AHİ EVRAN `IN HAYATI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HACI BEKTAŞ,SEYYİD NESİMİ,HALLACI MANSUR VE PİR SULTAN ABDAL
Advertisements

YUNUS EMRE EYLÜL DAMLA OKTAY 4/C 546.
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
TÜRKİYE SELÇUKLU DEVLETİ
TÜRKİYE SELÇUKLU DEVLETİ
Şah Hatayi (Şah İsmail) ( )
1.
TASAVVUF ve SUFİZM Tasavvuf nedir? İslami ilimlerden bir ilim dalıdır.
TÜRK - İSLAM DEVLETLERİNDE EKONOMİ
YY’DA ANADOLU’DA MEYDANA GELEN SOSYAL VE SİYASİ OLAYLAR
Büyük düşünürler HZ.MEVLANA YUNUS EMRE İBNİ SİNA PİRİ REİS İÇİNDEKİLER.
ANADOLU SELÇUKLU DEVLETİ. İçindekiler Kuruluş Devri Kuruluş Devri Kuruluş Devri Kuruluş Devri Süleyman Şah Dönemi Süleyman Şah Dönemi Süleyman Şah Dönemi.
Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi 9. Sınıf 7. Ünite
SELÇUKLULAR ( ) ANADOLU SELÇUKLULARI ( ) EĞİTİM.
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
ANADOLU SELÇUKLU DEVLETİ VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE UYGARLIK
YAVUZ SULTAN SELİM DÖNEMİ SİYASİ OLAYLARI
Sosyal Bilgiler TÜRKLERİN YENİ YURDU ANADOLU
ANADOLU BİLGELERİNİN AHLAK ANLAYIŞI
ANADOLU TÜRK BEYLİKLERİ H.N.Y.
Hazal Simge Engez 7-A 1413 ÖĞRETMAEN:Aygün BIYIKSIZ
HAZIRLAYAN: FURKAN BALCI
ANADOLU SELÇUKLULARI VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET.
Anadolu’da “Beylikler Dönemi’nde (13. yy.) yaşamıştır. Kesin olmamakla birlikte ailesiyle Belh şehrinden Akşehir’e gelmişlerdir. Babası Şeyh Hasan Paşa’dır.
SEYYİD MAHMUT HAYRANÎ (?-1268)
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
Mevlana Celaleddin-i Rumi
Türkler Arasında İslam’ ın Yayılmasında Etkili Olan Bazı Şahsiyetler
Hacı Bektaş Veli.
Mevlevîlik.
2014/15 DÖNEMİ ORTA ANADOLU BÖLGESİ HUBUBAT ÖNGÖRÜLERİ HUBUBAT ÖNGÖRÜLERİ GENİŞLETİLMİŞ SEKTÖR TOPLANTISI ‘HASAT ÖNCESİ BUĞDAY PİYASALARINDA YAŞANAN GELİŞMELER’
BÜYÜK SELÇUKLU DEVLETİ
Sosyal Bilgiler BEYLİKTEN DEVLETE
Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi
MEVLÂNÂ CElÂLEDDÎN-İ RÛMÎ
YAVUZ SULTAN SELİM DÖNEMİ
BÜYÜK SELÇUKLU DEVLETİ( )
13 VE 14.YÜZYILDA ANADOLU’DA GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
Büyük selçuklu devletİ
On dördüncü yüzyılda yaşamıştır. Osmanlı padişahı Kanuni Sultan Süleyman Han zamanında Isparta valisi Hızır Beyin dâveti ile Horasan’dan Anadolu’ya.
ANADOLUNUN TÜRK YURDU OLMASI
Ahi Evran.
Mevlana Celaleddin-i Rumi. Mevlana Celaleddin-i Rumi: Mevlana hazretleri 1207 yılında Horasan'ın Belh şehrinde dünyaya geldi. Asıl adı Muhammed Celaleddin'dir.
Oğuz Han Cerit 9-B / 150 Konu : Yunus Emre Araştırması.
Hacı Bektaş-ı Veli ( ).
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / Anadolu’nun Türk Yurdu Oluşu
YÖREYE ADINI VEREN ÇEPNİ BOYU
ALİ EL RIZA AHMET YESEVİ
Hacı Bektaş-ıVeli Hayatı
SAFEVİ DEVLETİ TARİHİ TAR 351 (LİSANS-GÜZ)
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NİN KURULUŞU / Osmanlı Devleti’nin Hızlı Yükselme Sebepleri.
KONYA TURU.
Neymar Gururla Sunar……..
YUNUS EMRE MATÜRİDİ.
Türkler Arasında Etkili Olan Bazı Şahsiyetler
Yunus Emre ŞENEL 9-C / 233 Konu : Yunus Emre Araştırması.
YA HZ. MEVLANA.
SELÇUKLU DEVLETİ SİYASÎ TARİH
BÜYÜK SELÇUKLU DEVLETİ( ) SEDAT ALTAŞ. Oğuz Türkleri ve Oğuz Adının Anlamı Oğuz: Ok+u+z “Oklar; boylar” anlamına gelir. Oğuz Kağan Destanı'na.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
 Ahmed Yesevi, İslamiyet’in Türkler arasında yayılmasında önemli bir rol oynamış olan, büyük alim ve sufilerden; Türk illerinin manevi hayatında, asırlar.
Türkiye(Anadolu) Selçuklu Devleti
Osmanlı Siyasi Tarihi (Kuruluş ve Yükseliş Dönemi)
HAZIRLAYAN: LEYLA ARICI
SÂMERRÂ DÖNEMİ ( / ).
HAZIRLAYAN:Ö.ENSAR DURMUS İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUM.
Abbasi DEVLETİ’NİN ERKEN DÖNEMİ I
MERAK, İLMİN HOCASIDIR..
GAZNELİLER ( ).
BÜYÜK SELÇUKLU DEVLETİ SİYASÎ TARİH
Sunum transkripti:

