Duygularım (Öfkeli, sakın, kaygılı, kızgın) Prof. Dr. Hüner Şencan

Pilot-3 Yetkinlik (Currency) Önceki üç ay içinde 3 take off 3 landing yaptı mı Kaç saat uçuş tecrübesine sahip Hangi ülkelere uçtu Hangi tür uçaklarla uçtu İkinci pilotlar için uçuş değerlendirme puanları nasıl Prof. Dr. Hüner Şencan

Uçak-1 Uçakla ilgili risk taşıyan faktörler şunlardır Bu uçak uçuş için doğru uçak mıdır Bu uçaktaki süreçlere aşina mıyım? Kişisel tecrübelerim bu uçakla ilgili midir? Uçak belirlenen kurallara göre uçuşa hazır mı? Araç ve gereçler tam mı? Işıklar? Navigasyon ve haberleşme sistemleri? Bu uçak planlanan yükü taşıyabilir mi? Uçak belirlenen irtifada uçabilir mi? Uçağın yakıtı yeterli mi ve ful kapasitede mi? Reserv yakıtı var mı? Yakıt miktarı sipariş verilen miktara denk mi? Yakıt damlatıyor mu? Prof. Dr. Hüner Şencan

Çevre Şartları-1 Hava: Uçuşu etkileyen en önemli faktörlerden biridir. Bu kapsamda şu değerlendirmeler yapılır Uçuş yüksekliği ve görünürlük nedir Hava tahminleri ne diyor, değişiklik olabilir mi Rüzgarın şiddeti ve hangi yönden esiyor Turbülans ve tehlikeli durumlar Bulutlar ve durumları, buzlanma durumu Arazi / Mıntıka Gece ve düşük görünürlük durumlarında arazi veya mıntıka durumlarından etkilenmemek için emniyetli yükseklikten uçma, görsel uçuş kurallarına uyma Arazi engellerine takılmamak için maksimum yükseklik kurallarına göre hareket etme Prof. Dr. Hüner Şencan

Çevre Şartları-2 Havalimanı Gökyüzü Destinasyonda ne tür ışıklar ve alternatif havaalanı Kapalı olan hava alanları için pilotlara yapılan uyarılar NOTAMS’lar nelerdir Uçuş yolunu akıllıca kullanma Destinasyona kısa uçuş yolu var mı? Bulutlar yolu uzatıyor mu Gökyüzü Seyahat uzak ve ıssız mesafelere mi? Uçakta zorunlu iniş halinde yeterince giysi, beslenme, su ve hayatta kalmak için gerekli zorunlu malzemeler var mı? Uçuş su üzerinde ve insansız alanlara doğru ise görsel referansı kaybetme halinde Aletli Uçuş kuralları için hazırlık yapma Instrument flight rules (IFR) Uçuş yolu boyunca uzayı ve geçici uçuş kısıtlamalarını kontrol etme Prof. Dr. Hüner Şencan

Çevre Şartları-3 Gece uçuşu Görsel İllizyonlar Gece uçuşunu ıssız yerlere doğru yaptığında Aletli Uçuş kuralları için hazırlık yapma Instrument flight rules (IFR) Uçak acil hallerde geçe uçunda yere iniş yapmak için uygun koşullara sahip mi Görsel İllizyonlar İllizyonlar göz yanılmalarıdır. Algılarımızın gerçekten farklı görünmesi ya da bozulduğu durumlardır. Karanlıkta düz bir tahta parçasını yılan zannetmek gibi. Görsel illizyonlar hakkında bilgi sahibi olmak, bununla ilgili el kitaplarını ve talimatlarını uygulamak. Prof. Dr. Hüner Şencan

Dış Baskılar Baskılar Uçağın gelmesini önemli birilerinin bekliyor olması Pilotun yolcuları hayal kırıklığına uratmak istememsi veya bu kaygıyı duyması Pilotluk yeteneklerini göstermek istemesi Kişisel takınaklarını tatmin etmek istemesi (Bir an önce eve varsam, bir an önce oraya varsam, bir an önce ulaştırsam) Duygusal baskılar daha çok yetenek ve becerilerini kanıtlamayla ve kendisinin iyi bir pilot olduğunu gösterme konusuyla ilgilidir. Prof. Dr. Hüner Şencan

Dış Baskıların Üstesinden Gelmek İçin Hava muhalefeti veya beklenmedik durumlar için depoyu ful doldurmak veya rezerv yakıt almak Geç ulaşma ihtimaline karşı alternatif planlar yapmak Çok önemli uçuşlar için erken ayrılmak ve hedefe zamanında ulaşmak için kendine zaman bırakmak Bekleyen kişilere veya yolculara varış süresinde gecikmeler olabileceğini bildirmek veya hatırlatmak Yolcuların beklentilerini dikkatlice yönetmek. Onlara hava muhalefeti nedeniyle zamanında ulaşamayabileceklerini bildirmek Evden gelebilecek baskıları elimine etmek. Gidilen yerde kalma ihtimalini göz önünde bulundurarak zorunlu yaşam eşyalarını, bilgisayarını, tabletini yanında bulundurmak. Prof. Dr. Hüner Şencan

Durum Değerlendirme Pilotun kendisini, uçağı, dış çevre şartlarını ve operasyonu birlikte değerlendirerek nasıl bir önlem alacağını belirlemesidir. Durum değerlendirmede risk faktörleri önem, aciliyet, zarar ve tehlike etkileri açısından değerlendirilir ve buna göre önlem alınır Değerlendirmede 5 PUKO Döngüsü yönteminden yararlanılır 1 P: Plan nedir (Hava, yol, yakıt, destinasyon) 2 P: Plane uçağın durumu nedir 3 P: Pilot’un durumu nedir 4 P: Passangers Yolcuların durumu nedir durumu nedir 5 P: Programların durumu nedir (Elektronik göstergeler, GPS, Otomatik pilot) Gerektiğinde uçuşu iptal etme, önlem alma, uyarma, rezerv alma Prof. Dr. Hüner Şencan