GÜNEŞTEN KORUNMA DAVRANIŞ ÖLÇEĞİNİN TÜRK ADÖLESAN TOPLUMUNDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİĞİ Özcan Aygün1, Ayşe Ergün2 1 Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü, Adapazarı-SAKARYA.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GÜVENİRLİK ve GEÇERLİK ÇÖZÜMLEMESİ
Advertisements

İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Yrd. Doç. Dr. Kemal DOYMUŞ K.K.E.F İlköğretim Bölümü
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Semptom Alt Boyutu Puanı Yaşam Kalitesi Puan Ortalaması
Barış Sezer, Doç. Dr. Deniz Deryakulu
GEÇERLİLİK ve GÜVENİLİRLİK
*Semra MUTLU **Yasemin AKBAL ERGÜN
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Eyvah Öğrenciler Küçüldü: Üniversite Öğrencilerinin Çok-Kullanıcılı Sanal Bir Bilgisayar Ortamında Bilgisayar Okuryazarlığı Eğitimi Alması Araş. Gör. Gonca.
*Hülya ÖZKAN **Yasemin AKBAL ERGÜN
GEÇERLİLİK Kapsam Geçerliliği
GRUP İSMİ: FTB GRUP ÜYELERİ FATMA ÖZCAN TUĞÇE ERDEM BÜŞRA CÜCER.
MEASUREMENT *Nazan SONDAÇ *Didem ATASEVEN *Halise ARGUÇ.
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
İLERİ ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ DERSİ MAKALE SUNUMU
Cinsiyete Göre Sınav Dönemi Kaygı Düzeyi
Entelektüel Sermaye ve Firma Performansı İlişkisi Üzerine Bir Çalışma
14.ULUSAL TURİZM KONGRESİ 2013 YILI BİLDİRİLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME Prof. Dr. A. Celil ÇAKICI Mersin Üniversitesi Turizm Fakültesi.
Neden İki Faktörlü Anova Yapıyoruz?
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
Hipotez Testi.
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
TRİATLON SPORCULARININ DOPİNGİN KULLANIM NEDENLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER IŞIĞINDA DEĞERLENDİRİLMESİ Cemal GÜNDOĞDU* Evrim ÇELEBİ**
Satış Elemanının Etik Davranışı: Tüketici Algısının Güven, Memnuniyet ve Tekrar Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi Yrd. Doç. Dr. Banu KÜLTER.
SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?
Grup Adı: ZAMBAK Sümeyra Nur Beştepe Merve Okandan
Araştırma Başlığı: Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Kalite Seviyelerinin Sağlık Durumlarına Göre İncelenmesi.
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
Araştırmanın Konusu Melikşah Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Yaşlı Bireylere Karşı Tutumları ve Onlar ile Birlikte Yaşama Düşünceleri.
Benlik Saygısı ve Akademik Başarı arasındaki ilişki
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
GRUP ADI LAST SEEN.
Hazırlayan Abdulkadir KOÇ Serdar AVŞAR
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ KULLANIM DÜZEYİYLE YALNIZLIK DÜZEYİ ARASINDAKİİLİŞKİ MİNYONLAR MERVE ÜÇOK SELMA DURU.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
Grup Tek Burcu Ketencioğlu
Öğrencilerin Utangaçlık Düzeylerinin Benlik Saygılarına Etkisi
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
İstatistik-4 Prof.Dr. Cem S. Sütcü Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Bilişim A.B.D. cemsutcu.wordpress.com.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
İstatistiksel Analizler
UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ PAZARLAMA BÖLÜMÜ
Kadınlarda iç grup yanlılığı ve iç grup yanlılığının demografik değişkenlere göre incelenmesi H.Halil Babacan1, Aleyna Nur Kaş1, Ömer Demir1, Tuğçe Erdoğru1,
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Araş. Gör. Meryem Berrin BULUT ve Doç. Dr. Nuri BALOĞLU
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
SPSS Uygulamaları Parametrik İstatistik
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
BİLDİRİ BAŞLIĞI AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ Turizm Fakültesi
PSİKOLOJİK TESTLER.
Ezel Nur KORUR1 Erman ÖNCÜ2
KGO KR-20 ve KR-21 Korelasyon Hesaplamaları.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Yrd.Doç.dr.h. denİz gülleroğlu
Mevlüde ERGEN, Fatma ARIKAN
KORELASYON KATSAYISI B. Ü. Tıp Fakültesi Biyoistatistik Anabilim Dalı Dr. Ayşe Canan Yazıcı.