AHİ EVRAN `IN HAYATI

AHİ EVRAN`IN HAYATI Ahi Evran'nın doğum tarihi kesin olmamakla birlikte 1171 yılında İran'ın Hoy kasabasında dünyaya geldiği tahmin edilmektedir. Hoy kasabası daha Büyük Selçuklu hükümdârı Tuğrul Bey'den beri Türkmen yerleşim bölgesidir.

Ahi Evren'in çocukluğu ve tahsil devresi Azerbeycan'da geçmiştir Ahi Evren'in çocukluğu ve tahsil devresi Azerbeycan'da geçmiştir. Bundan sonra Horosan ve bölgesine gelip o yöredeki büyük üstadlardan dersler almıştır.

1203 veya 1204 yılında Bağdat'a gelmiş ve burada tanıştığı Evhaddü'd Din Kirmanî'in tavsiyesiyle Abbasi halifesi Nasır Lidinillah'ın kurmuş olduğu Fütüvvet Teşkilâtına katılmış ve bu teşkilatın önde gelen şeyhleriyle temas kurma imkânı bulmuş, başta Kirmanî olmak üzere birçok üstaddan istifade etmiştir. O dönemde Bağdat'ın ilim ve irfan merkezi olması, Ahi Evren'in çok yönlü bir fikir adamı olarak yetişmesini sağlamıştır

1204 yılında Anadolu Selçukluları sultanı I 1204 yılında Anadolu Selçukluları sultanı I. Gıyassedin Kevhüsrev `i göndermiş, buna karşılık bazı ilim adamları ile birlikte Ahi Evren de Anadolu'ya gelmiştir. Ahi Evren Kayseri'ye yerleşmiş ve Fütüvvet Teşkilâtından esinlenerek ilk Ahi Teşkilâtını burada kurmuştur. Keyhüsrev tarafından desteklenen teşkilâtın lideri olan Debbağ Ahi Evran Kayseri'de pek çok sanatın icra edildiği sanayi sitesinde hizmet vermiştir

1227 ile 1228 yılları arasında muhtemelen Sultan I 1227 ile 1228 yılları arasında muhtemelen Sultan I. Alaeddin Keykubad'ın arzusuyla Konya'ya yerleşen Ahi Evren, burada da sanatını icra etmiştir. Fakat Ahilerin en büyük hamisi olan Sultan I. Alaeddin Keykubad, II. Gıyaseddin Keyhüsrev'in tertiplediği bir suikast sonucu öldürülünce, pek çok Ahi ve Türkmen cezalandırılmış, Ahi Evren de hapsedilmiştir. II. Gıyaseddin Keyhüsrev'in ölümünden sonra 1245 yılında serbest bırakılan Ahi Evren, Denizli'ye geçmiştir.

Mevlana'nın oğlu Alaeddin Çelebi'nin Mevlana'nın hocası öldürülmesinde parmağı olduğu iddiası yayılmıştır.Ayrıca Ahi Evren ile Alaeddin Çelebi'nin bu süreçte birlikte olduğu ve Mevlana ve hocası Şems-i Tebrizi ile Ahi Evren arasında çekişme olduğu bilinmektedir.Bu olaydan sonra da Kırşehir'e gidip yerleşir ve hayatının sonuna kadar (15 yıl )burada kalır.

Ölümü Ömrünün sonlarına doğru Anadolu Selçuklu Devletindeki taht mücadelelerine karışır ve II. İzzeddin Keykavus tarafını tutar. Mevlana ve çevresi ile siyasi ihtilafa düşer. Bu ihtilafta da Mevlana'nın oğlu Alaeddin Çelebi Ahi Evren'in yanındadır. Mevlana'nın diğer oğlu Sultan Veled'in, Ahi Evren'in ölümü üzerine yazdığı rubaide geçen ay tutulmasına dayanarak 12 Nisan 1261'deki meydana gelen parçalı ay tutulması aynı zamanda Ahi Evren'in ölüm günüdür.

Hacı Bektaşi Veli `nin Hayatı

Horasan Melametîliğinin önde gelen temsilcilerinden Yusuf Hemedani'nin öğrencisi Hoca Ahmed Yesevi tarafından kurulmuş olan Yesevîlik tarikâtının Anadolu'daki en fa'al uygulayıcısı konumunda 13. yüzyıl Anadolu'sunun İslâmlaşma sürecine önemli katkılarda bulunarak adını “Horasan Erenleri” olarak anılan şahsiyetler arasına yazdıran, 16. yüzyılda ise Balım Sultan önderliğinde 14. ile 15. yüzyıl Azerbaycan ve Anadolu'sunda yaygınlaşmış olan Hurûfîlik akımının etkisi altında kalınmak suretiyle ibahilik, teslis (üçleme), tenasüh, ve hülul anlayışlarını da bünyesine alarak kurumsallaşan Bektaşîlik tarikâtının isim babası, Kalenderî / Haydarî şeyhi, büyük Türk mutasavvıfı.

Lokman Parende'den ilk eğitimi almış ve Hoca Ahmed Yesevî (1103-1165)'nin öğretilerini takip etmişti. Bundan dolayı Yesevi'nin halifesi olarak kabul edilmektedir. Anadolu'ya geldikten sonra kısa zamanda tanınarak kıymetli talebeler yetiştirdi. Hacı Bektâş-ı Velî kendisinin de bağlı olduğu "Ahilik Teşkilâtı" ile, Osmanlı Devleti'nin kuruluş devrinde Anadolu'da sosyal yapının gelişmesinde önemli katkılarda bulunmuştur.

Meşhur Velâyet-Nâme onu Şiîliğin unvan mezhebini taşıyan Câ’fer-i Sâdık’tan Beyazid Bistâmî’nin getirdiği hırkayı giymiş olan “Lokman Perende” vasıtasıyla Hoca Ahmed Yesevî’ye bağlar. Velâyet-Nâme üzerinde uzmanlaşmış yazarların naklettiklerine göre Hacı Bektâş’ın tarikât silsilesi önce Kutb’ûd- Dîn Haydar’a, ondan da Lokman Serahsî’ye, ve oradan da Şücâ’ed-Dîn Ebû’l Bekâ Baba İlyas el-Horasanî vasıtasıyla Hoca Ahmed Yesevî’ye bağlanmaktadır.

“Hacı Bektâş” Horasan’dan “Menteş” adındaki kardeşiyle beraber Sivas’a gelerek Baba İlyas Horasanî’ye mürid oldular. Bu intisaptan sonra Hacı Bektâş önce Kayseri’ye oradan da Kırşehri’ne geldi, sonra da Karacahöyüğe yerleşti. Buna göre Hoca Ahmed Yesevî müridlerinden olduğuna dâir rivayetin doğru olmadığı anlaşılıyor.

HACI BEKTÂŞ’IN YAŞADIĞI DEVİR VE ŞAHSİYETİ Tezkire-i Eflâkî’ye göre “Hacı Bektâş” Rûm’da “Baba Resûl” derler bir Erin halifesiydi. Bektâş o yüzyılda mesnevîleri ve gazelleriyle bütün tasavvuf âleminde saygıyla anılan Mevlânâ Celâl’ed-Dîn-i Rûmî’ye bazı sualler sormak için müridi Baba İshâk Kefersudî’yi Konya’ya gönderdi. Şeyh İshâk Konya’da Mevlânâ’nın yanına vardığında onu zikr’üs-semâ’yla meşgul buldu. Mevlânâ ise keşf ve kerâmet yoluyla sorulara önceden vâkıf olduğundan daha Şeyh İshâk’ın sorularını sormasına fırsat tanımadan bir dörtlük şeklinde başka sorular yöneltmek suretiyle yanıt verdi.

Şeyh İshâk kendisini, sualin ve mısraların zamirinde yatan amacın yanıtını almış addetmek suretiyle geri dönerek keyfiyeti Hacı Bektâş’a nakletti. Sultan Âlâ’ed-Dîn Key- Kûbâd-ı Evvel’ın oğlu Gıyas’ed-Dîn Key-Hüsrev-i Sâni devrinde yaşadığı anlaşılan Hacı Bektâş’ın Anadolu’da nüfuz sâhibi Şiî dâîlerden birisi olduğu anlaşılmaktadır. Selçuklu Sultanları arasındaysa Süleyman’dan başka Şiî olan bilinmemektedir. Bir başka rivayete göre ise bu “Şiîlik Hareketleri” Hacı Bektâş’ın şahsiyetinde değil de ona tâbi olanlara mahsustu. Şekayık’a göre Hacı Bektâş’ın Şeyh İshâk gibi diğer müridleri arasında da “Melâhide-i Bâtıniyye” i’tikadını paylaşan pek çok dervişler mevcuttu.[2]

HAZIRLAYAN: ELİF NUR ER 6\A 10