BİLDİRİ BAŞLIĞI AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ Turizm Fakültesi
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Sunum transkripti:

GÜNEŞTEN KORUNMA DAVRANIŞ ÖLÇEĞİNİN TÜRK ADÖLESAN TOPLUMUNDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİĞİ Özcan Aygün1, Ayşe Ergün2 1 Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü, Adapazarı-SAKARYA 2 Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalı, Kadıköy-İSTANBUL AMAÇ Güneşten maruziyeti riskli sağlık davranışların önlenmesi programlarında önemli bir yer tutarken, Türk toplumunda konuyla ilgili çalışmalar kısıtlıdır. Bu nedenle Güneşten Korunma Davranış Ölçeğinin (GKDÖ), kültürel uyarlanması ve psikometrik analizlerinin yapılmasına ihtiyaç vardır. YÖNTEM İlköğretim 6-8. sınıf toplam 900 öğrenciden, tekrar testi için 2 hafta sonra 91 öğrenciden veri toplandı. 9 maddelik ölçeğin dil geçerliliğinde grup çevirisi yöntemi kullanıldı ve uzman görüşü alındı. Yapı geçerliliği analizlerinde veri seti randomize olarak yarıya bölündü, 449 kişilik ilk örneklemde açıklayıcı faktör analizi ve 451 kişilik ikinci örneklemde doğrulayıcı faktör analizi uygulandı. BULGULAR GKDÖ’nin güvenirlilik analizleri incelendiğinde, ölçeğin güneşten kaçınma alt boyutu (α=.63) dışında; tüm ölçeğin, güneş koruyucu ve şapka kullanma alt boyutlarının Cronbach α katsayıları .70 üzerindeydi. Ölçek ve alt boyutlarının madde-toplam korelasyonları >.20 ve test-tekrar test korelasyon katsayıları >.50 olarak saptandı (Tablo 1). Tablo 1. GKDÖ’nin Güvenirlilik Analizi Sonuçları Açıklayıcı faktör analizinde GKDÖ’nin üç ve dört faktörlü yapısı incelendi. Üç faktörlü yapıda güneşten kaçınma, güneş koruyucu kullanma ve şapka kullanma faktörleri kuramsal yapıyla paraleldi. Ancak, dört boyutlu faktör analizinde güneşten kaçınma maddeleri iki boyutta temsil edilmekte ve “uzun kollu tişört giyer misin?” ifadesine ilişkin faktör yükü her iki analizde de 0.30’un altındaydı. GKDÖ’nin ilk maddesinin faktör yükü <.30 ve maddenin Cronbach α katsayısı <.40 olduğundan dolayı madde çıkarılarak, doğrulayıcı faktör analizinde 8 ve 9 maddelik 3 faktörlü yapısı incelendi (Tablo 2). Tablo 2. GKDÖ’nin Doğrulayıcı Faktör Analizi Sonuçları Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda revize edilen 8 maddeli GKDÖ’nin 3 faktörlü yapısının uyum katsayıları yüksekti ve 3 faktörlü 9 maddeli yapısıyla paraleldi (AGFI 0.96, GFI 0.98, CFI 0.98 ve RMSEA 0.049). Ölçeğin alt boyutlarının doğrulayıcı faktör yükleri güneşten kaçınma 0.45-0.80, güneş koruyucu kullanma 0.72-0.93 ve şapka kullanma 0.66-0.83 olarak saptandı (Şekil 1). Şekil 1. GKDÖ’nin Doğrulayıcı Faktör Analizi Sonuçları GKDÖ’nin ölçüt geçerliliği incelendiğinde; kızların, yaşı daha küçük olan öğrencilerin puanları daha yüksek bulunmuştur ve istatistiksel olarak anlamlıdır. Sadece güneş koruyucu kullanmanın ekonomik düzeyle istatistiksel olarak anlamlı ilişkisi olduğu saptanmıştır. Ancak cilt tipiyle güneşten korunma arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmamıştır (Şekil 2). Şekil 2. Öğrencilerin Cinsiyet, Yaş, Ekonomik Durum ve Cilt Tiplerine Göre GKDÖ ve Alt Boyutlarının T Skoru Sonuçları (ORT=50, SS=10) SONUÇ Güneşten korunma davranış ölçeğinin 8 maddelik 3 faktörlü yapısı ve psikometrik özellikleri, geçerli, güvenilir ve Türk kültürü ile uyumludur. Uyarlanan ölçeğin Türk toplumundaki ölçüt geçerliliği literatürle paraleldir. Ölçek girişimsel çalışmalarda güneşten korunma davranışlarını ölçmek için kullanılabilir.